Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Vålerenga sesongen 2023

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jeg håper Eng blir her ihvertfall 2,3 sesonger til. Men hva er akseptabel pris for Eng, dersom han selges nå?

Comment

Originally posted by ziggy75 View Post
      Jeg håper Eng blir her ihvertfall 2,3 sesonger til. Men hva er akseptabel pris for Eng, dersom han selges nå?
      Håper og tror ikke han selges i dette vinduet, men om han selges til sommern så kan saken fra TV2 (som jeg viser til i ryktetråden) gi oss en ledetråd, sitat:

Fire mål og fem målgivende pasninger på 705 minutter i fjor tilsier at han kan bli en målpoeng-maskin når han blir fast på laget.

– Jacob er en av de spillerne som kan slå til i år, spår Fagermo.

Ifølge TV 2s opplysninger følger en rekke toppklubber i Europa situasjonen hans tett, med planer om å legge inn bud til sommeren dersom Dicko Eng opprettholder den lovende utviklingen under vårsesongen.

Sitat slutt.

Han har kontrakt ut 2026 så skulle han bli solgt til sommern har han 3,5 år igjen. Da har vi gode kort på hånda da.

Målpoeng snittet hans i fjor er jo helt rått. Ser vi litt bak tallene så debuterte han i eliteserien 12. mai. Da fikk han 3 min mot tromsø, kampen etter fikk han 11 min så var han på benken i tre kamper.

Fra da og ut sesongen (20 kamper) var det kun en kamp han ikke var involvert i. Av spilletid fikk han fra 3 minutter (som holdt til å skåre) til 74 minutter. Han har altså ingen hele kamper i eliteserien enda.

For at han skal bli solgt til sommern tror jeg han må ha en veldig veldig god vårsesong, men da kan han gå for masse penger. Et bedre scenario er at han herjer hele året og får prøvd seg i Europa neste år. Om han får to hele sesonger for oss så er det fortsatt to hele år igjen av kontrakten hans. Kan vi ikke si at vi tar 100 mill for han etter 2024 sesongen da? Nei faen, nå solgte vi for billig igjen nå, Sorry. 150 mill + videresalg og bonuser

Comment

Originally posted by bohem33 View Post
        Veldig fornøyd med matchen så vet man selvsagt at treningskamper, og særlig de så tidlig, ikke betyr noe og at om sarp har trent hardere enn oss inn mot kampen så kan det forklare det meste.
        Vi har vel hatt en dag eller to fri etter å ha vært i syden og akkurat kommet i gang igjen med trening hjemme så om de har trent samme sted hele veien kan det nok godt være forklaringen på at de var mer slitne.

I første var det jo ganske jevnt da, vi åpnet best så hadde en en lang periode der de var klart best så var vi bedre mot slutten igjen. I andre omgang virka det som sarp ikke var med i det hele tatt. Samtidig er sarp sin keeper banens beste og vi hadde nærma oss to sifra om han ikke hadde dagen.

Men det til side så er det noen positive ting vi kan ta med oss.

Amor var veldig skarp synes jeg, gikk masse på løp og vi var flinke til å bruke han. Nå gjorde han det jeg ofte har savna han nølte ikke, men utfordret igjen og igjen og stolte på farta si istedenfor å vente på resten.

Dicko skaper masse og var bare uflaks unna å få både ett og to mål.

Gøy med Hammer-Kjelsen fra start, synes han klart seg fint.

Jokke har nevnt at Bjørdal ser ut som en million dollar, jeg er helt uenig. han ser ut som to milloner, minst! I dag putta han også og ligger da ann til å få 60 mål i serien, det kan vi leve med.

Gøy at Storevik redda straffe, men Sjøeng viste virkelig hvem som var sjef. Disker opp med klasseredning etter klasseredning selv om han bare holdt nullen i ett eller to minutter.

Jeg tror aldri jeg har sett en bedre omgang av Jatta. Mange gode pasninger fra han, går på løp og får med seg et mål. Kanskje Fagermo har sett noe vi ikke har sett.

Ofkri så virkelig bra ut. Jeg tror Børven (som vel var temmelig medioker i første) ble ordentlig tent da han så vår nye spiller på kanten. For der var det mange gode innlegg og han var veldig fokusert på målet. Det er tydelig at han ble sliten fort, men han var både god når han kom i fart og når han fikk ballen mot et helt etablert forsvar. Han slår et veldig bra innlegg på huet til jatta og en smart pasning på innsiden til Osame. Denne gutten lukter det mange assist av. Han fikk jo også et mål om vi er litt snille og ikke kaller det selvmål. Så fortsett sånn Ofkri! Da blir det mange mål på Børven etter hvert.

