Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Skandale sesongen 2014/15

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Skandale sesongen 2014/15

Hva skjedde egentlig? Vi mistet mange ink Olden, Brooks, Cocozza, mistet Bonsa litt ut i sesongen og Hoel ble bare fjernet. Men innsats er gratis og det har man knapt sett i år. Dette er ett lag i totalt fritt fall. Ingen bryr seg.

Det rare er spillere som Brede, Follestad, Espeland, Lindstrøm, Stene og Ask. Det finnes ikke trøkk i dem. Dasser rundt og liksom gir blanke. Klaging og sure tryner.

Siste årene har ledelsen truffet veldig dårlig på utlendingene. Det er kun #64(Ihnacak) som får godkjent i mine øyne. Disse nye har vært å trent her i 2 mnd og presterer ikke særlig godt dem heller. Fortier rotet til alt mot Storhamar og Gamache surrer liksom litt overalt utpå der.

Gunnarson, Brack, Brøms er direkte ræva. Hvorfor blir det ikke lagt ned en større jobb i å treffe på spillere inn? Bommet totalt på Tallak, Hoff, Saltsten og disse nevnt over fra Sverige. Dem andre klubben treffer skikkelig på sine gang på gang. Hvorfor klarer ikke VIF å treffe på slike signeringer?

Når du da legger til så svak kvalitet som Knutsen og Juell så begynner man virkelig å lure.

Karterud får godkjent ettersom det er første sesong samt Trygg kom inn sent så får litt mer tid.

Shampo sa i romjulen at nå finnes det ikke unnskyldninger for å ikke vinne kamper mer, men ser jaggu ut som det var tomme ord. Det er bortforklaringer og dårlig unnskyldninger over hele sesongen samt nå i ettertid.

Denne sesongen er direkte PINLIG! Ledelsen har styrt klubben som ett vinglete muppetshow hele året. Rart ikke flere stiller spm om hva som egentlig foregår. En ting... Slutt å kall dere iskrigerne. Det er så langt unna kriging det som har blitt lagt ned av innsats.

Ser mange har lest innlegget til O.S.L.O. og føler et behov for å kommentere noe av det han skriver. Innlegget er i grunn en oppramsing av alle spillerne på laget og hvor "pisse dårlige" de er. Jeg er helt og holdent enig med trådstarter at denne sesongen er pinlig og at det er svært gode grunner til å stille store spørsmålstegn med hva som skjer. Imidlertid så synes jeg det trådstarter her foretar seg er et overlagt drap på pianisten, eller kanskje mer i hockeytermer, tidenes styggeste og klareste interference.

Jeg velger å tro at alle spillerne på Vålerenga virkelig vil vinne, virkelig vil prestere bra og i utgangspunktet elsker ishockey over alt. Hvis ikke, så hadde de neppe lagt ned så mye tid, energi og ofret kanskje både liv og helse. Da kunne de helt sikkert brukt all den energien på noe annet. Jeg tror heller ikke pengene er grunnen til at de spiller for Vålerenga. Noen tjener sikkert nok kroner til å kunne leve av det, men dette er friske unge gutter med et stort pågangsmot og de ville helt sikkert lykkes (og tjent mer) hvis de hadde kanalisert denne energien i en annen retning.

Det spørsmålet jeg imidlertid synes det er naturlig å stille seg etter trådstarters oppramsning av spillerne, er hvordan i all verden kan man være vitne til en slik kollektiv svikt? At en og annen spiller faller igjennom i løpet av en sesong kan være naturlig. Årsaken til dette kan være mange, eksempelvis ting dukker opp på privatfronten som gjør at man får andre prioriteringer, man faller ikke på plass sosialt, hjemlengsel for utlendinger, skader, sykdom osv. Men at at en hel spillergruppe skal falle sammen slik trådstarter beskriver er oppsiktsvekkende. Spillergruppa er også en herlig miks av landslagsnivåspillere, utlendinger med korttidskontrakter og engelsk språk, utlendinger med litt lengre kontrakter og svorsk språk, unge spillere, spillere som nylig har kommet i retur fra andre klubber osv.

Svaret på hva som er feil når et helt lag kollektivt til de grader svikter og fremstår tannløse ligger et annet sted. Jeg synes det er på tide å se nærmere på de som har andre roller og funksjoner rundt spillerne. Jeg sikter til trenere og ledelse, men er samtidig veldig bevisst på å fokusere på de rollene og funksjonene de har, ikke personene. Som personer tror jeg hovedtrener, assistenttrener og direktør mm er bra mennesker med mange gode menneskelige egenskaper. Men hvordan disse personene løser sine oppgaver som hovedtrener, assistenttrener og direktør er det nå på høy tid å se nærmere på.

En god mulighet til å finne de fleste svarene på hvorfor Vålerenga fremstår så pinlige som trådstarter ramser opp har vi i kveld klokka 2130-2230 på TV2 Sebra og antageligvis noen uker fremover. Vi hadde samme muligheten i høst. TV-serien Iskrigerne skal være den usminka og ærlige dokumentaren om livet bak kulissene til Norges mestvinnende hockeylag. Kjempemoro og se for oss som er VIF-supportere, men sikkert også veldig morsomt for andre supportere som helt sikkert gjennom serien får en godfølelse på at VIF mest trolig kommer til å bli en middelhavsfarer i årene som kommer.

"De finere hall enn oss, mer penger enn oss, men det vinner faen ikke hockeykamper" sier hovedtreneren i en av episodene med henvisning til Oilers som nå har tatt over norsk hockey. Det er nok riktig observert, men hva vinner hockeykamper. Det er sikkert mange ulike tanker om hva som skal på lista for å lykkes i toppidrett, yrkeslivet, studier, oppdragelse mm, men jeg finner svært lite av det i det jeg ser i serien. Jeg imidlertid ser er mange ting som jeg ikke kan skjønne er det mest prestasjonsfremmende. Lista er så lang at det nesten blir vanskelig å velge, men noen utvalgte punkter kan nevnes:

- "Pisse dårlig", "rææva", "hva faen driver du med", "nå må du faen meg gro baller" og andre oppbyggende tilbakemeldinger. Jeg skjønner at hockeykulturen er litt røffere og mer direkte enn andre kulturer, men det er grunn til å stille seg spørsmålet om menneskene som er hockeyspillere er så mye mer annerledes enn alle andre. Jeg har lite tro på at du blir så mye bedre av å få tonnevis med kjeft hele tiden. Når det er majoriteten av feedbacken, så blir du etterhvert veldig god på å vite hva du iallefall ikke skal gjøre, men du vet kanskje ikke så mye om hva du bør gjøre. Resultatet kan bli handlingslammelse, apati og det trådstarter skriver om Brede, Follestad osv, uten trøkk, dassing og likegyldighet.

Manglende språk og evne til å sette ord på det som skjer. Tilbakemeldingene fra trenerne synes jeg gjennomgående er i generelle termer og lite konkrete og beskrivende. I enkelte episoder ser man situasjoner hvor trenere skal prøve å sette ord på hvorfor man taper og da blir resultatet ofte at et eller annet er "pisse dårlig", enten alle eller en enkeltperson. Når de ikke skal banne eller hugge spillere, så blir det heller "veita faen hva som er gæærnt jeg". Trenernes manglende evne til å være konkrete og sette ord på hva som ikke funker, ser man går igjen i spillerne og hele garderobekulturen. Der er det også "opp i ringa", "rææva" osv, men liten evne til å spesifikt sette ord på hvor det skorter, verken i analysen av hverandre eller seg selv. Jeg er klar over at individuell idrett er noe annet en lagidrett, men velger samtidig å se på individuell idrett som toppidrett hvor man må ha en ekstrem grundighet og kvalitet i alt man gjør, fordi snarveier og unnasluntring blir så veldig litt synlig. I lagidrett så kan man i litt større grad komme unna med noen hvileskjær. Uansett så kan jeg godt tenke meg at når Emil Hegle Svendsen mislykkes i stafetten i siste OL, så var neppe tilbakemeldingen fra trenerne når han kom inn at dette var "pisse dårlig". Jeg er ganske sikker på at de har et godt språk og evne til analyse slik at de klarte å komme til bunns i hva som gikk galt slik at Hegle Svendsen vet absolutt alt om hva som ikke gikk bra og hvordan han skal løse det neste gang.

