Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Hvor fornøyd er du med innsatsen til sportssjefen i overgangsvinduet?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
    Som noen andre sa, vi må faktisk tilbake til Martin Andresen for å finne sist vi hadde en god plan på spillerlogistikk. Som vi har diskutert før så har det jo skjedd mye siden da, spesielt på økonomisiden, så det har kanskje ikke alltid vært så enkelt. Men at vi ikke klarer å finne spillere...det er ingen god unnskylding. Da har vi rett og slett ikke lett godt nok eller prøvd hardt nok.
    Må nesten kommentere dette med Martin-perioden, for her er vi passe uenig.
    Ibba, Pusic, Suleiman, Simon Larsen, Benjamin Hagen, Chuma Anene, Sidoine Oussou, Fredrik Stoor, Isac Boakye, Chad Barret, Christer Jensen, Andreas Nordvik, Jack Pelter, Adnan Haidar, Frode Larsen, Juan Fuenmayor, Rune Lange, Mario Martinez, Gunnar Thorvaldson....Og listen bare fortsetter.....Vi kjøpte og signerte i vilden sky, og brakk den økonomiske ryggraden til klubben for mange år fremover...Og dette var på ingen måte gjort etter noen "rød tråd".
    Det Martin gjorde, som hadde et element av rød tråd i seg, var at han samkjørte spillestil, treningsmetoder og taktikk for "alle" lagene våre nedover, og det var selvsagt en god ting, vi trente opp spillere for å spille som hovedlaget spilte. Det var på høy tid, og det skal Marting og teamet ha cred for. Men ikke spillerlogistikken, som handlet mer om å sikte med hagle og satse på at man traff riktig mann innimellom. Og det gjorde han jo, med Luton Shelton, Ogude, Mos, Pall Gunnarson og Stefan Strandberg. Men alle skjønner at det er uholdbart å kjøpe / signere så mange som vi gjorde for å se treffe på en brøkdel.

Jada, jeg har sikkert glemt noen navn i både mislykka- og vellykka-lista, men poenget står.

For de som kan styre sitt eget lag:
    vif.managerleague.com

Comment

Poenget var at det var en plan. Noen ble kjøpt inn for å styrke lager, andre ble kjøpt som talenter for videreutvikling og salg. Jeg sa ikke at han traff like godt hver gang, men det var en plan.

Comment

Det er ALLTID en plan.
        Ingen kjøper og selger spillere uten en plan.
        Spørsmålet er jo hvor god planen er, om den er dynamisk nok til å justeres ved behov, om den BLIR justert ved behov og muligheter, og i hvilken grad man holder seg til den.
        Men å si at Martin & Co hadde en mer "rød tråd" i sine kjøp og salg enn vi har nå ser jeg ingen indikasjon på.
        vif.managerleague.com

Comment

Han la den fram etter 2008-sesongen. Finner det ikke nå, men du kan lese reaksjonene her.

https://forum.klanen.no/forum/vålere...artin-andresen

For ordens skyld, jeg mener ikke at Martin traff hver gang. Det er ikke poenget. Det var mer bevisst strategi da enn nå. Nå sier vi at vi bare skal hente et fåtall spillere som hever laget. Men realiteten viser vi har hentet noen svensker og en danske som stort sett starter på benken.

Og det er også det vi diskuterer her. Om dagens sportssjef er i stand til å finne og hente de spillerne vi trenger.

Comment

Joda, hadde trua på Martin og planene hans jeg, i sånn ca 3 år.
            Men det var rett og slett ikke sammenheng mellom "planer" og "gjennomføring" i særlig grad slik jeg oppfattet det etterhvert, og det ble bare mer og mer synlig etterhvert som tiden gikk.
            Om noen mener det var en mer bevisst strategi da enn nå, vel, det spiller egentlig ingen rolle all den tid gjennomføringen ikke fungerte.
            Alle kan ha "verdens beste plan", planlegge å gjøre oss "Ledende i norden" og "Unike i Europa" eller hva nå slagordene var på den tiden, men vi vet jo alle hvordan det gikk. Pengesluk, et intervju for å prøve å redde stumpene, mistet fullstendig garderoben og var ute av klubben, tja, var det en sesong etter intervjuet?
            Føler jeg har argumentert greit for at Martin-perioden overhodet ikke er noe vi burde trekke frem i forbindelse med logistikk ihvertfall, for det gikk over alle støvleskaft.

