Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Annus Horribilis - hva nå Vålerenga?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Annus Horribilis - hva nå Vålerenga?

Klanen.no har alltid hatt mange gode skrbenter og EspenB sitt bidrag "Annus horribilis" oppsummerer sesongen ganske godt. Vi er ikke lenger en i toppen av norsk hockey, vi er en middelhavsfarer. I likhet med EspeB så sitter heller ikke jeg på fasiten på hva som gikk galt, men noen jeg mener det helt klart er noen forhold som det nå er på tide å stille gigantiske spørsmål ved:
    - Er spillerne bra nok? Ja, jeg tror jevnt over så har vi mer enn gode nok spillere. Dette er karer som overalt på jord vil spille ishockey og gjerne også vinne. De legger ned enormt med tid og ofrer liv og lemmer for dette, så jeg tror grunnstammen er mer enn bra nok. Er det noen man kan stille litt mer kritiske spørsmål ved så er det kanskje importene som kanskje har andre motivasjoner enn grunnstammen av lokal gutter?

Er trenerne og støtteapparatet bra nok? Ikke i det hele tatt. Trenerne er, uansett hvordan du vrir og vender på ting, ansvarlige for lagets resultater. Når vi nå år etter år ser spillere som faller igjennom og ikke får ut potensialet sitt, så er det mest trolig ikke den enkelte spiller det er noe galt med, men systemet og de som er ansvarlig for å sette det ut i virkelighet. Majoriten av spillerne blir enten dårligere eller blir status quo, mens noen få kanskje blir litt bedre. For de som blir bedre så kan man lure på om de blir bedre pga trenerne, eller bare rett og slett fordi de blir et år eldre, får spilletid på høyere nivå osv. Spillerutvikling er et treneransvar. Ja, jeg er klar over at spillerne også må ta grep, men i et lagidrett må trenerne legge til rett og støtte opp under utviklingen. Slik trenerparet fremstår i iskrigerne så kan man både bli skremt og skjønne hvorfor VIF er i fritt fall og på veien til å etablere seg som en middelmådighet sammen med Stjernen og dets like.

Driver man med toppidrett? Nei, det er ikke toppidrett man driver i VIF. De er sikkert blant de beste i landet på det de driver med og de bruker også veldig mye tid på det, men det er ikke toppidrett. En person jeg kjenner definerte en gang en toppidrettsutøver som "en som levde sitt liv som en konsekvens av de mål man har satt seg". Hvis målet til spillerne og laget er å bli så gode utøvere og så godt lag som de overhodet kan bli, så har de en ambisjon om å drive med toppidrett. Det er kanskje litt rart å sammenligne hockeyspillere med typer som Marit Bjørgen og Ole Einar Bjørndalen, som vel begge er ekstreme toppidrettsutøvere. Jeg er imidlertid helt sikker på at de to nevnte utøverne ikke drar på en fyllehelg til Sverige når det er pause foran sesongens største mål. I Vålerenga bevilger man seg imidlertid en åpenbart sedvanlig fyllekule i den siste treningsperioden før sluttspillet.....

Er VIF-kulturen i ferd med å ødelegge klubben? Ja, godt mulig. Det virker som en klubb som er så opptatt av tradisjonene sine at den ikke evner å tenke nytt. Man kjører på i samme spor som man alltid har gjort. Men bare fordi Geir Myhre hadde suksess på 80-tallet, så betyr det ikke at man skal gjøre ting likt nå. Selv om profilerte spillere for ti år siden kunne skippe sommertrening og møte opp overvektige, men alikevel etterhvert være blant lagets beste, så betyr ikke det at slikt går idag. De andre klubbene leter hele tiden etter steder å bli bedre og da må VIF henge med. Toget går fra stasjonen og vi kan ikke stå igjen.

HVA BØR VI GJØRE
    1) Bytte ut og styrke hele trenerapparatet.
    Dette er en tøff en. Vi har en hovedtrener som har ikonstatus og som det virker som ikke så altfor mange, om noen har vilje eller evne til å si i mot. Han har vel også en "livstidskontrakt", noe som virker helt utrolig. Kjetil Rekdal konkluderte da han trakk seg første gang i Vålerenga at "han ikke ville reise rundt å bli pissa på". En tilnærming som også dagens trenere kunne valgt, ellers så må noen velge det for de.