Uthenging av spillere. (et eksempel) Brede taper ingen kamper for Vålerenga. Den episoden med Brede er grusom på flere måter. Ja greit, han gjorde kanskje noen rare løsninger og var kanskje ikke helt pr kasse den kampen, men jeg velger å ta utgangspunkt i at Brede spiller for å vinne, han vil vinne så mye at han spiller den kampen til tross for at han er sjuk og har feber. Hvor smart det var av Brede er nå en annen ting, men han vil så gjerne at han krummer nakken. Resultatet blir at hovedtreneren henger han ut på TV og mener han tapte kampen for de, hvorpå han litt etterpå kanskje delvis angrer seg bittelitt når han skjønner at Brede spilte sjuk. Imidlertid legger litt mer skyld over på Brede ift at han ikke hadde sagt fra. Med alt det jeg ser av garderobekultur så stiller jeg meg flere spørsmål til dette. I hvilken grad føler spillerne det er akseptabelt og komme og melde seg syke? Får man da bare beskjed om at de "får gro litt baller og ta seg sammen"? Hvilken kontakt har trenerne med spillerne sine før kampen? De er 20 spillere, hvor unaturlig og vanskelig er det å ta en tur rundt i garderoben for å snakke med spillerne og høre litt om dagsformen osv i forkant? Eller det bedre å sitte inne på trenernerommet og komme ut 2 minutter før de går på is og si "Faen nå skal vi ta dem", "Fra start i dag gutta" Man vinner som et lag og man taper som et lag. Er en spiller fantastisk så kan det ha noe for seg å skryte, er en spiller krise, så tar man det intert. Det er jo fristende å lure på om det er takhøyde for å gjøre dette med andre i laget. Hadde det vært greit / lurt å henge ut Søberg hvis han hadde sluppet inn et billig mål? Hadde det vært OK om Brede hadde hengt ut hovedtrener på TV og sagt at idag tapte hovedtreneren kampen for oss med en "pisse dårlig" taktikk eller manglende "baller" når det røyna på og man måtte gjøre grep

- Personalhåndteringen er jo også en opplevelse for seg selv. Greit nok at det kanskje er litt andre krav til redelighet og orden enn det man kanskje forventer i arbeidslivet forøvrig, men det spillerne er alikevel arbeidstakere. Men hvordan man avslutter kontraktene er også interessant. Det er helt åpenbart at direktøren ikke liker å gjøre den jobben og det er nesten et sunnhetstegn. Den dagen det å sparke folk blir rutine og følsesløst, da bør man stoppe opp og tenke seg om. McCotcheoun (eller hvordan det nå skrives) er den første som ryker. Jeg sitter litt med følelsen av at han ikke så den komme. Hvilken dialog har da trenerne hatt med han i forkant når han muligens ikke skjønner hva som skjer. Mer oppsiktsvekkende er imidlertid sparkingen av Chounard. Det kan helt sikkert være en enighet om at det ikke er greit å si "Fuck off" til trenerne i boksen. De finnes de som også mener at slikt kan skje i kampens hete. Jeg heller nok mot at det ikke er greit og må få noen konsekvenser. Det som imidlertid er oppsiktsvekkende er at trenerne også mister hodet og faller ned på samme nivå og melder tilbake. I etterkant av kampen ringer de direktøren og gir direktøren et ultimatum som viser hvor hellig og godt hovedtrener sitter. Men slik det fremgår på TV, så virker det som trenerne ikke "klarer å gro baller" nok til å prate med Chounard selv, den jobben overlater de til direktøren som har sine kvaler og som kaller inn styret. Direktøren får ryggdekning i styret, sikkert etter at hovedtrener har fyra det samme ultimatumet der.

