Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Lagbygget for første sesong i Nye Jordal Amfi, sesongen 20/21

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lagbygget for første sesong i Nye Jordal Amfi, sesongen 20/21

Det er veldig tidlig å starte denne tråden, men klubben har visstnok planer om å starte sesongkort-salget før jul. Da bør de kunne si noe om ambisjonene for hva slags lag de ser for seg til den første sesongen i Jordal Amfi.

I utgangspunktet mener jeg vi skal beholde alle spillerne vi har i dag. Men vi ser jo at vi har for få spillere. Jeg mener vi trenger minst seks nye spillere. Evt å bytte ut en spiller med en syvende ny spiller.

Utlendingskvoten er seks spillere. To svensker har kontrakt neste sesong, Det er backene Ekelund og Eidstedt. Filip Gunnarsson vil gå utenom kvoten da han har åtte sesonger i Norge etter inneværende (egen regel). Tobbe Lindström ble norsk i 2018. Linus Rotbakken har kontrakt bare for 19/20. Det betyr at vi kan signere fire utlendinger til utenom de to svenske backene. Men jeg tror ikke vi vil fylle kvoten fra start. Det kan være greit å ha et par ledige plasser som evt kan fylles senere i sesongen når man ser hva vi trenger, eller at vi har fått langtidsskader på norske spillere og det er ikke mulig å finne norske erstattere.

Last edited by Pondus; 01.11.2019, 23:03.

Men først, litt mer om utlendingskvoten. Jeg tror vi vil hente to eller tre nye utlendinger (Linus Rotbakken kan være den ene). De siste fem sesongene har vi bare hentet svenske spillere. De kommer stort sett fra Allsvenskan. Før det hadde vi flere canadiere og amerikanere. Jeg har hørt at vi ikke vil ha nord-amerikanere lengre pga at flere av dem var vanskelig å ha med å gjøre.

Espen Knutsen sa for en tid tilbake at vi skulle bygge laget med Oslo-gutter og andre norske spillere. Og så skulle vi krydre laget med noen gode utlendinger. Hvis vi skal opp et hakk i kvalitet med spillere fra Sverige tror jeg vi må hente spillere med SHL-erfaring. Men spørsmålet er om svenske spillere på det nivået vil spille i Norge. Jeg tviler. Jeg synes vi skal hente to-tre gode canadiere i stedet. Det er fullt mulig å finne slike spillere som samtidig er fine gutter å ha på laget. Det vi må se etter er spillere som har spilt collegehockey over 4 sesonger i NCAA. Menge spillere i denne kategorien er rundt 23-24 år når de er ferdig. Så spiller de gjerne et par sesonger i USA i AHL eller ECHL. Hvis vi ser på GET-ligaen har 6 av de 10 beste i poengligaen vært collegespillere. F.eks meget gode David Morley, Dan Kissel og Nick Dineen.
    Last edited by Pondus; 01.11.2019, 23:04.

Comment

Steffen Søberg er inne i sin åttende sesong i VIF, men er fortsatt bare 26 år! Har startet sesongen veldig bra, og ligger på 93,3% redninger. Har kontrakt ut sesongen 21/22. https://www.eliteprospects.com/playe...en-s%C3%B8berg
      Vår ubestridte førstekeeper må få den oppfølging av en keepertrener han behøver. I dag er keepertrener Stefan Lahde i Oslo bare en gang i måneden. Klubben må forsøke å få han til Oslo oftere, evt finne en annen god keepertrener som kan følge opp keeperne jevnlig.

Joachim Svendsen er inne i sin andre sesong i VIF. Han har avlastet Søberg i fire kamper denne sesongen. Han sto veldig bra i de tre første kampene, men var ikke patent i 6-3 tapet mot Narvik. Men også Svendsen vil ha nytte av enda bedre oppfølging av en keepertrener. Svendsen er en lojal spiller og bør få være med videre.

