Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Lagbygget for sesongen 19/20

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Alltid morsomt når det drar seg til mot seriestart og man begynner å se konturene av et lag. Er litt bekymret for at de siste brikkene ennå ikke er på plass. Har inntrykk av at ting har endret seg i norsk hockey de siste årene og at klubbene har satt lagene tidligere enn før. Dette henger kanskje sammen med bedre treningskultur og at man må være klar og raskt ut av blokkene ved seriestart og ikke lenger kan bruke et par måneder på å spille seg i form og finne sammen som lag.

På backsiden gjenstår det arbeid og her får vi bare håpe det kommer en Espeland-type, eventuelt en Regan Kelly-back, eller at man skyter gullfuglen og finner en Lund-kloning.

På løpersiden så synes jeg det ikke ser så ille ut og man kan jo begynne å leke med tanken om hvilke rekker som skal gjøre jobben.

1. rekka: Lindstrøm, Røymark og Ahlholm er vel ganske grei. De to førstnevnte er skikkelige krigere. Ahlholm produserte mest i grunnserien i fjor, men jeg stiller et lite spørsmålstegn med om han er like effektiv når det strammer seg til, sånn som i viktige kamper mot SIL, STA og i sluttspillet.

2. rekka: Det er denne man må få skikkelig i gang slik at motstanderen må forholde seg til mer enn Lindstrøm @ co. Skjevheten i produksjon mellom rekkene må fikses skal denne sesongen bli like god som i fjor. Etter min mening bør denne rekka bestå av Stene på senter. Han henger med landslaget, er i sin beste alder og har et uforløst potensiale som trenerne må få realisert. Til høyre og venstre for Stene bør begge spillerne hete Olsen. Colin er en hardtarbeidende, teknisk god spiller som både kan spille de andre gode og produsere poeng. Thomas er en ving med perfekt størrelse, gjennomtrent og mye mulig en av ligaens raskeste når han setter fart på jerna, iallefall blant spillere som finnes med litt størrelse og muskler på kroppen. Ylven har dessverre ingenting i denne rekka å gjøre. Han har ikke den nødvendige spilleforståelse, teknikk eller skyteferdigheter til å spille i en rekke som skal produsere. Uansett hvem av de tre han byttes ut med, så vil han hemme de to andre og redusere produktiviteten for rekka.

3. rekka: Her trenger vi en skikkelig bulkerekke som sliter og river motstanderne i fillebiter. Greven fyller senterplassen. Hardtarbeidende, litt in-your-face og en som går i krigen. Får man signert Oppøyen, så er han også selvskreven her. Han kommer aldri til å bli en produserende spiller, men er en stor klubbspiller som alltid gir alt, kjemper og som gjerne tar pucken og går på mål, selv når man er i undertall. Skal Ylven ha noen plass på laget, så er dette rekka han bør spille i og dette er arbeidsoppgavene han skal løse. Etter at han signerte langtidskontrakt, så synes jeg han har blitt svakere på det som var hans styrke på banen. Da han kom til klubben hadde han en innsats og en arbeidsradius man knapt hadde sett maken til. Det er dette han kan, og som Norges best TRENTE hockeyspiller de siste årene så er det dette han kan. Han har aldri vært med i diskusjonen om Norges BESTE hockeyspiller. Derfor bør man rendyrke hans spisskompetanse og ikke tro han skal produsere mange poeng. Men som en 100kgs takler som henger opp 4-5 spiller i rundvant hvert bytt, så er han verdt sin vekt i gull. Eller som en som rydder plass i slottet i overtall.

4. rekka: Forbeholdt ungdommen. Her bør Sander, Filip og Magnus få så mye spilletid som mulig slik at de kan utvikle seg. Og klarer de å produsere litt poeng og bygge selvtillit, så blir dette gode spillere for fremtiden.

Joker: Selv om han begynner å bli gammel, så kan gjerne Ask ta en sesong til for min del. Han gjør færre og færre feil med årene og kan brukes både som løper og back. Slike fleksible spillere trenger klubben.
    Last edited by Undertaker; 19.07.2019, 13:21.

Comment

Veldig bra analyse av deg Undertaker. Jeg er helt enig med deg i rekkeoppsettet sett opp mot hvilke spillere vi har nå. Men jeg håper at klubben har råd til en skikkelig god back. Og så ønsker jeg meg en ny center til 2. rekka. En som kan gjøre Thomas Olsen og Colin Olsen bedre. En som er bedre offensivt enn det Stene er. Får vi inn en slik center må Stene i så fall ned i 4. rekka med Brekke Henriksen og Frøberg eller Lalande.

Comment

Vi får bare håpe at Ask og Oppy blir klare snart og at Enga evt henter Joel Johansson fra Storhamar. Håper dette blir realitet. Kanskje den beste backen som er ledig i Get som på markedet nå.

Comment

Sist jeg skrev om lagbygge nevnte jeg Mattias Nørstebø og Kristian Røykås Marthinsen. De kan vi nå bare glemme. Nørstebø fortsetter karrieren i Mora, Allsvenskan, mens Marthinsen skal spille i svensk Div 1 for Dalen HC.

Vi får satse på at Jonas Oppøyen og Morten Ask fortsetter, og at Axel Eidstedt også blir med videre. Da mangler vi i så fall "bare" en back.

Comment

Gutta har vært på is mandag formiddag. Rapporter fra treninga, og bilde på Facebook, viser at Axel Eidstedt var med. Det samme var Jonas Oppøyen, men ingen Morten Ask. I tillegg en ukjent back.

Comment

Axel Eidstedt har i dag signert for to nye år https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater

Comment

VIF Hockey skriver på Facebook:
                "27 år gamle Linus Rotbakken har signert for kommende sesong.