Og slik kunne jeg fortsatt (men ikke mer idag). Det laget idag presterer gjør de etter min vurdering mer på tross av enn på grunn av slik laget ledes og trenes. Jeg tror alle gutta på isden er mer enn bra nok, men stiller spørsmålet om laget trenes og ledes godt nok. Alle andre lag med Oilers i front utvikler seg og blir mer og mer profesjonelle, mens jeg synes Vålerenga står på stedet hvil i forhold til å utvikle en toppidrettskultur. Hvis ikke Vålerenga-kulturen utvikler seg, så vil Vålerenga-kulturen også bli vår undergang.

Comment

Mye fornuftig i svaret over. Jeg skriver direkte og det jeg mener fra 2014 sin del av denne sesongen.

Er helt enig i dette med trenere og ledelsen. Jeg syntes dem fremstår feige. Alle skylder litt på hverandre. Espen tar det i media og navngir folk eller sender saken videre til Kjær som må sparke dem uten å egentlig ha særlig lyst eller være enige. Da kaller han heller inn til ett møte det ett ultimatum stilles ovenfor klubben. Jeg sitter litt med inntrykk av at folk drar i forskjellige retninger internt.

Og jeg sliter veldig med å skjønne dette med hvorfor våre utlendinger gang på gang er så svake kontra andre klubber sine. Vet at Lørenskog og Stavanger bruker mer penger så det er greit, men se Frisk, Stjernen, Storhamar, Lillehammer og sikkert flere treffer jo bra. Gang på gang, år etter år. Kort sagt er dem mye bedre enn ledelsen i VIF på disse tingene.

Etter mye dårlig defensivt spill i år var en av spillerene ute etter en seier i media og sa dem har lagt om litt så nå er det bra igjen. Hvorfor har de lagt om i år for det første. To strake seriegull og NM finaler burde jo ikke bety at du må legge om spillestil særlig mye når backene stort sett er samme. At det også ble KRISE i klubben når Bonsa dro er for meg helt utrolig. Han og Ask har kontrakt der dem kan få dra om tilbudet kommer. Klart at Bonsaksen får tilbud fra utlandet hvert år så god som han egentlig er. Ekstremt dårlig da å ikke klare å ha noe i bakhånd eller vite at det kan skje når som helst. Ikke noe å grine over i media ihvertfall på en dag du signerer 2 forwards til når laget lekker som ei sil.

Det er litt sånn tenker kun frem til nesen rekker. Håper det skal løse seg bare. Henter 2 stk, men vet at UDI har LANG behandlingstid. Hjelper det ikke klage når det tar 2 mnd å få dem spillerklare. Samme vil det ta når en ny back skal inn nå. Dette visste Kjær veldig godt. Har hatt møter med UDI hele 2014. Så en ny back nå vil neppe kunne spille før Mars.

Det lukter ikke akkurat NM gull på Jordal med det første. Kanskje vi har sett det siste før ny arena og nye tider?

Comment

Dere skriver mye riktig her, men den største skivebommen er jo at "Undertaker" tror fasiten rundt Vålenga er "Iskrigerne".
        TV2 er kjent for å sette ting på spissen, skape blest om et produkt, og selge det som er - dette er ikke noe nytt. Med hånda på hjertet, tror du/dere virkelig TV2 ville sendt 30 minutter koseTV med hockeygutta?
        Selvfølgelig viser de kun det som selger, og det har de klart.

