Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Nå, ikke når Jordal er ferdig

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nå, ikke når Jordal er ferdig

En klubb er avhengig av å være dyktig på to områder for å være suksessfull og for å opprettholde denne suksessen over tid. Det er åpenbart for alle at det sportslige og resultatene på isen må være der. Til tross for flere år i utlendighet så har spillerne og trenerne fått til imponerende ting. Vi har en stabil stamme i laget som tar nye steg år for år. I fjor ble det seriemesterskap og de sportslige ambisjonene er sikkert ikke lavere i det som forhåpentligvis blir den siste sesongen på Furuset. Sportslig har klubben skjønt at man ikke blir god over natta bare man får ny hall. Slikt tar tid og når Nye Jordal Amfi står ferdig så skal laget feie over det meste på isen.

Når det gjelder det administrative så sitter jeg med følelsen at man ligger mange år etter, og da spesielt på opplevelsen det er å være på kamp. Jeg sitter med et klart inntrykk av at det har sneket seg inn en holdning om at «Furuset forum er så rævva at det ikke er mulig å få til noe som helst der. Men når Jordal er ferdig som kommer alt til å bli gull og folk kommer i tusentall».

Da er jeg redd jeg må ødelegge illusjonen, for det kommer ikke til å skje. Ja, det blir garantert fullt på åpningskampen, publikumssnittet vil sikkert også stige og en del bortesupportere vil garantert ta turen den første gangen for å se hvordan den hallen har blitt. Men hvis man ikke gjør seriøse grep med hvordan kamparrangementet gjennomføres, så vil VIF være en klubb med gode spillere, med moderne bygningsmasse og fortidens kampopplevelse og ikke den opplevelsen som publikum forventer.

Man kunne jo skrevet en hel bok om dette, men jeg skal forsøke å illustrere det med et eksempel: kioskdriften under VIFs kamper.

Jeg vet ikke hva VIFs mål med kioskdriften er, men jeg vil anta at det er å kunne servere publikum noe å drikke/bite i som gir en bedre kampopplevelse i tillegg til å være et økonomisk bidrag til klubben.

For å få til dette har man tiden før kampstart og normalt to pauser på 18 minutter på å servere så mange som mulig og selge så mye som mulig. Og basert på det jeg husker fra forrige sesong, så skal jeg by på en liten tipsliste til klubben for å selge mer og ha mer happy tilskuere:
    - Sørg for at vafler er stekt, pølser og kaffe kokt og popkorn er poppet FØR pausen starter. Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har sett de i kiosken er overrasket over at det plutselig var pause. Når publikum kommer, så skal man stå klare til å selge, ikke forberede salgsvarene eller etterfylle.
    - Kutt utvalget av varer. Dette er vel Hellstrøms første råd når han rydder opp. Barber menyen. En kortere meny gjør det lettere for folk å bestemme seg og lettere å etterfylle og ha ting på stell. Man ønsker ikke kunder i kiosken som sliter med å bestemme seg for hvilke sv de 20-30 mulighetene de skal velge. Er noe tomt, så starter en ny mental prosess og salgstid går tapt.
    - Ha enklere priser. Klarer man å ende på at alt koster 20, 25 eller 30 kr så blir det lettere å regne for både kunder og selgere. Hadde en drikke og en pølse kostet 25 kr stk så hadde jo det vært optimalt for hurtig salg og stor omsetning.
    - Flytt kaffe, ketchup, syltetøy eller hva nå det skal være vekk fra salgsdisken. Gi tilskuerne pølser, ta penger og så kan tilskuerne gå et annet sted mens de tenker på om de skal ha en eller to striper ketchup
    - Unngå kø. Så få kunder som mulig skal si «uff det var lang kø. Det gidder jeg ikke». På Furuset er det jo også ofte kjappere å gå ned på Narvesen eller Rema i pausen.

Hovedpoenget mitt med dette eksempelet er at dette er ting det er mulig å gjøre noe med og som ikke har noen som helst med hvor bra eller dårlig Furuset er som hall. Dette dreier seg om rutiner, ha tenkt igjennom prosessene og være proffe. Det kommer ikke selvpoppende popkornmaskin på Jordal. Utstyret er sikker mer eller mindre likt, men gjør man ikke noe med set man kan gjøre noe med, så blir det like dårlig, bare i en ny hall.