Om dagens sportssjef er i stand til å finne og hente de spillerne vi trenger? Hm, vanskelig å vite, men mener da ihvertfall at Ørnen, Udahl, Tobias og Bjørdal var gode signeringer. Jeg skal til og med hevde at ut ifra det man visste så tror jeg Layouni også egentlig var en god signering, vi har bare ikke klart å utnytte det enda, men jeg lever i trua
            Jeg tror signeringen av Albin også kan vise seg som god, gitt litt mer tid. Thomsen kom gratis, med så liten risiko som er mulig, på kort kontrakt, og har så vidt jeg skjønner hevet nivået på trening ihvertfall, selv om han kanskje ikke har fått det ut i kamp enda.
            Mange kritiserte Dyngeland inn på lån, men å ha en erfaren og rimelig tredjekeeper når vi har to lag er meget fornuftig.

At vi har et dårlig vindu, vel, ok, han får ta den på sin kappe, fair det.
            vif.managerleague.com

Comment

Vi skal vel ikke lenger tilbake til sommervinduet i fjor og delvis vintervinduet før vi finner gledesytringer rundt Ingebrigtsen.

Comment

Originally posted by Muppetkokken View Post
                Vi skal vel ikke lenger tilbake til sommervinduet i fjor og delvis vintervinduet før vi finner gledesytringer rundt Ingebrigtsen.
                Godt poeng, vi vet ikke hvem som har skylda.
                Se på Dorsin i RBK. Dårligste sportsjefen før fjoråret.
                Nå er han plutselig gud.

Problemet er mye dypere enn Ingebrigtsen.
                Kan være at Ingebrigtsen er jævelig flink/dårlig under forhandlinger. Men det ser ikke ut som han har de beste rundt seg til å finne de beste løsningene i dag eller i morgen. Så hvem har skylda? Trøim? Deila? Fagermo? Jørgen?

Det spiller ingen rolle, men vi må drive sjappa bedre på kortsikt samt langsikt bedre enn vi gjør i dag.
                Føles som vi alltid har drevet sjappa bedre på langsikt enn hva vi faktisk gjør. Vi koser oss fortsatt på midten av tabellen.

De beste lederne i verden sier alltid at de ansetter smartere folk enn dem selv ved siden av seg selv.
                Kanskje problemet vårt er at hovedtreneren vår alltid tror han er den smarteste?

Comment

Originally posted by Spinner View Post
                  Joda, hadde trua på Martin og planene hans jeg, i sånn ca 3 år.
                  Men det var rett og slett ikke sammenheng mellom "planer" og "gjennomføring" i særlig grad slik jeg oppfattet det etterhvert, og det ble bare mer og mer synlig etterhvert som tiden gikk.
                  Om noen mener det var en mer bevisst strategi da enn nå, vel, det spiller egentlig ingen rolle all den tid gjennomføringen ikke fungerte.
                  Alle kan ha "verdens beste plan", planlegge å gjøre oss "Ledende i norden" og "Unike i Europa" eller hva nå slagordene var på den tiden, men vi vet jo alle hvordan det gikk. Pengesluk, et intervju for å prøve å redde stumpene, mistet fullstendig garderoben og var ute av klubben, tja, var det en sesong etter intervjuet?
                  Føler jeg har argumentert greit for at Martin-perioden overhodet ikke er noe vi burde trekke frem i forbindelse med logistikk ihvertfall, for det gikk over alle støvleskaft.
                  Du misser poenget. Ingen trenere, Martin, Rekdal, Fagermo, Guardiola, Sir Alex, osv, treffer på alle overganger. Og jeg skjønner du heller ikke leste tråden særlig bra. De første sidene handlet om et intervju etter 2008, de siste om et intervju før 2012. Ser vi egentlig hadde helt motsatt kurve. Jeg var betydelig mer skeptisk til Martin i starten, men fikk mer og mer tro på han. Enig i at det var avvik mellom planer og gjennomføring. Men han ville noe, hadde skjønt hvordan og prøvde å få det til. At han ikke klarte det er en annen sak. Hvorfor han ikke klarte er en mye lengre diskusjon som jeg ikke orker å ta.

Men det han prøvde på er helt motsatt av hvordan jeg oppfatter dagens strategi. Våre talenter, de som er gode, pleier å bruke to, maks tre sesonger fra debut/rimelig jevnlig førstelagsfotball til de er ute av døra. Når det skjer så står det ikke en fiks ferdig ny junior klar og bare kan ta over. Da starter i beste fall prosessen på nytt.

Vi kan simpelthen ikke bygge laget vårt rundt egne unge spillere og supplere med enkelte erfarne spillere. Vi må bygge laget og supplere med de beste unggutta.