Tobias Breivold er Norges største keepertalent har Espen Knutsen uttalt. Vi fikk for alvor øya opp for han når han ble utlånt til Narvik. Bidro sterkt til at Narvik tok et poeng borte mot Sparta og tre poeng hjemme mot Frisk. Breivold er også førstevalget på U-20 landslaget, mens han fortsatt er U-19 spiller denne sesongen (født 2001). Breivold fikk A-lagskontrakt i sommer, men han skulle fortsette å spille for U-21. Har forstått at Breivold er skoleelev, og da er det kanskje vanskelig å følge A-lagets treninger på formiddagene. Vi bør absolutt beholde Breivold og legge til rette for at han kan trene med A-laget. Breivold holder U-21 alder i to sesonger til slik at han fortsatt kan få matchtrening der. Evt at han lånes ut til en av de mindre klubbene i GET. Eller at han foretrekkes foran Svendsen i de kamper Søberg ikke skal spille.

En joker er Lars Haugen. Han var en av gutta i VIF-87 Blueberries, med Zucca, Bonsa, Brede m.fl. Han var beste keeper i Østerrike forrige sesong. Han hadde kone og barn hos seg der nede. Men de flyttet hjem når hennes permisjon var over. Haugen takket nei til spill i VM i mai, da han ikke hadde sett familien på lenge pga at klubben hans KAC gikk hele veien i sluttspillet. Nå har han mistet keeperplassen til en østerriker og er stort sett 2. målvakt. Jeg tror han kan komme hjem til Norge snart. Men jeg tror ikke at VIF kan finne plass til han. Vil jo også være en dyr spiller som sikkert har veldig godt betalt i KAC. Kan han dukke opp i Sparta eller Storhamar?
      Last edited by Pondus; 01.11.2019, 23:06.

Comment

På backplass har fire av spillerne kontrakt neste sesong:

Kalle Ekelund 21/22
        Axel Eidstedt 21/22
        Daniel Sørvik 22/23
        Villiam Strøm 22/23

Vi trenger fire backer til.

Mats Trygg fyller 44 år i juni. Jeg tror mye av hans motivasjon for at han fortsatt spiller er å få en sesong i Nye Jordal. Jeg synes han har vært veldig god denne høsten. Man kan ikke se noen tegn på at alderen tynger. Samtidig er han den eneste backen som ikke har spilt alle kampene. Det kan være tilfeldig. F.eks slo han halebeinet og måtte stå over en kamp. Jeg mener vi trygt kan satse på Trygg en sesong til. Men da må vi ha åtte backer i stallen slik at han evt kan få hvile hvis han trenger det.

Vårt førstevalg som ny back inn må selvfølgelig bli Alexander Bonsaksen. Bonsa blir 33 i januar og er inne i sin fjerde sesong i finsk hockey. Han er lagkaptein i KooKoo som ligger på 5. plass i Liiga. Han har tydeligvis skapt seg et navn der borte, og kan helt sikkert fortsette der hvis han ønsker det. I Hockeypodden nylig fortalte han at han ikke har bestemt seg for hva han vil neste sesong og at han ikke har hørt noe fra Espen Knutsen. Jeg tenker at han ikke vil flagge for høyt hvor mye han ønsker å komme hjem. Kan være greit ifm kontrakt og økonomi å gjøre seg "hard to get". Bonsa ville være den perfekte forsterkning på backplass. Han er eksponenten for hardt spill rundt eget mål. Vi er litt softe på det i dag. https://www.eliteprospects.com/playe...nder-bonsaksen

Vårt andrevalg som ny back kan være landslagsbacken Mattias Nørstebø. Han er bare 24 år, men har spilt i SHL i sju sesonger før han nå er i Mora i Allsvenskan. Roy Johansen vil gjerne ha spillere han kjenner godt. Roy tok med Nørstebø til VM når han bare var 19 år. Norges 1. og 3. mål her https://www.youtube.com/watch?v=yAd1UxV-IWQ Nørstebø har 80 kamper for Sveriges beste lag Frölunda. Men han var også plaget med mye skader og fikk ikke ny kontrakt. Mange ventet at han skulle bli plukket opp av en annen SHL-klubb, men han er altså nå i Mora som ligger tredje sist i Allsvenskan. Han har sikkert ambisjoner om spill i SHL igjen. Vår sjanse ligger i at han ikke får kontrakt med en SHL-klubb før neste sesong. Da kan VIF og Nye Jordal Amfi lokke han til Oslo. Han er fortsatt så ung at ingen broer til SHL vil være stengt. Sånn sett vil hans innsats på landslaget kanskje bety mest. I Nørstebø vil vi få en spiller som er meget god på skøytene og som har veldig god spilleforståelse https://www.eliteprospects.com/playe...%B8rsteb%C3%B8

