Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Lagbygget for sesongen 19/20

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Med sjokkbeskjeden om at Brede Frettem Csiszar legger opp må vi se litt på alternativene på backplass. Hvis vi forutsetter at Trygg og Eidstedt skal signeres så har vi fem backer:

Daniel Sørvik
    Kalle Ekelund
    Villiam Strøm
    Mats Trygg
    Axel Eidstedt

Innen egne rekker kan vi flytte Morten Ask ned på backen igjen. Men jeg tror ikke det er veldig aktuelt. Fra U-21 er det to backer som peker seg ut. Emil Hybertsen og Lars Erik Francke-Enersen. Begge fyller 20 år i år. Og de er ganske storvokste, hhv 187 cm og 186 cm, og de hadde hhv 34 og 30 poeng i U-21. Hybertsen er notert for fem kamper på A-laget, mens Francke-Enersen er notert for fire kamper, og en assist. Francke-Enersen var også med i U-20 VM sist desember. Jeg tenker at begge to gis A-lagskontrakt og blir sjuende og åttende back. Så kan de spille enkelte kamper for U-21 hvis det passer.

Så er det etterpåklokskap å snakke om at vi ikke skulle ha sluppet Joachim Sommer Nielsen til Stjernen i januar. Nå har han også skrevet kontrakt for neste sesong. Og jeg vet ikke hva han har av evt klausuler i kontrakten sin. Men det koster ikke noe å undersøke muligheten. Men da må man nok love Sommer Nielsen at han vil være blant topp-6 backer på VIF.

Det er ikke mange gode backer som er ledig i GET-ligaen. Og selv om de ikke har signert for noen klubb pr dd, så kan det godt være at VIF ikke er aktuelt for de jeg nevner. Skal vi ha inn en tøff back så er det en som peker seg ut:

-Daniel Bøen Rokseth: En litt undervurdert spiller som har vært god for Oilers i seks sesonger. Spiller enkelt men hardt. Kan være ganske guffen å møte. Gjør også brukbart med poeng, 87 poeng på 259 kamper for Oilers. Han er Manglerud-gutt og om han ikke er i planene til Oilers så burde VIF være et naturlig valg. Men vi vil ganske sikkert få konkurranse fra de fleste andre, kanskje spesielt fra Storhamar? https://www.eliteprospects.com/playe...l-boen-rokseth

Av den offensive backtypern har vi
    -Sean McMonagle: Som resten av Frisk-laget var han ikke spesielt god sist høst. Men han vokste etterhvert til å bli Frisk sin beste offensive back. Han var spesielt god mot oss semifinalene, og han gjorde til sammen 14 poeng på 19 kamper i sluttspillet. I serien gjorde han 26 poeng på 41 kamper. På Eliteprospects.com får han følgende skussmål: "A former center in college, McMonagle was converted to defense. Now he is a smooth-skating two-way defenseman with good hands." Det ville være en solid forsterkning om vi signerer han. Han skal forresten spille VM for Italia, som vi møter 18. mai. https://www.eliteprospects.com/playe...sean-mcmonagle
    High-lights fra sesongen 15/16 https://www.youtube.com/watch?v=keCBgoIfxZc

Det siste alternativet vil jo være å hente en ny back fra utlandet. Høsten 2017 hentet vi Axel Eidstedt fra Modo. Han hadde da 80 kamper for HV 71 i SHL, og 40 kamper for Modo i Allsvenskan. Det er mange slik spillere i Sverige.

Comment

Magnus Brekke Henriksen klar for 2 år i kongeblått.

Comment

Originally posted by Ingar View Post
        Magnus Brekke Henriksen klar for 2 år i kongeblått.
        Magnus Brekke Henriksen er klar for Vålerenga!

– Magnus er en tøff spiller med et stort potensiale. Vi er kjempeglad for at vi får han inn i Vålerenga. Han passer bra inn i måten vi spiller på, i tillegg er han ung og det er bra, sier Espen Knutsen.

23-åringen kommer opprinnelig fra Lørenskog, men spilte forrige sesong for Manglerud Star. Tidligere Vålerenga-legende, Kenneth Larsen, har også skrytt mye av den 190 centimeter høye centeren til både Espen og Roy.