Og også her kan vi være mye råere. Vi kan tørre å hente inn talenter som Ogude, Samuel og Ejuke. Selv om vi sikkert får en Sid Ossou i blant også. Ikke i stedet for egen spillerutvikling, men i tillegg til. På den måten sørger vi at vi alltid har en viss andel av spillere i troppen som kan bli solgt med fortjeneste. Men vi kan gjøre det litt mer underordnet hvor disse spillerne faktisk kommer fra. Hvis spillersalg er en inntektskilde for oss, så kan vi ikke basere oss utelukkende på egne talenter.

Men selve fotballaget må bygges av spillere med mer erfaring og av spillere som er her over tid. I alle fall spillere vi bestemmer hvor lenge skal være her. For det gjør vi ikke med unggutta. Det blir solgt når budet kommer. Vi så hvordan det gikk med Ejuke og vi ser hvordan det er i ferd med å gå med Dønnum.

Vi må derfor ha tre typer spillere i troppen, der alle kategorier er like viktige. Talenter, spillere som i løpet av kort tid er for gode for Eliteserien. Laget må bygges rundt spillere som holder god Eliteseriestandard. Og også suppleres med spillere som er for gode for Eliteserien, men som er på vei ned. I dag vil jeg si at Osame er et eksempel på det første, Oldrup på den andre gruppa og Kjartansson på den tredje.

Sånn som det er i dag virker det som vi har glemt hvem som er til for hvem. Vi driver et lag i Eliteserien for å gjøre det best mulig. Vi driver ikke et lag i Eliteserien for å kunne gi unge spillere et kamptilbud på det høyeste nivået i Norge. Men det siste vil likevel skje som en konsekvens av det første. Og vi har ingen forpliktelse til å gi alle våre talenter en fair sjanse til å spille førstelagsfotball. Vi kan ikke la være å hente en spiller til en posisjon vi trenger fordi samme spiller vil være i veien for en unggutt, som kanskje kan bli god nok, om 6-18 måneder

Det kommer aldri til å skje at vi kan bygge et lag som presterer over tid med i hovedsak unge spillere. Vi kan ha enkelte gode sesonger i år der vi har flere store talenter samtidig. Men når de er ute av døra kort tid etterpå er vi like langt. Alle skjønner jo forhåpentligvis at denne satsingen på unge, lokale talenter først og fremst er der som et resultat av dårlig økonomi. Det er ikke en varig løsning. Det er som å pisse i buksa for å holde varmen. Det gir noen millioner inn, men det forvitrer samtidig det som er det egentlige inntektspotensialet til en fotballklubb. Som er publikum og sponsorer.

Det er bare å se rundt seg. Vi er i ferd med å bli tatt igjen av Molde på publikumssiden. De tre siste årene til Martin endte med 2-7-8 i plassering. Folk var rasende. (De glemte at vi var en seier unna tredjeplassen i 2011). 10 år senere er det nok ingen som krever Fagermos hode på et fat hvis det blir 3-7-8. I dag er interesse og forventning mye, mye lavere. Noen aksepterer det, mange gjør det ikke og er borte.

Vi diskuterte jo den kronerullingen vi kjørte i 2014 for litt tid siden. Hva tror du hadde skjedd i dag hvis vi prøvde på det samme? Ville blitt møtt av et skuldertrekk sannsynligvis, fordi folk flest har mistet interessen for lenge siden. Og hver eneste gang vi bare avskriver sesongen, sånn som nå, fordi vi ikke klarer å finne noen spillere så mister vi enda flere. Helmuth Steffens må vel rotere i graven han nå.

Comment

Du misser poenget hvis du tror poenget mitt var at noen treffer på alle signeringer. Poenget mitt var at ved å bruke volum-metoden på signeringer, og håpe på at man traff en og annen god spiller, er hverken en rød tråd eller en metode vi har råd til i lengden

Når det gjelder publikum og den teoretisk nye kronerullingen, tror jeg nesten du må sette litt på Corona-kontoen. Molde (og RBK for den saks skyld) har fått lov til å ha flere tilskuere enn oss og har selvsagt nesten tatt oss igjen. Dette kan selvsagt rette seg, men jeg vet ikke om denne sesongen er nok. Jeg tror vi kanskje er ENDA mer avhengig av gode resultater i år, desverre, grunnet hele Coronaen.