Inn bør det komme en ung, nyskapende trener utenifra. En hovedtrener som våger og har pondus nok til å løfte på de steinene som skal løftes på og tør å tenkte nytt slik at ikke bare VIF tar igjen forspranget de andre har fått, men også lar oss dra forbi. Hvem dette skulle vært er helt klart opp til andre å vurdere, men en type som Dan Tangnes har kanskje rett profil. Ung nordmann med et tonn med erfaring fra svensk hockey, nå trener i Linkøping. Bruk heller iskrigerpenger og kutt ut et par importer og legg penger i trener og hans apparat. Få på plass en god assistenttrener, keepertrener og fys.trener. Skal vi bruke penger på noe så er det å ha det beste trenerapparatet i ligaen. Da kommer også de gode spillerne, eller vi utvikler de selv.

2) Starte med toppidrett
    Full gjennomgang av profesjonaliteten i ALLE ledd i organisasjonen med det ene mål om igjen bli det UBESTRIDT beste hockeylaget i Norge. Det må ses på alt rundt laget og i laget. Fra om Raggen lager den optimale maten for å prestere, om Roar sliper skøytene bra nok og blander safta med riktig styrke. Til om spillerne trener nok og riktig, om de sover og restituerer nok og riktig og om de spiser og drikker det riktige, alt dette i et 24/7 perspektiv. Kjær må rydde kontoret sitt slik at det ikke er noen flere glemte medaljer eller fakturaer for spilleroverganger som detter ut av skapet. Og trenerne skal hele tiden være nyskapende og selvransakende slik at hvert minutt, ja hvert sekund av enhver trening, er optimalisert for at laget og hver eneste spiller skal utvikle seg så mye som overhodet mulig. Alt ligger i detaljene og man ligger som man reder.

......fyllekule i den siste treningsperioden før sluttspillet ? Er det tilfellet ? Det er så amatørmessig at jeg kan nesten ikke tro det er mulig. Det er en så latterlig håpløs innstilling til sporten at ledelsen bør forsvinne. Den berømte vinnerkulturen i VIF viser seg altså være en overlevning fra forrige århundre. Kanskje den er bevaringsverdig på lik linje med Jordal stadion ? Mens alle andre toppidrettsutøvere har utviklet seg med tiden har Shampo bestemt seg for å verne om fyll og dårlig treningskultur. Jeg har hatt sesongkort de sisten tjue åra men jeg er ikke interessert i å se folk som ikke engang prøver. Her må det skje noe !

Comment

http://www.vg.no/sport/ishockey/nors...en/a/23427483/

Ble nesten dratt ut der, men så oppdaget jeg at denne nyhetssaken ble publisert på kvelden 1. APRIL. VG og Vålerenga skal ha kred for god aprilspøk.

Hvis ikke, så er jo dette til å rive av seg håret man ikke har av. Det er 4 dager siden man røyk på hue og rompa ut av semifinalen og man har allerede konkludert med at trenerapparatet er mer enn godt nok og at feilen ligger hos spillerne (som må byttes ut).

Ja, for direktøren bekrefter at hovedtreneren er fredet og sitter akkurat så lenge som det passer han. Vet ikke hva pensjonsalderen for ishockeytrenere er, men er det som med yrkesfolk flest, så er det vel rundt 25 år til dagens trener når pensjonsalder......

Comment

Originally posted by Undertaker View Post

Ble nesten dratt ut der, men så oppdaget jeg at denne nyhetssaken ble publisert på kvelden 1. APRIL. VG og Vålerenga skal ha kred for god aprilspøk.

Hvis ikke, så er jo dette til å rive av seg håret man ikke har av. Det er 4 dager siden man røyk på hue og rompa ut av semifinalen og man har allerede konkludert med at trenerapparatet er mer enn godt nok og at feilen ligger hos spillerne (som må byttes ut).

Ja, for direktøren bekrefter at hovedtreneren er fredet og sitter akkurat så lenge som det passer han. Vet ikke hva pensjonsalderen for ishockeytrenere er, men er det som med yrkesfolk flest, så er det vel rundt 25 år til dagens trener når pensjonsalder......
        Denne artikkelen er ikke en spøk.
        Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

Trenerapparatet skal ha mye av skylda for at det gikk så dårlig, men ikke alt.
          Ser at Espen innrømmer at de har vært for dårlige med importen, og at de sonderer markedet allerede nå, BRA!
          Legger man til alle skader vi har hatt, blir laget alt for lite balansert.
          Ser forøvrig at de skal starte sommertreninga enda tidligere, som kan være med på å forhindre skader utover en lang sesong, BRA (igjen)!
          I tillegg er det vel to av "unggutta" som har underprestert eller iallefall ikke levd opp til forventingene.