- Det føles kjempebra å komme til Norge og Vålerenga. Jeg har spilt i Allsvenskan i seks sesonger, og kjenner at jeg trenger en ny utfordring for å fortsette å utvikles. Jeg er en toveisback, som gjerne fyller på offensivt med bra skøytegåing og pasningsspill, sier Rotbakken.

- Han er en spillende back, som behersker alle spillets faser. Vi er veldig glad for å få han med på laget, sier Espen Knutsen om den nysignerte svensken.

Vi ønsker Linus Rotbakken velkommen til Vålerenga!"
                Kjekkere gutter finnes vel ei

Comment

Ny back er svensken Linus Rotbakken, f. 1992, En fhv liten back, 175 cm og 78 kg. Linus kommer hit fra seks sesonger i Almtuna i Allsvenskan.

https://www.facebook.com/VIFHockey/

Før forrige sesong gikk han fra Almtuna til Karlskoga. Da sa sportssjefen der: -– En aggressiv back som alltid spelar på gränsen. Linus har haft en framträdande roll i Almtuna och gjort en hel del poäng.... Det ble bare fire kamper for Rotbakken i Almtuna, Han fikk en hjernerystelse, og valgte etterhvert å dra tilbake til Almtuna.

At han er aggressiv og spiller på grensen høres veldig bra ut. Vi trenger å være tøffe i egen sone. Når det gjelder poeng så ser man at Rotbakken ikke er en som skårer så mange mål. Men han har mange assist. F.eks sesongen 16/17 hvor han hadde 25 assist på 48 kamper. Totalt har det blitt 300 kamper i Allsvenskan, med 21 mål og 74 assist for til sammen 95 poeng. Men over 25 kamper i opprykk-eller nedrykkspill har det bare blitt to mål og ingen assist. Blir han litt borte når det hardner til?

Statistikk https://www.eliteprospects.com/playe...inus-rotbakken

Et 2-år gammelt intervju https://www.youtube.com/watch?v=HCH97WZtmYo

Comment

Med Eidstedt og Rotbakken på plass kan vi prøve oss på en lagoppstilling:

Søberg - Svendsen

Sørvik - Ekelund
                    Trygg - Eidstedt
                    Strøm - Rotbakken
                    (Francke-Enersen)

Røymark - Lindström - Ahlholm
                    Colin Olsen - Stene - Thomas Olsen
                    Oppøyen - Gunnarson - Ylven
                    Frøberg - Brekke Henriksen - Lalande
                    (Ask)

Comment

• VårtOslo: - Vålerenga hockey forsterker laget med svenske Linus Rotbakken

På 106 års-dagen for stiftelsen av Vålerenga IF fikk klubbens hockeyfans gode nyheter. Svenske Linus Rotbakken blir VIF-spiller, og landsmannen Axel Eidstedt fortsetter i to år til https://vartoslo.no/valerenga-hockey...nus-rotbakken/

Comment

• Jeg vet lite om denne Rotbakken, men jeg sitter med en følelse av at dette er litt desperasjon i disse to signeringene. Virker nesten som det brått gikk opp for klubben at istreningene starter og man faktisk manglet et par backer, fordi:

1. Hvis Eidstedt virkelig var med i planene, så er det rart han ikke ble signert mye tidligere. Man kjenner spilleren og vet hva man får, hvorfor vente så lenge med å signere han da? Hvis det er VIF som har hatt større behov for en back enn det er backen som har hatt behov for en klubb, så skjønner vi hvem som vant de forhandlingene

2. Kommer ikke ut mye info fra klubben, men det kan virke som det ikke har vært spesielt mange backer på prøvespill. Og når man velger å signere han etter en istrening, så må han enten ha vært sinnsykt god slik at det er en no-brainer, eller så er man så trenger så sårt flere backer at man bare må da den første man får has på. Ingen tvil om hvem som vinner slike forhandlinger.

Comment

• Da er sesongen for alvor på gang. Første offisielle trening er unnagjort. Vi hadde bare 17 utespillere på is. I tillegg var Zuccarello med på treninga. Ut fra hukommelsen så backpar og rekker slik ut:

Sørvik - Rotbakken
                          Ekelund - Eidstedt
                          Strøm - Francke Enersen

Røymark - Lindström - Lalande
                          Oppøyen - Gunnarson - Brekke Henriksen
                          Colin Olsen - Stene - Thomas Olsen
                          Ylven - Zuccarello - Oskar Blegen

Vi manglet tre spillere. Mats Trygg trente i styrkerommet bak tribunen. Han trente på is på formiddagstreningen. Sander Frøberg er på U-20 landslagssamling. Rasmus Ahlholm har ikke trent med laget den siste tiden. Han har 1 år igjen på kontrakten. Noe mer om han vites ikke. I tillegg har vi jo som vanlig Morten Ask.

Det ble Filip Lalande og Linus Rotbakken som ble stående igjen under strippestraffene. Stakkars Linus som nok ikke helt visste hva som skulle skje.

Strøm og Lalande https://www.facebook.com/VIFHockey/v...5897256937205/

PS! Oskar Blegen så bra ut. Slepen teknikk og skåret bra med mål underveis. Kom fra Frisk, via Kongsvinger, til U-21 midt under sesongen. Gjorde hele 76 poeng i U-20 sesongen 17/18, noe som var nest best i hele ligaen https://www.eliteprospects.com/playe...artaker-blegen
                          Last edited by Pondus; 01.08.2019, 22:56.

Comment

• Ekelund signert for ytterligere 3 sesonger.

Comment

• Svenskene følger med https://www.hockeysverige.se/2019/08...norska-klubben

Comment

• En av svenskene våre med kontrakt blir nok ikke å se i kongeblått ved første dropp iår dessverre.

Comment

Working...
                                X