Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Lagbygge sesongen 2021/2022

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lagbygge sesongen 2021/2022

Lagbygge pr 15. august

Keepere 2:
    Steffen Søberg (21/22)
    Tobias Breivold (21/22)

Backer (7):
    Daniel Sørvik (22/23)
    Villiam Strøm (22/23)
    Kalle Ekelund (22/23)
    Tommi Taimi (25/26)
    Emil Holm Larsen (21/22 + 1)
    Stefan Espeland (24/25)
    Jakob Wang Wikstøl (utviklingskontrakt)
    Mr. X

Forwards (15):
    Tobias Lindström (22/23)
    Calle Spaberg Olsen (21/22)
    Pontus Finstad, (22/23)
    Colin Spaberg Olsen (21/22 + 1)
    Filip Lalande (21/22)
    Thomas Olsen (22/23)
    Jørgen Karterud (22/23)
    Martin Røymark (23/24)
    Magnus Brekke Henriksen (21/22)
    Jonas Oppøyen (21/22)
    Mathis Olimb (24/25)
    Axel Sundberg (21/22)
    Sole Marius Ryen (utviklingskontrakt)
    Joakim Aarseth Opsahl (utviklingskontrakt)
    Mika Partanen 21/22

Ledige plasser på kvota: 2

Inn:
    Stefan Espeland, fra Salzburg
    Pontus Finstad, fra MS
    Mathis Olimb, fra Wolfsburg
    Mika Partanen, fra Vaasan Sport

Ut:
    Sondre Olden, til Chaux-de-Fonds i Swiss League (nivå 2).
    Filip Gunnarsson, til Stjernen
    Axel Eidstedt, HC Dalen Div 1 Sverige
    Wade Murphy, HK HK Olimpija Ljubljana, Slovenia, ICEHL
    Leo Halmrast, MODO J-20
    Andreas Stene, legger opp

Rykter inn:
    Hakon Nilsen
    Victor Backman
    Last edited by Pondus; 15.08.2021, 00:17.

Jeg tror VIF vil ønske å beholde alle de norske spillerne. Og at alle ønsker å fortsette i VIF, i det som forhåpentligvis blir den første ordentlige sesongen i Nye Jordal Amfi.

Utlendingskvota skal egentlig ned til fem. Jeg tror at det blir utsatt. Men for VIF tror jeg at de vil starte sesongen med fem utlendinger. Det kan være smart å ha en til i bakhånd. Vi avsluttet denne sesongen med fem utlendinger, tre backer og to forwards. Det er kun Kalle Ekelund som har kontrakt også neste sesong. Jeg håper VIF gjør alt de kan for å beholde Tommi Taimi. En spiller helt utenom det vanlige. Jeg håper og tror at han føler at han har noe uoppgjort. At han ikke fikk vist fullt ut hvor god han er når det skulle hardne til i et sluttspill.

Det grepet som kan gjøres for å heve laget minst et hakk, slik at vi kan være med å kjempe om Bøtta, er å bytte ut de tre andre utlendingene. Axel Eidstedt er for begrenset. Vi trenger spillende backer. Når vi ser at sportssjef Frikk Juell kunne finne frem til en så god spiller som Tommi Taimi er det lov å håpe på at han kan finne en back som er sterk både defensivt og offensivt.

Wade Murphy og Axel Sundberg har ikke klart å markere seg slik vi skal forvente at importspillere kan gjøre. De har spilt mye i 3. og 4. rekka. Det er ikke for disse rekkene vi har utlendinger. Det vi trenger er en sterk andrecenter og en målfarlig ving. Dvs at begge import-forwards skal spille i de to øverste rekkene.

Hvis vi skal hente inn en ny norsk spiller må det bli en back. Alexander Bonsaksen, nyoperert hofte, sier han skal fullføre kontrakten ut neste sesong i Finland. Så vi må vente på han til 2022. Sparta-talentet Emil Martinsen Lilleberg er klar for svensk hockey. Har hørt rykter om at VIF er interessert i MS-backen Hakon Nilsen som har norsk pass. Det er i så fall et godt valg. Tøff og god denne 23-åringen Hakon Nilsen - Elite Prospects
    Nilsen skårer 4-2 målet og vinnermålet i sudden i denne Sammendrag: Manglerud Star - Grüner 6-5 (tv2.no)
    Last edited by Pondus; 18.03.2021, 00:54.

Comment

Fint innlegg Pondus.