Legg til at vi supportere alltid mener vi har stall god for gull, da er det nødt til å bli riv.

Jeg tror vi kommer voldsomt tilbake, og kanskje trengte vi en slik nedtur for å rydde opp?
          "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Originally posted by Flem View Post
            Ser forøvrig at de skal starte sommertreninga enda tidligere, som kan være med på å forhindre skader utover en lang sesong, BRA (igjen)!
            Bare det å ha sommer-/barmarkstrening er jo et langt steg opp fra i fjor. Da hadde man 2 felles barmarkstreninger.
            Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

Originally posted by Nesrene View Post
              Bare det å ha sommer-/barmarkstrening er jo et langt steg opp fra i fjor. Da hadde man 2 felles barmarkstreninger.
              Hvor har det blitt av brytetrening de tidligere hadde i oppkjøringa? Var sikker på at dette var en del av barmarkstreninga, men har det virkelig vært så ille om åra asså?
              "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Comment

Vålerenga har ikke akkurat imponert på Iron Man på Toppidrettsenteret de siste åra. Ikke at det er et mål i seg selv, men en indikasjon på hvor laga står i forhold til hverandre er det jo.

Dårlig grunntrening er lett å fikse på, men det må gjøres og gjennomføres. Bedre trente karer leverer bedre på isen. Får vi inn noen digre muskler i sommer er det strålende. Har vært mangelvare i år.

Esp1
                Ei kasse, er passe!!

Comment

Originally posted by Esp1 View Post
                  Dårlig grunntrening er lett å fikse på, men det må gjøres og gjennomføres. Bedre trente karer leverer bedre på isen. Får vi inn noen digre muskler i sommer er det strålende. Har vært mangelvare i år.
                  En annen mangel denne sesongen har vært å ikke bruke de kreftene man ikke har; det har så og si ikke vært en eneste tackling. Greit at vi skal være et spillende lag, men det får da være grenser. Tidvis skulle man tro at spillerne forholdt seg til kontaktreglene i volleyball...

Det går faktisk an å bulke motstander ut av stilen.

Godt vi kvitta oss med Cato altså, han hadde vi jo ikke trengt i så henseende.
                  Nesrene @ Twitter

Comment

Originally posted by Nesrene View Post
                    En annen mangel denne sesongen har vært å ikke bruke de kreftene man ikke har; det har så og si ikke vært en eneste tackling. Greit at vi skal være et spillende lag, men det får da være grenser. Tidvis skulle man tro at spillerne forholdt seg til kontaktreglene i volleyball...

Det går faktisk an å bulke motstander ut av stilen.

Godt vi kvitta oss med Cato altså, han hadde vi jo ikke trengt i så henseende.
                    Vi var i forhandlinger i fjor høst med MS om å hente han tilbake, men forhandlingene stranda etter sigende på småpenger. Vi innså altså også at det var dumt å slippe han, men kludra det til i forhandlingene som var så godt som i boks på et tidspunkt.

Comment

Så da var det ikke aprilspøk da, vel det er ikke bra

- fyllekuler i oppkjøringen til sluttspillet. Ja, har man sett Iskrigerne så presenteres turen til Kjær sin hytte i Sverige i den siste landslagspausen som en sedvanlig affære. I sosiale medier ble vel også årets tur presentert. Mens de andre lagene trener og restituerer seg inn mot sluttspillet så velger VIF å gjøre noe ganske annet. Ikke bare går man glipp av mange treningsøkter, men man sover også lite og drikker godt med alkohol. Det blir jo dobbelttap ift de andre det. Ingen trening og dårlig restitusjon. Det kan kanskje argumenteres med at det er hyggelig og deilig å slippe ned garden litt, men det er rett og slett ikke toppidrett, altså å la leve et liv som en konsekvens av de mål man har satt.

- at Espen skal til USA å sondere spillere virker jo veldig bra. Jeg er litt mer skeptisk og tror mer dette er bare noen episoder i Iskrigerne sesong 3 med Sjampo roadtrip i USA hvor han hilser på gamle folk fra NHL-tiden. Blir sikkert bra tv av det, men hva er styrende, å prestere best mulig eller lage best tv. Er det TV2 eller klubben som har regi på hva som skal skje? Jeg mistenker at dette Iskrigergreiene har gått litt i hodet på folket på Jordal.