Jeg har på ingen måte avskrevet hele sesongen, bare så det er sagt.

vif.managerleague.com

Comment

Du misser poenget hvis du tror poenget mitt var at noen treffer på alle signeringer. Poenget mitt var at ved å bruke volum-metoden på signeringer, og håpe på at man traff en og annen god spiller, er hverken en rød tråd eller en metode vi har råd til i lengden

Når det gjelder publikum og den teoretisk nye kronerullingen, tror jeg nesten du må sette litt på Corona-kontoen. Molde (og RBK for den saks skyld) har fått lov til å ha flere tilskuere enn oss og har selvsagt nesten tatt oss igjen. Dette kan selvsagt rette seg, men jeg vet ikke om denne sesongen er nok. Jeg tror vi kanskje er ENDA mer avhengig av gode resultater i år, desverre, grunnet hele Coronaen.

Jeg har på ingen måte avskrevet hele sesongen, bare så det er sagt.
                      Når det gjelder tilskuertall så baserer jeg meg på 2019-sesongen, som var den siste coronafrie sesongen. Her er vi forbigått av Viking og blir pushet av Molde. Hvordan det ser ut i 2022 gjenstår å se. Å sammenlikne publikumstall i en pandemi har ikke så mye for seg.

Jeg har ikke samme inntrykk som deg av spillerlogistikken under Martin Andresen. Det er 10 år siden og en diskusjon jeg ikke gidder å ta nå.

Poenget mitt er at strategien vår, med å satse på å utvikle unge og lokale spillere for salg ikke kommer til å gi oss suksess. Spillerne er ikke i klubben lenge nok til å gi noen som helst form for stabilitet. Det eneste vi kan bruke den strategien til er å kortsiktig bedre økonomien så vi kan skifte strategi.

Mulig du ikke har avskrevet sesongen, men Fagermo har. – Vi er ikke gode nok til å være med i medaljestriden, fastslår Fagermo etter tremålstapet i Sandefjord.

Det som venter oss da er 12 meningsløse kamper. Vi trenger 5-6 poeng på de kampene for å unngå nedrykk. Det klarer vi lett. Og vi trenger opp mot 30 for å ta medalje. Det klarer vi ikke. Så får vi heller satse på cupen.

Og da er vi tilbake til utgangspunktet. Vi må bli bedre, mye bedre på spillerlogistikk. Om Ingebrigtsen er mannen for å få til det aner jeg ikke. Personlig tror jeg ikke det, men det kan jo hende jeg tar feil. Uansett om det er han eller andre så må den som er ansvarlig få ressurser til å gjøre en god jobb. Det er ingenting som koster mer i en fotballklubb enn overgangssummer og spillerlønn. Og har vi feil spillere så spiller vi oss selv over sidelinja.

Det har vi ikke råd til. Og da er jeg over på det andre vi to har diskutert i det siste. Trøim. Vi må få en ny giv inn i klubben. Vi kan ikke være en klubb som kun har som mål at eieren vår ikke må gå inn med penger. Om Trøim kan gi oss en ny giv aner jeg ikke. Men jeg tror vel ikke det heller. Vi har heller ikke behov for over tid å bli styrt av en investor som ikke investerer. Så kanskje vi burde se oss om etter en annen, eller å prøve å stå på egne ben.

Sånn som vi holder på nå kan vi i hvert fall ikke fortsette. Klubben råtner på rot. Hvis klubben de neste fire, fem årene fortsetter å servere midt på treet så er det vel knapt noen igjen som bryr seg. Så det begynner å haste.

Comment

Vi er stort sett enige, som jeg har sagt før. Synes bare det skytes litt vel hardt i forhold til ett mislykka vindu når det gjelder nye signeringer.
                        Men ser hva du mener, for all del. Ikke helt sikker på hvor mye det haster heller.
                        Og når jeg sier jeg ikke har gitt opp sesongen, så betyr ikke det at jeg tror det stor sjanse for medaljer. Men tar heller en 5.plass enn nok 7. plass, eller en 10.plass.
                        vif.managerleague.com

Comment

Må nesten kommentere dette med Martin-perioden, for her er vi passe uenig.
                          Ibba, Pusic, Suleiman, Simon Larsen, Benjamin Hagen, Chuma Anene, Sidoine Oussou, Fredrik Stoor, Isac Boakye, Chad Barret, Christer Jensen, Andreas Nordvik, Jack Pelter, Adnan Haidar, Frode Larsen, Juan Fuenmayor, Rune Lange, Mario Martinez, Gunnar Thorvaldson....Og listen bare fortsetter.....Vi kjøpte og signerte i vilden sky, og brakk den økonomiske ryggraden til klubben for mange år fremover...Og dette var på ingen måte gjort etter noen "rød tråd".
                          Det Martin gjorde, som hadde et element av rød tråd i seg, var at han samkjørte spillestil, treningsmetoder og taktikk for "alle" lagene våre nedover, og det var selvsagt en god ting, vi trente opp spillere for å spille som hovedlaget spilte. Det var på høy tid, og det skal Marting og teamet ha cred for. Men ikke spillerlogistikken, som handlet mer om å sikte med hagle og satse på at man traff riktig mann innimellom. Og det gjorde han jo, med Luton Shelton, Ogude, Mos, Pall Gunnarson og Stefan Strandberg. Men alle skjønner at det er uholdbart å kjøpe / signere så mange som vi gjorde for å se treffe på en brøkdel.

