Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Forumets fremtid og annen statusoppdatering

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Forumets fremtid og annen statusoppdatering

Hei sveis alle sammen,

Det har lenge vært litt støy rundt forumet så jeg tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering på hva som skjer.

Klanen har for lenge siden besluttet å kutte kostnader. Noen av de tingene som visstnok koster penger og som må kuttes er nettsteder og servere. VPN var tidligere under Klanen, nå eier VPN sitt eget domene. Det er jo forsåvidt ryddig. Reint praktisk betydde det å flytte VPN over til eget nettsted og vekk fra Klanens serverpark. Det ble gjort i fjor høst.

En annen ting Klanen ønsker å kutte er forumet. Siden jeg ikke ønsker å kutte det og fortsatt ser en nytteverdi i det så har vi blitt enig om å flytte også dette under VPN. Og her så kommer litt av greia for dere. Dere har, med rette, klaga på tjenesten. Det er ikke sånn vi (jeg) vil ha det. Jeg har begynt å se på hvordan det skal bli i fremtiden.

Noen greier å ta med seg er at vBulletin (forum-softwaren vi kjører på nå er langt fra gratis. Det er ikke snakk om store summen, men det er noen som må betale det. Jeg skal se på flere forskjellige løsninger før jeg ender på noe (og har heldigvis durkdrevne medhjelpere på laget).

Det er to ting som utspeiler seg:
    - Begynne på scratch. Vi dropper alt det gamle, begynner på nytt igjen med nye brukernavn og alt er fint og flott. Det er en enkel løsning, men jeg veit ikke om den er bra.
    - Vi begynner å rydde på forumet. Fjerner gamle brukere. Flytter gamle fora inn steder sola aldri skinner og flytter det etterhvert over på en ny løsning. Dette er min foretrukne løsning, men jeg må se på hvor mye tid det tar og om det er mulig å benytte annen software.

Sånn. Dette er en liten info om hva som skjer videre. Jeg skal prøve å holde dere underrettet på hva jeg finner ut av.

Setter stor pris på at du tar denne reisa "kokken", og er spent på resultatet.
    "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

For min del kan vi godt starte på nytt, har et avslappet forhold til historie og kamptråder hvor litt for mye følelser er sluppet løs

Et helt nytt, snappy, moderne forum med fungerende emojis og kanskje til og med noe chat osv, ja takk!

Avhengig av løsning hadde det sikkert gått an å importere brukere f.eks, men samtidig er det jo fint å kvitte seg med alt gammelt daukjøtt!

Som sagt tidligere, jeg er ikke fremmed for å sponse litt eller spleise litt.

Lykke til, og du veit hvor du finner meg
      For de som kan styre sitt eget lag:
      vif.managerleague.com

Comment

Ikke noe problem å starte fra scratch, hvis det gir et bedre og mer brukervennlig forum. Kjør!

Comment

Ikke noe problem å starte på scratch, velg det som er minst stress å få til
          "When they pray for sun, I pray for rain, The only way to live is against the grain"

Comment

Start fra scratch.

Comment

Jeg slutter meg til de som mener det er helt greit å starte fra scratch!
              Og jeg bidrar også mer enn gjerne en slant eller to i måneden for å holde forumet i live :-)

Comment

Om vi starter fra scratch finner jeg nok noe annet enn det som allerede eksisterer. Det blir også ltit evigvarende work-in-progress mtp design og utseende. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg har landa på, siden det er enkelte ting jeg må ta høyde for.

Comment

Originally posted by Muppetkokken View Post
                  Om vi starter fra scratch finner jeg nok noe annet enn det som allerede eksisterer. Det blir også ltit evigvarende work-in-progress mtp design og utseende. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg har landa på, siden det er enkelte ting jeg må ta høyde for.
                  Flarum ser jo intressant ut...Har du utstyr så du kan prøve en test-installasjon og titte på det?
                  (Ser at den norske språk-pakka ikke ser helt oppdatert ut, men det er jo ikke rocket-science, jeg kan godt lage en ny norsk oversettelse)
                  vif.managerleague.com

Comment

Originally posted by Spinner View Post

Flarum ser jo intressant ut...Har du utstyr så du kan prøve en test-installasjon og titte på det?
                    (Ser at den norske språk-pakka ikke ser helt oppdatert ut, men det er jo ikke rocket-science, jeg kan godt lage en ny norsk oversettelse)
                    Flarum ser veldig spennende ut. Vi finner ut av det.

Comment

Synes dette er et veldig godt eksempel på et ryddig forum:

Norra Europas vackraste supporterforum

Comment

Hvorfor vil Klanen kutte forumet?

Comment

Originally posted by christer1913 View Post
                          Synes dette er et veldig godt eksempel på et ryddig forum:

https://hockeybulletin.se/
                          Haha, dette er Flarum-systemet som jeg foreslo
                          Last edited by Spinner; 24.01.2023, 17:01.
                          vif.managerleague.com

Comment

Originally posted by Gorg View Post
                            Hvorfor vil Klanen kutte forumet?
                            Sitat Kokken:
                            "Klanen har for lenge siden besluttet å kutte kostnader. Noen av de tingene som visstnok koster penger og som må kuttes er nettsteder og servere. VPN var tidligere under Klanen, nå eier VPN sitt eget domene. Det er jo forsåvidt ryddig. Reint praktisk betydde det å flytte VPN over til eget nettsted og vekk fra Klanens serverpark. Det ble gjort i fjor høst.

En annen ting Klanen ønsker å kutte er forumet. Siden jeg ikke ønsker å kutte det og fortsatt ser en nytteverdi i det så har vi blitt enig om å flytte også dette under VPN. Og her så kommer litt av greia for dere. Dere har, med rette, klaga på tjenesten. Det er ikke sånn vi (jeg) vil ha det. Jeg har begynt å se på hvordan det skal bli i fremtiden.​"

Så "kostnader" er vel det korte svaret.
                            vif.managerleague.com

Comment

Muppetkokken, er det bare Vålerenga Fotball du tenker å sette igang, eller tenker du "hele pakka"?
                              vif.managerleague.com

Comment

Working...
                              X