Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Lagbygget for sesongen 19/20

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Filip Gunnarsson forlenger med to år- Etter å ha fullført den kommende sesongen har han åtte sesonger i Norge, og etter regelverket telles han ikke lenger som utlending. Men jeg håper at VIF ikke fyller kvoten slik at han og Tobbe kommer i tillegg til de fem vi kan ha fra sesongen 20/21.

https://www.eliteprospects.com/team/...enga/2019-2020

Comment

I Fredrikstad er optimismen tilbake, etter å ha fått inn nye folk i ledelsen. De har planer om å få inn 12 millioner over fem år. Og de er godt i gang. Derfor har de signert fire nord-amerikanere som ser bra ut på statistikkene. Tidligere i uka var Andreas Heier intervjuet i lokalavisa. Han er klubbløs ! sier han og han sier at det som skjer om dagen i Stjernen ser ekstremt positivt ut og det trigger han. To dager senere sier sportssjefen at Heier blir for dyr (dette er overskrifter på pluss-artikler). Skulle ikke forundre meg om de skaffer penger, og at Heier dermed er ferdig i VIF. Eller at han håper at VIF åpner boka litt mer for beholde han. Stjernen venter også på den nye arenaen. Skal stå klar i 2021.

De fleste av de andre klubbene er nesten ferdig med lagbygge. Det gjelder først og fremst Storhamar, Oilers og Frisk. Og alle tre ser bra ut pr dd. VIF har tre keepere og 12 utespillere (hvorav tre er tilnærmer uten erfaring fra seniorhockey). Vi mangler derfor 8 til 10 spillere før stallen er komplett. VIF har over flere år vært elendig på å holde supportere orientert om ståa i laget disse sommermånedene. De spillerne vi forventer skal signere, som Trygg, Oppøyen og Stene kommer nok på plass. Mister vi Heier til Stjernen finnes det knapt noen norske som kan erstatte han. Den eneste muligheten nå for å komme ut tll kommende sesong med et lag som er like bra som sist er om vi har råd til to nye utlendinger. Hvis lommeboka ikke åpnes helt for dette nå så er det smart å sitte på gjerdet helt frem mot sesongstarten i september hvor det alltid er klubbløse spillere som man kan få inn på lavere lønn enn det de har satt på seg selv. Samtidig har Espen Knutsen sagt flere ganger at vi ikke henter nye spillere som bare blir korttidsløsninger. Altså snakker vi om spillere som man tror kan bli her mer en sesong.

For å følge lagbygget ellers i GET-ligaen er det bare å klikke her https://www.eliteprospects.com/league/norway
      Last edited by Pondus; 16.06.2019, 00:39.

Comment

Originally posted by Pondus View Post
        VIF har over flere år vært elendig på å holde supportere orientert om ståa i laget disse sommermånedene.
        Hva ønsker du egentlig, at Vålerenga skal bedrive kontraktsforhandlinger i media? Meg bekjent kommer nyhetene fort som pokker på Facebook så snart en signering er klar. Bare det er et steg opp fra tidligere tider hvor man måtte dukke opp på Jordal med springkniv for å få informasjon.

Så har man dilemmaet med nettsider, hvorfor suger klubben på den fronten? Vålerenga valgte en fancy men dårlig fungerende løsning sist de byttet system, det er er hevet over enhver tvil. Når man så er i ferd med å rette opp dette så går det litt tregt da man ønsker å sikre seg å få akkurat det systemet og desiget Vålerenga trenger. Klubben har heller ikke resursser til å sette flere menn/kvinner på jobben; vi må leve med at dette tar tid, og kanskje ikke er i orden før vi fytter inn i nye Jordal Amfi.

Kanskje ikke da engang.

År ut og år inn skriver folk om krise på denne tiden av året, og år ut og år inn kommer vi mål. Sommeren/høsten 2017 var et unntak i så måte, da fiksa vi ikke helt biffen med å forsterke laget bra nok til sesongstart, og det led vi under hele sesongen.

Jeg tror Espen har kontroll :-)
        Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

Originally posted by Nesrene View Post

Hva ønsker du egentlig, at Vålerenga skal bedrive kontraktsforhandlinger i media? Meg bekjent kommer nyhetene fort som pokker på Facebook så snart en signering er klar. Bare det er et steg opp fra tidligere tider hvor man måtte dukke opp på Jordal med springkniv for å få informasjon.

Så har man dilemmaet med nettsider, hvorfor suger klubben på den fronten? Vålerenga valgte en fancy men dårlig fungerende løsning sist de byttet system, det er er hevet over enhver tvil. Når man så er i ferd med å rette opp dette så går det litt tregt da man ønsker å sikre seg å få akkurat det systemet og desiget Vålerenga trenger. Klubben har heller ikke resursser til å sette flere menn/kvinner på jobben; vi må leve med at dette tar tid, og kanskje ikke er i orden før vi fytter inn i nye Jordal Amfi.