Oppy har også kontrakt ut neste sesong

kanskje VIF bør satse på å hente Sax Danielsen neste sesong om han ønsker selv?

Comment

Originally posted by EspenGoo View Post
        Fint innlegg Pondus.

Oppy har også kontrakt ut neste sesong

kanskje VIF bør satse på å hente Sax Danielsen neste sesong om han ønsker selv?
        Har oppdatert med Oppøyen på kontrakt.
        Saxrud Danielsen hadde opplagt vært en forsterkning. Så VIF bør gi han et godt tilbud. Men virker som om han er en eventyrer som gjerne vil spille utenlands. Har vært i Canada, Sverige, Danmark, Østerrike og nå skal han spille i England ut sesongen. Var i Østerrike denne sesongen, og ble korona-smittet i november. Klubben hans Innsbruck gikk ikke til sluttspill. Er nå hentet til England av Sheffield Steelers som sammen med tre andre klubber skal spillet en forkortet serie på 12 kamper og sluttspill. Hensikten er først og fremst å holde landslagsspillere i gang. Men de vil også hente noen gode utlendinger for å ha best mulig kvalitet. Det ryktes nå at flere fra den norske ligaen blir hentet dit, inklusive Sondre Olden.

På Hockeyforum.no er det en tråd vedr Frisk Asker. Der skrives det bl.a.:

Ryktet ut:
        Victor Björkung (Kan være på vei til Sverige)
        Patrick Bovim (Legger opp eller kan vurdere andre norske klubber)
        Mats Frøshaug (Legger opp eller kan vurdere andre norske klubber)
        Mikkel Christiansen (Kan fort vurdere andre klubber i Norge, M/S eller VIF?)
        Endre Medby (Kan fort være veldig attraktiv blant andre klubber i Norge som Oilers, VIF, Lillehammer osv.)
        Fredrik Lystad Jacobsen (Legger opp mest sannsynlig, bli sitert på dette i budstikka for noen mnd. siden)
        Bobby MacIntyre (Blir utlandet på Bobby etter det jeg har hørt)
        Thomas Valkvæ Olsen(Blir også utlandet for Thomas etter det jeg har hørt)

Endre Medby og Mikkel Christiansen burde være interessant for VIF hvis noen av våre norske spillere forsvinner.

Comment

Litt for moro skyld. Men tar en titt på spillere i utlandet som jeg er ganske sikker på vil spille for VIF på kort eller lengre sikt.

-Mathis Olimb (35) har sin svakeste sesong poengmessig på svært lenge. I fjor hadde han 36 poeng på 50 kamper for Wolfsburg. I år har han ingen skåringer og bare 8 assist på 20 kamper. Har vært utenlands i 14 sesonger nå. Har kjerring og to unger, og har bygget hus på Nesbru i Asker. Det har fått Frisk-fansen til å tro at han vil spille for dem. Men Mathis har vært klar på at VIF er klubben for han, og han har trent med VIF senest sist høst. Jeg tror det er en reell mulighet at han flytter hjem etter denne sesongen og at han spiller for VIF til høsten. Det hadde vært en fantastisk signering.

-Alexander Bonsaksen (34) har kontrakt ut neste sesong for KooKoo hvor han er kaptein på laget. Har til VG bekreftet at han vil fullføre kontrakten før han vender hjem til VIF. Skal gifte seg i sommer og de venter også barn. Føler meg helt sikker på at Bonsaksen spiller for VIF fra sesongen 22/23. Også det vil være en fantastisk signering.

-Mats Zuccarello (33) har kontrakt med Minnesota ut sesongen 23/24. Han vil da være 36 år. Han kan selvsagt velge å spille videre noe sesonger i NHL, men har vært klar på at han vil avslutte karrieren i Norge. Noen påstår at han vil spille minst en sesong i Frisk. Det kan skje, men jeg tipper at han også vil ta minst en sesong i VIF. Mats Zuccarello forstår sikkert selv hvilken betydning det vil ha for ligaen om han tar noen sesonger i Norge før han legger opp som spiller.

-Ken Andre Olimb (32) har kontrakt med Dusseldorf ut sesongen. Litt svakere poengsanking denne sesongen. Men ingenting tyder på at han vil returnere til Norge allerede nå. Har et bra navn i tysk hockey med 198 poeng på 267 kamper.