Hvis en av disse to, eller begge, er uaktuelle kan vi resignere Linus Rotbakken og/eller hente en canadisk back. Rotbakken begynte litt forsiktig denne sesongen. Men har spilt seg skikkelig varm etterhvert. Tar mer for seg nå. Allikevel ville jeg ha valgt en ny back i stedet for Rotbakken om vi får inn de to norske jeg har nevnt. Man kan se hva Storhamar fikk inn med Kodie Curran og Aaron Irving. Man kan se hva Lillehammer har i Brendan Ellis og Oilers har i Nolan Zajac. Fire veldig gode backer som produserer masse poeng. Jeg er sikker på at man kan finne en ambisiøs back fra Canada som vil passe godt inn hos oss.

Den siste av åtte backer bør være en ung norsk spiller. Joachim Sommer Nielsen som nå er i Stjernen kan være et alternativ. Maksims Ponomarenko, også i Stjernen, er en tøffing. Litt uryddig, men kan fortsatt utvikles (vil ikke gå på kvota da han har mer enn tre år som junior i Norge). Eller vi kan forsøke å robbe Sparta for deres store backtalent Emil Martinsen Lilleberg. Eller hva med Håkon Løken Pedersen, også Sparta.

Backkorpset kan da bli seende slik ut:

Kalle Ekelund
        Axel Eidstedt
        Daniel Sørvik
        Villiam Strøm
        Mats Trygg
        Alexander Bonsaksen
        Mattias Nørstebø (evt ny canadier eller Linus Rotbakken)
        Joachim Sommer Nielsen (evt Maksims Ponomarenko)
        Last edited by Pondus; 01.11.2019, 23:20.

Comment

Håper egentlig at det satses på Breivold som backup goalie neste år. Hvis Shampo mener han er landets største keepertalent tror jeg han fint mestrer å spille rundt 10-15 kamper mot antatt svakere motstand, samt steppe inn hvis Søberg ikke har dagen. Synd å eventuelt miste et stort talent før han har spilt så mye seniorhockey for VIF. Var ikke Søberg rundt 18-19 år når han ble satset på som 1.keeper? Da mener jeg Breivold er klar for større oppgaver enn bare U-21 fra neste sesong!

Backkorpset ditt ser spennende ut Pondus, men hvem skal produsere poengene? Ser at Ekelund og Sørvik har masse offensive kvaliteter men savner en som virkelig tar for seg offensivt. Kan Espeland være aktuell? Han har poengmessig fått en god start i DEL, så han ønsker kanskje å bli utenlands så lenge som mulig.. Gode og produserende backer er ikke gratis, så håper det finnes midler til en storsignering her! Helst en Johan Åkerman type for de som husker det glade 90-tallet. Etter min mening den beste backen vi har hatt.,

Comment

Originally posted by glindh View Post
            Håper egentlig at det satses på Breivold som backup goalie neste år. Hvis Shampo mener han er landets største keepertalent tror jeg han fint mestrer å spille rundt 10-15 kamper mot antatt svakere motstand, samt steppe inn hvis Søberg ikke har dagen. Synd å eventuelt miste et stort talent før han har spilt så mye seniorhockey for VIF. Var ikke Søberg rundt 18-19 år når han ble satset på som 1.keeper? Da mener jeg Breivold er klar for større oppgaver enn bare U-21 fra neste sesong!

Backkorpset ditt ser spennende ut Pondus, men hvem skal produsere poengene? Ser at Ekelund og Sørvik har masse offensive kvaliteter men savner en som virkelig tar for seg offensivt. Kan Espeland være aktuell? Han har poengmessig fått en god start i DEL, så han ønsker kanskje å bli utenlands så lenge som mulig.. Gode og produserende backer er ikke gratis, så håper det finnes midler til en storsignering her! Helst en Johan Åkerman type for de som husker det glade 90-tallet. Etter min mening den beste backen vi har hatt.,
            Er helt enig med deg vedr Breivold. Men skulle gjerne sett han i kamp for A-laget allerede nå i høst. I de to kampene han spilte for Narvik fikk han voldsomt mye skudd mot seg. 111 skudd og 104 redninger gir 93,7% Hvis han får sjansen på A-laget blir det gjerne mot lag som Grüner eller MS. Da får han kanskje bare 20-25 skudd i mot. Blir spennende å se hvordan han klarer seg på U-20 landslaget som møter A-nasjonene Tyskland, Sveits og Slovakia til uka, Og i U-20 VM i desember.

