Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Kamptråd VIF - Sparta lørdag 18. sept kl. 1600

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Pondus View Post
    Vi taper altså 1-2 hjemme for Sparta. Vi vinner skudda 47-23. Sparta tar ledelsen på et selvmål fra Taimi, som var uheldig der. Og de går opp til 0-2 i PP. Der skulle Espeland ryddet unna Grönberg som uhindret får styre pucken i mål. Så får vi en flott prestasjon av Partanen som viser hva han kan. Vi tar ut keeper med 1 min igjen, og etter bra spill av Ekelund som finner Taimi knaller han pucken i tverrliggeren med bare 10 sek igjen. Den hadde ikke keeper tatt. Apropos keeper. Breivold gjør en ny god kamp. Men enda bedre var Jake Paterson for Sparta. Mange fine redninger, rett og slett en klassekeeper.

Målene Sammendrag: Vålerenga - Sparta 1-2 (tv2.no)

Tabellen Fjordkraft-ligaen 2021/2022 Standings - Hockey/Norway (flashscore.com)

Før kampen ble det klart at Joakim Opsahl går på utlån til Gruner. Og når det gjelder Thomas Olsen så var han i line-up før kampen men ga seg under oppvarmingen. Det er fortsatt noe helserelatert som gjør at han må være 100% klar for å kunne spille. Vi får bare håpe han rister av seg disse problemene. Når det gjelder Jonas Oppøyen skal det være problemer ifm tilpasning av nye skøyter som har gitt gnagsår og betennelse.

Kenneth Larsen og Espen Knutsen valgte det samme laget som vant mot Frisk torsdag. Noe annet kunne de kanskje ikke gjøre uten at det skulle gi inntrykk av at de famler. Nå har vi kamp igjen allerede tirsdag borte mot Ringerike. Normalt skulle man tro at det blir enkel match. Det advarer jeg sterkt mot å tro. Vi tapte der oppe i tllsvarende kamp for tre år siden. Og denne gang har de et mye bedre lag. Kommer tilbake til det i kamptråden før tirsdag. Men kan nevne resultatene: SIL-RIK 3-2, RIK-Gruner 7-2, Stjernen-RIK 3-2.

Når det gjelder laget håper jeg på at det vil bli tatt noen grep. Først må situasjonen til Thomas Olsen avklares. Kan han spille, eller må han ta en lengre pause? Så trenger vi en spiller som Jonas Oppøyen tilbake. Han er mer direkte i spillet og tør å gå inn i "hetluften" foran målet. For selv om keeperen deres var god, hadde han og backene deres en ganske grei oppgave med å holde VIF unna den farligste skuddsektoren. Jeg mener vi likegodt skal fylle utlendingskvoten med to nye forwards. I alle fall en om Olsen kan spille. Det er ikke bakover på banen vi sliter, men vi har bare fem ekte seniorbacker. Emil Holm Larsen er en fin gutt, men jeg ser ikke at han har det som trengs i en klubb som skal være en toppklubb. Han spiller bare 7-8 min pr kamp. Vi trenger kanskje ikke hente en ny back, og vi har en Jakob Wikstøl som jeg synes var positiv i treningskampene. Jeg vet ikke hvorfor han ikke har spilt i de tre første kampene.

Hvordan løse dette med en sjette seniorback? Det er ikke veldig vanlig å omskolere en spiller. Men jeg er helt sikker på at Magnus Brekke Henriksen kunne blitt en stødig defensiv back. Ikke minst er han en skikkelig sterk og tøff spiller som kunne rydde foran eget mål. Nå bruker de han som center i tredjerekka med Finstad og Calle SO. Problemet er at Brekke ikke har offensive fibre. Han kan ikke fore vingene med smarte pass eller skåre på sjanser de spiller han opp til. Finstad og Calle SO trenger en rutinert og kreativ center som kan gjøre rekkekameratene bedre. Om ikke Brekke omskoleres må han ned som center i fjerderekka hvor han sammen med Colin SO og Oppøyen kan gjøre det de er best på, og ikke en rolle ingen av dem ikke behersker som center i en offensiv rekke. Altså trenger vi en ny utenlandsk center. Den andre forsterkningen bør være en power-forward med størrelse og med en aggressiv spillestil som kan bryte opp det litt lette og tekniske spillet VIF bedriver.