– Det er en spiller jeg har fulgt med på lenge. Vi prøvde å få ha allerede i fjor, men da gikk han til MS. I år ville han til Vålerenga, og det er vi veldig glade for, sier Knutsen videre.

Brekke Henriksen har skrevet under for to år, og har dette å si om å komme til Vålerenga:

– Valget ble Vålerenga fordi de har et veldig bra opplegg og et veldig bra lag. Jeg er en defensiv spiller som kriger, og håper at jeg også kan bidra med godt undertallsspill.

Vi ønsker den ferske Vålerenga-spilleren velkommen til klubben og gleder oss til å se han i kongeblått.

Statistikk https://www.eliteprospects.com/playe...ekke-henriksen

https://www.facebook.com/VIFHockey/?...ref=nf&__xts__

Han har vært ryktet inn ei ukes tid nå. Vi kan vel si at vi har fått en erstatter for Petter Grønstad. Men mens Grønstad egentlig er en offensiv forward som ble plassert i 4. rekka, så er Brekke (som han kalles) en mer naturlig defensiv center som passer inn i ei 3. - eller 4. rekke. Så vi kan si at Brekke er en forsterkning ift Grønstad, Vi har bra med centere i Tobbe, Filip G, Stene og Ask. Så kan hende at Brekke vil bli brukt som ving.
        Last edited by Pondus; 03.05.2019, 18:26.

Comment

Noen som har lest denne saken?
          Vålerenga Hockey-ledelsen har for lengst begynt på planleggingen for 2019/2020-sesongen. Nå røper sportssjef Espen «Shampo» Knutsen at fire bærebjelker fortsetter i VIF.

Comment

Originally posted by Morrison View Post
            Noen som har lest denne saken?
            Søberg,Oppy,Greven og Colin Spaberg Olsen

Comment

Jeg har nevnt Daniel Rokset. Det er bare å glemme han. Fortsetter i Oilers to år til. Da ser jeg ingen annen back enn Sean McMonalge fra Frisk. Tror vi må se utenlands hvis han også er uaktuell..
              Last edited by Pondus; 11.05.2019, 00:56.

Comment

Fra nå av følger vi lagbygget i Eliteprospects, Sjekk førstesiden i denne tråden. EP er rene bibelen for alle oss hockeyfantaster.

Comment

Har nevnt Mikael Dokken i denne tråden. Han forlater Storhamar til fordel for Frisk Asker.

Comment

Andreas Stene har vært i møte med Storhamar, på Hamar, og agenten sier det er mer enn 50% sikkert at han tar overgang dit. Står i denne pluss-saken https://www.h-a.no/sport/hockey/vaal...storhamar-mote Stene har stagnert de her to siste årene. Han og flere av de andre, f.eks Ylven og Thomas Olsen. Og det kan trenerne tenke litt på når de lar førsterekka spille så enormt mye. De andre får stort sett beskjed om å spille 0-0 i sine bytt kan det nesten virke som.

Med Stene borte vil jeg si at Magnus Brekke Henriksen erstatter han. En spiller med mer energi. Men vi trenger nå sårt tre nye spillere. Jeg har nevnt flere navn. Det vi trenger er spillere som Sean McMonagle (back), Jørgen Karterud (forward) og Joey Benik (forwards). Hvis ikke Karta er aktuell finnes ikke noen andre norske som er på samme nivå. Men en bra spiller som Endre Medby er ledig. Skal være stor interesse fra Hamar, og fra Frisk. Og Mathias Trettenes er ledig. Spilte i Tyskland sist, men der er vel Oilers mer sannsynlig. Og må vi lete videre vil jeg nevne Daniel Trnavsky som jeg trodde vi ville ha hentet før. Men prioriteten har ligget på Oslo-gutter tydeligvis. En hurtig spiller med sans for mål. 40 skåringer de fire siste årene i svake Kongsvinger og Stjernen. Trnavsky vil ikke gå på utlendingskvota (har tre sesonger som junior i Norge).

PS! En back som gikk under radaren hos de fleste sist sesong er Dylan Zink i Sparta. At Sparta visstnok ikke skal ha han med videre er rart. Nr. 4 totalt i poengligaen blant backene og hele 39 assist på totalt 54 kamper. https://www.eliteprospects.com/player/150992/dylan-zink
                    Last edited by Pondus; 14.05.2019, 00:11.

