Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Lagbygg sesongen 22/23

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lagbygg sesongen 22/23

Først av alt og aller viktigst for kommende sesong. Ny trener må på plass innen kort tid. Ikke i juni/juli. Hvem det blir har jeg ingen forutsetning om å si nå, men jeg vil ha Espen Knudsen bort fra benken og heller få inn en amerikaner/canadier evt en finne som har vært ute en vinternatt før og vet hvordan man skal drive lagbygg og som er tydelig, bestemt og krevende. En slik type og Stolt Wang som assistent er helt vesentlig for klubben nå. Nå må det være slutt på kameratskap og gutteklubben grei opplegget. Mer har jeg ikke å si om trenersituasjonen egentlig.
    Så over til spillergruppa. Her er det noen jeg mener det bør blinke varsellamper på. Jeg vet at en del av spillerne er under kontrakt, men jeg vil likevel skrive om jeg synes de bør bli med videre, i tvil eller ikke med videre uavhengig av kontrakt. Når det gjelder de yngre gutta har jeg ikke fått med meg nok til å vurdere disse godt nok.

Uavhengig av kontrakter så lister jeg opp hvem jeg vil ha med videre og hvem jeg ikke ønsker med videre. Noen blir naturligvis med med mindre ikke de selges eller kontrakt termineres, så dette er min personlige vurdering. Hvem jeg ønsker inn er litt tidlig enda å kommentere. Totalt 8 spillere vil jeg ikke ha med videre basert på hva de har prestert. Jeg har skrevet en kommentar til hver spiller også om hvorfor jeg mener det jeg gjør.

Steffen Søberg – Med videre
    Tobias Breivold – Med videre
    Edgar Talm – Med videre

Kalle Ekelund – Ikke med videre
    Jakob Wikstøl – Med videre
    Stefan Espeland – Med videre
    Emil Ruud – Med videre
    Gabriel Koch – Med videre
    Tommi Taimi – Med videre
    Stian Solberg – Med videre
    Villiam Strøm – Med videre (under tvil)
    Daniel Sørvik – Ikke med videre

Mathis Olimb – Med videre
    David Booth – Med videre
    Sole Marius Ryen – Med videre
    Magnus Brekke Henriksen – Ikke med videre
    Thomas Olsen – Med videre (under tvil)
    Jonas Oppøyen – Ikke med videre
    Storm Mørch Karlstad – Med videre
    Martin Røymark – Med videre (under tvil)
    Joakim Aarseth Opsahl – Med videre
    Filip Lalande – Ikke med videre
    Mika Partanen – Med videre
    Jørgen Karterud – Ikke med videre
    Colin Spaberg Olsen – Ikke med videre
    Tobias Lindström – Med videre (under tvil)
    Sven Petter Falk-Larssen – Med videre (under tvil)
    Michael Brandsegg-Nygård – Med videre
    Pontus Finstad – Med videre
    Axel Sundberg – Ikke med videre
    Sebastian Johansen – Med videre

Keepere:
    Steffen Søberg – Periodvis er han en matchvinner for oss, men dessverre famler han mer enn han gjorde før og det at han ikke er ett klart førstevalg lenger tyder på at det er noe i det jeg sier. Greit å ha med videre, men ikke ett opplagt førstevalg lenger

Tobias Breivold – Jeg mener at Breivold bør få sjansen mer og mer til neste sesong. Virker trygg, men er også avhengig av mer hjelp fra spillerne foran. Definitivt ett talent som fortjener å være med videre og som vårt nye førstevalg.

Edgar Talm – Null peil på han. Her må noen med litt mer innsikt uttale seg.

Backer:
    Kalle Ekelund – Vil ikke ha han med videre. Drar på seg masse unødvendige utvisninger og bare opptar en plass på utlendingskvota. Han har vel kontrakt ett år til, men kommer det en som vil kjøpe han så for all del selg. Bør ikke være med videre.

Jakob Wikstøl – En av de yngre gutta. Har vel ikke fått så mye istid enda og litt vanskelig å vurdere. Greit å ha med videre for bredde kanskje.

Stefan Espeland – En av spillerne som virkelig skulle forsterke oss foran denne sesongen. Har mye å gå på før han er tilbake til godt gammelt nivå synes jeg. En skuffende sesong, og blir med videre pga kontrakt, men jeg er litt i tja hjørnet når det gjelder han.

Emil Ruud – Samme som Wikstøl.

Gabriel Koch – Kjempetalent. Må være med videre. Ingen diskusjon.