Og avslutningsvis vil jeg komme med en oppfordring til klubben nå før vi går inn i den siste sesongen på Furuset. Klanen er full av mange kloke hoder som sikkert kan komme
    med gode råd og ideer. Bruk de! Og så finnes det sikkert også en del folk som ikke har så gode ideer eller er så konstruktive. De trenger man ikke høre så mye på....

Originally posted by Undertaker View Post
    En klubb er avhengig av å være dyktig på to områder for å være suksessfull og for å opprettholde denne suksessen over tid. Det er åpenbart for alle at det sportslige og resultatene på isen må være der. Til tross for flere år i utlendighet så har spillerne og trenerne fått til imponerende ting. Vi har en stabil stamme i laget som tar nye steg år for år. I fjor ble det seriemesterskap og de sportslige ambisjonene er sikkert ikke lavere i det som forhåpentligvis blir den siste sesongen på Furuset. Sportslig har klubben skjønt at man ikke blir god over natta bare man får ny hall. Slikt tar tid og når Nye Jordal Amfi står ferdig så skal laget feie over det meste på isen.

Når det gjelder det administrative så sitter jeg med følelsen at man ligger mange år etter, og da spesielt på opplevelsen det er å være på kamp. Jeg sitter med et klart inntrykk av at det har sneket seg inn en holdning om at «Furuset forum er så rævva at det ikke er mulig å få til noe som helst der. Men når Jordal er ferdig som kommer alt til å bli gull og folk kommer i tusentall».

Da er jeg redd jeg må ødelegge illusjonen, for det kommer ikke til å skje. Ja, det blir garantert fullt på åpningskampen, publikumssnittet vil sikkert også stige og en del bortesupportere vil garantert ta turen den første gangen for å se hvordan den hallen har blitt. Men hvis man ikke gjør seriøse grep med hvordan kamparrangementet gjennomføres, så vil VIF være en klubb med gode spillere, med moderne bygningsmasse og fortidens kampopplevelse og ikke den opplevelsen som publikum forventer.

Man kunne jo skrevet en hel bok om dette, men jeg skal forsøke å illustrere det med et eksempel: kioskdriften under VIFs kamper.

Jeg vet ikke hva VIFs mål med kioskdriften er, men jeg vil anta at det er å kunne servere publikum noe å drikke/bite i som gir en bedre kampopplevelse i tillegg til å være et økonomisk bidrag til klubben.

For å få til dette har man tiden før kampstart og normalt to pauser på 18 minutter på å servere så mange som mulig og selge så mye som mulig. Og basert på det jeg husker fra forrige sesong, så skal jeg by på en liten tipsliste til klubben for å selge mer og ha mer happy tilskuere:
    - Sørg for at vafler er stekt, pølser og kaffe kokt og popkorn er poppet FØR pausen starter. Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har sett de i kiosken er overrasket over at det plutselig var pause. Når publikum kommer, så skal man stå klare til å selge, ikke forberede salgsvarene eller etterfylle.
    - Kutt utvalget av varer. Dette er vel Hellstrøms første råd når han rydder opp. Barber menyen. En kortere meny gjør det lettere for folk å bestemme seg og lettere å etterfylle og ha ting på stell. Man ønsker ikke kunder i kiosken som sliter med å bestemme seg for hvilke sv de 20-30 mulighetene de skal velge. Er noe tomt, så starter en ny mental prosess og salgstid går tapt.
    - Ha enklere priser. Klarer man å ende på at alt koster 20, 25 eller 30 kr så blir det lettere å regne for både kunder og selgere. Hadde en drikke og en pølse kostet 25 kr stk så hadde jo det vært optimalt for hurtig salg og stor omsetning.
    - Flytt kaffe, ketchup, syltetøy eller hva nå det skal være vekk fra salgsdisken. Gi tilskuerne pølser, ta penger og så kan tilskuerne gå et annet sted mens de tenker på om de skal ha en eller to striper ketchup
    - Unngå kø. Så få kunder som mulig skal si «uff det var lang kø. Det gidder jeg ikke». På Furuset er det jo også ofte kjappere å gå ned på Narvesen eller Rema i pausen.

