Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Rykter, ønsker og overganger - vinter 2022/20223

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rykter, ønsker og overganger - vinter 2022/20223

Nytt registreringsvindu, nye innlegg.

Subject says it all, egentlig.

Et viktig vindu for oss det her. Og utfallet av de siste kampene i 2022 påvirker jo også hva vi skal se etter i forhold til Europa eller ikke Europa. I tillegg er det vel også sannsynlig at minst et stort hull, kanskje flere, må tettes. Tenker da først og fremst på Osame og Odin. Synes JJ kom seg greit gjennom det første overgangsvinduet. Men tre spillere med fortid i klubben og en som nok sto på julekortlista til Fagermo oser ikke av kreativitiet. Og det er vel der også forbedringspotensialet ligger.

Den første åpenbare signeringen er av en keeper. Enten på lån for sesongen eller permanent. Sjøeng trenger både konkurranse og backup.

Den andre helt åpenbare signeringene er jo en ekstra stopper. Her håper jeg på Rosted og at vi forlenger med JTN for en sesong. Det gir mening siden JTN kjenner oss godt, drar på åra og sikkert kan fungere som rutinert 3.valg/backup. Det trengs, siden Strandberg på sin side nok neppe kan forventes å spille alt. Vi ser jo allerede at han er ute med skade. Vi kan ikke og burde ikke satse på 30 kamper med Strandberg i midtforsvaret, så et 3.valg vil få en del spilletid.

Utfordringen vår foran neste år er at vi rett og slett har et begrenset antall huller å fylle. Hvis Odin og Osame drar vil vi slite med å finne enkeltspillere som umiddelbart er på samme nivå. Og det er vanskelig å komme styrket ut av det som et lag også, når behovet for å oppgradere andre posisjoner er begrenset.

Så her får vi håpe at JJ er litt mer kreativ enn i sommer og henter spillere inn i flere kategorier. Min shopping/exitliste ville sett sånn ut:

Keeper - gjerne Rossbach permanent.
    Midtstopper - JTN ny etårskontrakt, pluss Rosted. Ny midtstopper må inn. Brynjar kan vurderes selges/lånes ut. Spesielt hvis vi beholder OJ som backup til både midtstopper og sentralt midt.
    Zuta ut - Elabdellaoui inn. Vil styrke oss på backposisjon. Hvis Omar ikke vil til oss så er det greit å beholde Zuta.
    Udahl ut - ny, fysisk spiss inn. Vemodig, men jeg tror det gir mening. Børven har et mål på 360 spilte minutter, men har likevel henvist Udahl til benken. Det gikk som antatt det der.

Sentral midtbane og venstrekant inn hvis Odin/Osame drar.

Så bør vi hente lokale talenter, som Napoleon. Og vi bør se utenfor Norges grenser både når det gjelder talenter og 1.valg.

Ellers har jo Anders Trondsen akkurat mottatt en sluttpakke i Tyrkia. Kanskje også en spiller vi burde vurdere.
    Last edited by Nils_de-Noia; 26.09.2022, 12:06.

Comment

Trenger ikke se langt etter Osames erstatter ihvertfall, vi har han allerede og han heter Dicko Eng.

Comment

Litt nysgjerrig på Brynjar, han var jo i landslagstroppen til Island når han kom. Noen som vet om han er i troppen til Island nå i denne landslagspausen. Ville vært utrolig, men man vet jo aldri.

Comment

Originally posted by ziggy75 View Post
          Trenger ikke se langt etter Osames erstatter ihvertfall, vi har han allerede og han heter Dicko Eng.
          Enig, Dicko kommer til å slå ordentlig gjennom neste sesong er min spådom. Han har mye av det samme tekniske repertoaret og er langt raskere. Skal ikke se bort ifra at han har en langt bedre skuddfot også. Ikke bekymra for at Osame går etter sesongen med andre ord.
          Odin er et unikt talent, selvom han leverer langt flere balltap enn noen annen i den posisjonen. Et slikt talent er sjeldent, så det er her man må legge klutene framover. Kan godt hende vi allerede har en god erstatter i troppen, som bare trenger litt mer tid på seg.
          "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Originally posted by ziggy75 View Post
            Jeg tror ikke Dicko Eng i 2023 er klar for å spille like mye som Osame gjør nå i 2022. Og levere på et tilsvarende høyt nivå som Osame. Dessuten er Dicko Eng også backup og innbytter for Osame. Så selv om vi selger Osame og forfremmer Dicko Eng til 1.valg trenger vi likevel en venstrekant inn. Men jeg tror kanskje at vi kunne hentet Napoleon Romsaas til den rollen.