-Stefan Espeland (32) hadde en kjempesesong i tyske Fischtown i fjor og ble hentet til topplaget Berlin. Der gikk det ikke like bra og han dro derfor videre til Østerrike og toppklubben der Salzburg. Har 6 poeng på 7 seriekamper og 2 poeng på 3 sluttspillskamper hittil. Jeg tror han kan bli i Østerrike et antall sesonger. Selv om han har få kamper ligger han på 3. plass i PPG blant backene i ligaen. Det er sikkert behagelig for lommeboka å være stjerne i denne ligaen som er kjent for å betale godt.

-Mats Rosseli Olsen (29) er en meget pålitelig spiller og er høyt verdsatt i Frölunda. Har nå skrevet kontrakt ut sesongen 23/24. Da har han 13 sesonger i Frölunda og blir med det en legende der. Fra nitten.no : -Når kontrakten er over vil Mats Rosseli Olsen være 32år. Om det blir flere år i utlandet ønsker han ikke å spå, men en ting ligger i tankene hans. - Vanskelig for meg å se for meg dette nå. Jeg og klubben for å ta en ny opptelling når den tid kommer, men jeg ser for meg en retur til Oslo og spille i den norske ligaen igjen.
          ​​​​​​Jeg har alltid tenkt at jeg skal flytte tilbake til Oslo igjen, og spille i den norske serien.
          Last edited by Pondus; 18.03.2021, 19:19.

Comment

Sondre Olden skal spille 12 kamper og et kort sluttspill i april og frem til 3. mai for Sheffield Steelers i EIHL Olden adds wealth of experience to Steelers | EIHL (eliteleague.co.uk)

Hvis noen av våre spillere velger utlandet neste sesong er nok Sondre Olden en av dem. Han har et navn i Østerrike med 136 poeng på 137 kamper der.

Comment

Ikke direkte det tråden handler om, men jeg tar det allikevel her.

Fra VårtOslo

Sju Vålerenga-spillere med i kampen om plass på laget til hockey-VM

— Det siste året har gjort at vi har blitt vant til det uvante, sier landslagsveteran Martin Røymark. Han er en av sju Vålerenga-spillere som uka etter påske begynner oppkjøring til årets ishockey-VM i Riga.

Landslagssjef Petter Thoresen offentliggjorde i går en bruttotropp på hele 55 spillere, blant disse finner vi sju spillere fra Vålerenga.

Magnus Brekke Henriksen, Jørgen Karterud, Tobias Lindström, Sondre Olden, Martin Røymark, Thomas Olsen og Tobias Breivold Johansen er funnet verdig en plass i oppkjøringen til VM som avholdes i perioden 21. mai til 6. juni.

Uken etter påsken er det meningen at den rekordstore landslagstroppen skal samles. Norges Ishockeyforbund ønsker å gjøre dette i en region med lavest mulig smittetrykk, og Lillehammer har blitt nevnt som et mulig sted.

— Tanken med å samle så mange spillere er nok fordi landslagsledelsen ønsker å gjennomføre noen intermatcher så lenge det er så mye usikkerhet knyttet til treningskamper, sier Vålerenga-veteranen Martin Røymark.

Men hvordan går det i år? Martin Røymark er mer usikker enn på lenge.

— Med årets NHL sterkt forsinket er det nok mange land som må spille uten mange av sine bedre spillere. Jeg er usikker på hvordan vi vil klare oss, men det skal uansett bli moro å spille kamper igjen, sier han foran sitt 13. VM.

Mesterskapet starter som nevnt 21. mai, men Norge skal først i ilden mot Tyskland dagen etter. Så følger Italia, før finalelagene fra sist VM, Finland og Canada, er de neste som står på motsatt side av isen. Så følger vertsnasjonen Latvia, før USA og Kazakstan skal prøve å klå de norske landslaget.
              ---------------------------------------------------

Kan også nevne at dobbeltkamper hjemme mot Sverige og Finland som skulle blitt spilt i april er avlyst. Dobbeltkamp borte mot Danmark første uka i mai håper de kan gjennomføres. Deretter avreise til Riga 10. mai og to kamper mot Slovakia der borte, før første VM-kamp mot Tyskland 22. mai.

Hele bruttotroppen Oppkjøring til VM 2021 i Riga (hockey.no) 23 av disse spillerne er fortsatt opptatt med spille utenlands.

Comment

Sammen med sportssjef Frikk Juell jobber Vålerengas støtteapparat allerede med å få på plass en slagkraftig tropp til neste sesong.

- Det jobbes med kontinuerlig med å få spillere og alt på plass fremover. Vi er klare til å starte opp igjen med ny treningsperiode i april, sier den tidligere landslagssjefen.

Tok sjeldent lang påskeferie: - Kjedelig og trist (nitten.no)

Comment

Olimbs tre alternativer: - Det er så vanskelig

Å flytte tilbake til Norge i sommer er et hett alternativ for Mathis Olimb. Da venter spill i enten gamleklubben Vålerenga eller seriemester Frisk Asker.

Videre spill utlandet, en retur til Jordal eller å signere for Frisk Asker noen få kilometer fra tomten familien Olimb skal bosette seg på den dagen de flytter hjem til Norge? Det er rebusen 35-åringen sliter med å løse.

Olimbs tre alternativer: - Det er så vanskelig (nitten.no)

Her må VIF sprenge banken og tilby en lønn han ikke kan si nei til. Og ikke minst ha en plan for hva Olimb kan gjøre i VIF etter karrieren som spiller. F.eks som trener for U-18 eller U-21.

Comment

Skal vi drømme om dette laget? Edit 6. april, Olden til Sveits.

Søberg - Breivold - Plogås

Backer
                    Taimi - Sørvik

Ekelund - mr X (ny utlending)

Hakon Nilsen - Stene

Strøm - Holm Larsen

Forwards
                    Røymark - Lindström - mr X (ny utlending)

Thomas Olsen - Mathis Olimb - Calle SO

Karterud - mr X (ny utlending) - Halmrast

Oppøyen - Gunnarsson - Brekke Henriksen

Colin SO - Lalande
                    Last edited by Pondus; 06.04.2021, 23:48.

Comment

Sondre Olden ble klar for det sveitsiske laget Chaud-De-Fonds i Swiss League, andre nivå 2 under National League. Mathias Trettenes er også der. Han er nå hentet opp for å spille sluttspill for Biel/Binne. Har tre poeng på tre kamper i serien som sluttet nå i påska. Man kan lure på nivået i denne ligaen. De har bare lov til å bruke to utlendinger pr. kamp. Det er flust av nord-amerikanere med erfaring fra Norge som tildels dominerer poengligaen. Målet dems er sikkert spill i NLA, og klubbene der kan hente utlendinger fra Swiss Leauge på lån uten at det får noe å si for egen kvote på fire.

Her er fra hjemmesiden dems:
                      HCC er svært glade for å kunngjøre signeringen av kontrakten til den 28 år gamle spissen Sondre Olden. Denne norske landskampen deltok i 3 verdensmesterskap i gruppe A og de olympiske leker i 2014. Sondre har utviklet seg i mesterliga, med det østerrikske mesterskapet (liga A) og det svenske mesterskapet (SHL). Utkastet av Toronto Maple Leafs, 3. runde på 79. plassering.

Loïc Burkhalter: Hovet i flere år Loïc er veldig fornøyd med å ha kunnet overbevise denne spilleren om å bli med i HCC-rekkene. Sondre er en slank kantspiller med utmerket skøyter. Med et flott håndleddsskudd. Han er en kreativ spiller med god hockeysans og sterke tekniske ferdigheter, han vil hjelpe oss i spesielle situasjoner. Han er en produktiv spiller som også vil bidra til forsvaret.

Sondre:‎‎ ‎‎I kontakt med Loïc i flere år, er jeg glad jeg fant en måte å komme til HCC. Jeg ser frem til å møte lagkameratene mine og Chaux-de-Fonnière-samfunnet. Jeg vil gjøre alt jeg kan for å gjøre HCC til en suksess.‎
                      -------------------------------------------

For VIF`s del er dette et surt tap. Sondre hadde 20 poeng på 20 kamper, og spillere med slik Vblir dyre å ha i troppen. Men jeg ser det som en mulighet for spillere som Calle Spaberg Solden og Leo Johansen Halmrast til ¨spiller over tid i 2. og 3.rekka, og får istid i overtall. Olden kan også erstattes av en 6. utlending (da er kvota fylt opp). Jeg ville ha gått for det første, og vente med en en utlending i rundt juletider.
                      Last edited by Pondus; 06.04.2021, 21:12.

Comment

Nicolai Eliesen er ferdig i VIF. Han var på utlån til Gruner, og hadde 5 poeng på 19 kamper. Dette handlet nok om at han ikke kan få garantier for istid i VIF.