Som dere ser er det særlig kantspillerne jeg ble imponert av. Om de veksler mellom 90, 60 og 30 minutter så gjør vi det fryktelig vanskelig for motstanderne å legge opp en taktikk. Det er veldig forskjell på spillertypene deres så det å kunne bytte plass på de to som spiller og ha muligheten til å sette inn en annen fra benken kan vise seg å bli helt gull.

Strand og Osame gikk av med skader. Særlig Osame så ut til å ha veldig vondt så vi får virkelig håpe det ikke er noe alvorlig som ødelegger for hans muligheter til å bli solgt tirsdag eller før.

Igjen vi skal ikke legge for mye i treningskamper, men gutta så ut til å kose seg og ha en plan for alt de gjorde. De trodde på hverandre og brukte hverandre riktig. Det lover godt. Selv om det ofte var litt rufsete i forsvar fra begge lag.
        Men Enga var gode på kantene i fjor også. Problemene oppsto når lag gjorde hjemmeleksene sine og satte alt inn på å stoppe kantene. Da gikk det fullstendig i stå for VIF

I forhold til i fjor MÅ Enga ha mye mer krutt på midtbanen. Derfor håper jeg at Ofkir kan spille både kant og indreløper ved behov. Det blir avgjørende å ikke spille med Strand og Bjørdal samtidig mener jeg. For begge er løpere og det blir for lite ballferdigheter for et spillende lag.

Hva har vi av kreativitet på midten? Holm selvsagt, men han må jo ikke være den eneste. Om Osame kan spille indreløper er fremdeles uklart. Bully kan bli noe, men det tar vel litt tid med ham. Det samme gjelder de andre unge folka. Det er fare for at det blir for lite kreativitet altså

Et lag som satser på å være ballspillende MÅ ha rikelig med ferdigheter på midtbanen. Jeg mener det er en kardinalfeil av Vålerenga ikke å ha sørget for dette tidligere.

Comment

Originally posted by zeta View Post

Men Enga var gode på kantene i fjor også. Problemene oppsto når lag gjorde hjemmeleksene sine og satte alt inn på å stoppe kantene. Da gikk det fullstendig i stå for VIF

I forhold til i fjor MÅ Enga ha mye mer krutt på midtbanen. Derfor håper jeg at Ofkir kan spille både kant og indreløper ved behov. Det blir avgjørende å ikke spille med Strand og Bjørdal samtidig mener jeg. For begge er løpere og det blir for lite ballferdigheter for et spillende lag.

Hva har vi av kreativitet på midten? Holm selvsagt, men han må jo ikke være den eneste. Om Osame kan spille indreløper er fremdeles uklart. Bully kan bli noe, men det tar vel litt tid med ham. Det samme gjelder de andre unge folka. Det er fare for at det blir for lite kreativitet altså

Et lag som satser på å være ballspillende MÅ ha rikelig med ferdigheter på midtbanen. Jeg mener det er en kardinalfeil av Vålerenga ikke å ha sørget for dette tidligere.
          It’s like deja vu all over again (Yogi Berra)

Comment

Originally posted by KarlMarxBeard View Post
            It’s like deja vu all over again (Yogi Berra)
            Jo, men det blir liksom aldri noe fokus på dette. Vel, det var snakk om at Bjørdal skulle skifte side for å øke målproduksjon. Men det er knappest noe prinsipielt grep

Det er viktig at klubben ikke glemmer hva som skjedde i høst, hvor hardt f eks Glimt og RBK gikk på kantene. Så hadde Enga null mottrekk. Det blir for dumt å gjøre samme feila om igjen

Motstanderne har flere måter å nøytralisere kantene. Enten prøve seg med taklinger over streken. Da må dommerne være ordentlig til stede. Dommerne må hindre disse brutale overfall.

De kan også hele tiden ha en mann i press og en i sikring på f eks Osame. Da blir det mer rom sentralt, men det kreves litt kreativitet for å utnytte det.

Comment

Jo, men det blir liksom aldri noe fokus på dette. Vel, det var snakk om at Bjørdal skulle skifte side for å øke målproduksjon. Men det er knappest noe prinsipielt grep

Det er viktig at klubben ikke glemmer hva som skjedde i høst, hvor hardt f eks Glimt og RBK gikk på kantene. Så hadde Enga null mottrekk. Det blir for dumt å gjøre samme feila om igjen

Motstanderne har flere måter å nøytralisere kantene. Enten prøve seg med taklinger over streken. Da må dommerne være ordentlig til stede. Dommerne må hindre disse brutale overfall.

