Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Forumets fremtid og annen statusoppdatering

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Start gjerne på nytt, men sørg for at alt rusket som ligger her blir arkivert på et vettugt vis. Mye støy, men også et og annet gullkorn historikere kan finne stor glede i når boka om Vålerenga gjennom 150 år skal skrives…

Comment

Originally posted by Spinner View Post
      Muppetkokken, er det bare Vålerenga Fotball du tenker å sette igang, eller tenker du "hele pakka"?
      Vi tar med oss hele pakka, minus klanens forumdel. Bohemen bruker blant annet forumet til å kommunisere med quiz-folket. Jeg får se litt hva jeg gjør. Kommer an på hvor stor database-dumperen blir.

Comment

Originally posted by hmchrist View Post
        Start gjerne på nytt, men sørg for at alt rusket som ligger her blir arkivert på et vettugt vis. Mye støy, men også et og annet gullkorn historikere kan finne stor glede i når boka om Vålerenga gjennom 150 år skal skrives…
        Det er også noe jeg har tenkt på. Som arkiv er dette gull. Mulig vi kan få stua det et sted som ikke nødvendigvis koster noe.

Comment

Jeg kan absolutt ingenting om forumdrift og servere og generell IKT utover normalt brukernivå, men om det er verdt noe: Jeg har i mange år brukt et forum for mitt engelske lag, som etter min mening fungerer helt ekstremt godt, og det kjører på noe som heter Invision Community. Det er ikke gratis å hoste der, men siden jeg bruker finansieres av en blanding av abonnementer/donasjoner og reklame (abonnenter slipper reklame) og har selvfølgelig også mye høyere trafikk enn dette forumet noensinne kommer til å ha.

Comment

Originally posted by Gorg View Post
            Hvorfor vil Klanen kutte forumet?
            Sist dette var oppe til diskusjonen (for gud vet hvor mange år siden, men det finnes nok i arkiv ) var begrunnelsene mest i gata «fordi vi like gjerne kan bruke Facebook». Klanens indre kjerne har vel aldri vært særlig aktive her inne.

Comment

Originally posted by Farmor View Post
              Sist dette var oppe til diskusjonen (for gud vet hvor mange år siden, men det finnes nok i arkiv ) var begrunnelsene mest i gata «fordi vi like gjerne kan bruke Facebook». Klanens indre kjerne har vel aldri vært særlig aktive her inne.
              Beklager Farmor, men det synes jeg var et dårlig argument.
              At forumets verdi skal måles i: Hvor mange av klanens indre kjerne som er aktive?
              Er det den eneste verdien?

Stort sett de fleste sports- eller fotballklubber har et forum på interwebben.
              Meg bekjent så er dette forumet, det eneste som er åpen for alle som elsker Enga, uansett hvilket postnummer du har, eller hvor du bor i verden.

Rent kommersielt så burde vel egentlig klubben være glad for at noen bryr seg om klubben, uavhengig av hvilken SoMe plattform man velger.

Hvis noen skal skrive en ny bok om klubbens historie, så hadde det vært kult å lagre det gamle i et fornuftig arkiv format dersom det er mulig.
              (Må gjerne starte nytt for min del. Klubben burde egentlig kjøre et forum selv for fansen, bra du gjør det!) Honnør.

Comment

Så lenge vi får noe hvor det ikke tar 5 min å poste et innlegg så er jeg fornøyd! Kan godt starte på nytt med nye brukernavn

Comment

Originally posted by ForesttGump View Post

Beklager Farmor, men det synes jeg var et dårlig argument.
                  At forumets verdi skal måles i: Hvor mange av klanens indre kjerne som er aktive?
                  Er det den eneste verdien?

Stort sett de fleste sports- eller fotballklubber har et forum på interwebben.
                  Meg bekjent så er dette forumet, det eneste som er åpen for alle som elsker Enga, uansett hvilket postnummer du har, eller hvor du bor i verden.

Rent kommersielt så burde vel egentlig klubben være glad for at noen bryr seg om klubben, uavhengig av hvilken SoMe plattform man velger.

Hvis noen skal skrive en ny bok om klubbens historie, så hadde det vært kult å lagre det gamle i et fornuftig arkiv format dersom det er mulig.
                  (Må gjerne starte nytt for min del. Klubben burde egentlig kjøre et forum selv for fansen, bra du gjør det!) Honnør.

