Originally posted by Spinner
View Post
Jeg synes vel egentlig ikke det, fordi jeg ikke kan se at de spillerne vi faktisk har hentet forsterker oss noe særlig. Bortsett fra bredden i troppen.
Av de vi vet at vi prøvde å hente. Wadji er primært spiss, det trenger vi ikke akkurat nå. Vi har to fra før. Mulig han kan spille høyrekant, men der hentet vi også en annen spiller. Totland er høyreback. Der har vi en annen spiller og hentet i tillegg en backup til den posisjonen. Hva skal vi med nummer tre?
Det jeg syntes var faktisk bra var at vi da likevel ikke kjøpte noen bare for å kjøpe noen. Samtidig som det også viser at vi ikke har oversikt.
Og det siste er faktisk ganske alvorlig. Det som virkelig koster noe i en fotballklubb er å kjøpe spillere og lønne spillere. Det er faktisk det aller viktigste. Kjøper vi riktige spillere kan vi vinne serien, kjøper vi feil kan vi rykke ned. Kjøper vi midt på treet så blir vi sittende med spillere som koster penger og som hindrer oss i å hente andre.
Jeg forventer så klart ikke at absolutt alle som kommer inn har samme profil. Noen er umiddelbare erstattere, andre er korttidsløsninger, andre igjen er talenter. Men hvis vi ser bort fra de to som kom i fjor høst, når hentet vi egentlig sist en spiller som faktisk løftet laget? Ta gjerne med hele perioden Ingebrigtsen har vært i klubben. Synes vi over tid har hentet spillere som er altfor dårlige. Det Deila måtte lene seg på i spillertroppen var spillere som var her da han kom. Det han hentet selv, med noen få hederlige unntak, var spillere som ikke var gode nok. Og det Fagermo har lent seg på frem til nå, med noen få hederlige unntak, er klubbens egenutviklede spillere.
Det er så klart lettere å hente spillere nok lommeboka ikke er tom. Men sett fra utsiden så ser det ut som om vi har vært dårlige på kjøp over tid. Og den perioden er veldig sammenliknbar med den perioden vi har hatt Jørgen Ingebrigtsen som sportssjef. Så kan han sikkert forsvares med at trenerne også har en viktig rolle i det å velge ut hvilke spillere som skal hentes og hvem som ikke skal hentes. Men det som er sikkert er at det ikke er trenere som finner spillere. De sier vel ja eller nei til alternativene. Om Jørgen ikke er flink nok til å finne alternativene, eller om det er at han ikke har ressursene som skal til for å kartlegge markedet, aner jeg ikke.
Det eneste jeg vet er at det er mulig å gjøre dette mye bedre enn det vi gjør i øyeblikket.
Leave a comment: