Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Hva gikk galt i 2022, lyspunkter i 2022 og hvorfor blir 2023 et bedre år?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hva gikk galt i 2022, lyspunkter i 2022 og hvorfor blir 2023 et bedre år?

Hva gikk galt i 2022?

Det er tid for selvransakelse, men også tro, håp og kjærlighet. I denne tråden ser vi på hva som gikk galt i år og hva som skal bli bedre neste år.

Starten var jo helt grusom. I perioden fra 8. mai hadde vi 63 dager uten seier og mange ropte på Fagermos avgang. Heldigvis snudde det mot KBK og vi fikk en fin rekke.
    Slutten var heller ikke mye å skryte av, det ble 2 poeng på de siste fem kampene.

Kampen mot topplagene. Ser vi på lagene som havna over oss på tabellen så tok vi 3 poeng mot lsk (gjør meg kvalm å skrive at de havna over oss) og 0 poeng mot Odd (!) og de andre tre.
    Flopper inn. Dønnum er en fantastisk fyr, men at han denne sesongen ble en flopp kan det ikke være tvil om. Fagermo har tatt selvkritikk for at han brukte han for tidlig. Tafoeek ble leid inn for å herje. Det gjorde han ikke (317 minutter på banen, ingen mål). Bjarnasson var det mange som ville ha, vi trakk det lengste ståeet og det var store forventinger til den Islandske landslagsstopperen. Han spilte hele kampen fra runde 3-9 (med unntak av runde 6 da han kun spilte 85 min) men så ble det kun ett minutt fra runde 10 til 26. Det ble sagt at han hadde fått en psykisk knekk etter å ha møtt motgang for første gang i karrieren. Det er mulig det er urettferdig å skrive opp Stefan Strandberg her, alltid klar for landslaget alltid skada for Vålerenga. Men han har hatt 8 kamper utenfor troppen siden han kom og spilt 5 fulle kamper og en 57 minutter. Når han har spilt har han levert bra, men vi bør kunne håpe på at han i 2023 er oftere i troppen enn på tribunen.

Spillere vi hadde forventet mer av. Ørnen er definitivt på toppen av den lista. Det ble sagt at han hadde en dårlig 2021 sesong på grunn av mange brudd (både bein og samliv), men at han i 2022 skulle putte 30 mål. Det ble kun fire mål og free transfer. Hvordan kunne det gå så galt?

Riisnæs ble spådd som spilleren som skulle få det største gjennombruddet i år. Han fikk kun 162 minutter på banen. Neste år Riisnæs, neste år.
    Kontinuitet vi har vel brukt 8 forskjellige stopper par og altfor mange ganger hatt spillere ut av posisjon.

Mål i mot I 2021 slappp vi inn 37 mål som var nest færrest i ligaen. Kun Molde (25) og oss slapp inn under 40. I 2022 slapp vi inn 49 mål, Molde slapp inn 25. Ingen lag over oss på tabellen slapp inn mer. Kun sarp, viking, og godset i tillegg til de tre bunnlagene slapp inn mer.

Vi hadde svært få mål fra midtbanen.

Noen lyspunkter

Sjøeng grep sjansen med begge hansker da den kom. Gjorde Bråtveit rasende da han gjorde det umulig å slippe han til. Våre unge keepere er en suksess historie. Og Sjøeng gjør at ingen savner Klaesson eller Haug.

Petter Strand fikk mest spilletid av alle med 2383 minutter. Var på banen i 29 av 30 kamper og er det nærmeste vi har kommet kontinuitet i år. Kan brukes både som back og midtbane og er alltid spilleren utpå der som jobber hardest. Mange var litt lunke da vi betalte så mye for han, men det er vel ingen tvil om at vi fikk valuta for penga. Men avslutninger må han øve på.

Amor vår tunisiske rev var svært nære å bli solgt og etter sigende svært misfornøyd da Dønnum og Tafoeek kom inn. Han kom for alvor inn i laget da leiesoldatene forsvant og laget begynte å vinne fra 10 juli. Ser man kun på den perioden så fikk han 8 mål og 5 assist på 15 kamper hvorav kun to var 90-minutter. Det er glimrende tall. Mer av det Amor

Dicko Eng 4 mål og 5 assist på 705 minutter gjør han til en av våre mest effektive spillere. En spiller jeg virkelig gleder meg til å se få spille mer og bli bedre i 2022.
    Corner er mål det har jo vært et problem for oss før, men i år har jeg inntrykk av at vi har putta mange mål på corner. Måtte det vare.