De kan også hele tiden ha en mann i press og en i sikring på f eks Osame. Da blir det mer rom sentralt, men det kreves litt kreativitet for å utnytte det.
              Klart man må tilpasse kampbildet iblant, trekker motstanderne ut på kantene for å demme opp for backene og vingene, så må rommet inne i banen utnyttes.

Comment

Originally posted by ziggy75 View Post

Klart man må tilpasse kampbildet iblant, trekker motstanderne ut på kantene for å demme opp for backene og vingene, så må rommet inne i banen utnyttes.
                Ja! Men da må også de sentrale ha litt ferdigheter til å gå med ballen. Man kan jo ikke si at Enga var gode på dette i høst! I de gode kampene fikk kantene lov til å herje. Enten dominerte Osame eller så dominerte Amor

Comment

Var vi egentlig så gode på kantene i fjor? Vi skulle jo ha være alle forsvars skrekk med Aaron og tafoeek men de floppet grundig begge to. Osame ble litt for ofte satt opp som indreløper og Amor var først fast på laget og god da etter at leiesoldatene forsvant og vi begynte å vinne.

Nøkkelen for å lykkes langt bedre i år er at vi har tre ulike spillertyper som vi kan veksle mellom på to posisjoner ut fra hva vi trenger samtidig som det gir beinhard konkurranse. Det har vi på kant i trioen Dicko amor og Ofkir. Og det har vi blant indreløperne i Bjørdal Odin og Strand.

Så venter vi på ankeret vi har blitt lovet og vi trenger trolig en stopper til for å få hard konkurranse der og.

Dessuten er kant og spiss gjensidig avhengig av hverandre. Kantene ble dårligere første halvdel i fjor av at ørnen var i ustand og Børven ville vært bedre på høsten om han fikk flere innlegg. Det er jeg helt overbevist om at han vil få av Ofkir og Dicko. Jeg tror også vi får klart flere mål fra kant i år.

Et siste poeng er at indreløperne ga oss altfor få mål i fjor. I treningskampen var Bjørdal venstre indreløper og ikke høyre. Han og Fagermo sa det er hans nye faste plass og at han er langt mer målfarlig på venstre side. Han putta jo to på 45+3 min mot sarp så om han holder det snittet må han vel få godkjent.

Så selg Osame og gi oss et anker en back og en stopper så begynner det å bli riktig så bra.

Comment

I de gode kampene i fjor var Osame og eller Amor dominerende, ellers enig i mye her

Mitt poeng er at Holm ikke må bli alene som kreativ midtbane. Det er avgjørende mener jeg at klubben har flere spillere som er spesielt gode med ballen både på banen og som cover. At Holm ble skadet før serien var en alvorlig strek. Men vi kan ikke være så avhengig av en spiller. Derfor håper jeg at Ofkir kan trå til mer sentralt ved behov. Som sagt ønsker jeg en ballspiller, kreativ, og en løper som indreløpere samtidig. Bjørdal er en utpreget løper og vant nettopp en hard test foran Oldrup. Oldrup er også en god kriger, men det er ikke den raske ballbehandlingen som er hans styrke.

Resultatet mot Sarp og 2 mål av Bjørdal var utmerket. Flere slike så begynner det å se mer lovende ut.

Comment

På podcasten til Dagsavisen, Trikkeligaen, sa de at Aaron Kiil Olsen ble henta til KFUM fra Bærum som back og at han først ble midtstopper i KFUM.

Håper Aaron blir prioritert som back før midtbanespillerne våre hvis det er trengs ila sesongen.

Comment

Lillestrøm flyttebyrå inn som sponsor. Høres ut som en spøk, men ser ut som en ekte nyhet.

Comment

Originally posted by Belhaven View Post
                          Lillestrøm flyttebyrå inn som sponsor. Høres ut som en spøk, men ser ut som en ekte nyhet.
                          For en gangs skyld kom nyheten først på Vi er Vålenga-gruppe på Facebook, minst ei uke siden. Dette er et enkeltmannsforetak, så vi trenger neppe frykte logoen prominent plassert på drakta vår.

Comment

Hvem vet, kanskje det kommer til å stå LILLESTRØM på brystet vårt i år

Comment

Originally posted by Belhaven View Post
                              Hvem vet, kanskje det kommer til å stå LILLESTRØM på brystet vårt i år
                              Eh. Nei, det vil det ikke.
                              EVIG VIF

Comment

Nei, selvfølgelig ikke, det var ment som en spøk.

Comment

Working...
                                X