Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Planlegging av nye Jordal Amfi har startet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Planlegging av nye Jordal Amfi har startet

Ikke før har kommunen godkjent gaveoverføring av tomt på Valle er de i gang med å planlegge nye Jordal Amfi. Vi elsker det! Read more ›

More...
    Besøk www.klanen.no

Dette er bare så jævlig deilig. En liten saksopplysning bare: Det heter Hovinbekken, ikke Jordalbekken.
    in Absinthia

Comment

Jeg aner egentlig ikke hvilken bekk de mener. Prosjektet kaller bekken Jordalbekken, og da ble det naturlig at jeg brukte samme navn i min artikkel. Kunne utelatt hele greia, men synes en bekk gjennom parken ville live opp området på en fantastisk måte. :-)

Esp1
      Ei kasse, er passe!!

Comment

Gratulerer !

Originally posted by Esp1 View Post
        Jeg aner egentlig ikke hvilken bekk de mener. Prosjektet kaller bekken Jordalbekken, og da ble det naturlig at jeg brukte samme navn i min artikkel. Kunne utelatt hele greia, men synes en bekk gjennom parken ville live opp området på en fantastisk måte. :-)

Esp1
        Det var på høy tid at lokalpolitikerne engasjerte seg i saken, og gav Vålerenga hockey et håp om en ny gullalder

Comment

VG 1. okt. 2014 - pressemelding :

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...22/a/23307282/

"Målet om å ta OL til Oslo og Norge må legges i skuffen, men planene vi har utviklet for å bygge byen videre frem mot 2022 og etterpå, skal vi gjennomføre. Mitt utgangspunkt er at planene for samferdselsprosjekter, byutviklingstiltak og idrettsanlegg som har blitt utviklet gjennom Oslo2022-prosessen skal realiseres. Med et OL ville alt ha vært ferdig til 2022, men nå vil noe ta litt lengre tid, sier byrådsleder Stian Berger Røsland (H) i pressemeldingen".

Comment

Mye bra lesning rundt dette, og jeg likte sesielt dette av Fabian Stang og siterer:

"- Vi vil videreføre arbeidet Oslo 2022 har lagt ned for oppgradering av samferdselsinfrastruktur, idrettsanlegg og byutviklingstiltak i Oslo, fremholder Stian Berger Røsland i en pressemelding.

- Noe av det første vi går løs på, er å sikre en ny hall på Jordal. Der er arbeidet godt i gang og Oslo kommune vil fortsette den positive dialogen vi har med Vålerenga om dette."

Det er iallefall lov å håpe
            "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Hei alle sammen,

http://issuu.com/robrak/docs/jordal_...ten_versjon_/1

Over er et foreliggende forslag til nye Jordal Idrettspark utarbeidet av undertegnede og Hille Melbye Arkitekter. Vi har tidligere vært i møter med Oslo Kommune og OL-kommitteen, og har fått forespeilet at det vil bli avholdt en arkitektkonkurranse i løpet av nærmeste fremtid. Vi synes Jordal Idrettspark i/med sine omgivelser har et spennende potensiale, og ønsker derfor å være med på å utvikle dette området. Samtidig ser vi verdien i å ha en åpen prosessdialog med supportere av VIF Hockey, og ønsker derfor å dele vårt prosjekt p.d.d. med dere.

Kommentarer og spørsmål imøtesees.

Mvh
              Robin Rakke
              Sivilarkitekt
              robin.rakke@hmark.no
              Hille Melbye Arkitekter

Comment

Bra at dere inviterer til dialog.

Jeg syns skissene ser interessante ut, og løsningen med isbanen på vestsiden er spennende. Samtidig syns jeg dagens integrering av Amfien i terrenget er så særegen, og jeg hadde håpet at det hadde vært mulig å videreføre noen av disse kvalitetene i det nye anlegget.

Comment

Digger forslaget! Liker hvordan det gamle Jordal Amfi er bevart. Tror det har høy nostalgisk verdi for mange.

Comment

Originally posted by Arkitekten View Post
                    Over er et foreliggende forslag til nye Jordal Idrettspark utarbeidet av undertegnede og Hille Melbye Arkitekter. Vi har tidligere vært i møter med Oslo Kommune og OL-kommitteen, og har fått forespeilet at det vil bli avholdt en arkitektkonkurranse i løpet av nærmeste fremtid. Vi synes Jordal Idrettspark i/med sine omgivelser har et spennende potensiale, og ønsker derfor å være med på å utvikle dette området. Samtidig ser vi verdien i å ha en åpen prosessdialog med supportere av VIF Hockey, og ønsker derfor å dele vårt prosjekt p.d.d. med dere.
                    Merker meg at "buen/bølgen" ikke er med på dette utkastet. Dere er klar over at "buen" er fredet av riksantikvaren?