Comment

En spiler jeg trodde VIF ville være interessert er i Robin Haglund Mathisen som hadde en poengscore på 22 på 22 kamper for svake MS. Et veldig godt skudd, sørget for 13 mål. Bare Tobbe hos oss som matchet, det med 14 skåringer på 24 skåringer. Haglund Mathisen har nemlig VIF som moderlag, men har vært i Oilers og 4. rekke spill i noen sesonger. Men nå har han signert for Storhamar, som rader opp med de største talentene som Eskild Bakke Olsen, Andreas Dahl (bare å notere navnet på denne tøffe trønderen) og nå altså Haglund Mathisen. Det er et lite spark til VIF som de siste sesongene ikke har gjort nok for at talentene kan blomstre i egen klubb!

Robin Haglund Mathisen - Elite Prospects
                          Andreas Dahl - Elite Prospects
                          Eskild Bakke Olsen - Elite Prospects

Noen savner sikkert Calle Spaberg Olsen i bruttotroppen før VM. 55 spiller med, inkl flere som er jevngamle med Calle. Men har er kneoperert, menisken, som plagde han en del sist sesong. Han får nå tid til å trene seg opp før seriespillet. Jeg tror på en knallsesong om han får spille i 2. rekka med en rutinert canadier og f.eks Karterud.
                          Last edited by Pondus; 06.04.2021, 21:31.

Comment

Det er mye rykter som er ute å går.
                            i følge flere skal Robin Dahlstrøm være høyaktuell for å signere for VIf. Isåfall så er dette en bra norsk signering. En spiller jeg har sans for, han er også Enga gutt.

Ryktene sier at Gunnarsson har fått et bra tilbud fra Stjernen og at han vurderer det. Det sies også at Lillehammer har også kastet seg inn i kampen om Greven. Men får all del så håper jeg vi resignerer han og får han på en ny 2-3 års kontrakt. Her på Vif på jobb

Djupvik er nære å signere for Stjernen sies det og Markus Søberg vurderer å resignere med Oilers, men ønsker også å prøve lykken utlandet.

Daniel Rokseth ønsker å bli og resignere med Oilers. Han har takket nei til en annen norsk klubb. Kan dette være Enga ? Visst ikke regner jeg med Stjernen har forhørt seg.

Daniel Trnavsky
                            Hans agent har prøvd å få spilleren til Sparta, men klubben takket nei til hans tilbud visstnok.

Kenneth Pappalardo Gulbrandsen
                            Unggutten i Narvik viste seg frem med syv poeng på 13 kamper. Klubber som Sparta, stjernen, Lillehammer og ViF står i kø for å signere unggutten med fortid i Lørenskog.

Emil Martinsen Lilleberg har gått til SHL og Sander Thoresen fikk visstnok et bra tilbud som han var fornøyd med fra Enga. Han var også lovet spilletid i følge han selv. Men valgte det trygge og sikre i Sparta. Forståelig siden han bor i Særp, går på skole i Halden, har familie, venner og kjæreste i nærheten. Pluss at han har vært i klubben hele livet og at faren hans jobber i Sparta og at han kjenner Sjur godt.

Håkon Nilsen kan være på vei inn og jeg mener VIf også bør forsøke å hente Nicolai Brynhisveen til enga. En solid norsk back, som bidrar med rutine og i begge ender av isen.

Christoffer Karlsen

Unggutten står mellom å gå til Stavanger eller skrive under en ny kontrakt. 50-50 sjanse for Karlsen om han blir eller Ikke.

Comment

Kan nevne Alexander Reichenberg som ikke er med videre i Stjernen. Utvilsomt en artist på sitt beste. Men han skal ha dreti på draget i vinter da han ble tatt for fyllekjøring ++ Spørs om VIF vil ta i en sånn spiller når vi har erfaring med Anders Myrvold og Lars Erik Spets. Men noen må jo fange opp Alexander Reichenberg. Så spørs det om han selv vil til VIF da det betyr beinhard trening året rundt. Er ikke kjent for å være den ivrigste i styrkerommet.

Et naturtalent: Alex Reichenberg's Volley-Goal vs Geneve-Servette - CHL - Sep 3, 2015 (HD) - YouTube og Top 3 Goals | Day 5 | #IIHFWorlds 2017 - YouTube
                              Last edited by Pondus; 07.04.2021, 21:37.

Comment

Working...
                              X