Hovedpoenget mitt med dette eksempelet er at dette er ting det er mulig å gjøre noe med og som ikke har noen som helst med hvor bra eller dårlig Furuset er som hall. Dette dreier seg om rutiner, ha tenkt igjennom prosessene og være proffe. Det kommer ikke selvpoppende popkornmaskin på Jordal. Utstyret er sikker mer eller mindre likt, men gjør man ikke noe med set man kan gjøre noe med, så blir det like dårlig, bare i en ny hall.

Og avslutningsvis vil jeg komme med en oppfordring til klubben nå før vi går inn i den siste sesongen på Furuset. Klanen er full av mange kloke hoder som sikkert kan komme
    med gode råd og ideer. Bruk de! Og så finnes det sikkert også en del folk som ikke har så gode ideer eller er så konstruktive. De trenger man ikke høre så mye på....
    Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har ikke opplevd dette du beskriver (at pølsene ikke er kokt og kaffen ikke er klar når pausen starter) de få gangene jeg har vært i Forum. Det vil si jeg har kun kjøpt kaffe og pølser, så popkorndelen skal jeg ikke uttale meg om. Kaffekanna og kopper stod klar på disken, så det var bare å forsyne seg og pølse kom med en gang og det var rikelig med tilbehør til pølsene på disken.
    Det betyr ikke at jeg tviler på at du snakker sant, men jeg tror det er viktig å tenke på noen ting i denne settingen.

Uten at jeg vet dette 100% sikkert så mener jeg å ha hørt i hvertfall, at de som jobber med salg av pølser, vafler, kaffe etc. er frivillige som gjør dette gratis. Klubben sliter med økonomi og jeg tror ikke det er så mye rom for å drive med voldsomme krumspring i perioden vi er i Forum. Kioskdrift er også ett eget fag som mye annet og man blir ikke god på dette hvis man setter ungdommer som kun har egenerfaring med å selge lodd på kjøpesentere eller kanskje ingen erfaring i det hele tatt, uten at jeg skal bli beskyldt for å "disse" noen, for det er ikke min hensikt å "disse" noen, da de som driver med dette gjør så godt de kan og ære være vaffelstekerne for at de faktisk gidder å stå på gratis for klubben hvis så er tilfelle fortsatt.

Det betyr ikke at ikke ting kan forbedres, så forslaget om å ha egne disker med ketchup/sennep og diverse er ett bra forslag, men hvor lett det er å gjennomføre det i Forum vet jeg ikke, da hvertfall jeg synes det var veldig trangt der jeg handla.

Nå husker jeg ingenting om priser eller utvalget sist jeg var i Forum, men fra Jordal tiden så mener jeg å kunne huske at det var ett stort utvalg av sjokolader, pastiller, potetgull osv i tillegg til brus, pølser, vafler og kaffe så det er slett ikke dumt å gjøre utvalget litt mindre hvis dette er tilfelle nå også i Forum. Mener å kunne huske at de kun tar kort i Forum. Selv om kontanter er mindre brukt bør man ha rom for å betale en kaffekopp med en 20,- mynt du går med i lomma.

Send forslagene dine inn til klubben, da jeg synes du har en del gode poeng som absolutt bør høres på, så kanskje noe av dette blir tatt tak i, og så får vi håpe at på nye Jordal så blir det store disker og skjermer med bilder av produkter, priser og ett enkelt kassasystem som styres med Vipps betaling eller kort/kontant. Dette tror og håper jeg klubben klarer i år 2020 for det er noe å hente på dette ja definitivt.

Comment

Antall kiosker øker til 11 på Nye Jordal. Er tre kiosker i Forum, og det var fire kiosker på Jordal. Kanskje det blir innført Arena Cash som de har i Stavanger? https://www.oilers.no/dnb-arena/arena-cash/

Comment

Originally posted by Pondus View Post
        Antall kiosker øker til 11 på Nye Jordal. Er tre kiosker i Forum, og det var fire kiosker på Jordal. Kanskje det blir innført Arena Cash som de har i Stavanger? https://www.oilers.no/dnb-arena/arena-cash/
        Er dette lov? Mente at alle har en plikt til å ta imot kontanter.

Comment

Originally posted by enga View Post

Nå ble jeg usikker. Har de tatt i mot kontanter i kioskene i Forum?