Tommi Taimi – Tok fjordkraftligaen med storm forrige sesong. Kan ikke si det samme om årets sesong, men bør bli med videre. Bør definitivt løfte seg til neste sesong. Har jo også kontrakt.

Stian Solberg – Samme som Wikstøl

Villiam Strøm – Går fra å være en bauta til å miste hue helt og være helt grusom. Du vet aldri helt hvor du har han, men han står opp og tar en fight. Får være med videre under tvil.

Daniel Sørvik – Fælt å si det, men etter at han kom hjem fra Tsjekkisk hockey har han ikke prestert voldsomt bra. Har også slitt med skader og er kanskje reservert pga det. Sorry Sørvik, men du bør kanskje pensjonere deg for egen del. Pent av klubben å gi deg sjansen til å komme tilbake for all del og virker som en kjernekar, men ikke bra nok for laget vårt lenger. Ikke med videre, men blir vel med pga kontrakt.

Løpere:
    Mathis Olimb – Skulle bli en av våre største forsterkninger foran sesongen, men kan ikke si at det har gått helt som forventa. Ikke dårlig, men heller ikke overbevisende. Har kontrakt og sier ja til å ha han med videre da jeg tror han har noe uoppgjort og kommer til å revansjere seg neste sesong.

David Booth – Starta dårlig, men ble den store stjerna på laget. Spør du meg om han skal bli med videre så ja. Men jeg tror ikke han forlenger oppholdet med oss. En spiller helt på tampen av karrieren ønsker seg nok heller tilbake til USA.

Sole Marius Ryen – Samme som Wikstøl.

Magnus Brekke Henriksen – Ikke med videre. Drar på seg en haug av utvisninger og mange av dem av det totalt unødvendige slaget. Tar en fight og det er bra. Utover det synes jeg ikke han har så mye å komme med.

Thomas Olsen – Her sier jeg bare tja og med videre under tvil. Middels spiller som er helt OK.

Jonas Oppøyen – Definitivt ikke med videre. Mer skada enn han er på isen. Bør legge opp for egen del. En av våre mest lojale spillere og har vært med lenge og skadefri en styrke, men dessverre så tar han opp en plass til en annen som har mer å bidra med og som ikke er så mye ute med skader.

Storm Mørch – Karlstad – Samme som Wikstøl

Martin Røymark – Masse erfaring og gjør en kjempejobb på isen. Vet ikke helt hvor motivert han er lenger for å fortsette og begynner å dra på årene, så en sulten Røymark vil jeg ha med videre. Hvis ikke så bør han legge opp.

Joakim Aarseth Opsahl – Samme som Wikstøl

Filip Lalande – Bør ikke bli med videre. Ikke god nok synes jeg.

Mika Partanen – Ja bør bli med videre, hvis han vil selv.

Jørgen Karterud – Sorry. Det han har prestert synes jeg ikke er bra nok. Alt for mye av og på. Bør ikke være med videre

Colin Spaberg Olsen – Bør heller ikke være med videre. Produserer for lite til å kunne bli med videre.

Tobias Lindström – Har rutine, men kommer ikke tilbake til gammelt slag ser det ut som. Er litt i tvil her, men med videre pga rutinen.

Svein Petter Falk-Larssen – Tja. Ikke veldig overbevisende synes jeg, men vært her kort. Gi han en ny mulighet.

Michael Brandsegg – Nygård – Samme som Wikstøl

Pontus Finstad – Har noe å overbevise, men skal få en ny mulighet.

Axel Sundberg – Synes ikke han bør være med videre. Rett og slett ikke god nok synes jeg.

Sebastian Johansen – Bør bli med videre. Har gjort sakene sine bra synes jeg.

Helt sikkert noen som er uenige men dette er nå mitt utgangspunkt og så er nok dette langt fra hva vi faktisk ender opp med til slitt. Blir litt mer aktuelt å diskutere spillere inn når sesongene rundt blir ferdige men en motivert Bonsa inn og Sondre Olden evt Rosseli Olsen tar jeg gjerne.

Mye fornuftig i teksten over og stort sett enig. Jeg håper Glenn, Frikk og Espen må gå. Tviler veldig, men mye er avhengig av hva AS og Elite blir enige om samt press fra sponsorer. Men også der vil jeg ha vekk Syversen og Kjær. Kjær var en tulling på slutten av forrige periode og det har ikke endret seg med årene.

