Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Roy Johansen ferdig som hovedtrener

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Roy Johansen ferdig som hovedtrener

Kom vel kanskje ikke som noen bombe, men Roy Johansen er ferdig som hovedtrener.
    Dette var nok en løsning som var til det beste tror jeg.

Det bekrefter klubben og Roy Johansen selv overfor TV 2 fredag. TV 2s hockey-ekspert stusser over timingen.

Shampo tilbake i trenerteamet sammen med Kenneth Larsen mest sannsynlig.
    Tror Kenneth Larsen blir bra.

Originally posted by Vader View Post
    Kom vel kanskje ikke som noen bombe, men Roy Johansen er ferdig som hovedtrener.
    Dette var nok en løsning som var til det beste tror jeg.

Det bekrefter klubben og Roy Johansen selv overfor TV 2 fredag. TV 2s hockey-ekspert stusser over timingen.

Shampo tilbake i trenerteamet sammen med Kenneth Larsen mest sannsynlig.
    Tror Kenneth Larsen blir bra.
    Dette er nok helt nødvendig for å komme oss litt videre.
    Roy har nok vært helt super på styrke og utholdenhet, men det taktiske har han bommet på over flere sesonger.
    Se bare på overtallsspillet vårt som har sugd baller i flere år. Ja det fungerte med Ahlholm, men det var nok fordi det var mange gode individualister samlet.
    Defensivt er nok Roy god, men offensivt har det vært under pari i mange år.
    "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Synes dette er gode nyheter for klubben og så blir det veldig spennende å se hvordan det nye trenerteamet blir.

NTB har snakket med Roy. Han sier bl.a. : – Jeg fikk beskjed om dette for en liten uke siden, da klubben informerte meg om at de ønsket nye trenere. Jeg ville ikke stå i veien for det, så vi ble enig om veien videre. Det var en ryddig og fin prosess.

Nå skal han inn i en administrativ rolle med klubben, der han skal inn en rådgiverstilling i samarbeid med daglig leder.

– Nå har jeg hatt godt over 20 år på is, så det ble som det ble nå. Jeg skal gjøre en god jobb i den nye rollen, så får vi se hva som skjer videre med nye treneroppdrag. Jeg er alltid åpen for nye prosjekter som er interessante, sier Johansen.
      ...
      Jeg synes Roy tar dette på en skikkelig god måte. Det skal han ha cred for. Også spennende at han er åpen for å fortsette som trener. Kan nevnes at Lørenskog trenger en ny trener.. Tror det kunne bli en god match faktisk.
      --------

Så skriver NTB: Samtidig er klubben på søken etter ny hovedtrener og nytt trenerteam. Etter det NTB får opplyst blir et nytt trenerteam presentert i neste uke.

– Det har vært en konstruktiv dialog med Roy, og vi ønsker å takke han for tiden som han har vært hovedtrener for Vålerenga, sier sportssjef Frikk Iuell til NTB, uten at han ønsker å kommentere saken noe ytterligere.
      Larsen ny trener?

Kenneth Larsen pekes nå ut til å bli ny hovedtrener, etter det TV 2 kjenner til. Den tidligere Vålerenga-spilleren ble tiltenkt en rolle som assistenttrener da han ble klar for VIF tidligere i juli, men nå kan det hende at han blir hovedtrener.
      -------

Jeg blir ikke forundret om det er snakk om tre trenere, hvor Larsen er hovedtrener og de to andre har ansvar for hhv backer og forwards. Da skal ikke assistentene lede laget og de skal bare ha fokus på sin lagdel. Slik de gjør det bl.a. i Sverige og i Sveits. Den ene assistenten blir ganske sikkert Espen Knutsen. Den andre gjenstår å se, men tipper det er litt yngre trener i så fall.

PS! NTB-saken Johansen ferdig som Vålerenga-trener: – Ryddig og fin prosess (msn.com)
      Last edited by Pondus; 23.07.2021, 21:28.

Comment

Her er det noe som skurrer.

Vålerenga har blitt gitt all verdens gode forutsetninger for å komme tilbake i norgestoppen. Kommunen har bygd en hall til klubben som er by-far ligaens råeste hall, det er signert mange gode, spennende spillere og klubben holder til midt i landets største by hvor de nå åpnes opp for at folk igjen kan gå på hockeykamp for første gang på et par sesonger. Alikevel er det fortsatt kokkos og kålrabi, pølsepapir og sirkus.

Saken har tre ting jeg bare må dele noen tanker om

1. Roy Johansen ferdig som hovedtrener. Hvorvidt dette er riktig eller ei skal jeg kommentere litt lenger ned. Men det er noe med timingen, tidspunktet og måten det skjedde på som skurrer. Fra klubben så har det blitt sagt "klubben ønsket en ny trener" og utover det så er det "ingen kommentar" og "vi kommer tilbake med trenerkabalen neste uke". Da nyheten kom mener jeg å huske jeg leste en nyhetssak hvor Lindsstrøm hadde "ingen kommentar" og det hadde heller ikke Oppøyen.. Roy går over i en "administrativ rolle opp mot samarbeidspartnere" men er åpen for nye treneroppdrag.