Når det gjelder backer så har Kalle Ekelund virkelig stått frem som en poengback. Det tok litt tid i fjor høst før det løsnet. Men når han kom i backpar med Espeland, og de var på is med førsterekka så begynte poengene å trille inn. Han endte opp med 39 poeng som gir et snitt på 0.81. I år har han enda bedre produksjon. Han har 17 poeng på 16 kamper, et snitt på 1,06. Og det etter at Ahlholm og Espeland er erstattet av Stene og Rotbakken som ikke er i nærheten av produsere som de to som er borte. Ekelund har bare Zajak (18 poeng) foran seg i poengligaen for backer https://www.eliteprospects.com/leagu...020?position=d

Jeg tror vi kan få enda større produksjon om vi finner to nye førstefemmer-spillere som går inn i stedet for Rotbakken og Stene. Jeg håper jo på Mattias Nørstebø. Tror han kan produsere fra backplass i vår førstefemmer, Han har ikke så stor produksjon i Sverige, men GET-ligaen er noe annet. En fordel er jo at han er norsk. Det åpner for at vi kan hente to-tre nye utenlandske forwards. Hvis vi ikke får napp hos Nørstebø må det bli en utlending på den plassen i førstefemmeren. Da bør vi satse på en nord-amerikaner med mange målpoeng på CV`en.

Comment

Vi trenger 15 forwards for å være sikret at vi kan stille med 13 forwards i hver kamp. 11 av disse 15 har vi i troppen allerede.

Følgende har kontrakt videre:

Tobias Lindström 22/23
              Filip Gunnarsson 20/21 (går utenom kvota etter 8 år i Norge)
              Martin Røymark 20/21
              Thomas Olsen 20/21
              Colin Spaberg Olsen 20/21
              Magnus Brekke Henriksen 20/21

Følgende bør være med videre:

-Jonas Oppøyen er bare 28 år men har nå 400 seriekamper for VIF. En veldig nyttig spiller som har vært plaget med skader, men som når har spilt nesten alle kamper siste tre sesonger. Produserer 15-20 poeng pr sesong. Er en undertallsspesialist. Kan ikke se for meg han i en annen klubb. Så han forblir VIF-spiller så lenge han er god nok.

-Andreas Stene er også en veldig nyttig spiller. En to-veis center som har potensiale for 25-30 poeng. Spiller i førsterekka nå. Vil kanskje være mer nyttig i ei 3. rekke. Han hadde følere ute hos bl.a. Storhamar i sin sommer. VIF bør strekke seg langt for å beholde Stene.

-Filip Lalande har gradvis fått en større rolle i laget og er nå fast i rekke med Gunnarsson og Oppøyen. Er bare 20 år og kan fortsatt bli bedre.

-Christoffer Larssen Berger kom inn på laget i høst og har ikke rukket å markere seg så mye. Men jeg ser et potensiale i 23-åringen som har en viss teft for mål. I en tropp med 15 forwards er det plass til en spiller som Berger, som også kan være aktuell for utlån til en mindre klubb.

-Leo Johansen Halmrast er klubbens største talent. Er U-17 spiller inneværende sesong men er allerede med på U-20 landslaget. Mangler skåring eller assist på sine 14 kamper på A-laget, med det kommer. En utfordring er om han kan trene med A-laget på formiddager, om det lar seg gjøre for en skoleelev. En kraftfull spiller som må få sjansen i ei høyere rekke enn fjerderekka.

Comment

Vi trenger fire nye forwards. Jeg har et forslag på to norske og to utlendinger.