For min del må hele "buen" brenne hvis det er hva som trengs for å få ny arena, jeg tar kostnaden med fyrstikker :-)
                    Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

Er det meningen at gamle Jordal skal ha helt åpen inngang/tilgang fra oversiden? Det ser slik ut i forslaget og er nok ikke så veldig smart. Bratt og dypt er bare fornavnet, og jeg kjenner opptil flere som er troende til å ramle ned der etter langtur på Vålerenga Vertshus.

Jeg ser helst at gamle Jordal rives når vi først skal ha ny hall. I min drømmeverden hadde det vært kult å bevare deler av den gamle tribunen inn i en ny hall. Veggen med tilskuere gutta på isen møter ved fullsatt hall er massiv og Norges kuleste.

Kommunen har lagt til grunn for prosjektet av man skal bevare mest mulig av grøntarealet i dalen. Gjerne heve Hovinbekken opp i dagslys om mulig også. Det ser ut til å være tilsidesatt i dette forslaget.

Har sivilarkitekten noen tanker rundt dette?

Esp1
                      Ei kasse, er passe!!

Comment

Originally posted by Arkitekten View Post
                        Hei alle sammen,

http://issuu.com/robrak/docs/jordal_...ten_versjon_/1

Kommentarer og spørsmål imøtesees.

Mvh
                        Robin Rakke
                        Sivilarkitekt
                        robin.rakke@hmark.no
                        Hille Melbye Arkitekter
                        Selvsagt er det viktig hvordan en ny arena på Jordal seende ut fra utsiden, men jeg er mest opptatt av hvordan den skal organiseres innvendug. Hockeyarenas.net er et nettsted som presenterer alle arenaer/ishaller i verden. Der har jeg festet meg mest med Krefeld (som spiller i DEL, Tyskland) sin arena http://www.hockeyarenas.net/index.ph...ize=2&arID=328

Salkartet ser slik ut http://www.hockeyarenas.net/index.ph...ize=2&apcID=10 Arenaen har plass til 8500, og alt av VIP-fasiliteter (som losjer) er plassert på den ene langsiden. Ønsker man restaurant med enkel adgang til tribune kan dette f.eks ordnes i bakkant av Felt 119. I Krefeld har hjemmesupporterne ca 2000 ståplasser på Felt A, B, C og D. Bortesupporterne har ca 500 ståplasser på Felt 212 og 213. Totalt er det plass til 8500 i arenaen. Hvis man reduserer antall ståplasser til ca 1500 totalt, og kutter er par av radene så ville arenaen i Krefeld være en god modell for nye Jordal Amfi

Comment

Det ser ut til Nye Jordal Amfi skal ha 6000 tilskuerplasser. Jeg mener nå at dette er rent for lite. I Bergen planlegges Byarena, med olje-millionæren Thore Christiansen (ja, han fra Oilers) som en av investorene, med 5-7000 plasser.

Håndballforbundet og fotballforbundet vurderer sammen å kjøpe Telenor Arena http://www.handball.no/p1.asp?p=48124 slik at den bare skal brukes til idrett. Mener dette gir mulighet for å trekke flere av arrangementene som nå har gått på Telenor Arena til Nye Jordal Amfi. Men da må NJA bygges større, kanskje med minst 10-12000 plasser på hockey, 14-16000 plasser på konserter. I går spilte Foo Figthers i TA med 20000 tilskuere, senere i sommer spiller Paul McCartney der og til høsten flere andre store arrangement. Oslo vil mangle en arena for større arrangementer hvis TA blir en ren idrettsarena, og Spektrum har en maks kapasitet på konserter på 9700 tilskuere.

Har VIF Hockey behov for en hall med så stor kapasitet? Sannsynligvis ikke. Da må si så fall GET-ligaen bli både bedre og jevnere. Og VIF må ha et lag som er så godt at det jevnlig vinner titler. Det trenger heller ikke være et mål at man fyller arenaen til vanlige kamper i seriespillet. Den største inntektskilden for eieren av arenaen vil nettopp være til konserter som fyller arenaen. Samtidig vil en så stor arena gjøre oss (hockeyforbundet) i stand til kunne søke om å få arrangere ishockey-VM, i samarbeid med et annet land?