Hvorfor skal det gå bedre i 2023?

Må unngå den grusomme perioden og prestere langt bedre mot topplagene. Handler mest om å fikse det defensive. Vi må ha inn minst en stopper som spiller fast og gjerne et skikkelig anker som styrker sentrallinjen. Men viktigst av alt er at mange som er her må bli bedre.

Odin har fått i julelekse å legge på seg mer muskler og vil ha godt av å spille fast i lang tid uten skader. Gjør han det er han altfor god for eliteserien.

Børven har vist tidligere at han kan skåre mye om han får rette innlegg, det må vi få på plass.

Bjørdal var ikke like god i 2022 som året før. Men 2023 blir hans beste år.

Riisnæs får sitt gjennombrudd.

Dicko Eng fortsetter å være like god som på slutten og får mer spilletid og flere mål.

Petter Strand fortsetter som i år og begynner i tillegg å skåre.

Amor spiller og skårer dobbelt så mye. Eller bare fortsetter på samme måte som fra runde 11.

Bjarnasson får selvtilliten tilbake og leverer like bra som vi trodde da vi henta han.

Jukle var god i de første kampene etter at han kom hjem, men fikk så en dårligere periode. I 2023 blir han bedre enn noen gang.

Noen av 06-gutta får sitt gjennombrudd (Hammer-Kjelsen, Bjurstrøm, El-Abdellaoui og eller Thorstensen)

Også må vi skåre mer da selvsagt, men vi er jo så gode på expected goals og det er jo nesten viktigere enn faktiske mål. Det store problemet vårt har vel vært unexpected goals against

Så hva tror du, hvordan blir 2023, og hva synes du om året som har vært. Stem på alt du mener/tror.

​Uansett, god jul til dere alle!
    32
    2022 ble først og fremst ræva fordi vi kom så dårlig i gang
    40.63%
    13
    2022 ble først og fremst ræva fordi vi ikke skårer på sjansene våre
    31.25%
    10
    2022 ble først og fremst ræva fordi vi slipper inn for enkle mål
    40.63%
    13
    2022 ble først og fremst ræva fordi vi var plaget av skader
    12.50%
    4
    2022 ble først og fremst ræva fordi vi manglet kontinuitet
    25.00%
    8
    2022 ble først og fremst ræva fordi vi har den trenern vi har
    12.50%
    4
    2022 ble først og fremst ræva fordi vi har den taktikken vi har eller mangler en plan b
    21.88%
    7
    2022 ble først og fremst ræva fordi vi bommet på lån
    25.00%
    8
    Største lyspunkt i 2022 var Sjøeng
    50.00%
    16
    Største lyspunkt i 2022 var Petter Strand
    31.25%
    10
    Største lyspunkt i 2022 Amor
    21.88%
    7
    Største lyspunkt i 2022 Dicko Eng
    37.50%
    12
    Største lyspunkt i 2022 var stammen vi har hentet inn med Jukle, Børven og Strandberg
    3.13%
    1
    Til neste år tar vi alt, nå må du faen meg tro oss
    34.38%
    11
    2023 blir bedre fordi Petter Strand skårer i tillegg
    15.63%
    5
    2023 blir bedre fordi Børven blir spissen vi har savnet
    25.00%
    8
    2023 blir bedre fordi Dicko Eng slår ut i full blomst
    40.63%
    13
    2023 blir bedre fordi Bjarnasson får selvtilliten tilbake
    9.38%
    3
    2023 blir bedre fordi Mi Amor Te Amor Ohh baby mon Amor
    18.75%
    6
    2023 blir bedre fordi vi begynner med forsvarsspill igjen
    40.63%
    13
    2023 blir bedre fordi vi får inn et nytt anker som styrker sentrallinja
    15.63%
    5
    2023 blir bedre fordi 06-gutta herjer
    6.25%
    2
    2023 blir bedre fordi vi gjør det bedre mot de andre topp 5 lagene
    31.25%
    10
    2023 blir bedre fordi Bjørdal stepper opp
    18.75%
    6
    2023 blir bedre fordi vi fyller stadion minst tre ganger
    31.25%
    10
    2023 blir bedre fordi vi igjen får en kamp på Ullevål i desember
    12.50%
    4
    2023 blir bedre fordi vi unngår unexpected goals against
    12.50%
    4
    2023 blir bedre fordi vi kvalifiserer oss til Europa
    43.75%
    14
    2023 blir bedre fordi vi får ny trener
    12.50%
    4
    2023 blir bedre fordi vi bygger statue av Fagermo og VAR-bussen
    6.25%
    2
    Last edited by bohem33; 23.12.2022, 23:38.