Hvis ikke Odin og Osame drar så trenger vi jo heller ikke å erstatte dem. Siden de er to spillere som styrer mye av det offensive spillet hos oss, så er det store sko å fylle for de unggutta som eventuelt får prøve seg på det. Hvis de drar så legger de sannsynligvis igjen ganske mange penger igjen etter seg. Men jeg tror det er litt naivt å tro at vi har fullgode erstattere for dem i egen ungdomsavdeling. På sikt har vi nok det, men jeg tror sesongstart 2023 kommer for tidlig.

Utfordringen er jo at veldig mye av et førstelag allerede er på et nivå der vi ikke trenger oppgraderinger og/eller er vanskelig å oppgradere. Det gjør det vanskelig å komme styrket ut av det hvis to av våre beste forsvinner. Det er jo gjerne sånn det gjøres i teorien, at man kommer styrket ut av det som et lag fordi svekkelsen i en posisjon oppveies av at man også styrker en annen.

Vi trenger så klart midtstoppere, vi trenger direkte erstatter(e) etter Odin og/eller Osame. Men om de drar så må vi også kompensere for det tapet på andre måter enn kun direkte erstattere. Så vi må nok legge om stilen litt og gå for litt andre ferdigheter hos nykommerne. En Wadji langs venstrekanten kunne jo vært en løsning, men akkurat han har jo gått til St.Etienne da.

Comment

Ser at Rosted har vært henvist til benken de siste fire kampene, og tilsynelatende mistet plassen sin etter svak sesongstart for Brøndbys del.

Det gjør vel ikke en overgang til oss i januar mindre aktuelt. Han har visst kontrakt til juni neste år.

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post

Jeg tror ikke Dicko Eng i 2023 er klar for å spille like mye som Osame gjør nå i 2022. Og levere på et tilsvarende høyt nivå som Osame. Dessuten er Dicko Eng også backup og innbytter for Osame. Så selv om vi selger Osame og forfremmer Dicko Eng til 1.valg trenger vi likevel en venstrekant inn. Men jeg tror kanskje at vi kunne hentet Napoleon Romsaas til den rollen.

Hvis ikke Odin og Osame drar så trenger vi jo heller ikke å erstatte dem. Siden de er to spillere som styrer mye av det offensive spillet hos oss, så er det store sko å fylle for de unggutta som eventuelt får prøve seg på det. Hvis de drar så legger de sannsynligvis igjen ganske mange penger igjen etter seg. Men jeg tror det er litt naivt å tro at vi har fullgode erstattere for dem i egen ungdomsavdeling. På sikt har vi nok det, men jeg tror sesongstart 2023 kommer for tidlig.

Utfordringen er jo at veldig mye av et førstelag allerede er på et nivå der vi ikke trenger oppgraderinger og/eller er vanskelig å oppgradere. Det gjør det vanskelig å komme styrket ut av det hvis to av våre beste forsvinner. Det er jo gjerne sånn det gjøres i teorien, at man kommer styrket ut av det som et lag fordi svekkelsen i en posisjon oppveies av at man også styrker en annen.

Vi trenger så klart midtstoppere, vi trenger direkte erstatter(e) etter Odin og/eller Osame. Men om de drar så må vi også kompensere for det tapet på andre måter enn kun direkte erstattere. Så vi må nok legge om stilen litt og gå for litt andre ferdigheter hos nykommerne. En Wadji langs venstrekanten kunne jo vært en løsning, men akkurat han har jo gått til St.Etienne da.
                Har absolutt trua på at Eng kan ta den plassen permanent, men er jo litt igjen av sesongen og han får nok mye spilletid så får nok noen svar utover. Og Jonas Elabdelaoui kan fort ta plassen som 2 utfordrer som Dicko har nå. Uansett blir Osame vanskelig å erstatte, hvis ikke vi punger ut mye for en skikkelig kvalitetsspiller. Og ingen garanti for at han vi eventuelt henter, vil bli en suksess. Jeg håper vi satser på det vi har i den posisjonen ihvertfall. Litt verre med 6’ern dersom Odin forsvinner, hvis ikke Oldrup eller Tobias tar den. Vil gjerne se at Riisnæs kommer enda nærmere startelleveren neste sesong.

Comment

Mulig du har rett i det Ziggy. Jeg tror i hvert fall ikke vi kan satse på at en spiller født 2004 og en født i 2006 er nok. Talent har de, men 2023 kommer litt for tidlig for dem.