Comment

Tror ikke alle er pliktet til å ta i mot kontanter lenger. Men sykehus og andre offentlig steder er fortsatt pliktig.. Hvis jeg har forstått det riktig!
            Stolthet, tradisjon og religion kan ikke kjøpes!

Comment

Originally posted by eiks View Post

Tror ikke alle er pliktet til å ta i mot kontanter lenger. Men sykehus og andre offentlig steder er fortsatt pliktig.. Hvis jeg har forstått det riktig!
              Etter det jeg vet så har det vel ikke kommet noe ny lov om kontanter?

Paragraf 14 i sentralbankloven sier følgende:
              Tvungent betalingsmiddel
              Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen er pliktig til i én betaling å ta imot mer enn femogtyve mynter av hver enhet.

Så har du paragraf 38 i finnansavtaleloven
              En forbruker har alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren.

Så etter det jeg forstår så kan dem ikke nekte folk å betale med kontanter.

Comment

Etter det jeg vet så har det vel ikke kommet noe ny lov om kontanter?

Paragraf 14 i sentralbankloven sier følgende:
                Tvungent betalingsmiddel
                Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen er pliktig til i én betaling å ta imot mer enn femogtyve mynter av hver enhet.

Så har du paragraf 38 i finnansavtaleloven
                En forbruker har alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren.

Så etter det jeg forstår så kan dem ikke nekte folk å betale med kontanter.
                Det der er sovende lover. Flere steder har jeg opplevd at eneste betalingsmiddel er Vipps. Parkering på fotball-turneringer f.eks.

Tipper vi ser en modell av Arena Cash i Stavanger, hvor man fyller på credits på eget kort i "Arenabanken". I "Arenabanken" kan man benytte alle betalingsformer bortsett fra høner og griser.
                Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

Originally posted by Nesrene View Post

Det der er sovende lover. Flere steder har jeg opplevd at eneste betalingsmiddel er Vipps. Parkering på fotball-turneringer f.eks.

Tipper vi ser en modell av Arena Cash i Stavanger, hvor man fyller på credits på eget kort i "Arenabanken". I "Arenabanken" kan man benytte alle betalingsformer bortsett fra høner og griser.
                  Vet det er sovende lover. Men plutselig møter du en som er villig til å strekke dette langt, og vipps så er man er i retten. Nå skal det sies at jeg ikke er for dette med kontantfritt samfunn. Men hvorfor dette med arena cash egentlig? Høres jo litt tungvindt ut, først betale for å fylle opp eget arenakort for å så bruke det på Jordal. Blir jo bare ett ekstra ledd?

Men ja, ser jo poenget at kioskene slipper å håndtere penger

Comment

Men hvorfor dette med arena cash egentlig? Høres jo litt tungvindt ut, først betale for å fylle opp eget arenakort for å så bruke det på Jordal. Blir jo bare ett ekstra ledd?

Men ja, ser jo poenget at kioskene slipper å håndtere penger
                    Det er jo som du sier at kiosker etc. skal slippe håndtere hard ca$h. Penger håndterer de jo, bare at de er elektroniske.

Bare så det er sagt, jeg har ikke informason om at Vålerenga faktisk skal innføre noe i retning av Arena Cash.
                    Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

Originally posted by Nesrene View Post

Tror ikke om det faktisk er sovende lover, er nok heller snakk om at man ikke følger loven her. Var noen saker i media for en tid tilbake der dette ble diskutert (tror kanskje det var Elkjøp som ville droppe kontanter i enkelte butikker). Da ble det sagt at man fortsatt må akseptere kontant betaling, men ikke nødvendigvis på alle utsalgssteder. Løsningen fra Stavanger (arena cash) er nok innafor loven, siden de tar i mot kontanter, bare ikke i selve kioskene. Man kan også ha betaling via vipps/kort i de fleste kioskene, så lenge det finnes en kiosk som aksepterer cash.

For ordens skyld: Er ikke utdannet jurist.

Edit: Her er en lenke til saken om Elkjøp: https://www.abcnyheter.no/penger/for...innenfor-loven
                      Det kan se ut som loven absolutt fortsatt gjelder, men at det ikke finnes noen reelle sanskjonsmuligheter. Dvs, man kan få et strengt brev fra forbrukermyndighetene, men det er kanskje det.
                      Last edited by tasse; 29.07.2019, 10:19.

Comment

Working...
                      X