Kanskje ikke da engang.

År ut og år inn skriver folk om krise på denne tiden av året, og år ut og år inn kommer vi mål. Sommeren/høsten 2017 var et unntak i så måte, da fiksa vi ikke helt biffen med å forsterke laget bra nok til sesongstart, og det led vi under hele sesongen.

Jeg tror nok Pondus snakker om klubben generelt i media. Det å holde med Vålenga, hockey og fotball, må være tidenes største hemmelighet.
          Vi må være den dårligste klubben i media, selvom distrikts-Norge er flinke til å dekke lokale lag.
          Det trengs sleivspark den ene og andre retningen, få blest om klubben.
          Jeg savner iallefall at vi er breiale, og da snakker jeg ikke om å innkassere gullet før pucken er droppa (les: Brann).
          "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Originally posted by Flem View Post
            Jeg savner iallefall at vi er breiale, og da snakker jeg ikke om å innkassere gullet før pucken er droppa (les: Brann).
            I vår idrett er det sparta som er mestere i august.
            Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

Kanskje ikke da engang.

Det er ingen her som har skrevet om krise, I hvert fall ikke jeg. I stedet har jeg prøvd å holde oss oppdatert om lagbygget og hvilke alternativer som etterhvert har vokst frem. Det er flott at klubben legger ut nyheter om nye spillere eller resigneringer på Facebook. Men det kan ikke måle seg mot en god hjemmeside hvor man har oversikt på laget til enhver tid og et fungerende arkiv for alle saker bakover i tid. Hjemmesiden til VIF fungerer den, men blir sjelden brukt. De to siste sakene der er om en hockeycamp med Roy og at Brede skulle legge opp. Og terminlista for neste sesong ligger der. Jeg vet nå at Norsk Topphockey jobber med en felles nettside for Eliteserien/GET-ligaen, hvor klubbene har sine egne sider etter samme mønster for alle. Så det skjer vel kanskje ikke noe før det blir avklart.

Jeg sier vel heller ikke VIF skal bedrive kontraktsforhandlinger i media? Men det et hav av forskjell å være supporter av feks Storhamar enn av VIF. På Hamar er det åpenhet som gjelder, og det tjener både klubb og media på. Der får man jevnlig oppdateringer, og sportssjef og trenere forteller litt om hva slags spillere man ser etter til enhver tid. Det lekkes litt, og det bygges opp rundt at en ny spiller blir offentliggjort om 24 timer osv. Det samme har Stjernen fått til med seks signeringer offentliggjort bare de siste to ukene og med bra dekning i F-b.no VIF har aldri hatt slike lokale media som det har vært mulig å samarbeide med. VårtOslo er litt på gang, med referater etter alle hjemmekamper, og de har hatt flere feature-artikler med spillere og trenere. Sist var de med på en barmarkstrening, men uten snakke konkret om spillerstallen. Det som kunne hjulpet er selvfølgelig en velfungerende hjemmeside. Jeg tror klubben gjerne vil få til det også, men vil være avhengig av hjelp til å holde strukturen ajour(lag, billetter, publikumsinfo, guide til Nye Jordal mm), og lage slike saker som det VårtOslo har gjort den siste sesongen.

Comment

Andreas Heier er nok tapt for VIF. Han har skrevet en intensjonsavtale som binder han til Stjernen i tre sesonger. Spill i Stjernen-drakta er avhengig av ekstern finansiering og intensjonsavtalen med løper frem til 1. august. Klubben har henvendt seg til samarbeidspartnere og sponsorer for å sondere mulighetene for å få ham med i troppen. https://stjernen.no/stjernen-og-andr...ensjonsavtale/

En spiller som VIF bør vurdere nå er Oilers-spiller Henrik Medhus. En snart 24-år gammel spiller som har 5-6 sesonger på A-laget i Oilers. Har ikke fått ny kontrakt da dem rydder plass til flere enda yngre spillere enn han. Gjør "bare" ca 10 poeng pr sesong, men da skal man huske på at han har vært i en klubb med mange offensivt gode utlendinger slik at han stort sett har vært 4. rekke spiller. Kraftfull og tøff. En spiller som kanskje kan erstatte Andres Heier?
                https://www.eliteprospects.com/playe.../henrik-medhus

