Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Kamptråd, seriestart, Stjernen - Vålerenga lørdag 11. sept kl. 1800

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kamptråd, seriestart, Stjernen - Vålerenga lørdag 11. sept kl. 1800

Endelig hockey igjen! Sist gang vi spilte en tellende kamp var 5. januar da vi tapte 2-3 for Oilers på Jordal. Sesongen ble deretter avbrutt.

Siden den gang har vi fått nytt trenerteam i Kenneth Larsen og Espen Shampo Knutsen. Det tror jeg kan bli veldig bra.

Spillere ut: Sondre Olden, Andreas Stene, Filip Gunnarsson, Wade Murphy, Axel Eidstedt, Albin Lindgren og Leo Halmrast (Leo spilte bare de tre første kampene før han ble utlånt til Grüner).

Spillere inn: Stefan Espeland, Jakob Wang Wikstøl, Mathis Olimb, Pontus Finstad og Mika Partanen. I tillegg juniorene Sole Marius Ryen og Joakim Aarseth Opsahl på utviklingskontrakt.

Hele laget og spillerstatistikker i denne Elite Prospects - Vålerenga

Status på laget er at Thomas Olsen ikke har spilt noen av treningskampene pga noe helseproblematikk. Men har fra et par kilder at han snart er tilbake. Men tviler på at han spiller allerede nå på lørdag. Jonas Oppøyen spilte bare den første av tre kamper på Hamar sist helg. Jonas er en veldig viktig spiller for oss, så vi får håpe han er OK.

På Hamar så laget slik ut (når alle unntatt Thomas Olsen var med i den første kampen).

Søberg - Breivold

Taimi - Sørvik
    Espeland - Ekelund
    Strøm - Holm Larsen
    Wikstøl

Calle SO - Olimb - Partanen
    Røymark - Lindström - Finstad
    Oppøyen - Colin SO - Lalande
    Karterud - Brekke Henriksen - Sundberg

Utvilsomt en meget sterkt lag. Vi har for øvrig to ledige plasser på utlendingskvota. Det har vært snakket om en ny back. Akkurat nå er det ikke noe hast. Mener at de må la Holm Larsen og Wikstøl få prøve seg over tid. Så kan vi ha de to ledige plassene på vent i tilfelle evt langtidsskader.

PS! VIF-supportere er tildelt 50 ståplasser i Stjernehallen. Må kjøpes på Stjernen sin app. Pr onsdag kveld er det 36 ledige plasser på Felt A-stå.
    PS! Kampen vises på TV2 Sport 2, med sendestart kl. 1730.

Når det gjelder Stjernen er det store utskiftinger og stor optimisme. Ny trener og 11 nye spillere. 13 spillere ut.

Spillere ut: Travis Brown, James De Haas, Maksims Ponomarenko, Jonas Medby, Andrew O`Brien, Kyle Farrel, David Hallström, Daniel Leavens, Tim McGauley, Henrik Medhus, Alexander Reichenberg, Brett Thompson og Daniel Trnavský.

Spillere inn: Kevin Davis, Brendan Ellis, Filip Gunnarsson, Ole Einar Engeland Andersen, Riley Brace, Benjamin Byrkjeland, Austin Cangelosi, Tyler Coulter, Jonathan Hafsmoe, Patrick Newell og Håkon Imset Stormli.

Spillerstall og statistikker Elite Prospects - Stjernen Hockey

Stjernen har de siste sesongene hentet en drøss med spillere fra Nord-Amerika. Spillere som har spilt mest for seg selv? Og den norske stammen har vært svak. Nå har de hentet Lillehammers to beste utlendinger i Ellis og Cangelosi, og fått de med på langtidskontrakter. De fire andre utlendingene ser også bra ut. Og Stjernen har styrket den norske stammen med gode spillere som Engeland Andersen (se opp for han), Byrkjeland, Imset Stormli og Gunnarsson som går utenom kvota etter mer enn åtte sesonger i Norge.

Det er alltid tøft å møte Stjernen i Fredrikstad. Det fikk vi til gangs bekreftet da vi tapte hele 8-1 der nede seks dager før jul i fjor Stjernen sjokkerte Vålerenga 8-1 (tv2.no)
    Last edited by Pondus; 08.09.2021, 18:33.

Comment

Gleder meg veldig til å se hva gutta kan gjøre i år! Spesielt spent på å se om trenerbyttet gjør noe forskjell.
      Har trua på at vi kan bite godt fra oss i år!
      En by, ett lag - ett Vålenga

Comment

En som liker å fyre opp litt er Tommy Kristiansen i Stavanger Oilers. Han sier at VIF har blitt litt høye og mørke når de snakker om å vinne. Kenneth Larsen fyrer tilbake Kristiansen fyrer opp: - De har mistet vinnerkulturen (tv2.no)

Comment

Ekspertene tror Vålerenga tar tilbake tronen

Tabelltips Fjordkraft-ligaen: Ekspertene tror Vålerenga tar tilbake tronen (tv2.no)

Comment

Vålerenga-treneren tør nesten ikke tenke på målsettingen: – Det vil bety enormt mye

Vålerenga-treneren tør nesten ikke tenke på målsettingen: - Det vil bety enormt mye (tv2.no)

Comment

Tabelltips ishockey: Vålerenga er tilbake på topp – Dagsavisen

Comment

Det er fortsatt muligheter for å få sett kampen live. På Stjernen-appen er det fredag kveld 20 billetter solgt og dermed 30 ledige på bortesupporter Felt A stå.