Comment

Mulig du har rett i det Ziggy. Jeg tror i hvert fall ikke vi kan satse på at en spiller født 2004 og en født i 2006 er nok. Talent har de, men 2023 kommer litt for tidlig for dem.
                    Synes det blir feigt Nils, er du god nok er du gammel nok, men tar tid å lage en ny kultur. Dicko Eng tror jeg skal klare å ta stegene som trengs hvis han får tillitt og han selv har trua på segselv. Litt mer usikker på Elabdelaoui, som jeg ikke har sett så mye enda. Har også Jatta i samme posisjon. Men om Napoleon er like god som mange sier, så løp og kjøp.

Comment

Enig i at er du god nok er du gammel nok. Jeg mener at Eng i dag ikke er god nok til å være et 1.valg for en klubb som satser på medalje.

Feigt? Heldigvis er ikke jeg ansvarlig for det her. Jeg bare sier min mening jeg. Tviler på at DEF og JJ bryr seg noe særlig om hva jeg mener.

Comment

Enig i at er du god nok er du gammel nok. Jeg mener at Eng i dag ikke er god nok til å være et 1.valg for en klubb som satser på medalje.

Feigt? Heldigvis er ikke jeg ansvarlig for det her. Jeg bare sier min mening jeg. Tviler på at DEF og JJ bryr seg noe særlig om hva jeg mener.
                        Kan vi ikke legge til at Odin og Osama ikke har vist over tid at de er klart for noen andre ligaer enn vif kan matche med tanke på utvikling, spilletid og lønn i dag! Spill og lever neste år som dere har vist etter sommeren her nå og dere kan selges og utvikles videre i en klubb i topp 5 ligaene!

Joda de har vist de er talenter og leverer gode kamper og leder ann i vif i dag med alderen dems i dag tilsier de ikke selges som u23 spillere med trening med A laget til klubben og noen kamper på benken til A- lagene( mulig innpå 10-15 minutter i en kamp)! De skal levere på A lagene med det samme med det press og forventinger det fører med seg og da er 1 år til i vif gull vært. Mener nå jeg!

Comment

I følge Transfermarkt har vi en bunke med folk som har utgående kontrakt 31.12.23. Viktig med avklaringer på disse også gjennom vinteren. Særlig Osame bør forlenges hvis det ikke kommer "an offer we cant refuse" før nyttår.
                          Benken har vært tynn denne høsten. Unggutta blir jo eldre men det bør nok inn rutine. Hvis Nation flytter hjem må vi ha inn rutine bakerst. Dette uavhengig av om Oldrup omskoleres.
                          I etterpåklokskapens lys var vinduet 21/22 ikke bra nok. Vi trenger et mye bedre 22/23.

Comment

Originally posted by Loffen View Post
                            I følge Transfermarkt har vi en bunke med folk som har utgående kontrakt 31.12.23. Viktig med avklaringer på disse også gjennom vinteren. Særlig Osame bør forlenges hvis det ikke kommer "an offer we cant refuse" før nyttår.
                            Benken har vært tynn denne høsten. Unggutta blir jo eldre men det bør nok inn rutine. Hvis Nation flytter hjem må vi ha inn rutine bakerst. Dette uavhengig av om Oldrup omskoleres.
                            I etterpåklokskapens lys var vinduet 21/22 ikke bra nok. Vi trenger et mye bedre 22/23.
                            Den prosessen er nok i gang
                            I år er det kun kontrakten til Tollås og Rossbach som går ut. Tipper begge vil dra etter endt kontrakt.
                            - Rossbach vil nok være i behov av nye utfordringer der han får muligheten til å spille fast. Tror og lønnen hans på sikt ville vært for høy mtp at han er reservekeeper.

- Tollås synes jeg totalt sett har vært god og vært så og skadefri de siste 2 årene. Han begynner samtidig å dra på årene og mener jeg har lest at han ønske4 seg tilbake til Ålesund med familien. Tenker det er en større sannsynlighet for at han får en kontrakt på type 2 år eller mer der enn hos oss.

Vedr. Kontrakter med spillere som går ut i 2023 har vi følgende spillere.

Kjeldsen: under 18 år: Vi kommer garantert til å tilby han en ny kontrakt. Han blir jo sett på som et av de mest lovende talentene i sitt kull i Europa. Vi må bare passe på å gi en god nok utviklingsarena så han fortsatt får muligheten til å utvikle seg. Vi gjorde ikke en god nok jobb med Brage Skaret, så håper klubben har en plan der.

Emildsen: Tipper kontrakten blir avsluttet eller at han blir solgt etter denne sesongen. Han er åpenbart ingen satsningsobjekt i klubben. Han har kun fått ett innhopp på noen få min. Ikke vært fornøyd med sit. Typisk en spiller som kan havne i TIl sånn som Oppsahl brødrene.