Bare sånn at det er sagt: Verken jeg eller Farmor har en konkret tilknytning til Klanens indre (tror jeg). VPN (dvs jeg, siden jeg bryr meg) har fått muligheten til å "ta over", noe som betyr pr nå at vi starter på nytt.

vBulletin koster en del penger i året og har en del funksjoner vi trenger. Sånn det ser ut nå står valget mellom Flarum (som er nytt og hipt, men krever litt manuelle justeringer) og PHPbb (som er gammelt og traust, men noe "alle" kan sette opp og drifte).

Det ser også ut til at vi starter opp fra scratch, men alle vil få beskjed. Jeg mistenker at forumene vil leve side om side en periode, men uten mulighet til å skrive i dette. Vi får se. Ting flytter på seg, i alle fall.

Comment

Kan du røpe hva serveren koster i året sånn ca? Jeg er i alle fall villig til å putte inn litt (basert på kost)for jeg har ikke norsk lønn. Vbulletin som i mine øyne er dårligere enn invision power board er 250 usd men virker som om det er per versjon og ikke upgrade. Men invision er 1200 i året som er alt for dyrt.

Hva vil du si Muppetkokken er kost per år? Vil man spare mye på å ha det til bare vpn og hockey for eksempel? Ser ingen grunn til at vi skal ta gildet for klanen om de vil spare inn der.
                    ​​​​
                    "Tøffe gutter trenger også hudpleieprodukter"

Comment

Det kan jo være en løsning at alle medlemmer av forumet betaler en skarve sum av 50 eller 100 spenn i året, som alle har råd til. Det vil dekke store deler av utgiftene, og vi blir kvitt enkelte søppelfolk som bare skal kaste dritt her inne.
                      "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Originally posted by Flem View Post
                        Det kan jo være en løsning at alle medlemmer av forumet betaler en skarve sum av 50 eller 100 spenn i året, som alle har råd til. Det vil dekke store deler av utgiftene, og vi blir kvitt enkelte søppelfolk som bare skal kaste dritt her inne.
                        Da får man i praksis et lukket forum uten tilflyt av nye medlemmer. Måtte heller vært donasjonsbasert ala Wikipedia.

Comment

Tror gebyr vil føre til vesentlig lavere aktivitet. Donasjonsmodellen er jo bra, men spørs om det vil få inn nok pr år..?
                          Uansett glad for at noen vil ta jobben her og håper vi får på plass noe som funker.

Comment

Originally posted by Kenneth View Post
                            Kan du røpe hva serveren koster i året sånn ca? Jeg er i alle fall villig til å putte inn litt (basert på kost)for jeg har ikke norsk lønn. Vbulletin som i mine øyne er dårligere enn invision power board er 250 usd men virker som om det er per versjon og ikke upgrade. Men invision er 1200 i året som er alt for dyrt.

Hva vil du si Muppetkokken er kost per år? Vil man spare mye på å ha det til bare vpn og hockey for eksempel? Ser ingen grunn til at vi skal ta gildet for klanen om de vil spare inn der.
                            ​​​​
                            vBulletin har to forskjellige modeller. De har en skyløsning som med 25Gb/m i båndbredde starter på 180 USD i året. En lisens om man skal drifte det selv starter på 359 USD. Det har ikke noe å si på antall sub-fora.

Jeg tror vi ender på enten PHPbb eller Flarum, og begynner på scratch.

Comment

Originally posted by Septiktank View Post

Da får man i praksis et lukket forum uten tilflyt av nye medlemmer. Måtte heller vært donasjonsbasert ala Wikipedia.
                              Det er ikke snakk om å nekte folk inn som ikke vil betale, men å gradere brukertilganger.
                              Enten ved å gi folk som betaler litt, enkelte fordeler (uten at jeg vet hva det skulle være), eller bare ha det valget som du er inne på, muligheten til å være en støttespiller i form av økonomiske bidrag som trekk hvert år.
                              Enkelte forum belønner bidragsgivere med en VIP betegnelse, og for noen er det kult nok til å betale en viss sum.

Alternativt kan man sende en tiggemail til Vålenga hockey og fotball, spørre om de kan ta kostnaden ved å drifte dette? De snakker jo til stadighet hvor viktig medlemmene er, og da er det flott å gi noe tilbake i form av et aktivt og funksjonelt forum.
                              "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Om vi skal ha noe form for betaling så blir det for mye administrasjon at jeg ikke gidder mer. Det er enten åpent for alle eller ingenting. Jeg kan godt sette opp en spleis og legge det inn på en sperra VPN/forum-konto, men jeg tror ikke jeg gidder det heller.

Comment

Working...
                                X