Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Hvor fornøyd er du med innsatsen til sportssjefen i overgangsvinduet?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by O.S.L.O. View Post
    Syntes podcasten i dag viser en mann som ikke skjønner supportere sitt syn på måten dem driver på. Det er skremmende.
    Link til podcast?

Comment

Originally posted by Belhaven View Post

Link til podcast?
      Du finner den her.

Spillerlogistikk og overgangsvindu med sportssjefen / Vålerenga (vif-fotball.no)

Comment

Supert,, takk!

Comment

Det var forsåvidt en bra podcast, og ganske oppklarende.
          Åpenbart gikk vi inn i både forrige og denne sesongen med anstrengt likviditet.
          Pengene for Aron og Klaesson har vi jo ikke, bare deler, og de kommer posjonert utover de neste 2 årene(!). Og ettersom likviditeten ikke hadde en stor nok buffer, kunne vi jo ikke bare ta disse "40 millionene" og bruke på spillerkjøp, da vi rett og slett ikke har de. Dette er jo en konsekvens av målet om å drive i overskudd og det å stå på egne bein økonomisk (som selvsagt er gode mål).
          Sportsavdelingen har en årlig utgiftspost på heter "Spillersalg", og denne må fylles opp med årets kvote før penger kan brukes, hvilket heller ikke er veldig merkelig rent økonomisk.
          Jeg kan gjette på at denne kanskje er 5-10 mill i året et sted? Om det er verdier eller likviditet vites ikke, men det høres ut som ren likviditet.

Vi HAR et todelt speidernettverk, og vi skal ansette en "hovedspeider til" snart, da økonomien for dette ser ut til å være på plass. Tæring etter næring.
          Speidingen innen bredden har naturlig vært vanskelig grunnet Corona, og den ser jeg, har ikke vært så mye kamper. Fair enough.

Høres ut som om vi kommer til å hente Totland (prøve igjen ihvertfall) i neste vindu, og det sies jo rett ut at det bakre leddet MÅ forsterkes.
          At Brage Skaret skulle slite såpas med "long-covid" var det vel få som kunne vite på forhånd. Vi får bare håpe han blir frisk så fort som mulig.

Ghyas Zahid var aldri veldig aktuell, da han ikke ville spille i Norge, og han har nå uansett signert for en tyrkisk klubb.

Sakor ville til utlandet, men når det ikke gikk var nok kunstgress det som gjorde at han heller dro til Brann. Fair enough.

At det er interesse rundt f.eks Osame og Borch er jo helt som forventet, og det høres ikke ut som noen forventer at de er hos oss i mer enn max 2 vinduer til.

Avveiningene som er gjort, og de har det tydeligvis vært en del av slik det fremstår, har vært preget av Økonomi og Strategi, og med anstrengt likviditet har det ikke vært så sykt mange andre strategier tilgjengelig.

Summa summarum:
          Klubben trenger mer tid til å bygge opp likviditet, slik at den står på egne ben og faktisk har likvide midler tilgjengelig.
          Corona har nok ikke akkurat hjulpet på dette punktet, men det er det lite å gjøre noe med.
          Vi glapp "noen" i dette vinduet, åpenbart, har mangler i bakerste ledd, og det tar tid før vi ser mye av pengene fra salgene i sommer.
          Sånn er det.
          For de som kan styre sitt eget lag:
          vif.managerleague.com

Comment

Originally posted by Spinner View Post
            Summa summarum:
            Klubben trenger mer tid til å bygge opp likviditet, slik at den står på egne ben og faktisk har likvide midler tilgjengelig.
            Corona har nok ikke akkurat hjulpet på dette punktet, men det er det lite å gjøre noe med.
            Vi glapp "noen" i dette vinduet, åpenbart, har mangler i bakerste ledd, og det tar tid før vi ser mye av pengene fra salgene i sommer.
            Sånn er det.
            Synes det er litt rart at å ta alle påstander for god fisk. Og at vi kan høre akkurat det samme, men likevel høre to helt forskjellige ting.