Fin poll, virker jo som det er litt optimisme på forumet her, for eksempel rundt Europa. Bare å kjøpe sesongkort og komme seg på stadion

Comment

Når Fagermo snakker om kontinuitet så tenker han stopperplassene. Det er klart at en styrking her vil gjøre laget bedre.

Men det er ikke nok. Det var altfor stor avstand til de beste lagene. Vålerenga må få orden på midtbanen, spesielt fordi laget er spillende og fordi spissen er en type som må få mye støtte. Mål fra midten må dobles, minst. Men da må det spilles bedre og det kommer ikke av seg selv. Det må tas grep.

Får man dette til, så blir laget veldig bra, med Hedenstad og Juklerød som aktive og offensive backer, Amor og Osame eller Dikko som farlige kanter, og Rosted eller Tom Petterson eller en eller annen SOLID stopper inn.

Men vær så snill, gjør et seriøst forsøk uten Strand i førsteelveren. Vålerenga må vel ikke alltid drive med sånn fysisk lettvekterfotball? Bruk ALDRI fysisk lette spillere uten at det er en spesielt god grunn til det. Man kan ikke reise til Kristiansund med slike spillere uten å bli fullstendig kriget i senk. Nå rykket KBK ned, men poenget består. Vålerenga blir så ofte kriget i senk. Nå MÅ de ta dette på alvor.

Vålerenga har et valg, de kan ta tak i dette eller de kan fortsette i samme sporet med tusen støttepasninger og svak gjennombruddskraft. Men det er helt drepende for klubben; alle vil falle fra bortsett fra den harde kjerne.

Comment

Mine tanker om ha som gikk bra og hva som gikk galt i 2022.
        det var mange faktorer i bildet når vi endelig begynte å vinne kamper i juli. Eieren hadde nettopp vært i garderoben og hadde en motivasjonsprat, vi ansatte "psykolog" Dønnum og Ismaheel var ferdige i klubben, Odin var tilbake fra skade, Layouni var tilbake fra opptrening.
        Vi fikk en rekke på 5 seire før det kom en uavgjort mot Hamkam. Dette var vel første kampen hvor Børven fikk minutter. Dette ble etterfulgt av 3 nye seire før vi røk på et tap mot KBK. Oldrup var involvert i baklengs både mot Hamkam og KBK. Etter tapet mot KBK ble det 2 nye seire før vi falt helt sammen mot RBK og Glimt. Mot Glimt synes jeg det var litt merkelig å ta bort en midtbanespiller etter utvisningen når vi kanskje heller burde tatt ut Børven.
        Vi fant aldri flyten etter tapene mot RBK og Glimt, men vi kunne fint tatt flere poeng mener jeg. Vi ledet og hadde kontroll mot Sarpsborg 08, men etter at vi byttet innpå Seedy så ble vi veldig lave og Sarpsborg 08 utlignet like etter. Det samme skjedde mot Haugesund i påfølgende kamp. Vi ledet til vi byttet inn Seedy og ble lave. Haugesund utlignet også like etter i den kampen og vi mistet potensielt 2 viktige poeng.
        Jeg forventet ikke seier mot Molde, men vi ledet faktisk mot de også til det sto igjen 10 minutter.
        Om vi i tillegg hadde slått Odd på senhøsten så hadde ikke det vært nok til å passere LSK på tabellen siden vi startet sesongen så svakt.​

Comment

Det som gikk galt er at det prøves på for mye samtidig. Feil balanse mellom unge talenter og rutinerte.