- Sommertreninga skal starte tidlig i år? Hvorfor skal den plutselig starte så veldig mye tidligere i år, utover at man røyk ut av sluttspillet litt tidligere? Uavhengig av resultatet i serien og sluttspillet så skal det ALLTID ligge en bunn en grundig og god treningskultur. Det er en av de tingene som kreves for at det skal være toppidrett. Uavhengig av om man vinner alt eller ryker tidlig, så skal man alltid trene best. Hva om vi hadde tatt "the double", kunne man utsatt grunntreningen til slutten av juli da? Jeg kjenner ikke til hvordan klubbens sommertrening har vært, men jeg ser flere her som trolig vet mer om det en meg som mer enn antyder at det har vært helt elendig. Det er da ikke toppidrett.

Og hvem har ansvaret for at man har kjøpt spillere på internett og ikke gjennomført skikkelig sommertrening. Ingen andre enn trenerapparatet. Men de sitter altså så lenge de vil, uavhengig av hvilke tabber og slurv de utfører. Men spillere skal byttes ut. De er de ansvarlige for dårlig scouting og elendig/mangelfull sommertrening og en kultur som tydeligvis er langt unna toppidrett. Jeg leter fortsatt etter ordene.....

Comment

Originally posted by McCabre View Post
                        Vi var i forhandlinger i fjor høst med MS om å hente han tilbake, men forhandlingene stranda etter sigende på småpenger. Vi innså altså også at det var dumt å slippe han, men kludra det til i forhandlingene som var så godt som i boks på et tidspunkt.
                        Dette er jo rett og slett skandaløst, intet mindre.
                        Nesrene @ Twitter

Comment

Så da var det ikke aprilspøk da, vel det er ikke bra

- fyllekuler i oppkjøringen til sluttspillet. Ja, har man sett Iskrigerne så presenteres turen til Kjær sin hytte i Sverige i den siste landslagspausen som en sedvanlig affære. I sosiale medier ble vel også årets tur presentert. Mens de andre lagene trener og restituerer seg inn mot sluttspillet så velger VIF å gjøre noe ganske annet. Ikke bare går man glipp av mange treningsøkter, men man sover også lite og drikker godt med alkohol. Det blir jo dobbelttap ift de andre det. Ingen trening og dårlig restitusjon. Det kan kanskje argumenteres med at det er hyggelig og deilig å slippe ned garden litt, men det er rett og slett ikke toppidrett, altså å la leve et liv som en konsekvens av de mål man har satt.

- at Espen skal til USA å sondere spillere virker jo veldig bra. Jeg er litt mer skeptisk og tror mer dette er bare noen episoder i Iskrigerne sesong 3 med Sjampo roadtrip i USA hvor han hilser på gamle folk fra NHL-tiden. Blir sikkert bra tv av det, men hva er styrende, å prestere best mulig eller lage best tv. Er det TV2 eller klubben som har regi på hva som skal skje? Jeg mistenker at dette Iskrigergreiene har gått litt i hodet på folket på Jordal.

- Sommertreninga skal starte tidlig i år? Hvorfor skal den plutselig starte så veldig mye tidligere i år, utover at man røyk ut av sluttspillet litt tidligere? Uavhengig av resultatet i serien og sluttspillet så skal det ALLTID ligge en bunn en grundig og god treningskultur. Det er en av de tingene som kreves for at det skal være toppidrett. Uavhengig av om man vinner alt eller ryker tidlig, så skal man alltid trene best. Hva om vi hadde tatt "the double", kunne man utsatt grunntreningen til slutten av juli da? Jeg kjenner ikke til hvordan klubbens sommertrening har vært, men jeg ser flere her som trolig vet mer om det en meg som mer enn antyder at det har vært helt elendig. Det er da ikke toppidrett.