Jeg har vært rundt Vålenga Hockey i mange år, dog noen år siden sist, men jeg var flue på veggen i garderoben og opplevde dette på nært hold.
        Samholdet i forkant av trening og kamp er ekstremt herlig, man forstår tidlig at disse gutta også er venner på fritiden. Til og med trenere er blant gutta før kamp, hvor det er lett tone og herlige kommentarer.
        Under kamp og rett etter, spesielt med tap, blir tonen en helt annen. Som det sies her, man vinner og taper som lag.

Ja vi har spilt langt under pari denne sesongen, og jeg er usikker på hva grunnen er, men det er nok ikke så enkelt at det er enten alle spillerne eller trenerapparatet. Laget har hatt en del skader på nøkkelspillere, og det er noen nye som er kommet inn. Husk også at det er en del unge spillere her, som ikke kan dra lasset alene når det butter.

Nevnes også her at våre utlendinger til stadighet er dårligere enn andre lag sine. Dette er også en sannhet med modifikasjoner. Vi har hatt en rekke gode utlendinger, men dessverre føles det kanskje som om de beste bare stikker innom, mens "average Joe" blir år etter år.
        Husk at en god utlending synes mye bedre på et dårlig lag, enn et lag som har som mål å vinne. Vi ser jo eksempler på flere spillere som har vært gode i middelmådige norske klubber, men har feilet etter klubbytte.

Ellers godt å se andre innom hockeyforumet
        "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Etter gårsdagens kamp så må jeg si at jeg mer eller har mistet troen på at det skal snu for oss denne sesongen. Det vil seg liksom ikke. Vi bytter på spillere, rekker, tempo og alt som går an uten at noe skjer. På papiret så har vi nå et ganske godt lag, et lag som burde kunne slå de fleste. Vi var nærme mot Sparta, men vi klarer ikke lenger å vippe sånne kamper i vår favør. For meg ser du ut som om vi kan hente inn hva som helst av spillere uten at dette kommer til å snu. I mitt hode begynner jeg da å lure på om det er på trener/leder-siden endringene må komme. Er det på tide med en kursendring? Trenger vi andre typer til å lede laget fra boksen? Har også konstellasjonen Kjær/Shampo gått ut litt på dato?

Når det gjelder Iskrigerne så er det klipt og limt til å bli god TV, og det ble det jo. Jeg er helt sikker på at trenerne bruker andre metoder før/etter kamp enn bare å be spillerne om "gro litt baller". De har jo stadig med seg en taktikktavle så den regner jeg med at er i bruk. Man ser også at de har møter for å analysere kampene. Så den biten er grei.

Kan det være at nye krefter hadde klart å få mere ut av det vi har av spillermateriale? Burde ting endres før neste sesong?

Comment

Er det sant som det ryktes at Espen trener VIF uten å motta lønn ?

Comment

Ikke første gang Vålerenga hockey sliter økonomisk.. Hvis det er grunnen..

Håper det er fordi det er dårlige resultater som er grunnen! Lønnen kommer når gutta presterer..?!
              Stolthet, tradisjon og religion kan ikke kjøpes!

Comment

Espen har tidligere trent Vålenga uten lønn, men jeg vet ikke om det er tilfelle nå.
                Slik jeg forstår det, er det god kontroll på økonomien i hockey, men det er bare ikke nok penger til å følge Stavanger - før vi evt får ny storstue.
                "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Uten å være ekspert kan jeg ikke skjønne annet enn at klubbens markedsverdi og inntekter må være lenger enn på lenge. Fulle tribuner og "Iskrigerne" har trolig større verdi en sportslig suksess

Comment

Økonomien tror jeg ikke er noe problem per i dag. Kjære har sagt sponsorer for første gang ringer og vil være med så tror det står bedre til en på lenge. Samtidig måtte dem kutte ut treneren til Søberg. Det er rart med tanke på at han er lagets viktigste brikke- I ettertid ser man jo at han også leverer middels minus i år. Dem kunne fint droppe en spiller fra Sverige/Canada for å beholde han svensken som tr kronor bruker til å fortsette det fine jobben han gjorde med vår keeper.