Vårt førstevalg som ny forward bør være Sondre Olden (27). Olden er nå inne i i sin tredje sesong i Østerrisk ishockey hvor han har gjort stor suksess og hvor han har 108 poeng på 104 kamper. Det er samme poengsnitt som han hadde for Vålerenga i GET, 101 poeng på 94 kamper. Er det realistisk at han kommer til VIF nå? Vanskelig å vite. Han har trolig meget god lønn i Vienna Capitals. Hva våre utenlandsproffer tjener vet vi lite om. Men Daniel Sørvik bekreftet i Hockeypodden at han tjente over 1 mill både i Sveits (2. liga) og i Tsjekkia. Hva de beste spillerne i VIF tjener aner jeg ikke. Men skal vi sikre oss Olden for en eller to sesonger må det nok graves dypt i lommeboka. Olden ville være perfekt som erstatter for Stene i førsterekka. Han har potensiale til å gjøre mange poeng, kanskje i nærheten av Ahlholms 81 poeng på 47 kamper. Olden hadde 58 poeng på 43 kamper for VIF i sesongen 13/14.

Neste nordmann inn bør bli Jørgen Karterud (25). Karterud er ikke redd for å ta utfordringer. Han en sesong som junior i Canada, og han har tre sesonger i Allsvenskan. I Sverige fikk han også 12 kamper SHL for Linköping. Poengproduksjonen i Sverige var ikke all verden, og nå i slovakiske Poprad har han bare 1 poeng på 9 kamper (er skadet nå). Han var fast på landslaget, inkl VM, i sesongen 16/17. Jeg tror Karterud nå har blitt en to-veis forward, men med potensiale for å gjøre mye poeng i GET-ligaen. Jeg tror også at muligheten for at han kan komme tilbake til VIF og Nye Jordal er ganske stor.

De to siste nykommerne kan da være utlendinger. Jeg mener jo at vi skal gå for nord-amerikanere i stedet for svensker. Selv om klubben har opplevd canadiere som var vanskelige så har vi også eksempler på meget gode spillere både på og av isen. Vi trenger en sterk to-veis center til 2. rekka. Vi hadde canadieren Blake Evans på laget i fire sesonger og han gjorde 192 poeng på 181 kamper. En slik center trenger vi. Og vi hadde poengkongen Brian Ihnacak på laget i sesongen 14/15, og han gjorde 77 poeng på 44 kamper. Mange ønsker nok han tilbake. Om det er realistisk gjenstår å se. Han blir 35 år i april. Han er klubbløs nå. Kan hende han har lagt opp. Uansett er utvalget blant gode nord-amerikanere meget stort. Vi bør kunne se til Stavanger Oilers som har hatt svært meget gode nord-amerikanere på laget.

Våre forwards blir da:

Tobias Lindström
                Filip Gunnarsson
                Martin Røymark
                Thomas Olsen
                Colin Spaberg Olsen
                Magnus Brekke Henriksen
                Jonas Oppøyen
                Andreas Stene
                Filip Lalande
                Christoffer Larssen Berger
                Leo Johansen Halmrast
                Sondre Olden
                Jørgen Karterud
                Ny utlending
                Ny utlending

Comment

Oppsummert så beholder vi alle spillerne, med unntak for Linus Rotbakken som evt må vike for at vi skal kunne hente enda bedre utlendinger.

Vedr utlendinger så har vi Ekelund og Eidstedt på kontrakt. Jeg foreslår å hente to nye forwards fra nord-amerika. Da har vi to ledige plasser på kvota. En av de kan vi bruke hvis vi ikke får alle de fire nye norske jeg foreslår (Bonsaksen, Nørstebø, Olden og Karterud). Den siste plassen på kvota holder vi igjen til vi ser hvor vi må forsterke laget før sluttspillet.

Og slik kan laget se ut:

Søberg - Breivold - Svendsen

Ekelund - ny spiller (Nørstebø eller Ny utlending)
                  Sørvik - Bonsaksen
                  Strøm - Trygg
                  Eidstedt -

Røymark - Lindström - Olden
                  Ny utlending - Ny utlending - Thomas Olsen
                  Halmrast - Stene - Karterud
                  Oppøyen - Gunnarsson - Brekke Henriksen
                  Lalande - Spaberg Olsen - Berger
                  Last edited by Pondus; 03.11.2019, 22:51.