I 2023 må vi ha flere matchvinnere på banen.

Og det manglet litt på spissplass. Når Kjartanson ikke hadde dagen, som han stort sett ikke hadde, så var det ingen plan B.

Jeg vet ikke om 2023 blir noe bedre. Pr i dag er det lite som tyder på det. Selv om vi har dratt inn godt over 100 millioner de siste tre årene på spillersalg er kassa tydeligvis tom.

Comment

Det som gjør meg mest optimistisk med tanke på neste år er at veldig mye som kunne gå galt gikk galt i år.

Katastroferekken i starten der er vanskelig å gjenta, det skyldes selvsagt mange ting. Men vi hadde også kamper som mot Godset der det nesten ikke skal være mulig å tape ut fra sjanser.

Ørnen skulle jo være vår største stjerne, men ble en fiasko. Han har et høyere topp nivå enn Børven og jeg ville aldri tatt Børven foran han da han (Ørnen) kom hjem igjen. Men med fasit i hånd så var det kun den første høsten at han var god for oss. Det tror jeg først og fremst handler om at vi var veldig uheldig med hva som skjedde i livet til vår islandske venn på den tiden i tillegg til beinbrudd da. Jeg har ingen tro på at Børven blir like god som Ørnen var i sin første periode hos oss eller like dårlig som Ørnen var for oss i 2021/22. Så målt mot sist sesong så må det jo nesten bli bedre med Børven som spiss enn sånn det ble med Ørnen.

Lånene av Dønnum og Tafoeek kunne vel heller ikke vært noen mindre suksess. De skulle heve oss og gi oss det lille ekstra for at vi skulle ha Norges skumleste angrepstrio, men sånn ble det definitivt ikke.

Bjarnasson var også en vi hadde forventet mye av og som var hentet fra øverste hylle. RBK med flere var jo veldig interessert i han.

Jeg lurer på hva den kvartetten kostet oss (jeg skjønner at kortsiktige lån er billigere enn lange kontrakter, men de var neppe gratis de to heller) og hva Jokke kunne gjort om han fikk like mye penger til rådighet som det.

Det som gjør meg aller mest bekymret med tanke på neste år er stopperplassen. Vi var lenge redde for å gi Tollås mer enn ett års kontrakt på grunn av skader, men med fasit i hånd så spilte han jo det aller meste. Jeg hadde følt meg tryggere om han tok ett år til. Jeg tviler ikke på at Strandberg er en fantastisk mentor for Hammer-Kjelsen, Bjaransson og Bjurstrøm. Og at han vet hva som skal til og at han kan sparre med trenerne våre, men jeg synes han var ute veldig mange kamper i høst. Vi var veldig høye og mørke da vi hentet han og kimset over at han var skadeutsatt. Vi har så godt kontroll på det med alle måleverktøyene våre og kunstgresset vårt er av de beste i verden ble det sagt så det skulle vi ikke bekymre oss for. Jeg håper de har rett, men ender vi med at han spiller halvparten av kampene eller færre så er jeg redd for at det ødelegger for kontinuitet og trygghet når han er ute.
            Per nå står vi med 4 stoppere, Strandberg som er skadeutsatt, Bjarnason som hadde en mental knekk og to 06-gutter med et fantastisk potensial.
            Om Rosted snart annonseres så vil det gjøre meg betydelig mindre nervøs. Men har vi da nok? I så fall må Bjarnasson bli den bautaen vi håpet på sånn at de tre (Strandberg, Bjarnasson og Rosted) alltid er en trio man kan stole på. Så får vi håpe at Hammer-Kjelsen gradvis får mer spilletid og lærer av de beste.

Keeperplassen er mer prekær, men gjør meg mindre bekymret. Det bør være overkommelig å finn en ung og sulten keeper som er utfordrer til Sjøeng og kanskje har vi allerede funnet han i prøvespilleren vår. Det er kanskje mer vrient å få en etablert andre keeper som holder høyt nivå med tanke på at utsiktene for spilletid er relativt dårlige. Det fikk jo Bråtveit bittert erfare, men jeg tror Jokke fikser det.