Klubben var ikke forberedt på dette overgangsvinduet, ettersom vi ikke hadde en speider. En speider, hva kan det koste? 1 million i året? Å kjøpe feil spiller koster overgangssum og lønn i kontraktsperioden. Å velge å ikke kjøpe noen kan ha kostet oss medaljekamp og Europa. Det er vel det som kalles å spare seg selv til fant? Hvis han har budsjettansvar for sport, hvor lurt var det å ta det kostnadskuttet akkurat der?

Penger på konto? Da må du jo spørre deg selv om hvilken overgangssum det er vi snakker om. Hvis vi har solgt Klaesson for, si 20 millioner garanterte betalinger og 20 basert på spilletid etc. Har vi da solgt han for 20 eller 40? Jeg vil si 20 og inntil 20 til som en ekstra bonus. Om vi får 20 med en gang eller 10 med en gang og 10 til senere er sånn sett litt uinteressant. Vi kan både strukturere betaling for overganger på samme måte som vi selger. Eller vi kan låne penger eksternt mot fremtidige inntekter. Vi trenger ikke å ha pengene på konto for å bruke dem.

Et annet argument ville det også vært om vi selv gjorde salgene våre sent i vinduet. Det er kanskje ikke like lett å omstille seg hvis vi selv solgte med timer igjen av overgangsvinduet. Men det gjorde vi ikke. Vi solgte Dønnum ca 20.juli og Klaesson ble solgt 31.juli. Altså var det, når avtalene var underskrevet, mer enn en måned igjen av overgangsvinduet. Vi burde ha hatt en plan for hvem vi ønsket hvis Dønnum ble solgt for mer enn budsjettert overskudd på spillersalg.

At han ikke får med seg at det er kritikk blant supportere pga et dårlig vindu viser jo at han ikke akkurat har dette på pulsen.

Det er på tide at noen sier fra om at keiseren ikke har klær på. Den strategien de har valgt kan gi en kortsiktig økonomisk fordel fordi vi kan drive billig uten særlig sportslige ambisjoner, samtidig som vi kan selge spillere dyrt. Men verdien i Vålerenga er ikke et godt fotballakademi, det er supportere. Inntektene kommer fra at noen interesserer seg for det de driver med der ute på fotballbanen, ikke av å selge spillere. Det er supporterne som er kundene til Våleregna, ikke fotballklubber i Belgia. Nå har de lenge puttet mye ressurser inn i det å bygge opp et akademi. Nå er det på tide å investere i det kundene vil ha, som er det fotballaget klarer å skaffe av gode resultater.

Nå var riktig nok coronaåret 2020 et bra år resultatmessig. Som vi ikke fikk dratt så mye nytte av. Men sett bort fra det så har det vel vært ganske intentsigende siden 2011. Det er dessverre grenser for hvor mange sånne sesonger vi kan ha uten at det også går utover den allmene interessen.

Det kan sikkert finnes gode unnskyldninger og bortforklaringer for alt, også et dårlig overgangsvindu. Men jeg begynner å bli litt lei av dem nå. Nå er det på tide å bevise at denne strategien ledelsen valgte når de kom inn foran 2017 faktisk gir resultater. Og klarer de ikke det i 2022 så får de overlate det til andre. De er oppe til eksamen nå. Vinn eller forsvinn.
            Last edited by Nils_de-Noia; 23.09.2021, 16:03.

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
              Synes det er litt rart at å ta alle påstander for god fisk. Og at vi kan høre akkurat det samme, men likevel høre to helt forskjellige ting.
              Jeg hørte og tolket det ganske likt som Spinner, og mitt hovedinntrykk var at styret har lagt føringer som prioriterer sunn økonomi, foran det sportslige (les: spillerkjøp). Ingen kan si noe om hva som er fakta, men jeg oppfatter det som et forsøk på å forklare siste vindu.