Risnæs: Under 18 år. En spiller som har blitt satset på og som vil definitivt få nytt kontrakt.

Osame: Stjernespiller, som man allerede har forsøkt å resignere. Har lest at JJ er på saken. Har vel vært snakk om en kontraktforlengelse på ett år, vel vitende at han med stor sannsynlighet så vil bli solgt ved neste års sommer transfervindu. Virket som han ikke hadde noe imot det, krysser fingrene for at dette skjer i løpet av de neste ukene og tar en Dønnum Fellah er agenten hans, nektet å reforhandle nytt kontrakt med oss i sin tid. Håper han har lært av egne feil.

Borch: Vært skadet i hele år, vil ikke spille resten av sesongen heller. Dersom han blir skadefri og kommer tilbake til gammelt nivå tenker jeg sannsynligheten er stor for at han vil få ny kontrakt. Han vil trenge litt tid på å bygge seg opp igjen og er nok ikke være så attraktiv for andre klubber i dag. Stor klubbtilhørighet, pluss for oss.

Udalh: Han vil nok bli tilbudt en ny kontrakt. Ikke sikkert han vil godta den. Han har fremstått som høyst profesjonell i media. Åpenbart en sterk tilknytning til klubben han også , men han er nok ikke så happy med at han ikke opplever at han blir satset på.

Bjørdal: Vært god for oss: Blir nok tilbudt ny kontrakt, men tenker sannsynligheten er stor for at han vil ønske seg utenlands igjen. Han vil være i den rette alderen for et nytt eventyr.

Oldrup Jensen: Tenker spilletid neste sesong vil avgjøre om han får/ signerer ny kontrakt. Dersom han ikke gjør det blir hans beste klubb ODD. De har for vane å hente spillere som de tidligere har utviklet.

Layouni: Vil nok bli tilbudt ny kontrakt om han fortsetter fremgangen. Usikker på om han vil godta det. Tror han kan vise seg å bli kravstor. Tror det blir Sverige på han alt. at han reiser til en klubb som tilbyr han mye penger.

Comment

Takk for en glimrende gjennomgang Blue 1978

Rossbach har vi vel bare på lån ut året. Spørsmålet er vel om han vil være her og vente på at Sjøeng blir solgt eller dra tilbake. Enig med deg at det virker rart om han kommer hit permanent.

Tollås synes jeg bør få tilbud om et år til. Han har vel sagt at han er i dialog med klubben og at ett år til og flytting til Ålesund er to realistiske muligheter.

Kjeldsen vil vi utvilsomt gi ny kontrakt ja og det er rart om han ikke vil være her. Jokke skrøyt jo veldig av han alt før Jokke ble ansatt i klubbens pod.

Riisnæs tror jeg vi satser på. Når ungutta ble spurt før sesongen var det flest som trodde at han var den som skulle få et gjennombrudd i år. Det skjedde jo ikke.

Osame vil vi seff forlenge med for å få mer for ved salg. Vi får håpe han gjør som Aaron og ikke Ivan. Man diskuterte jo i det uendelige med Ivan om man skulle forlenge, men han stakk til slutt som Bosman og streika i siste kamp. Trist. Har troa på at Osame vil gi noe tilbake, og veldig glad for at vi alt har funnet arvtageren i Dicko.

Borch er en spiller og type jeg elsker, men han må bli skadefri og få spilt mye før man kan gi han ny kontrakt. Utrolig kjedelig med skaden hans.

Det blir veldig trist og se Udahl gå, men jeg kan ikke forestille meg at han blir værende. Børven er første valg og vil foretrekkes like sterkt som Sjøeng mot Rossbach. Fagermo sier selv til Dagsavisen at det kanskje er riktig at Udahl får flytte på seg etterhvert. Unner han suksess videre bare ikke mot oss.

Bli a Bjørdal. Håper hardt på det.

Oldrup må få være stopper og kun det framover. Men jeg tror det holder med ett år til. Målet er jo at Bjarnasson og Kjeldsen skal ta over, i år var for tidlig for dem. Men neste år håper jeg de får mye mer spilletid og at de fases inn. Litt synd at ikke en av dem kom inn ved pause i går.

Vår tunisiske rev har vi endelig skjønt hvordan vi skal bruke. Han var fantastisk i går og tror nå på seg selv. Tidligere i år fikk han ikke de gjennombrudds pasningene og fikk han ballen stod han ofte å ventet på at andre skulle komme etter. Nå tror han på seg selv og gir full spiker. Da er han et mareritt å møte. Men enig med deg i at han trolig heller vil ha bedre betalt et annet sted og at vi neppe får beholde han mer enn ett år.

Comment

Working...
                              X