Tilbake til sportslig.

Sparta kampen var prakteksempel på denne sesongen. Vi taper skuddene hver periode. Det skal ikke være lov. Men ett stort hovedproblem her: Hvorfor takles det aldri mer? Alle som kan litt hockey vet at de små kampene i rundvantet etc er viktige. Må vinne alle kamper for å vinne krigen. VIF blir konsekvent taklet ned hele tiden og taper alle dueller. De går aldri inn først og kommer sjelden ut igjen med pucken. Dette er faktisk ett kjempe problem.

Når Follestad nå sier dem bare må fortsette i samme spor til media. At dem er i en god periode og det kjennes bra ut så lurer jeg fælt? Tre strake tap er vel ikke en bra periode? Taper alle dueller og taper skudde hver periode på hjemmebane er flaut.

I morgen er det kamp i garasjen. Sist dem var på Jordal klarte dem 6-6. Enga vant i OT, men det er samme som tap mot MS.

Comment

Jeg banner i kjerka:

Vålerenga Hockey blir atter beste lag i Norge når de knuser Åilars i den første kampen i sin nye lekegrind på Jordal.

6.783 tilskuere fikk med seg festen, og VIF-trener Petter Thoresen gliste godt etter 7-1-seieren.

Thoresen-Duck.
                      Vålerenga - Oslos stolthet

Comment

Uff!!! Nei nei nei. Nå må vi snart se det blir gjort tiltak. Noen må gå.

Comment

Håper Pettern tør å velge Vålerenga i kvartfinaleserien, om Lillehammer kjemper seg forbi i serien. Ser jo ut til å stå seg det her.

Comment

Etter en veldig god kamp mot Stavanger fikk vi se ett middels VIF lag med masse u-20 spillere mot Kongsvinger før vi ble grisebanka mot Storhamar hjemme på Jordal. Var aldri i nærheten faktisk. Morro med Olden tilbake. Allerede beste spiller etter tre kamper. Sier kanskje litt. Fortier og Gamache faller mer og mer bort og vi kan vel konstatere at disse heller ikke har løftet laget veldig mye sammen med svenskene som virrer rundt utpå der.

Men uansett så er det backene som virkelige ødelegger gang på gang nå. Alt fra spillet dems til utvisninger dem tar. Faen meg helt utrolig. Se Sørvik sist send indianer på tvers i egen sone før han rydder opp med å hogge spilleren over armen og må ta 2 min.

Samtidig er det samme bortforlaringer fra Knutsen og Kjær. Samme gamle og unnskyldninger.
                            Ser også at Lars Oddvar(Loffen) har begynt å diskutere åpenlyst med supportere. Det er vel ikke særlig lurt. Da ser man jo virkelig at dem har null kontroll om dagen.

Jeg foreslår nå at dem går helt back to basics:

Sett opp ett enkelt oppspill/ styrespill. Noe alle mesterer og vet hvordan dem skal gjøre. Deretter lag 4 jevne rekker. Ikke slik det er nå. Bytt helt om på backene. Alle får ett møte der dem får sin oppgave på isen og utenfor. Forklar enkelt og greit hvordan man vil ha det siste kampene og i sluttspillet. Ettersom laget lekker som en sil samt nesten ikke produsere må vi innse at her burde man legge opp til å spille defensivt. Vi er ikke gode nok til å skyte fremover gang på gang. Ligg bakpå samt gjør det enkelt. Er det kaos bak, icing. Er du alene fremover legg på mål/rundvant og bytt. Dette er abc hockey. Kom igjen for faen!

Comment

Jeg stiller også spørsmålet ved de utlendingene vi har hentet. Det er greit, men ikke noe mer enn det heller. Mange mente mye om Donati brødrene også, men herregud så gode de var forover. Utlendingene som hentes til Get-ligaen skal være noe ekstra. De VIF har hentet de siste årene har ikke vært i nærheten av noen profiler slik de skal være.

Comment

Working...
                              X