At han ikke får med seg at det er kritikk blant supportere pga et dårlig vindu viser jo at han ikke akkurat har dette på pulsen.
              Enig, men ikke glem at han jobber for styret og ikke for supporterne. Alle med hjerte i Enga og som har fulgt med noen år (BTW fant jeg en billett fra VIF-RbK på Ullevål fra 2005 tidligere denne uka), krever og forventer sportslig suksess og vi er sulteforet med unntak av fjorårets bronsje. Men her ligger hovedutfordringen som jo er knyttet til gjeldende strategi - hvordan i all verden skal man få hovedstadslaget til å prestere stabilt over tid slik f.eks. B/G har maktet å få til? Det er nøkkelen og da må man i hvert fall lære noe av historien siden 2010.

Det kan sikkert finnes gode unnskyldninger og bortforklaringer for alt, også et dårlig overgangsvindu. Men jeg begynner å bli litt lei av dem nå. Nå er det på tide å bevise at denne strategien ledelsen valgte når de kom inn foran 2017 faktisk gir resultater. Og klarer de ikke det i 2022 så får de overlate det til andre. De er oppe til eksamen nå. Vinn eller forsvinn.
              Enig og helt sentralt i forhold til å skape en identitet med en prestasjonskultur som gir resultater over tid. Da vil også mange av de andre utfordringene løses og det er ikke verre enn at vi må bli konkurransedyktige i norges tøffeste underholdningsmarked.

Har sagt det før også, men fotball er så enkelt at det bare handler om å score et (1) mål mer enn motstanderen. P.t virker det som om systemtankegangen (4-3-3) og game plan, er å sikre 1.poeng. Jeg vil personlig mye heller se et lag som tør og prøver, og som heller taper med et mål. Altså må vi spille med en mye høyere risiko enn det vi har gjort de siste årene. Da vil vi i hvert fall kunne konkurrere i underholdningsbransjen.
              \Kroken6

Bor på landet og jobber i Grenseveien (=bonde i byen)

Comment

Originally posted by Kroken6 View Post
                Jeg hørte og tolket det ganske likt som Spinner, og mitt hovedinntrykk var at styret har lagt føringer som prioriterer sunn økonomi, foran det sportslige (les: spillerkjøp). Ingen kan si noe om hva som er fakta, men jeg oppfatter det som et forsøk på å forklare siste vindu.
                Bra innlegg.

Jeg er litt uenig, fordi oppsummeringen til Spinner er feil. Vi gikk ikke inn i 2020 med spesielt anstrengt økonomi. Det skyldtes salg av Ejuke høsten 2019 og nye 25 millioner i videresalg for Berge i januar. Når coronaen kom ble det verre. Men pakkene fra Raja kom og i tillegg fikk vi nye millioner for Ejuke.

Så de to siste årene har vi fått inn 25 for Ejuke sommer 2019, 25 for Berge januar 2020, 10 for Ejuke sommer 2020 og 45-50 for Klaesson og Dønnum nå. Altså over 100 millioner på to år i tillegg til de vanlige inntektene. Hvis det ikke gir økonomisk handlingsrom så tror jeg vi bare kan legge ned først som sist.

Foran sesongen 2021 så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at vi tar enda kraftige kutt i spillerlønninger. Finne, Matti, Lekven, Shala og Lædre Bjørdal har sikkert tjent greit. Layuoni, Christensen og Udahl spiller sikkert ikke gratis, men at vi går litt ned på lønn på spillerstall mellom 2020 og 2021 tror jeg vi skal regne med.

Men her ligger hovedutfordringen som jo er knyttet til gjeldende strategi - hvordan i all verden skal man få hovedstadslaget til å prestere stabilt over tid slik f.eks. B/G har maktet å få til?
                Det er vel ganske enkelt? Vi må ha kvalitetsspillere. Altså kjøpe dem. Vi klarer ikke å ha jevnt høye prestasjoner når unggutta skal utgjøre mer enn halvparten av laget og det tar to, maks tre år fra debut til salg. Altså må vi tilbake til spillerhjulet til Martin der 3-5 unge spillere i troppen til en hver tid er salgbare. Resten må være gode spillere som holder høy Eliteserienivå, men som ikke nødvendigvis skal selges med fortjeneste. Vi kan ikke bygge laget rundt spillere som Osame, Ejuke, Dønnum, etc. De er ikke her lenge nok, det er spillere vi skal nyte mens vi har dem, så selger vi dem. Men selve jobben med å prestere over tid må gjøres av andre.

