Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Vålerenga i KHL?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vålerenga i KHL?

Alle hockeyinteresserte har vel fått med seg skriveriene om et norsk lag i KHL. Det ble røre i det Forbundet trodde de ble lurt av en kar som sa han var representant for KHL med ansvar for utvidelse av ligaen til andre land i Europa. Pr. i dag er det 28 lag i KHL. 21 av de er russiske, mens det er et lag fra sju andre land med (et fra hvert land). Det er kjent at KHL ønsker å utvide til 32 lag, fordelt på to Conference (Øst og Vest) som hver har to divisjoner med åtte lag i hver. Det er et ønske om et lag fra Finland (Jokerit) og et fra Sverige (media mener Malmø har mest å tjene på å joine KHL).

Jeg mener Norge absolutt hører med i dette selskapet, og at det bare er et lag som kunne være aktuelt. Nemlig VIF Hockey. Han som sa han representerte KHL skal ha sagt et de ikke ønsket å ødelegge for GET-ligaen og KHL-laget fra Norge derfor måtte bli en helt ny klubb som skulle baseres på hjemvendte proffer og utlendinger. Men jeg tror et at slikt lag blir sjelløst, à la Spectrum Flyers. Derfor ville jeg heller satset på et Vålerenga Oslo i KHL. Så kunne VIFs plass i Get-ligaen overlates til MS eller at vinner av 1. divisjon fikk plassen uten kvalifiseringsspill.

Kravet til et slik lag er nærhet til en stor flyplass og en arena med plass til 7000. I påvente av ny hall på Jordal, som skal ha plass til ca 7000, kan KHL-laget Vålerenga Oslo spille i Telenor Arena. Økonomi blir sikkert en stor utfordring, men hvis opplysningene stemmer så går ligaens hovedsponsor Gazprom inn med store summer. En slik satsing måtte også få en god TV-avtale og det må være tunge norske sponsorer inne som f.eks Telenor, Statoil, Aker m.fl.

Sportslig tror jeg det ville være mulig å få hit 6-8 av våre landslagsspillere i Sverige og Tyskland. I tillegg er det flere spillere på dagens VIF-lag som bør kunne kapre en plass på laget, og det er flere norske spillere i GET-ligaen som kan bidra. Sterkt krydret med 8-10 gode utlendinger bør det bli et bra lag. Vålerenga Oslo kan knytte til seg et lag i GET-ligaen som farmerlag, eller ha en avtale med alle klubber om å låne ut spillere.

Ser for meg bortetur til Vladivostok! Årets tur?

Comment

Så lenge man ikke får brukt/ leid den eneste originalt dimensjonerte hallen for ishockey i Oslo, som tar 7000 med brukbare fasiliteter, virker det håpløst å vurdere VIF som deltager.

Comment

Originally posted by Plaum View Post
        Ser for meg bortetur til Vladivostok! Årets tur?
        He-he, ja det kan bli litt av en tur. For noen år siden var det en kameratgjeng som kjørte bil fra St. Petersburg til Vladivostok for å se Panzer-Hagens Zenit spille bortekamp. Det er langt... Da de kom frem brøt bilen sammen. Zenit sponset flybilletter hjem, og sjåføren fikk ny bil som takk for støtten gutta ga på bortekamp.

I dag spilles det 54 seriekamper i KHL. Alle lag møter hverandre to ganger. Det vanlige, f.eks for SKA St. Petersburg, er at de spiller 3-5 bortekamper på rad. Da tar de f.eks bortekampene mot lag i Sibir og enda lengre øst samtidig. Med 32 lag, hvor flere lag fra vest kommer inn tror jeg det blir flere kamper internt i Western-Conference og at man kanskje møter lagene i Eastern bare en gang (enten hjemme eller borte).

I NHL har de fra denne sesongen 16 lag i Eastern og bare 14 lag i Western. Ca 2/3 av kampene spilles mot lag i egen Conference. Rangers møter f.eks Blue Jackets to ganger, mens de møter Islanders fem ganger.

Comment

Originally posted by MortenRH View Post
          Så lenge man ikke får brukt/ leid den eneste originalt dimensjonerte hallen for ishockey i Oslo, som tar 7000 med brukbare fasiliteter, virker det håpløst å vurdere VIF som deltager.
          Spectrum var veldig bra som hockeyarena, beliggenheten er helt perfekt. Samtidig er det vel ikke mange VIP-losjer der, ei heller restaurant med utsyn til isflaten. VIF planlegger å bygge ny arena ved siden av Jordal Amfi. Blir det OL i Oslo (avgjøres sommeren 2015) kan den være klar et par år senere. Blir det ikke OL vil VIF gå videre med planene på egenhånd. Det er i alle fall det Kjær har uttalt i media.

Comment

Originally posted by MortenRH View Post
            Rectum har ikke fryseanlegg som kan lage annet enn slush, det er fubar. Det var jo ikke noe poeng å vedlikeholde og reparere det, ingen speller jo hockey der.

Rectum ble bygget 50/50 for Tippemidler og Kommunekæsj såvidt jeg husker. Så ble det solgt. Takk.
            Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

Det hele kan selvsagt virke som en våt drøm, eller feberfantasier om du vil Men fortsetter KHL sin offensive ekspandering så vil ligaen utvilsomt bli svært dominerende i Europa. Det vil trekke seg sponsorer, og ikke minst flere gode spillere. Bare på et par år har de fått med lag fra Tsjekkia, Slovakia, Kroatia og Ukraina. I år kom det også med et lag fra de aller østligste delene av Russland. De eksisterende klubbene i KHL måtte avgi spillere til det nye laget. Kommer det med lag fra Sverige og Finland kommer KHL nærmest på vår egen dørstokk. Det har også vært snakk om lag fra Tyskland, Sveits og/eller Østerrike.