At salget av Tobias gikk i orden hadde jeg også sett på som en god nyhet. Det har drøyd lenge, men jeg tror det er en god deal både for han og klubben med de summene som har vært nevnt for en som ikke er fast på laget. Vi mister utvilsomt kvalitet ved å la han gå, men å få 5M+ for en som ikke spiller fast er en bra deal. Å miste Osame er tyngre, men vi har mange spennende på vingene så det bør være til å leve med. Drømmen hadde vært om Bully herjet på vingen allerede i år, men det er vel grunn til å være litt nøkterne mtp spilletiden hans fra i fjor.
            Men Dicko og Amor kan vi stole på.

På backene synes jeg Hedenstad får mer enn godkjent og jeg har tro på at sesongoppkjøringen vil gjøre Jukle veldig godt. Zuta ryktes ut, da må vi ha en backup og helst en som både kan være stopper og back, men får vi det så er det absolutt akseptabelt.

Vi bør ha råd til et nytt anker om vi får greit betalt for Osame og Tobias. Oldrup kan vikariere både der og som stopper, men jeg synes egentlig ikke han er god nok. Men å bruke Odin både som indreløper og anker er helt klart en mulighet. Odin er vel den spilleren per nå som jeg har minst lyst til å miste. Jeg har virkelig tror på at han om han får en lang skadefri periode kan få ut sitt fulle potensial hos oss og bli solgt for en kjempe sum. Å kunne rullere med Odin, Bjørdal og Strand som indreløpere høres veldig bra ut. Og vi har jo flere unggutter bak der som kan utfordre.

Borch blir en joker i år, han skal etter sigende være klar til sommeren, men hva kan vi forvente da etter et så langt skadeopphold?

Med stallen omtrent som beskrevet over, hvor er det plass til nye spillere? Det var snakk om bredere stall og å hente noen ekstreme talenter fra Afrika.
            Jeg tenker at kant og spiss er et sted der vi gjerne kunne fått inn en mann eller to. Jeg tror Fagermo virkelig må overbevises før han begynner med å benke Børven, men det er utvilsomt mulighet for å få spilletid på kanten.

Amor er vel en av spillerne det er realistisk at kan bli solgt som det vil gjøre mest vondt å miste. Han var virkelig god i vår gode periode og jeg tror det er veldig vanskelig å erstatte han. Spilleren det hadde gjort klart mest vondt å miste nå er Sjøeng, men det er vel ingenting som tyder på at han skal selges helt ennå.

Ellers handler mye om to ting, å få mer ut av de vi har her og å se om det er mulig å gjøre noen grep for å lykkes bedre mot de beste lagene. Å ta 3 poeng på 10 kamper mot topp fem lagene er intet mindre enn katastrofe. Etter som vi selv skal bli topp fem og helst topp tre neste år så blir det heldigvis færre av motstandere på topp fem, men det må være et mål at vi tar poeng mot alle lag i løpet av året eller i hvert fall 14 av 15 lag. 4 poeng mot lsk, 3 poeng mot rbk, minst to poeng mot bodø og molde til sammen ville ha hjulpet mye. Odd skal selvsagt ikke være på topp fem og er et lag vi bør ha 6 eller 4 poeng mot. Målt mot i år ville dette gitt oss 10-12 poeng mer. Da hadde vi vært minst a poeng med RBK siden de da hadde fått minst to poeng mindre. Så da er spørsmålet om det er noe vi må gjøre mentalt, med taktikken eller med inngangen til kampene for å lykkes i disse toppoppgjørene.
            Last edited by bohem33; 27.12.2022, 11:34.

Comment

Nok en Glimt profil på vei hjem. Det tyder vel på at spillerene dems IKKE var så gode som kollektivet tilsa. Med andre ord: treneren var skyld i Bodøs opptur. Noe som bringer meg tilbake til en diskusjon vi hadde; må DEF gå? Jeg tør påstå at 2022 var et trener problem, og hvis ikke han finner ut av det selv, så kommer vi til å stange i 2023 også. Tipper vi blir klokere etter ca. 5-6 kamper. Ef det ikke endring å spore, må vi handle raskt.
              Han kom ble svett og dett var dett

Comment

Skal vi virkelig begynne å diskutere trener allerede nå?