Enig og helt sentralt i forhold til å skape en identitet med en prestasjonskultur som gir resultater over tid. Da vil også mange av de andre utfordringene løses og det er ikke verre enn at vi må bli konkurransedyktige i norges tøffeste underholdningsmarked.

Har sagt det før også, men fotball er så enkelt at det bare handler om å score et (1) mål mer enn motstanderen. P.t virker det som om systemtankegangen (4-3-3) og game plan, er å sikre 1.poeng. Jeg vil personlig mye heller se et lag som tør og prøver, og som heller taper med et mål. Altså må vi spille med en mye høyere risiko enn det vi har gjort de siste årene. Da vil vi i hvert fall kunne konkurrere i underholdningsbransjen.
                Ja, helt enig. Det er så enkelt som å vinne fotballkamper. Og jo flere spillere vi selger uten å hente erstattere, jo vanskeligere er det å vinne.

Vi får se hva som skjer foran neste sesong. Da forventer jeg gode spillerkjøp og en satsing på det vi faktisk må sies å være vår kjernevirksomhet. Som er å ha et fotballag som konkurrerer i Eliteserien, ikke bare er med. Og hvis 100 millioner i spillersalg og en rik eier ikke klarer å finansiere det i norsk målestokk, så er det like greit å bare legge ned.

Comment

Bra innlegg.
                  Jeg er litt uenig, fordi oppsummeringen til Spinner er feil. Vi gikk ikke inn i 2020 med spesielt anstrengt økonomi.
                  Da må jeg minne deg på at jeg sa LIKVIDITET, ikke økonomi. Summene du lister opp for Ejuke (siste), Berge, Dønnum og Klaesson var ikke på plass i inngangen til 2020.

Jeg må også minne deg på om at Trøim måtte garantere for et driftstilskudd på 13,9 millioner kroner til Vålerenga i April 2020.
                  Så jeg gjentar: Vi gikk inn i 2020 med en veldig anstrengt likviditet, så kan du være så uenig du bare vil med min oppsummering

Kan ta med følgende utklipp fra artikkel i Aftenposten fra Juni 2020:
                  https://www.aftenposten.no/sport/men...-av-vaalerenga
                  "Det ligger et tungt alvor over Intility Arena. Det må skaffes likvide midler og det fort."
                  Last edited by Spinner; 23.09.2021, 23:35.
                  vif.managerleague.com

Comment

Jeg må også minne deg på om at Trøim måtte garantere for et driftstilskudd på 13,9 millioner kroner til Vålerenga i April 2020.
                    Så jeg gjentar: Vi gikk inn i 2020 med en veldig anstrengt likviditet, så kan du være så uenig du bare vil med min oppsummering
                    Nei, det stemmer vel ikke. Trøim garanterte for midler ved starten av året han, men så var det i april ikke sikkert han kunne innfri den garantien likevel pga coronaen.
                    Vålerenga, Fotball | Økonomisk gigantnedtur for VIF-Trøim, nå slår ekspert alarm: - Kritisk (nettavisen.no)

Så det var altså ikke sånn som du sier, at Trøim i april måtte inn å garantere for noe. Det hadde han allerede gjort. I april gikk det på om han var i stand til å faktisk innfri den garantien hvis det ville blitt nødvendig. Dette var jo relatert til coronaen.

Når coronaen kom så ble jo så klart situasjonen prekær for vår del. Det har jo litt å si for en fotballklubb om det blir spilt fotballkamper eller ikke. Det er jo ikke bare billettinntektene som blir borte hvis hele sesongen blir kansellert. Da ryker jo alt av sponsor og media også. Gjennom sommeren glir jo den krisen over. Sesongen blir gjennomført, pakkene fra regjeringen hjelper på økonomien og i tillegg blir Ejuke også solgt.