Hvis arenaen skal være en multiarena, med hockey en dag og Disney on Ice eller Aviici neste dag kreves det at det bygges minst en treningshall slik at antall istimer ikke blir mindre, snarere flere. I planene for OL 2022 lå det inne en ny hall på Sogn, i tilknytning til Toppidrettssenteret, og en hall på Mortensrud.

Jeg mener vi må bygge for fremtiden og se på arenaen som noe mer enn en ishall for VIF Ishockey. Jeg tenker på Hartwall Arena i Helsinki, Globen Arena i Stockholm, Malmø Arena og den nye byarenaen i København. Royal Arena, som er under bygging, skal ta 12500 på sportsarrangementer og 15000 på konserter. RA står klar i 2016, og de skal ha ishockey-VM i 2018 i samarbeid med Herning som har en arena som tar opp mot 15000.

En arena som kunne være modell for NJA er TUI Arena i Hannover. Var der på hockey-VM i 2001. Tar 10800 på ishockeykamper. Fordelen er at man kan blende hele øvre etasje med gardiner eller annen form for "kamuflasje". Lysrigg kan senkes nærmere isen, slik at publikum på nedre og midtre nivå ikke får følelsen av at det lite folk på kamp https://www.google.no/search?q=tui+a...D2%3B565%3B376

Comment

Nå skal vel denne arenaen bygges og driftes av kommunen, så eventuelle inntekter fra konserter tilfaller vel uansett ikke klubben. Sånn sett tror jeg 6000 er helt topp. Det har vi muligheten til å fylle. Med en arena på 10-12.000 plasser vil det fort bli som Ullevaal. Tomt og trist.

Comment

Originally posted by Plaum View Post
                              Nå skal vel denne arenaen bygges og driftes av kommunen, så eventuelle inntekter fra konserter tilfaller vel uansett ikke klubben. Sånn sett tror jeg 6000 er helt topp. Det har vi muligheten til å fylle. Med en arena på 10-12.000 plasser vil det fort bli som Ullevaal. Tomt og trist.
                              Synes Royal Arena i København er veldig spennende, og som modell for Nye Jordal Amfi er konseptet veldig bra.

Får begynne med finansieringen av arenaen: Realdania og Københavns Kommune har hver stillet op til 325 mio. kroner til rådighed for projektet. Det sker som indskud i arenaselskabet, Arena CPHX, der opfører Royal Arena.
                              Det nu nedlagte Elitefacilitetsudvalg under Kulturministeriet har givet betinget tilsagn om op til 15 mio. kr. i etableringstilskud. Desuden bidrager Danmarks Idrætsforbund (DIF) til driften efter nærmere aftale. Den resterende del af finansieringen optages som lån i selskabet.

Så litt om hvorfor de bygger en stor arena i København:
                              Mangfoldighed, byudvikling og vækst er nøgleordene i visionen for Københavns arena​​​.
                              Visionen for arenaen i Ørestad er at styrke idrætslivet, kulturlivet, bylivet og den økonomiske udvikling i Danmark. Samtidig skal arenaen kvalificere og styrke byudviklingen i Ørestad Syd.

Arenaen skal indeholde alle de faciliteter, som man kan forvente af en moderne arena. Den skal medvirke til at styrke Københavns internationale profil og bringe København tættere på verden.

Arenaen skal understøtte bylivet og tiltrække internationale investeringer til København og Danmark. Arenaen vil blive markedsført både nationalt og internationalt og være af høj by- og bygningsmæssig kvalitet målt op mod tilsvarende faciliteter rundt omkring i verden. Den kan sammen med Jyske Bank Boxen i Herning tiltrække flere store internationale begivenheder til Danmark og sammen med Malmö Arena og andre faciliteter i hovedstadsområdet tiltrække arrangementer til Øresundsregionen.

Er redd Oslo blir kraftig satt på sidelinjen når det gjelder å trekke til seg større konserter og andre arrangement. Ikke minst når jeg leser at IFK Göteborg i samarbeid med Frölunda HC har begynt å jobbe å rive Nya Ullevi og Scandianavium og erstatte dem med en arena for 25000 på fotball, 40000 på konserter, og en multiarena for bl.a ishockey med plass til 15000.

Comment

Working...
                              X