Comment

Originally posted by Muppetkokken View Post
                  Er vel ikke noen som diskuterer treneren?

Men vi er i en klubb som har vedtatt målsetting om å være topp 4 hvert år i perioden 2022-2025. Det klarte vi ikke i 2022.

Så da blir det jo mer en diskusjon hvis vi ikke klarer det i 2023 heller. Da har vi i de to første årene av vår sportslige fireårsplan ikke klart å nå målene. Det må få en eller annen konsekvens.

Det er ikke sikkert at treneren trenger å gå. Til tross for store salg de siste årene er det lite penger å forsterke for tydeligvis. Og hvis noen får noen mål, men ikke ressursene som trengs for å nå målene...da er det noen andre som bør gå i stedet. Fem dager inn i 2023 er det ikke mye som tyder på at vi kommer til å ta store steg. Så får vi se hvordan det ser ut 1.april. Det er tross alt mye viktigere enn 5.januar.

Comment

Treneren bør diskuteres 24/7, uavhengig om det går bra eller dårlig. Ikke at han skal sparkes, men hvordan han opererer, hva han er svak på og hva som burde vært gjort.

Det ene valget i poll'en "mangler en plan b", samt at vi virker fullstendig låst til 4-3-3 (eller egentlig en 4-1-2-2-1) uavhengig av hvilke spillere som er på banen er noen av tinga jeg skulle ønske Fagermo kunne blitt bedre på. Den eneste "plan B" vi har er å legge oss så lave at vi slipper motstanderen inn i kampen hvis vi leder. Det duger faktisk ikke på dette nivået.

En annen er hvilke spillere han velger å bruke. Kanskje var ikke Amor i form før han kom inn på laget i juli, men erstatterne var ike OBOS-kvalitet engang (Dønnum og Ismaheel). Kunne vi ha visst det? Nei. Men Fagermo burde ha sett at en utrent Dønnum ikke er en toppspiller.

Ja, han må ta en stor del av skylda for den katastrofale vårsesongen, og ser vi ikke tegn til bedring må vi begynne å diskutere stillinga hans igjen.

Comment

Originally posted by Muppetkokken View Post
                      Nå er vel ikke Fagermo helt ny i klubben er han ? Helt naturlig at han diskuteres.

Comment

En stor del av problemet vårt i fjor var keeper. Haug var skikkelig dårlig, mens Sjøeng kom inn og var helt topp Tippeliga klasse.
                        Problem 2 var målscorere. Først Ørn med 4 mål, så Udahl med 4 mål på enda flere minutter og til slutt Børven som ikke akkurat oser scoringer. Børven ser dog ut til å bidra noe mer totalt sett.

Ellers synes jeg stallen ser tynn ut nå, vi må jo ha penger til å forsterke? Vi trenger minst 1 midtstopper, en sentral midtbanemann og en spiss. Usikker på keeper reserve også.

Comment

Originally posted by tordvif View Post

Nå er vel ikke Fagermo helt ny i klubben er han ? Helt naturlig at han diskuteres.
                          Joda, men at vi allerede nå skal stille spørsmålet «må DEF gå?» er litt feil for meg. Da skulle han vært sparka etter sesongen i fjor.

Comment

Originally posted by Bjosse77 View Post
                            En stor del av problemet vårt i fjor var keeper. Haug var skikkelig dårlig, mens Sjøeng kom inn og var helt topp Tippeliga klasse.
                            Problem 2 var målscorere. Først Ørn med 4 mål, så Udahl med 4 mål på enda flere minutter og til slutt Børven som ikke akkurat oser scoringer. Børven ser dog ut til å bidra noe mer totalt sett.

Ellers synes jeg stallen ser tynn ut nå, vi må jo ha penger til å forsterke? Vi trenger minst 1 midtstopper, en sentral midtbanemann og en spiss. Usikker på keeper reserve også.
                            Oj oj oj, Haug var god og reddet oss flere ganger, en topp keeper uten tvil. At vi trenger spiss er det ingen tvil om og da helst en som blir satset på når han putter, ikke blir benka..