Comment

Det tok vel en god stund for Brian signerte for en klubb i fjor. Tror han signerte for en klubb etter juletider, og det står heller ikke noe om at han har lagt opp foreløpig. Personlig håper jeg han kommer til Vif igjen, Oppøyen har blant annet sagt i TV 2 hockeypratpodd sammen med Jonas Bariås og Stene at Brian er en av de beste spillere han har spilt med så langt. Jeg synes Brian gjorde en bra figur når han spilte i vif, synd at han falt helt igjennom i sluttspillet den gang.. Men det gjenstår å se om han kommer tilbake. Det er lov å håpe.

Det blir spennende å se om Espeland kommer tilbake allerede til neste sesong. Isåfall er dette en drømmesignering. Jeg tror også at Haugen ønsker å komme hjem til Oslo og spille for Vif igjen.Da hadde vi hatt ligaens desidert beste målvaktspar. Men samtidig ønsker jeg også å gi unge Breivold sjansen, når han er er så stort talent.

Forslag til to nye utlendinger neste sesong kan jo være for eks:

Stephen Dixon-https://www.eliteprospects.com/playe.../stephen-dixon.
                    Dixon spilte sammen med Bonsa i 2015/16 sesongen i Tappara. Han spiller nå i Cardiff Devils i EIHL.
                    Dixon er 34 år nå, og blir da 35 år neste år.
                    Dette er bra toveis center med bra size og erfaring fra ligaer som SHL, KHL, AHL og Liiga blant annet, der han også til tider har gjort bra med poeng. Dixon sin kontakt med Cardiff går ut etter denne sesongen. Skal vi håpe og tro han signerer for VIF neste sesong?

Følgende står det på eliteprospects-A two-way center, Dixon is a hard worker and can skate very well. He has good hands, hockey sense, and playmaking ability. Excels on the penalty kill. A very good faceoff man. A team player. Good around the opposing net.
                    Lacks size, strength and aggression.

En annen spiller jeg har fulgt med på lenge og sett er Svenske Ludwig Blomstrand som spiller for Södertälje i Allsvenskan-https://www.eliteprospects.com/playe...wig-blomstrand.
                    Blomstrand er en skikkelig arbeidshest som hadde passet bra inn i VIf. Han har gjort ok med poeng de siste sesongene og er i tillegg 1.88 høy og veger 102kg. En spiller som kanskje kan minne og som blir en slags erstatter til Ylven? Blomstrand sin kontrakt går ut etter denne sesongen.

Svensken er 26 år og har spilt i AHL, ECHL, SHL og Allsvenskan.
                    Han har blant annet spilt 170 kamper i ECHL og der produserte han blant annet 76 mål og 59 assist noe som tilsvarer 135 målpoeng.-0.79 per kamp

Følgende står det om han på eliteprospect:

Ludwig Blomstrand is a determined workhorse that strives to make an impact every shift. Possesses certain character traits that show through in his progression as a player, being able to learn from his mistakes. Works very hard at both ends of the ice and displays a very well rounded, consistent two-way game.

Visst ikke finnes det også flere andre norske spillere ute som kan være aktuelle til neste sesong.

Tidligere Frisk Asker spiller Thomas Valkvæ Olsen som spiller i Leksand i SHL
                    https://www.eliteprospects.com/playe...s-valkvæ-olsen

Asker-gutten-Tobias Fladeby som spiller collegehockey i USA
                    https://www.eliteprospects.com/playe...tobias-fladeby.

Tidligere engaspiller Sondre Bolling Vaaler som spiller Collegehockey I USA.
                    https://www.eliteprospects.com/playe...bolling-vaaler

Lørenskog gutt
                    Kristian Røykås Marthinsen som også er blitt draftet til NHL. Han spiller i øyeblikket for Dalen i Division 1 i Sverige.
                    https://www.eliteprospects.com/playe...kås-marthinsen

Noen tanker om de norske spillerne og de to utenlandske jeg har nevnt ovenfor Pondus?
                    Last edited by EspenGoo; 04.11.2019, 01:40.