Vi gikk inn i 2021 med et solid overskudd fra året før og et mål om å selge spillere for 10 millioner i 2021.
                    Positivt resultat for Vålerenga / Vålerenga (vif-fotball.no)

Ikke misforstå og tro at jeg mener vi vasser i penger. Så heldige er vi ikke. Jeg argumenterer ikke for at økonomien er fantastisk. Vi hadde store problemer ved inngangen til 2019. Derfor ble Sam Johnson solgt til MLS for 7 millioner. Så solgte vi også Ejuke senere det året.

Men vi gikk vi inn i 2021 med et overskudd fra året før. Altså var økonomien i klubbens ende bedre enn på lenge. Men samtidig med en større usikkerhet rundt hva Trøim ønsket og faktisk ville være i stand til å bidra med.

Nå orker jeg ikke å diskutere det noe mer. Poenget er at jeg er uenig i at alt dette er en god unnskylding for sportssjefen til ikke å ha navn på blokka i august 2021. Det er alt.

Comment

• Men kjære deg Nils, når vi var avhengig av cash-tilskudd og garantier fra Trøim fra år til år må du jo være enig i at LIKVIDITETEN ikke kan ha vært spesielt
                      bra...Det er ALT jeg sier....
                      Hadde vi hatt cash på bok hadde vi jo ikke hatt behov for at han garanterte, forlenget avtalen eller gikk ut og bekreftet garantien...Han gjorde jo ikke alt dette for moro skyld.

Grunnen til at dette er en greie var jo som svar på hvorfor det "tredje benet" ikke var på plass når det gjaldt scouting, som det ble snakket om i podcasten, da det ikke var penger i budsjettet for 2020 til å ansette en scout. I år jobbes det med å hente inn en.
                      Budsjettet er styrets ansvar, så vi får legge litt skyld dit da

"Men vi gikk vi inn i 2021 med et overskudd fra året før. Altså var økonomien i klubbens ende bedre enn på lenge. Men samtidig med en større usikkerhet rundt hva Trøim ønsket og faktisk ville være i stand til å bidra med."

Ja, og som sagt, likviditet og økonomi er to forskjellige ting. Men for 2021 ble det budsjettert med en scout som skulle på plass i løpet av året.
                      vif.managerleague.com

Comment

• Originally posted by Spinner View Post
                        Men kjære deg Nils, når vi var avhengig av cash-tilskudd og garantier fra Trøim fra år til år må du jo være enig i at LIKVIDITETEN ikke kan ha vært spesielt
                        bra...Det er ALT jeg sier....Hadde vi hatt cash på bok hadde vi jo ikke hatt behov for at han garanterte, forlenget avtalen eller gikk ut og bekreftet garantien...Han gjorde jo ikke alt dette for moro skyld.
                        Det er forskjell på drifttilskudd og lån. Hvis vi trenger penger for å balansere utgifter og inntekter gjennom et år er det en ting. Det har vi trengt Trøim til før. Hvor mye penger vi har på konto til enhver tid er noe annet. Det siste handler om cashflow, altså når utgifter og inntekter faktisk kommer. Og det er jo ikke noe vi trenger Trøim til engang. Å ha en form for kassakreditt i en bank er jo ikke helt uvanlig, og så varierer det gjennom året om vi er på pluss eller minus. Hvorfor du drar likviditet inn her aner jeg virkelig ikke. Så lenge inntekter og utgifter er ok så burde jo ikke likviditeten være et hinder i seg selv. Verken til å ansette folk eller kjøpe spillere for den saks skyld.

Grunnen til at dette er en greie var jo som svar på hvorfor det "tredje benet" ikke var på plass når det gjaldt scouting, som det ble snakket om i podcasten, da det ikke var penger i budsjettet for 2020 til å ansette en scout. I år jobbes det med å hente inn en. Budsjettet er styrets ansvar, så vi får legge litt skyld dit da
                        Jeg tviler på at vi styrte etter et vedtatt budsjett i 2020. Forutsetningene for å drive etter et budsjett laget i januar 2020 var jo ikke til stede fra mars og utover.