Jada, jeg har sikkert glemt noen navn i både mislykka- og vellykka-lista, men poenget står.

Her så synes jeg du Spinner, spinner litt fort av sted. Jeg snakka om rød tråd i egenskaper i spillerroller, som Martin og Andrea Loberto sto for, hele veien ned til aldersbestemte lag. Så du velger du totalt å se bort i fra dette poenget, med egenskaper og rød tråd. Til å ville at dette skal handle om utelukkende spillerlogistikk. Det var ikke det min post handla om...Nico78 kommer med for min del, meget bekymringsverdig informasjon. At vi ikke har oversikt over egne spillere. Jeg skal ikke hevde at jeg har bedre informasjon enn han. Har du Spinner? Om du synes vi er sportslig styrka i dette vinduet, så vennligst forklar meg hvorfor....
                          Eller mener du ikke er dette jobben til en sportssjef?
                          Last edited by ForesttGump; 19.09.2021, 05:22.

Comment

Vi er stort sett enige, som jeg har sagt før. Synes bare det skytes litt vel hardt i forhold til ett mislykka vindu når det gjelder nye signeringer.
                            Men ser hva du mener, for all del. Ikke helt sikker på hvor mye det haster heller.
                            Og når jeg sier jeg ikke har gitt opp sesongen, så betyr ikke det at jeg tror det stor sjanse for medaljer. Men tar heller en 5.plass enn nok 7. plass, eller en 10.plass.
                            Tror seriøst at vi har sjangs på 4 plassen, som i teorien kan gi e-cup. Er også glad for at resten av cupen spilles etter neste vindu, da det garantert vil bli investert.
                            Han kom ble svett og dett var dett

Comment

Originally posted by Wild Touch View Post

Det var nok Reka. Når Martin slutta i 2012 var Sander 14 år gammel.
                              Nei det var ikke Rekdal.Hvor har du det fra?
                              Rekdal har selv sagt at det ikke var han, senest i en VG sending, han er jo mer der enn på feltet hos Ham Kam.

Sander var i kikkerten allerede under Martin perioden. Satsing på scouting var Martins initiativ sammen med Loberto, som da var utviklingsleder.
                              Etter det jeg har hørt, hadde Vålerenga flere som scoutet for klubben i den perioden.
                              Noe som dessverre har dødd ut igjen.
                              Gimme hope johanna

Comment

Originally posted by ForesttGump View Post

Her så synes jeg du Spinner, spinner litt fort av sted. Jeg snakka om rød tråd i egenskaper i spillerroller, som Martin og Andrea Loberto sto for, hele veien ned til aldersbestemte lag. Så du velger du totalt å se bort i fra dette poenget, med egenskaper og rød tråd. Til å ville at dette skal handle om utelukkende spillerlogistikk. Det var ikke det min post handla om...Nico78 kommer med for min del, meget bekymringsverdig informasjon. At vi ikke har oversikt over egne spillere. Jeg skal ikke hevde at jeg har bedre informasjon enn han. Har du Spinner? Om du synes vi er sportslig styrka i dette vinduet, så vennligst forklar meg hvorfor....
                                Eller mener du ikke er dette jobben til en sportssjef?
                                Er ganske ferdig med dette temaet nå, men jeg har aldri sagt at vi er sportslig styrka i dette vinduet, tvert imot har jeg repetert det motsatte flere ganger.
                                Vinduet var elendig på alle andre måter enn rent økonomisk. Men jeg dømmer ikke en sportsjef på ett mislykka vindu, det er liksom ikke første gang vi har det, uansett sportssjef. Spesielt ikke når vi har lagt inn bud på flere spillere jeg gjerne kunne tenkt meg inn. At vi ikke får dem, vel, det var synd, og det ødela vinduet.

Jeg spinner videre, jeg, straks kamp
                                vif.managerleague.com

Comment

Working...
                                X