Og hvem har ansvaret for at man har kjøpt spillere på internett og ikke gjennomført skikkelig sommertrening. Ingen andre enn trenerapparatet. Men de sitter altså så lenge de vil, uavhengig av hvilke tabber og slurv de utfører. Men spillere skal byttes ut. De er de ansvarlige for dårlig scouting og elendig/mangelfull sommertrening og en kultur som tydeligvis er langt unna toppidrett. Jeg leter fortsatt etter ordene.....
                          Vil starte med å si at dette ikke er en forsvarstale.
                          Alkohol midt i sesongen er helt greit, men å ta helt av er ikke greit - men hockeyfolket er ikke de eneste utøverne som tar den helt ut. Du burde blitt med en tur med håndballjentene eller skilandslaget når de er på "glattisen", da får du et helt annet inntrykk av "toppidrett" (dette er fakta).
                          Men disse idrettene/folkene er skjermet av media, og vi får stort sett glanshistoriene.
                          Hockey har alltid vært en idrett hvor det er lavt under taket, og man gjerne tar seg en pils. Dette er ikke unikt for Vålenga, men mer en vanlig agenda blant norske hockeyspillere (forøvrig gjelder dette også andre nasjoner som vi ser opp til).
                          Det er en grunn til at mange mener hockey ikke er toppidrett, og dette er nok en av årsakene.

Vi må huske på at hockey fortsatt er amatøridrett i Norge, og det er KUN Oilers som har råd til å la spillere være proffe utøvere. I Vålenga og alle de andre klubbene, må man kjøpes fri fra arbeidsgiver og det er nok grunnen til at man ikke har så mye sommertrening - det handler om økonomi.
                          Allikevel trodde jeg de hadde mer barmarkstrening, så det overrasker meg litt.

Når en klubb har 4x budsjett, skulle det bare mangle at det over tid vil vise seg i resultater. Vi ser jo det i kampene og, at Oilers skaper noe stort sett hver gang de kommer over blå, mens vi blir pressa ned i rundvant. Dette er utøvere som trener 2 ganger hver dag og har dette som yrke.

Vålenga har ikke hatt råd til å fylle utlendingskvota gjennom hele sesongen, og har derfor handlet før sluttspillet. Sier seg selv at man spiller roulett da.

Iskrigerne er forøvrig det beste som har skjedd Vålenga, og vi kan bare nevne ny hall som et av resultatene (dette hadde nok "aldri" skjedd uten reportasjen under Amfi'n).
                          Sponsorer strømmer til - det hadde aldri skjedd uten Iskrigerne.
                          Så får vi ta denne sesongen som en "midtsesong" som vi måtte gjennom for å starte på nytt.
                          Med hånda på hjertet, trodde du virkelig vi hadde en sjanse ved starten av sesongen?

Vi får håpe at det sportslige evalueres grundig nå, og at man legger opp et ordentlig opplegg for kommende sesonger.

Ny hall er først klar om 3 år, og fram til da er Iskrigerne nødvendig drahjelp.

Jeg synes det ikke er så elendig som vi ønsker å si det er, stallen tatt i betraktning kunne vi ikke forvente mer spør du meg.
                          Espen Knutsen er forøvrig proff til fingerspissene, og en av få norske hockeyspillere som vet hva som må til for å lykkes.
                          Men uten økonomi er det begrensa hva han kan få til.
                          Er mer usikker på resten av apparatet, da det virker mer som dugnadsfolk enn noe annet. Jeg tror ikke mange har respekt for Svenna for å si det sånn.

Nå ble dette alt for langt og rotete, og det beklager jeg.

Comment

Det største problemet for Vålerenga Hockey er at Kjær gir Shampo "livstidskontrakt".

Det har han gjort i 2007, 2009 og nå seneste for et par dager siden.

Han lar altså - på papiret - Shampo holde på så lenge han vil. Nada press på skuldre og bankkonto.

Jaja, dette er sagt i forskjellige situasjoner og i forskjellige år. Poenget mitt er det samme:

Hent hjem Thoresen. Han savner sin familie på Hamar.

BalsamDøkk.
                            Vålerenga - Oslos stolthet

Comment

Originally posted by LameDuck View Post
                              Det største problemet for Vålerenga Hockey er at Kjær gir Shampo "livstidskontrakt".

Det har han gjort i 2007, 2009 og nå seneste for et par dager siden.

Han lar altså - på papiret - Shampo holde på så lenge han vil. Nada press på skuldre og bankkonto.

Jaja, dette er sagt i forskjellige situasjoner og i forskjellige år. Poenget mitt er det samme:

Hent hjem Thoresen. Han savner sin familie på Hamar.

BalsamDøkk.
                              Nå tror jeg ikke Shampo drar ned på Jordal bare for å heve lønn. Han er enn vinnerskalle som hater og tape også liker han Vålerenga. Selv om mye av "presset" er borte med tanke på "livstidskontrakt" så går han ikke til match uten å bry seg om det blir seier eller tap.

Men nå skal det sies at jeg også skulle gjerne sett Thoresen i Enga.

Comment

Working...
                              X