Jeg skjønte vel allerede før serien var i gang når AS og Elite kranglet i nettaviser om budsjett at noe er feil. Syntes også det var rare signeringer som dukket opp. Derfra gikk vi rett inn i dårlig prestasjoner i serien som igjen gjorde at Kenneth Larsen måtte gå på dagen. Lite gjennomtenkt da løsningene dem fant var like dårlige. Stallen er rett og slett satt elendig sammen. Det er 1 bra rekke og 3 dårlige. Sier det igjen, altfor mange 3/4 rekke spillere. Enten er de gamle og mette eller så er dem umotiverte. Til tider hadde knapt noen i laget tempo i kroppen. Oppi det hele flyttet vi endelig hjem til nye Jordal som er en utrolig flott arena på sin måte. Moderne storstue. Men hvordan Oslo kommune og VIF har klart å få den så kjedelig og identitetsløs aner jeg ikke. Det føles ut som jeg er hos naboen hver gang. Grå, trist og uten noe sjel. Her må det taes tak asap. Fra intro til billettprisene har alt sviktet. Alt dette må dem få i orden over sommeren.

Ledelsen har vært SKANDALE hele året. Etter 2 siste kampene i sluttspillet kom det ikke noe intervju med verken trenere eller spillere. Maken til feighet. Kunne like gjerne vist fingeren til alle som kom på Jordal Mandag eller kjørte bilen til Hamar på Onsdag kveld. Vi er ikke verdt en dritt i øynene på dagens ledelse. Shampo nevnte raskt i VG at det var skader og corona som ødela sesongen, dette var likt for alle. Storhamar feks hadde masse mere skader hele veien. Vil også ta med Glenn sitt utsagn om Storhamar i media før sesongen eller Frikk sin trade med Falk Larssen mot Calle Olsen. Alt har jo vært ræva! Kjær og Glenn på alle mulige TV2 programmer ukentlig. Media omtaler oss som Iskrigerne. Altså hallo. Vi er Vålerenga Ishockey. Bare å få avsluttet den tåpelige tv serien. Vi driter oss loddrett ut hver gang. NEI til gutteklubben grei.

Stallen:

Jeg syntes vi skal kvitte oss med:

Søberg er ferdig. Umotivert og når ikke nivået sitt lenger. Få inn en som kan stenge butikken med en gang og presse Breivold. Det er nok kamper.
    Kalle Ekelund har vi ikke bruk for. Forsvarer ikke import plass.
    Villiam Strøm. Stor sterk. Det er det.
    Sørvik er ferdig. Kommer ikke tilbake på nivået sitt.
    Brekke Henriksen. Treig, dumme utvisninger og ikke bra nok hockey spiller.
    Thomas Olsen. Bra fart og skudd til tider. Men viser det altfor sjeldent. Hatt nok sesonger på å prestere nå.
    Jonas Oppøyen. Takk for alt. Ga jernet, men skadene tok deg.
    Filip Lalande. For svak over hele linjen.
    Colin Spaberg Olsen. For svak over hele linjen.
    Svein Petter Falk Larssen. God i trygge omgivelser. Faller igjennom i større klubber.
    Pontus Finstad. Ingen vits å signere. Sats på våre egne slik som vi hadde i Leo Halmrast eller Calle Olsen.
    Axel Sundberg. Forsvarer ikke import plass. Går altfor mange kamper usynlig.

De som skal vurderes opp og ned om de fortjener en sjanse til er:

Stefan Espeland. Null fart og tempo. Veik i dueller. Bare seiler utpå isen der.
    David Booth. Ekstrem på sitt beste. Ganske middels når han ikke har noen ved siden av seg. Mye skadet og har nok en sliten kropp.
    Martin Røymark. Bra fart og skudd når det presteres, men ble for lite i år.
    Mika Partanen. Veldig bra fra kamp 2 i serien. Bra driv på skøyer og ett herlig skudd. Håper han kan bli helt frisk fra skaden og signerer. Om han vil.
    Jørgen Karterud. Må 3 hakk opp. Året var til tider ræva.
    Tobias Lindstrøm. Startet året svakt, men tok seg skikkelig sammen inn mot sluttspillet. Klarer han dette fra sesongstart?

Bli med videre:

Breivold er klink.
    Koch. Fantastisk og årets spiller. Herlig å se han spille ishockey.
    Tommi Taimi. Slik jeg forstår slet han med underliggende skade stort sett hele veien. Han kommer tilbake!
    Mathis Olimb. Svak sesong, men kanskje hans første. Vi gir han en ny sjanse.
    Sebastian Johansen. Friskt pust og sylskarp fremover. Få han med!

Kjenner ikke til dem unge navnene like godt. Hospiterer for det meste med noen få bytt, så la dem fortsette med det.
    Last edited by O.S.L.O.; 24.03.2022, 17:45.