Comment

Se der ja, nå har alle alternativene i avstemningen blitt svart minst en gang.

Loke var sistemann og han stemte for at stammen med Jukle, Børven og Strandberg vil bli viktig. Det hadde ikke gjort noe om historien fra 2004 gjentok seg. Da kom Aarason og Iversen inn i sommervinduet og Grindheim og Ronny Johnsen inn før sesongen og det gikk jo brukbart.

Jeg synes jo Jukle var meget god i starten så det kan godt hende at en pre season vil gjøre han godt. Børven vil nesten garantert bli bedre enn i fjor, og klarer vi å fore han med litt flere innlegg bør det i hvert fall bli over ti mål på han kanskje helt opp mot 20.

Strandberg er jeg mest usikker på av de tre nå på grunn av skader. Men i form er han den beste spilleren av de tre så det er jo håp der.

Det skal godt gjøres å få noe særlig dårligere start enn i fjor og det er tilnærmet umulig å gjøre det dårligere mot topplagene så bare der kan vi ta inn mer enn nok poeng på fjorårets budsjett til å ta medalje. Men det er ikke bare bare å skape en like lang seiersrekke i midten der da.

For øvrig er det godt å se at optimismen er der den skal være på denne tida. 14 av 31 tror vi kvaller til Europa. Det hadde smakt godt.

Sjøeeng får naturlig nok mye skryt 15 av 31 mener han var årets lyspunkt, det er vanskelig å være uenig i det. Det vi leverer på keeperfronten om dagen med stadig å utvikle og selge ungekeepere er ekstremt imponerende.

Og veldig mange har tro på at Dicko vil ta serien med storm i år. Det blir viktig når Osame etter alle solemerker er på vei bort.

Oppskriften er enkel, fiks forsvarsspillet, ta poeng mot topplagene og vær våken når serien starter. Det er det mye handler om.

Hva kan vi ellers si fra den evig lange sesongoppkjøringa da? Gutta har dratt til syden og Dagsavisen har mange gladsaker. Bully imponerer på treningene, samtidig som vi er redd for å presse han for hardt i starten. Noe stort annet kan man vel ikke si.

På den fysiske testen etter ferien mente de som alltid at gutta hadde trent godt i ferien. Topp tre var Bjørdal som jeg mener var litt dårligere i fjor enn året før så om han får full arbeidskapasitet tilbake så vil det bety mye. Oldrup var nummer to og meget imponerende Max Bjurstrøm var nummer tre. Sistnevnte er av 06-årgang og back har jeg nå lært. Det hadde vært skikkelig gøy om han tok steg i år.

Ellers har det vært mye skriveri om at vi har lite penger å hente spillere for. Penga fra overgangen til Tobias og Udahl gikk i det store sluket, men det er godt å ha løst det som da vel må ha vært en betydelig utfordring. Det virker som vi får bruke penga fra neste overgang (les Osame) til å forsterke så da må vi tro at Jokke har noen på lur.

Osame har sagt at han ikke utelukker å forlenge, men det var vel svært lite i den saken som tydet på at han hadde noe særlig lyst til fortsette her. For all del det er forståelig, Osame er en helt og jeg unner han et utenlandseventyr vi må bare sørge for å få noen kroner for han i dette vinduet.

Bjørdal har ett år igjen og har langt mer troverdighet når han snakker om ny kontrakt. Han vil gjerne vinne noe her og er ferdig med å dra ut bare for å dra ut selv om han selvsagt vil til en storklubb om han blir satsa på. Jeg håper kontraktsfornyelse går i orden.

Av skader har det vel kun vært fokus på skaden til Storm. Den var skikkelig kjedelig. Men om noen andre har noen store skavanker nå vet jeg ikke, det pleier man jo ofte å skjule ganske godt da. Men vi får følge lagoppstillingene i treningskampene med argusøyne framover.

Vi er lovet en spiller i hvert ledd og alt tyder vel på at det vil dukke opp noen nye utover treningsleiren.

Gøy at mange har stemt, så får vi se om de mer optimistiske spådommene våre slår til.

Comment

Working...
                              X