Vi også nevne en back som er ledig. Meget gode Joel Johansson fikk ikke forlenget kontrakt med Storhamar, som må redusere antall utlendinger og som satser på nord-amerikanere i stedet for svensker og finner. Johansson er en stor og tøff back, 187 cm og 92 kg, men har bra "spelsinne" og gjør mye poeng. 45 poeng på totalt 67 kamper for SIL (serie, sluttspill og CHL). https://www.eliteprospects.com/playe...joel-johansson

Comment

Originally posted by Pondus View Post
                  Vi også nevne en back som er ledig. Meget gode Joel Johansson fikk ikke forlenget kontrakt med Storhamar, som må redusere antall utlendinger og som satser på nord-amerikanere i stedet for svensker og finner. Johansson er en stor og tøff back, 187 cm og 92 kg, men har bra "spelsinne" og gjør mye poeng. 45 poeng på totalt 67 kamper for SIL (serie, sluttspill og CHL). https://www.eliteprospects.com/playe...joel-johansson
                  Jeg er prinsippiell motstander av å ta til seg oppsopet til Storhamar
                  Nesrene @ Twitter

Comment

Jeg er prinsippiell motstander av å ta til seg oppsopet til Storhamar
                    Det blir fort glemt når han prikker inn et mål fra blå mot nettopp Storhamar..

Comment

Filip Lalande er neste spiller fra U-21 med A-lagskontrakt. Han er født i 1999 og er dermed første års senior (hvis vi tenker internasjonalt, da vi i Norge har U-21 serie i stedet for U-20). En ganske så naturlig signering som jeg bare har ventet på. Den av U-21 gutta som fikk flest A-lagskamper forrige sesong, 14 i tallet. Det man kan legge merke til med Lalande er han skårer mye mål på juniornivå, og at han stort sett har like mange mål som assister. Han har 97 poeng, hvorav 49 mål de to siste sesongene for U-21. Men så vet vi at de yngste må regne med spill i 4. rekka. Der tror jeg Lalande har en del å bidra med. Han er kanskje den mest typiske 4. rekke spiller av de som kommer opp fra U-21.

https://www.eliteprospects.com/playe.../filip-lalande

https://www.facebook.com/VIFHockey/?...ref=nf&__xts__[0]=68.ARDNjMpfBStfUCaiwHSV7fgC5eXdDVIhoOarqwdrZfda3-wjKL0yIOYg9x_a5Tc0kFLZI-7y8V_gBXFsKE3j9vasAXeYd0A-9XACejLBXEXSyc0r9KndufoSW78Hm7LLZtMZTB0ekBA3YxDiOO Ph-MtS21ohyzkxd6n_64TE1JAf2WHgjAUakzoP4JgZL9sinnyc6QF S4aAjCfNpwqpddVjbjoP_QnyeHph_GIIcDZeoMScDI7AK9H0hn ox5bplryb0UvMfRpb_SWd5L-HECGdHlm9ObnBP9DMNAVIImeXibjo-a-68qQlu6Js6OWJouz5mqdW6e2NiVzI4vxL5JO8Kb0Udw_a8tRau veQ

Da har vi følgende ni forwards med kontrakt:

Tobias Lindström
                      Martin Røymark
                      Rasmus Ahlholm
                      Martin Laumann Ylven
                      Thomas Olsen
                      Filip Gunnarson
                      Magnus Brekke Henriksen
                      Sander Frøberg
                      Filip Lalande

Så vet vi at i alle fall Jonas Oppøyen trener med laget, og at spillere som Colin Spaberg Olsen, Andreas Stene og Morten Ask fortsatt er uten kontrakt. Hvis disse fire signerer har vi 13 forwards. Så håper jeg at vi kan signere en skikkelig god utlending. Bare for å vise at vi mener alvor også denne sesongen.

Comment

Colin med to nye år.

Comment

Originally posted by Ingar View Post
                          Colin med to nye år.
                          Bra, da nærmer vi oss en tropp - og vi trenger et slagkraftig mannskap oppi all fotballdritten.
                          "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Eliteprospects (se åpningsinnlegget) har ført inn Mats Trygg med kontrakt for kommende sesong. Han hadde nok sagt i fra for lengst om han hadde tenkt å legge opp, så vi kan nok stole på at han er med videre. En viktig signering av en fortsatt meget god back. Han hadde 8 mål og 12 assist sist sesong. Da har vi 5 backer og 10 forwards, og trenger da 5 spillere til. Oppøyen, Stene, Ask og Eidstedt er de 4 som fortsatt er usignert.

Comment

Både Stene og Trygg er med minst en sesong til. Viktige signeringer begge to.

Comment

Bare 12 dager igjen til gutta går på is.Tar en liten titt på lagbygget igjen. Andreas Heier er nå offisielt klar for Stjernen. Vi har signert fem backer og 11 forwards. Vi trenger derfor to backer til, og to-tre forwards.