Comment

Skal det være noe poeng å hente utlendinger så må det være for at de utvilsomt forsterker laget. Jeg vet ikke hvor stor betydning alder på spillerne får. Både Brian Ihnacak og Stephen Dixon blir 35 år. Men om de begge er like profesjonelle som Mats Trygg og sørger for å være i topp fysisk form kan de sikkert være aktuelle.

Svensken Blomstrand hadde gått rett inn på laget. Men jeg ser for meg at nye utenlandske forwards skal inn i de to første rekkene. Vi har flust av 3. og 4. rekke spillere selv. Jeg håper derfor at vi får inn en poengmaskin og da tror jeg ikke Blomstrand er mannen.

-Stefan Espeland tror jeg ikke kommer tilbake ennå. Han har prøvd flere ganger å gjøre suksess utenlands. Nå har han endelig funnet en klubb og liga hvor han får masse tillit. Og han har gjort 11 poeng på 15 kamper i Tyskland.

-Lars Haugen kan nok komme hjem til Norge etter en sesong hvor han ikke er førstekeeper lenger. Men jeg tror ikke VIF vil bruke store penger på Haugen når vi selv har en keeper som har potensiale til å være GET-ligaens beste keeper.

-Thomas Valkvæ Olsen spiller i SHL for første gang, etter tre sesonger i Allsvenskan. Jeg tviler på at han kommer tilbake til Norge nå. Og når han kommer tilbake blir det nok Frisk Asker for hans del.

-Tobias Fladeby vil være ferdig med tre av fire år på NCAA til våren. Han vil nok fullføre utdannelsen før han evt kommer tilbake til Norge, og Frisk Asker?

-Sondre Bolling Vaaler spiller juniorhockey i USA. Har som mål å bli college-spiller i NCAA. I så fall fire års utdannelse han starter på neste høst.

-Kristian Røykås Marthinsen spiller i svensk 1. div. Der har han bare gjort 3 poeng på 13 kamper. Men uansett et bra talent som jeg også nevnte før denne sesongen.
                      Last edited by Pondus; 05.11.2019, 23:31.

Comment

Er jo bare å starte kronerulling til en bukett med blomster til Silje hvis hun bidrar til at Bonsa kommer "hjem"

https://www.tv2.no/sport/10974405/

Comment

Originally posted by Pondus View Post
                          Vi trenger fire nye forwards. Jeg har et forslag på to norske og to utlendinger.

Vårt førstevalg som ny forward bør være Sondre Olden (27). Olden er nå inne i i sin tredje sesong i Østerrisk ishockey hvor han har gjort stor suksess og hvor han har 108 poeng på 104 kamper. Det er samme poengsnitt som han hadde for Vålerenga i GET, 101 poeng på 94 kamper. Er det realistisk at han kommer til VIF nå? Vanskelig å vite. Han har trolig meget god lønn i Vienna Capitals. Hva våre utenlandsproffer tjener vet vi lite om. Men Daniel Sørvik bekreftet i Hockeypodden at han tjente over 1 mill både i Sveits (2. liga) og i Tsjekkia. Hva de beste spillerne i VIF tjener aner jeg ikke. Men skal vi sikre oss Olden for en eller to sesonger må det nok graves dypt i lommeboka. Olden ville være perfekt som erstatter for Stene i førsterekka. Han har potensiale til å gjøre mange poeng, kanskje i nærheten av Ahlholms 81 poeng på 47 kamper. Olden hadde 58 poeng på 43 kamper for VIF i sesongen 13/14.

Neste nordmann inn bør bli Jørgen Karterud (25). Karterud er ikke redd for å ta utfordringer. Han en sesong som junior i Canada, og han har tre sesonger i Allsvenskan. I Sverige fikk han også 12 kamper SHL for Linköping. Poengproduksjonen i Sverige var ikke all verden, og nå i slovakiske Poprad har han bare 1 poeng på 9 kamper (er skadet nå). Han var fast på landslaget, inkl VM, i sesongen 16/17. Jeg tror Karterud nå har blitt en to-veis forward, men med potensiale for å gjøre mye poeng i GET-ligaen. Jeg tror også at muligheten for at han kan komme tilbake til VIF og Nye Jordal er ganske stor.