Jeg skylder ikke på noen jeg. Jeg synes bare at den økonomiske situasjonen i 2020 ikke er en god forklaring på hvorfor ikke sportssjefen har navn på blokka i august 2021.

Hvis han har fått beskjed om å kutte utgifter i sport av styret, så regner jeg med at han har fått bestemme selv hvor han ønsker å gjøre de kuttene. Jeg tviler på at de som sitter i styret i klubben er inne og gjør sportslige vurderinger. Spillerstall, trenerstab og øvrige funksjoner som fysioer etc går det an å kutte i. Hvis argumentet hans for ikke å ha navn på blokka er fordi det ikke er en speider i klubben, så er jo det en situasjon som han har skapt selv.

Og da føler jeg vi også har gått en full sirkel her. Jeg frikjenner ikke sportssjefen for ikke å ha spillere på blokka i august 2021 på grunn av coronapandemien. Det er alt.

Comment

• "Hvorfor du drar likviditet inn her aner jeg virkelig ikke."

Sukk...For n'te gang..Fordi det var likviditeten, ikke økonomien, som ble trukket frem i podcasten, og som var problemet ved inngangen til 2020....
                          vif.managerleague.com

Comment

Sukk...For n'te gang..Fordi det var likviditeten, ikke økonomien, som ble trukket frem i podcasten, og som var problemet ved inngangen til 2020....
                            Jeg forstår ikke hva du mener. Jørgen bekrefter jo i podcasten at et speidernettverk og en sjefsspeider var noe vi hadde frem til coronaen kom i mars 2020. Det var ikke noe vi skulle starte med i 2020. Hvor du får det fra at likviditeten ved inngangen til 2020 var et problem i forhold til speidere/det tredje beinet skjønner jeg ikke.

Comment

• Originally posted by Nils_de-Noia View Post
                              Jeg forstår ikke hva du mener. Jørgen bekrefter jo i podcasten at et speidernettverk og en sjefsspeider var noe vi hadde frem til coronaen kom i mars 2020. Det var ikke noe vi skulle starte med i 2020. Hvor du får det fra at likviditeten ved inngangen til 2020 var et problem i forhold til speidere/det tredje beinet skjønner jeg ikke.
                              Det får jeg servert rett i podcasten. Men det er greit, jeg gidder ikke høre gjennom hele en gang til
                              Likviditet, og måten spillersalgene av både Ejuke, Sander osv ble gjennomført på, gjorde at vi hadde elendig likviditet ved inngangen til 2020. Det er det Jørgen forteller, og så får man bare velge om man vil tro han eller ikke.

Edit: Kan legge ved utklipp fra Vålerenga Fotballs Hovedstrategier:
                              Vålerenga Fotball skal ha en sunn klubbøkonomi
                              Med sunn økonomi forstår vi at klubben har et grunnlag for både langsiktige investeringer – og et bedre tilbud for våre medlemmer. En bedret soliditet er viktig for å kunne takle dårlige tider…
                              • God likviditet er nødvendig – klubben bør til en hver tid ha overskuddslikviditet

Men nå forlater jeg denne tråden for godt
                              vif.managerleague.com

Comment

Det får jeg servert rett i podcasten. Men det er greit, jeg gidder ikke høre gjennom hele en gang til
                                Likviditet, og måten spillersalgene av både Ejuke, Sander osv ble gjennomført på, gjorde at vi hadde elendig likviditet ved inngangen til 2020. Det er det Jørgen forteller, og så får man bare velge om man vil tro han eller ikke
                                ...
                                Men nå forlater jeg denne tråden for godt
                                Jeg er mer enn bare passe lei selv også så det går bra.

Men det Jørgen faktisk sier i podcasten på spørsmål om det med speidere er at de hadde speidere, både for bredde og topp, frem til coronaen startet. De forsvant pga coroaen. Hadde ingen ting med likviditet ved inngangen til 2020 å gjøre sånn som du hevder.

Comment

Working...
                                X