Comment

I bunn og grunn er vi egentlig veldig enige O.S.L.O. Er bare noen små detaljer unna hverandre

Uansett det som blir viktigst er trener og lederjobben. Kan godt være en ny trener klarer å vekke ett nytt liv i noen av gutta også som automatisk gjør laget bedre også. Sånn som i går var det bare trist å se på. Daft og likegyldig.

Comment

Veldig bra innlegg her, skal legge inn bidrag når jeg får litt bedre tid, men ser man tenker omtrent i samme baner.

Angående Booth skal han ikke ligge på latsiden i sommer. Skal spille 3 mot 3 hockey fra juni til august.
        Håper han returner neste sesong, men er vel sikkert en del ting som må på plass/passe først.
        The newest professional 3-on-3 hockey league has enlisted the services of a handful of former NHLers ahead of 3ICE's first season.

Comment

Originally posted by O.S.L.O. View Post

Jeg syntes vi skal kvitte oss med:

Søberg er ferdig. Umotivert og når ikke nivået sitt lenger. Få inn en som kan stenge butikken med en gang og presse Breivold. Det er nok kamper.
          Kalle Ekelund har vi ikke bruk for. Forsvarer ikke import plass.
          Villiam Strøm. Stor sterk. Det er det.
          Sørvik er ferdig. Kommer ikke tilbake på nivået sitt.
          Brekke Henriksen. Treig, dumme utvisninger og ikke bra nok hockey spiller.
          Thomas Olsen. Bra fart og skudd til tider. Men viser det altfor sjeldent. Hatt nok sesonger på å prestere nå.
          Jonas Oppøyen. Takk for alt. Ga jernet, men skadene tok deg.
          Filip Lalande. For svak over hele linjen.
          Colin Spaberg Olsen. For svak over hele linjen.
          Svein Petter Falk Larssen. God i trygge omgivelser. Faller igjennom i større klubber.
          Pontus Finstad. Ingen vits å signere. Sats på våre egne slik som vi hadde i Leo Halmrast eller Calle Olsen.
          Axel Sundberg. Forsvarer ikke import plass. Går altfor mange kamper usynlig.

De som skal vurderes opp og ned om de fortjener en sjanse til er:

Stefan Espeland. Null fart og tempo. Veik i dueller. Bare seiler utpå isen der.
          David Booth. Ekstrem på sitt beste. Ganske middels når han ikke har noen ved siden av seg. Mye skadet og har nok en sliten kropp.
          Martin Røymark. Bra fart og skudd når det presteres, men ble for lite i år.
          Mika Partanen. Veldig bra fra kamp 2 i serien. Bra driv på skøyer og ett herlig skudd. Håper han kan bli helt frisk fra skaden og signerer. Om han vil.
          Jørgen Karterud. Må 3 hakk opp. Året var til tider ræva.
          Tobias Lindstrøm. Startet året svakt, men tok seg skikkelig sammen inn mot sluttspillet. Klarer han dette fra sesongstart?

Bli med videre:

Breivold er klink.
          Koch. Fantastisk og årets spiller. Herlig å se han spille ishockey.
          Tommi Taimi. Slik jeg forstår slet han med underliggende skade stort sett hele veien. Han kommer tilbake!
          Mathis Olimb. Svak sesong, men kanskje hans første. Vi gir han en ny sjanse.
          Sebastian Johansen. Friskt pust og sylskarp fremover. Få han med!

Kjenner ikke til dem unge navnene like godt. Hospiterer for det meste med noen få bytt, så la dem fortsette med det.
          Mye bra her og ganske enig, bortsett fra noen få:

Søberg er jeg usikker på, men greit å beholde han til det kommer noe annet
          Kalle Ekelund er ingen toppspiller, men han er en av få som står opp for andre i laget. Forsvaret vårt er for veikt, og skal han ut, må det inn en som er tung og vond.
          Strøm har hatt sin beste sesong noensinne, så han ønsker jeg å beholde. Jada, hjerneblødning i nest siste kamp, men det kan skje enkelte.
          Thomas Olsen tror jeg kunne blomstra i rekke med bedre spillere. Et arbeidsjern som har sjelden teknikk, men får det ut for sjelden. Ønsker å beholde.
          Falk Larssen mener jeg er langt bedre enn flere av våre andre "undertallsspillere". Røymark og Johansen er bedre, men Falk er bedre enn de andre vi bruker og vi må ha minst 4stk. Dessuten er han langt mer teknisk enn mange av de andre og jeg tror faktisk han kan bli bedre og tilføre oss noe offensivt og.
          Finstad har potensiale og kommer til å bli meget god. Neste sesong kan bli hans store gjennombrudd, sann mine ord.