Hva i alle dager er det Roy plutselig har gjort som gjør at "klubben ønsker en ny trener"? Noe må ha skjedd ganske brått for jeg håper virkelig ikke dette er måten klubben evaluerer om de trenger en ny trener eller ikke. Jeg oppfatter Roy som ganske stødig og forutsigbar i sin trenergjerning. Hvorvidt Roy sin måte å coache, væremåte eller spillerstil er det rette for klubben er helt greit å vurdere, men en slik vurdering må da gjøres løpende gjennom sesongen og så setter man seg ned etter sesongen er over og tar en diskusjon. Enten er man happy med slik ting er og man går på planleggingen av en ny sesong eller så konluderer man at man vil gå en ny vei.

Dette må gjøres tidlig av flere grunner:
        A) Gi eventuelt avgående trener en fair mulighet til å være tilgjengelig på markedet. Nå har mange av mulighetene lukket seg for Roy og han får en "administrativ rolle i samarbeid med daglig leder".
        B) Den som skal lede laget kommende sesong (ny eller gammel trener) skal få tid til å forberede både sesongoppkjøringen og sesongen
        C) Man signerer vel ofte spillere basert på treners spillestil og preferanser. Enkelte spillere velger vel også å signere eller ikke signere basert på hvem som er trener og hvilke muligheter det er. Her har signert en haug med spillere og så skal man ha inn en ny trener

2. Ryktet om Kenneth Larsen inn som hovedtrener. Jeg synes ikke Roy har utviklet laget så godt som jeg skulle ønske. Han er veldig god på fysisk trening, men det er alle klubber nå. Roy er litt som Drillo. Han var en foregangsmann på noen områder i sin tid, men har ikke fulgt med i utviklingen de siste årene. Taktikk, powerplay osv har vært helt katastrofe i mange år. En flink PT, men ikke en moderne coach. Kenneth Larsen har etter det jeg forstår hatt suksess i Lørenskog og fått mye skryt. Sånn sett kanskje OK han får prøve seg. Jeg er litt usikker på om han er den aller beste løsninge eller om tilknytningen til Vålerenga veier tyngre enn trenerskills, men han tilhører den yngre trenergenerasjon og tror ikke han vil gjøre det dårligere enn Roy. Jeg gir han en sjanse.

3. Ryktet om Espen Knutsen inn som assistent. Er han virkelig rett person til den rollen og er han egentlig en god trener? Jeg er meget, meget skeptisk. For det første så blir det fort litt sånn syvende far i huset med den historikken han har i klubben som superstjerne, en god hockeyspiller, tidligere styremedlem, hovedtrener, sportssjef osv. Det vil ikke være lett å komme inn som hovedtrener med han som assistent pga historikken hans. Dette blir bare helt feil for meg. Jeg vet Ask har gått over i nye oppgaver, men heller en Ask eller annen assistenttrener enn Knutsen.

Det som iallefall er hevet over enhver tvil er at noe har skjedd eller har kommet opp brått vedrørende Roy, ting har gått så fort at klubben ikke helt vet hva de skal kommuniserere ut (derfor "ingen kommentar"). Hvis Roy har gjort noe som gjør at han ikke kunne fortsette som hovedtrener og han hadde vært helt enig i det selv, så hadde dette blitt løst på annen måte. Frykter at det her har vært noe maktkamp eller spill i kulissene. Vi har jo allerede sett bråket med investorene tidligere i sommer og jeg synes det er så utrolig synd og unødvendig nå som veien frem til ny suksess for VIF omtrent var ferdig asfaltert.

Blir veldig spennende å se hva Frikk og klubben kommuniserer til uka og hvilke svar som kommer der. Mener jeg leste et sted at laget skulle på is allerede til uka, så da er det vel noen som skal lede disse treningene og svarene ligger nok der

Comment

Originally posted by Undertaker View Post
          Her er det noe som skurrer.
          Det er nok som du sier lenger ned, en maktkamp i klubben. Jeg tror også dette har med "kranglinga" i ledelsen vi så for et par uker siden.
          For alt vi veit, kan krangelen ha vært rundt Roy og lagets manglende framgang på isen.
          Som du også skriver, vi har stinka i det meste med relativt mange gode spillere. Ingenting har fungert, og vi har vært avhengige av at enkeltspillere har gjort litt magi.

Derfor tror jeg som du sikkert gjør, at enkelte ville beholde Roy for hans meritter, men andre ønsket å fornye apparatet rundt det sportslige.

Jeg er av en annen oppfatning enn deg når det gjelder Knutsen, og jeg vil påstå at vi spilte bedre hockey med han som hovedtrener.
          Han er mer moderne, men mangler erfaringa Roy hadde. Roy var god på det defensive, men manglet alt offensivt (forøvrig spesielt når han selv var en ener framover på isen).
          Knutsen kjenner klubben godt, som også Roy gjorde - det tror jeg er en fordel, men det skal ikke være grunnen til ansettelsen eller jobben som gjøres selvfølgelig, men kan være grunnen når andre kandidater er "like gode".

Uansett mener jeg det var rett å få Roy vekk fra benken, vi har stått stille noen sesonger nå dessverre. Bekreftelsen på at dette skurrer, er svaret til Roy som du sier, er åpen for andre trenerjobber.
          "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Working...
          X