Spørsmålet norsk ishockey må stille seg om man er mest tjent med å få et lag med i KHL, eller fortsette som før. Jeg mener det er mange plusser ved å ha et norsk lag i KHL. Det kan gi økt oppmerksomhet for sporten, spore ungdommen til å satse hardere når de ser det er mulig å bli proff i eget land og gi et bedre landslag. Poenget må uansett være at laget består av norske spillere, men det må samtidig være så slagkraftig at laget ikke blir en kasteball.

Publikumspotensialet i Oslo for hockey tror jeg kan utløses med et slikt lag. Vålerenga hockey i GET-laget blir for snevert for den gemene hop. Det er stort sett genuine VIF-supportere på Jordal. Med et KHL-lag i en ny og topp moderne arena vil det være mulig å trekke til seg mange flere. Tenker bl.a på alle svensker i byen, og alle øst-europeere. De gangene Latvia har spilt landskamper her i Norge har det vært hundrevis av gærne latviere på tribunene som har holdt et helsikes liv.

Når man ser kamper fra KHL ser man at rivaliseringen mellom de ex-sovjetiske lagene er store. I Riga, en by på størrelse med Oslo, er engasjementet ekstra stor når de spiller mot russiske lag. Naturlig nok med tanke på historien. Vi får kanskje ikke til det samme, men interessen ville utvilsomt bli stor hvis man besøk av lag med superstjerner som Ilja Kovalchuk, Aleksander Radulov, Sergei Mozyakin, Marcel Hossa eller Patrick Thoresen.

En liten stemningsrapport fra Riga (stort sett fullt hus, 9250 tilskuere) http://www.youtube.com/watch?v=s1dxsvb1mS0

Comment

Svenske aftonbladet http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle18256138.ab spekulerer i at hvis VIF går inn i KHL, så kan det medføre at også svenske stjerner vil la seg lokke til VIF. Begrunnelsen er sjansen for å spille i KHL og ikke minst være nære Sverige. Og selvfølgelig lønn.

Kanskje litt enklere å forholde seg til Oslo med flytoget og en kjapp flytur tilbake til Sverige enn å være i Russland.

Comment

Mye av denne spekulasjonen mistenker jeg kommer ut fra samme kilder.

Jeg kan ikke begripe hvordan klubben skal kunne opprette et KHL-lag, med spons, støtteapparat, administrasjon og alle mulige praktiske avtaler på få måneder.

Det er også merkelig at ingen sier noe. Stillhet pleier ikke å være nøkkelordet når man snakker om Vålerenga Hockey.

Comment

Originally posted by skog View Post
                    Det er også merkelig at ingen sier noe. Stillhet pleier ikke å være nøkkelordet når man snakker om Vålerenga Hockey.
                    Det kan jo være at klubben i dette tilfellet har knyttet til seg rådgivere, og at disse faktisk funker. Prosessen med å få plass i KHL står og faller neppe med oppmerksomhet i media i søknadsprosessen.

Vi så jo hva som skjedde når NIHF blåste KHLs representat som en lurendreier og svindler...
                    Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

Originally posted by Nesrene View Post
                      Det kan jo være at klubben i dette tilfellet har knyttet til seg rådgivere, og at disse faktisk funker. Prosessen med å få plass i KHL står og faller neppe med oppmerksomhet i media i søknadsprosessen.

Vi så jo hva som skjedde når NIHF blåste KHLs representat som en lurendreier og svindler...
                      Det er det jeg tenker på. Det er ikke normalt at klubben holder helt kjeft. Så da kanskje det faktisk ligger noe i det.

Comment

Jeg håper at Vålerenga hockey virkelig har sendt søknad til KHL om å få delta i en liga som holder internasjonalt toppnivå. Selv om Vålerenga dermed støvsuger Sverige for toppspillere, slik at det ikke blir noen igjen til Oilers, mener jeg at det er bra for norsk hockey. Selvfølgelig er Vålerenga avhengig av at Oslo Spectrum fylles opp med supportere, og sponsorer virkelig bidrar med økonomisk støtte. Så lenge at politikerne i Oslo by har trumfet igjennom et nytt OL på hjemmebane uten betydelig støtte fra resten av landet, har den Norske stat nok penger til å bygge en gigantarena som kan avlaste Spectrum etter hvert. Dette virker i høyeste grad som en svulstig og utopisk ide, som vi håper blir mer enn et luftslott. NIF må i alle fall kjenne sin besøkstid, og støtte opp om denne søknaden.
                        Lykkeønskninger fra en Stavanger Oilers supporter

Comment

Kommer ikke til å skje!
                          Han kom ble svett og dett var dett

Comment

Skjønner liksom ikke hva dette har med VIF og gjøre?
                            føler det er broren til Red Bull typ klubb..
                            Vi selger navnet til klubben sånn at en rik kar kan leke hockey her i norge.

Hadde vært bedre om de lagde
                            Oslo Hockey eller noe sånt....

Ja jeg skjønner at det kommer til å væra et parr spellere der fra dagens VIF, men...

Comment

Originally posted by oPsL View Post
                              Ja jeg skjønner at det kommer til å væra et parr spellere der fra dagens VIF, men...
                              Ja, store muligheter for egen produserte spillere til å bryne seg på større oppgaver i egen klubb, og store muligheter til å øke budsjettet betraktelig. VIF skulle forbli representert i den hjemmelige ligaen uannsett. Forøvrig var det nok navnet og merkevaren VIF som gjorde at KHL i Oslo i det hele tatt ble diskutert.

Comment

Working...
                              X