Kohorter og inngang til Stjernehallen - Stjernen Hockey Fredrikstad

Comment

Sesongens hjemmedrakt Facebook

Comment

Fra nitten.no : -Jonas Oppøyen mister dagens kamp med skade, men forventes tilbake i løpet av kort tid. Resten av troppen er klare etter en god gjennomkjøring på is i morges.

Før dropp: Storhamar-fravær, debuter og skadefrie tropper (nitten.no)

Synd at Jonas ikke kan spille. Veldig viktig spiller for oss. At resten av troppen er klare betyr kanskje at Thomas Olsen er med? Det er jeg usikker på. Blir uansett veldig spennende dette.

Comment

Laget er klart. Thomas Olsen er tilbake. Veldig gledelig. Vi mangler Jakob Wang Wikstøl og Jonas Oppøyen.

Men jeg må si at er jeg er overrasket over rekkene. Her ser det nesten ut som om de har lagt alle i potten, rørt om og kommet frem til fire nye rekker.

Partanen - Olimb - Røymark
                      Sundberg - Lindström - Karterud
                      Calle SO - Brekke - Henriksen
                      Lalande - Colin SO - Olsen

Men hvis vi vinner skal jeg hylle Kenneth Larsen og Espen Shampo Knutsen for valgene de har tatt

Comment

Originally posted by Pondus View Post
                        Laget er klart. Thomas Olsen er tilbake. Veldig gledelig. Vi mangler Jakob Wang Wikstøl og Jonas Oppøyen.

Men jeg må si at er jeg er overrasket over rekkene. Her ser det nesten ut som om de har lagt alle i potten, rørt om og kommet frem til fire nye rekker.

Partanen - Olimb - Røymark
                        Sundberg - Lindström - Karterud
                        Calle SO - Brekke - Henriksen
                        Lalande - Colin SO - Olsen

Men hvis vi vinner skal jeg hylle Kenneth Larsen og Espen Shampo Knutsen for valgene de har tatt
                        Fikk ikke sett kampen i dag, men det funka jo ikke akkurat strålende. Som bosatt i Fredrikstad gruer jeg meg til å gå på jobb på mandag.

Hva var det som gikk galt i dag?
                        En by, ett lag - ett Vålenga

Comment

Bærer preg av dårlig sammensatt stall. Partanen og fortsatt en dårlig Sundberg har ikke nivået som kreves for import spillere. Det er også for mange gamle og treige spillere som ikke klarer å gi nok innsats. Dog syntes jeg Olimb ser meget bra ut tross alder på 35. Det er for mange 1 div spillere i stallen med Strøm, Brekke, Lalande, 2x Olsen osv. Får håpe vi kan skifte ut noen veldig kjapt. For dette laget vinner aldri gull. Greit at Espeland og Olimb har kommet inn, men thats it. Same old, same old ellers. Når Oppøyen kan spille igjen så drar ikke det nivået voldsomt opp heller, tvert om.

Comment

Da gikk det som fryktet i åpningsmatchen. Vi taper 3-1. Det er mange som kommer til å få det tøft mot Stjernen i år, så tapet i seg selv er kanskje ikke overraskende, men det er bekymringsverdig måten det skjer på.

Stjernen tar raskt tak i kampen, de er raskere på jerna, vinner nesten alt av dueller. Vi sliter med å spille oss ut av sonen og inn i Stjernen sin sone. Fryktelig upresist i pasningsspillet. Røymark hadde en vel en i tverra etter en strålende overgang, men det var vel det. Stjernen kjører videre på i andre periode, før vi tar over midtveis ved hjelp av noen powerplays. Føles litt flatterende når man går inn i den andre pausen bare ett mål bak etter pp scoring av Espeland. Her er det håp om seier. Før tredje periode kommer Tuben inn i målet, Søberg har skadet lysken. La oss håpe man er litt føre var med Søberg, hvis ikke blir det mye spilletid på Tuben fremover. Lyskeproblemer kan være lumske. Tuben gjorde sine saker bra, ble ikke testet så mye for det er Vålerenga som kjører i 3 periode, dog uten at det blir det helt store.

Kampen blir avgjort på en betegnende måte for kampen. Vålerenga med full kontroll i egen sone, slurver i pasningsspillet, tar utvisning og «dreper» dermed kampen med to minutter igjen. Det var forøvrig Vålerengas syvende utvisning i kampen. Stjernen setter 3-1 i tomt bur 1 sekund før slutt.