Backer: Følgende 5 er signert

Mats Trygg
                                Kalle Ekelund
                                Daniel Sørvik
                                Villiam Strøm
                                Lars Erik Francke-Enersen

Fra fjorårets lag er fortsatt Axel Eidstedt usignert. Hvis han var blant førstevalgene hadde han nok vært signert for lengst. Jeg tipper det er fifty-fifty om han får fortsette, eller om vi henter en annen svenske. Vi vet hva vi får med Eidstedt. Stor og tøff back, men med begrensninger i det offensive spillet. Jeg tror vi er mest tjent med en mer spillende back. Slik Espeland var. Siste back inn kan kanskje bli Sondre Bolling Vaaler. Who? vil kanskje noen si. Vaaler spilte for VIF U18/20 fra 2015 til 2018. Sist sesong har han vært i Leksand U-20. Et av Sveriges beste juniorlag. Han har to U-18 VM og et U-20 VM. Er fortsatt U-20 spiller og med på U-20 landslagets samlinger. Storvokst spiller og et ganske så naturlig valg for VIF i så fall https://www.eliteprospects.com/playe...bolling-vaaler

Vil også nevne at Mathias Nørstebø er ledig. Det ville ha vært en drømmesignering. Roy Johansen har hentet flere av sine gamle landslagsspillere til VIF. I 2015 tok Roy den da 19-år gamle Nørstebø med til VM. Han kvitterte med tre skåringer. To av dem i denne https://www.youtube.com/watch?v=IesS-9V4yFI Han har nå tre sesonger bak seg i Sveriges beste klubb Frölunda. Den første sesongen spilte han fast. De to siste sesongene har han vært plaget med skader. Og da er det ikke enkelt å få fast plass på et så hardtsatsende lag. Så spørs det hva han ønsker seg. Han kan fort havne i Allsvenskan, eller kanskje i Tyskland? VIF burde uansett være interesserte her og tilby en solid pakke som binder han til klubben i to år. Sjansen er liten for at vi ser Nørstebø i VIF-drakt nå, men det må være lov å håpe på en slik signering. Stats på Nørstebø https://www.eliteprospects.com/playe...ttias-norstebo

Forwards: Følgende 11 er signert

Tobias Lindström
                                Martin Røymark
                                Rasmus Ahlholm
                                Martin Laumann Ylven
                                Andreas Stene
                                Thomas Olsen
                                Filip Gunnarson
                                Colin Spaberg Olsen
                                Magnus Brekke Henriksen
                                Sander Frøberg
                                Filip Lalande

Fra fjorårets lag er Jonas Oppøyen og Morten Ask usignert. Jeg føler meg 100% sikker på at Oppøyen skal være med videre, og 99% sikker på Ask også skal være med. Jeg tror Morten Ask gjerne vil spille på Nye Jordal Amfi. Så han må satse minst to sesonger til. Hvis vi skal ha 14 forwards er det en ung norsk spiller som VIF burde sjekke litt rundt. Lørenskog-gutten Kristian Røykås Marthinsen er en spennende spiller som i 2017 ble draftet av Washington Capitals. Han har tre sesonger i svensk juniorhockey for Almtuna, før han sist sesong spilte i Saskatoon Blades, et av de beste juniorlagene i Canada. Han gjorde 29 poeng på 62 kamper. Det er samme poengfangst som Markus Søberg hadde "over there". Det er nok slik at Capitals bestemmer hvor han skal spille. Det blir neppe i juniorserien der borte fordi han da vil være overårig. Kan tenkes han drar tilbake til Almtuna i Allsvenskan. Men VIF burde være like attraktivt for hans del. Men svensk hockey, selv om vi snakker om Allsvenskan, har nok en bedre standing hos NHL-klubbene enn det GET-ligaen har. Stats på Marthinsen https://www.eliteprospects.com/playe...kas-marthinsen

Marthinsen skårer vinnermålet her https://saskatoonblades.com/article/...e-to-round-two (nest nederste video). Spilte U-20 VM i desember https://saskatoonblades.com/article/...n-i-tournament I slutten av juni var han med på Capitals Development camp http://snagfilms-a.akamaihd.net/8f/a...camp-guide.pdf

Det siste alternativet vil være å hente en svensk forward. Vi har tre utlendinger nå. Den fjerde blir en back, enten Eidstedt eller en annen svenske. Vi kan ha seks utlendinger. Derfor kan en femte utlending, en forward, fort bli aktuelt.
                                Last edited by Pondus; 17.07.2019, 22:07.

Comment

Working...
                                X