De to siste nykommerne kan da være utlendinger. Jeg mener jo at vi skal gå for nord-amerikanere i stedet for svensker. Selv om klubben har opplevd canadiere som var vanskelige så har vi også eksempler på meget gode spillere både på og av isen. Vi trenger en sterk to-veis center til 2. rekka. Vi hadde canadieren Blake Evans på laget i fire sesonger og han gjorde 192 poeng på 181 kamper. En slik center trenger vi. Og vi hadde poengkongen Brian Ihnacak på laget i sesongen 14/15, og han gjorde 77 poeng på 44 kamper. Mange ønsker nok han tilbake. Om det er realistisk gjenstår å se. Han blir 35 år i april. Han er klubbløs nå. Kan hende han har lagt opp. Uansett er utvalget blant gode nord-amerikanere meget stort. Vi bør kunne se til Stavanger Oilers som har hatt svært meget gode nord-amerikanere på laget.

Våre forwards blir da:

Tobias Lindström
                          Filip Gunnarsson
                          Martin Røymark
                          Thomas Olsen
                          Colin Spaberg Olsen
                          Magnus Brekke Henriksen
                          Jonas Oppøyen
                          Andreas Stene
                          Filip Lalande
                          Christoffer Larssen Berger
                          Leo Johansen Halmrast
                          Sondre Olden
                          Jørgen Karterud
                          Ny utlending
                          Ny utlending
                          Tror du det kan være mulig å hente importspillere fra andre land enn Sverige og USA/Canada Pondus? Tenker da på land som feks Finland, Tsjekkia, Russland etc. Det finnes jo utrolig mange bra spillere rundt om, men det er vel ikke kultur for å hente så mange spillere fra disse landene til GET?

Og i hvilken aldersgruppe synes du importene bør være i? Etablerte og "ferdig utviklede" importer som man er sikre på vil produsere, eller yngre spillere som har potensial og bruker GET som et springbrett videre?

Kanskje man kunne brukt noen kroner på å ansatt en scout når økonomien tillater det.

Comment

Originally posted by glindh View Post

Tror du det kan være mulig å hente importspillere fra andre land enn Sverige og USA/Canada Pondus? Tenker da på land som feks Finland, Tsjekkia, Russland etc. Det finnes jo utrolig mange bra spillere rundt om, men det er vel ikke kultur for å hente så mange spillere fra disse landene til GET?

Og i hvilken aldersgruppe synes du importene bør være i? Etablerte og "ferdig utviklede" importer som man er sikre på vil produsere, eller yngre spillere som har potensial og bruker GET som et springbrett videre?

Kanskje man kunne brukt noen kroner på å ansatt en scout når økonomien tillater det.
                            Jeg har ikke trua på at det blir importer fra Finland, Tsjekkia eller Russland. Jeg synes vi skal satse på nord-amerikanere. For hvis vi skal ha svensker som hever laget må vi til SHL-nivå, og jeg tviler på at så gode svensker vil til Norge og GET-ligaen. Jeg tenker på fhv unge amerikanere eller canadiere som har fire år i college-hockey og et par-tre år som proffer i AHL eller ECHL. Og som tenker at GET-ligaen kan være et springbrett til større ligaer i Europa. Vi har mange eksempler på at nord-amerikanere som har gjort det bra i GET har reist videre til Sverige eller Tyskland. En annen fordel med nord-amerikanere er at de er vokst opp med spill på NHL-size rinker som vi jo har på Furuset og som vi skal ha på Jordal. Jeg tror det er en av grunnene til at f.eks Stavanger Oilers har hatt suksess med mange nord-amerikanere på laget.

Jeg tror også at Espen Knutsen som sportssjef allerede har kartlagt de norske spillerne som kan være aktuelle, men også utlendinger. Og at det allerede kan være spillere som er påtenkt å spille for oss, men som man ikke kan si noe om nå.

PS! Manglerud har hentet en ny center som ser veldig bra ut. Men han blir 35 år i februar. Dvs samme alder som Brian Ihnacak. Jeg tror vel kanskje at det blir for gammalt for oss. Men hvis denne Corey Elkins imponerer for MS, så kan han fort bli aktuell for oss https://www.eliteprospects.com/playe...3/corey-elkins (han spilte ingen kamper sist sesong pga en skulderskade).

Comment

Working...
                            X