Kan leve med tap, men vanskelig å godta måten det skjer på. Svikter stort sett i alle spillets faser. Det er bare første kamp og Larsen skal få tid til å sette laget, men alarmklokkene har i det minste gått. I beste fall er dette en påminnelse om at dette går ikke av seg selv og en grei oppvekker eller så har vi større problemer. Jeg tror på det første, dette kan snu allerede mot Frisk og sesongen er lang.

Snu kan det også gjøre for Partanen, som var svak i denne matchen, men jeg er redd han kan bli denne sesongens Murphy. Skal vi henge med helt der oppe må disse signeringene sitte. Partanen, Sundberg. Jeg tror ikke det er kvalitet nok. Vi har en veldig god norsk stamme, ligaens beste. Vi mangler krydderet importer skal være.

Olimb, lett Vålerengas beste. Utfordringen blir å sette Olimb opp med en som kan sette puckene. Hvem kan ta den rollen?
                            Mye av offensiven i år kommer til å gå gjennom backene våre, her blir det viktig å dekke opp for backene når de går dypt i offensiv sone. Kommer til å bli mange målpoeng fra backplass i år.

Tap i første kamp, 44 kamper å rette opp inntrykket på.

Comment

Vi taper altså serieåpninga 3-1 i Fredrikstad. Stjernens siste mål 1 sekund før slutt i åpen kasse. Før jeg "sager" VIf må jeg si at Stjernen så veldig bra ut. God keeper og godt sammensatt lag.

Slik kom målene Sammendrag: Stjernen - Vålerenga 3-1 (tv2.no)

Må si at jeg ble overrasket når jeg så hvordan rekkene var satt sammen. Vi var på Hamar forrige helg. Der vant vi 3-2 mot Lillehammer og 6-1 mot Storhamar, og vi spite med de samme rekkene i begge kampene. Så blir alt forandret i løpet av ei uke og vi kommer ut mot Stjernen med helt nye rekker. Jeg skjønner ikke at de splitter Lindström og Røymark som har vært våre beste offensive spillere de siste årene. Og så lager de ei 3. rekke med unggutta Calle SO og Pontus Finstad hvor Magnus Brekke Henriksen er center. En center som er helt død offensivt. Calle SO er vårt største talent og må få mer istid og spille med bedre spillere. Han endte opp med bare 10:56 i istid.

I 1 periode dominerte Stjernen stort. Og fikk uttelling tidlig helt mot slutten av et overtall. Et overtall fordi VIF hadde seks mann på isen. Det er noe som kan skje når som helst, men her tror jeg alle rokkeringene på rekkene bidro til en misforståelse. Vi drar på oss sju utvisninger. Stjernen hadde bare to utvisninger. Vi har ikke råd til å holde på sånn når motstanderen er så gode.

Alle eksperter holder VIF som favoritt. Og vi skal kunne være et topplag. Man da må de klare å sette sammen laget riktig. Vi har en bra norsk stamme i laget. Men ift lag som Oilers, Stjernen og Sparta har vi dårligere utlendinger. Taimi og Ekelund er selvsagt gode nok. Men Mika Partanen og Axel Sundberg er langt unna den standarden på utlendinger de andre har. For Stjernen i dag skåret f.eks Niskakangas og Coulter. Og for Sparta hadde svenskene Lundberg og Jakobsson tre poeng hver. Vi har altså hentet Mika Partanen og gir han alle muligheter for å lykkes med masse istid i førsterekka. Men han leverer ingen ting! Til slutt ble han plassert i 3. rekka mens Calle SO overtok plassen i 1. rekka. Men når vi skulle jage utligning tar vi to utvisninger som stykker opp spillet og fratar oss muligheten til komme ordentlig på offensiven.

Det er selvsagt lett å kritisere foran PC-skjermen når man ikke ser treninger og vet hva Larsen og Knutsen tenker på når de endrer på det meste. Vi har noen dager på oss før to tøffe kamper mot Frisk og Sparta. Da vil jeg gjerne se rekkene slik:

Karterud - Olimb - Calle SO
                              Røymark - Lindström - Finstad
                              Partanen - Brekke - Sundberg
                              Oppøyen - Colin SO - Thomas Olsen

Jeg vil veldig gjerne se Calle Spaberg Olsen sammen med Mathis Olimb. To kreative spillere som kan gjøre hverandre gode. Og med Karterud som vi vet kan gjøre mål.

PS! Steffen Søberg spilte bare de to første periodene. Det så ut til at han fikk vondt, og det ble sagt på sendinga at det er en lyskestrekk. Tobias Breivold kom inn og så veldig bra ut, et par klasseredninger, selv om han bare trengte å redde fem skudd. Er ikke engstelig for at Breivold må stå de neste kampene. Han er en god keeper.

PS! Ser nå at Kristoffer nettopp har levert et strålende innlegg, og at vi er enig i alt
                              Last edited by Pondus; 11.09.2021, 23:01.

Comment

Working...
                              X