Comment

Originally posted by Pondus View Post
                      PS! En back som gikk under radaren hos de fleste sist sesong er Dylan Zink i Sparta. At Sparta visstnok ikke skal ha han med videre er rart. Nr. 4 totalt i poengligaen blant backene og hele 39 assist på totalt 54 kamper. https://www.eliteprospects.com/player/150992/dylan-zink
                      Zink hadde bare +4. Mener å huske han gjorde en del rart mot oss.
                      Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

Joachim Svendsen og Thomas Olsen med videre.

Comment

Originally posted by Nesrene View Post

Zink hadde bare +4. Mener å huske han gjorde en del rart mot oss.
                          Først kan jeg bare melde at Daniel Rokseth, som jeg har nevnt, har skrevet under for to nye år i Oilers.

Når jeg også nevner Dylan Zink så er det for at jeg tror av vi først og fremst vil ha spillere vi kjenner godt. Som når vi hentet Ekelund fra Sparta. Zink og McMonagle er nå de to eneste som er ledige av de beste backene i GET. De voldsomme tallene for assist og pluss/minus for Espeland og Ekelund skyldes mye at de to beste målskårerne i GET er i samme femmer. Tobbe og Ahlhom hadde 80 mål til sammen. Zink har bra med poeng fra NCAA, ECHL og GET. Ingen storspiller, men det beste vi kan få nå her i Norge.

Comment

Joey Benik (Lillehammer), som jeg har nevnt, er klar for Langenthal i sveitsisk 2. liga (NLB).

Av gode norske spillere som fortsatt er ledig har vi Jørgen Karterud, Endre Medby og seks mann på VM-laget. For at alle skal være nevnt, og ingen glemt, så er navnene her: Jonas Holøs, Mattias Nørstebø, Mathis Olimb, Andreas Martinsen, Alexander Reichenberg og Mathias Trettenes. Alle disse ønsker å fortsette utenlands. Men Mattias Nørstebø har dårlige kort på hånda etter en skuffende sesong med mye skader i Frölunda. Og i VM i dag var han på benken i dagens kamp mot Sveits.

Dette ligner mer og mer på at forsterkninger må hentes fra utlandet. Vi kan hente to nye ift at kvota nå er seks utlendinger.

Last edited by Pondus; 15.05.2019, 21:25.

Comment

Steffen Søberg er klar for tre nye år i VIF-drakta https://www.facebook.com/VIFHockey/p...54967561225656

Veldig gode nyheter. Vi kjenner til Steffen Søbergs toppnivå. Det gjelder bare å få gjenskapt det. Han har vært klart best de sesonger han har hatt hjelp av målvaktstrener Stefan Ladhe. Han var også involvert sist sesong. men han var ikke så ofte i Oslo. Vi har mye å tjene på om Søberg er GET-ligaens beste keeper, i alle fall på nivå med Dahlberg. Så her det ingen tvil om at det ville være godt anvendte penger å engasjere en meget god målvaktstrener.

PS! Norges beste hockeykeeper Lars Haugen (32) er ekte VIF-gutt. Han skal fortsette i Østerrike (minst) et år til. Han har kone og barn i Oslo, og det var grunnen til at han takket nei til VM-spill. Han hadde ikke sett familien på veldig lenge pga at de gikk hele veien til finaleseier. Espen Knutsen har sikkert koll på Lars Haugens fremtidsplaner. Det ville være råflott å ha Haugen og Søberg samtidig. Vi får vente å se hva som skjer med Haugen etterhvert.

Comment

Lars Erik Francke-Enersen, født 99, tas opp i A-stallen.

Francke har hatt en bra utvikling under Frikk Juell på u21-laget. Det er spennende med unge talenter fra egen klubb, og vi ønsker å gi Francke muligheten til å spille seg inn til en plass på a-laget, sier Espen Knutsen.

Francke-Enersen er siste års junior her i Norge, Internasjonalt er han førsteårs senior etter at vi hevet aldersgrensen oppad til U-21 fra U-21. En fhv stor og robust back.

https://www.facebook.com/VIFHockey/?...7Y_2auIpplcOPM

Oppdatert spillertropp ser du i første posten i denne tråden.

Comment

Working...
                                X