Har sett på tre spillere som selv om alle serier er i gang ikke har funnet seg en klubb:

-Tom Wandell, 34 år center. Meget god spiller med en litt nedadgående kurve poengmessig. Masse rutine, men neppe aktuell for toppklubber Tom Wandell - Elite Prospects
    -Spencer Abbott, 33 år center/wing. En liten men meget god spiller som sikkert kunne herje i den norske ligaen, Har spilt mye i Europa og har bl.a. 92 poeng på 117 kamper i SHL Spencer Abbott - Elite Prospects
    -Petter Emanuelsson, 30 år, wing. Erfaren spiller med 127 poeng på 332 kamper i SHL. Får følgende skussmål: -Emanuelsson is a hard working forward with an offensive touch. His motor never stops running on the forecheck. He also likes going to the net and using his hard shot. Doesn't mind heavy traffic. Petter Emanuelsson - Elite Prospects
    Bra poeng med Brekke der. Det er jeg helt enig i, klubben sa jo også før sesongen , men da med Roy som trener at de kun manglet en foward og en defensiv back før troppen var komplett. Etter det har jo Partanen kommet, men jeg tror og håper vi signerer en bra back med bra fysikk og størrelse som Eidstedt. En som er vond å møte og som kan spille tøft og fysisk når det trengs og i tillegg er god foran eget mål.

Når det kommer til Fowards synes jeg det er synd at Leo ikke fikk tillit i fjor og det kan jo også være mye av grunnen at han dro til Sverige..

Men her er to spillere kanskje klubben burde se etter og satse på . To unge canadiere , med veldig bra stats. Men ulempen her er jo at de sikkert ønsker seg videre og at de brått blir kun en sesong, Kontra visst man henter en på 30 eller 33 som kanskje evt tar noen sesonger i Enga. Tror nok også at enga må bruke en del penger på disse , men det er kanskje verdt det?

Den som virker kanskje mest spennende av de to er 24-år gamle Aaron Luchuk, center og er 1.78,cm høy og 84 kg, fatning Venstre.

Man kan jo se at han har gjort bra med poeng i OHL (junior ligaen) og at han også har fått kamper i AHL også. I 2017/18 sesongen var han 20/21år og spilte i OHL og var kapt for Windsor Spitfires hvor han gjøre 51 poeng på 30 kamper, han gjorde også 64 poeng for Barrie Colts på kun 38 kamper. I sluttspillet gjorde han 17 poeng på 12 kamper. Noe som også er imponerende .

De siste sesongene har han spilt i ECHL og gjort det bra med poeng der. Forrige sesong leverte han 74 poeng på 72 kamper. Kan dette være spilleren Enga trenger? En playmaker/sniper som gjør godt med poeng? Som kan evt gjøre bra med mål også i PP?

https://www.eliteprospects.com/playe...6/aaron-luchuk

Den andre spilleren er 22år gamle Tristan Langan som kan både spille center og ving. Han er 1.83 og veger 93kg. Så det virker som et spiller med bra size og også Venstre fatet.

Han har spilt i WHL en annen junior liga der borte. Han gjorde blant annet 113 poeng på 67 kamper fot Moose Jaw Warriors i 2018/19 sesongen. Langan har også spilt 9 kamper i AHL hvor han noterte seg for 1-assist.

Sist sesong spilte han for Orlando Bears hvor han gjorde 63 poeng på 72 kamper.

https://www.eliteprospects.com/playe...tristan-langan.

utenom rutinerte spillere som har bra erfaring,så er dette kanskje spillere som enga bør se etter og bruke penger på hente ? Kanskje se litt på hva stjernen og Oilers henter?

Men uansett det blir spennende å se fremover og på tirsdag mot Ringerike skal vi ta 3-poeng, ferdig snakket.

#æreværevålerenga

Comment

Storm i vannglass...

SLÅR TILBAKE MOT VÅLERENGA: − TOTALT UNØDVENDIG

(Vålerenga-Sparta Sarpsborg 1–2) Sparta-trener Sjur Robert Nilsen er sterkt kritisk til utspillet Vålerengas markedssjef Glenn Jensen rettet mot Storhamar før seriestart – men mener også at det ga hans lag ekstra tenning.

Slår tilbake mot Vålerenga: – Totalt unødvendig – VG

Comment

Working...
      X