Sørvik, Brekke, Oppøyen, Lalande, Spaberg Olsen og Sundberg må ut.

Det må hentes inn gode utenlandske spillere, ikke hjemvendte norske.
          "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Starter med de som har kontrakt videre:

Målvakter:

Backer:
            Espeland 24/25
            Ekelund 22/23
            Strøm 22/23
            Sørvik 22/23
            Taimi 25/26

Forwards:
            Falk-Larssen 22/23
            Finstad 22/23
            Karterud 22/23
            Lindström 22/23
            Olimb 24/25
            T. Olsen 22/23
            Røymark 23/24

Det er ikke vanlig at kontrakter termineres for at man vil bli kvitt en spiller. Så jeg tar som utgangspunkt at disse spillerne fortsetter i klubben. Det er heller ikke så mange norske spillere som er ledig på markedet og som kan være aktuelle for oss. Men noen er det. Jeg mener vi har mest å hente blant utlendinger. Alle våre konkurrenter har seks utlendinger i stallen. Vi har bare brukt fire utlendinger samtidig denne sesongen (Partanen skadet i november, erstattet av Booth). Vi har Ekelund og Taimi på kontrakt, og bør signere fire utlendinger til. Og vi må beholde de fleste norske på laget da alternativene er få. Og vi må ha flere spillere på kontrakt slik at vi står bedre rustet til å tåle skader.

Aller viktigst mener jeg allikevel er på trenersiden. Vi bør ansette en nye trener med naturlig autoritet, som ikke kjenner gutta og som har en god CV når det gjelder å skape et vinnerlag. Det er selvsagt store krav, men jeg mener det er så viktig at vi må strekke oss langt økonomisk for å sikre oss en slik trener.

Målvakter:

Tobias Breivold re-signering
            Steffen Søberg re-signering ??
            (Lars Volden ny ??)

Her skal selvfølgelig Tobias Breivold være med videre. Så er jeg usikker på om klubben ønsker Steffen Søberg med videre, eller om han selv ønsker å fortsette. Når Steffen kom til VIF i 2012 var han bare 19 år og skulle satses på som førstemålvakt etter rutinerte Parick DesRochers. Og det klarte han med glans. Skal vi satse på Breivold, blir 21 år i sommer, som førstekeeper? Eller skal vi fortsette med Breivold og Søberg som keeper-par? Det blir en viktig avgjørelse. Hvis vi skal se oss rundt etter en ny førstekeeper mener jeg vi bør prøve oss på Manglerud-gutten Lars Volden som er født 1992 (et år eldre enn Søberg). Han har vært utenlands i 12 år og har erfaring fra øverste liga i Finland, Sverige, Tsjekkia og Slovakia. Kan han lokkes hjem til Oslo med intensjon om å være førstemålvakt? Storvokst keeper med fin ro i spillet sitt Lars Volden - Elite Prospects

Backer:

Stefan Espeland 24/25
            Kalle Ekelund 22/23
            Villiam Strøm 22/23
            Daniel Sørvik 22/23
            Tommi Taimi 25/26
            Gabriel Koch re-signering
            Stian Solberg juniorkontrakt
            Alexander Bonsaksen ny fra Koo-Koo
            Petter Birkheim Andersen ny fra Grüner

Juniorene Koch og Solberg skal selvsagt satses på. Koch skal spille U-18 1. div VM i påska og kommer til å bli fulgt nøye av NHL-speidere. Han er på listene over europeiske spillere som kan bli draftet. Hvis han blir draftet vil vedkommende NHL-klubb sikkert ha noe å si vedr klubbvalg for Gabriel. Men med et år igjen på VGS har jeg trua på at han fortsetter i VIF minst et år til. Bonsaksen er ferdig i Finland etter denne sesongen, og ønsker å flytte hjem til Oslo med kone og barn. Han skal selvsagt spille for VIF, og han kan bli en meget viktig spiller både på og av isen. Har vært lagkaptein i Finland og nyter stor tillit der. Birkheim Andersen er et backtalent som flere klubber kommer til å være interessert i. Som Oslo-gutt burde VIF være attraktivt for han. 24 poeng fra backplass på et ellers svakt Grüner-lag Petter Birkheim Andersen - Elite Prospects Vi kan gjerne bruke sju backer i kampene. Det gjør alle svenske klubber. Krever bare en god back-coach på benken.

Forwards:

Svein-Petter Falk-Larssen 22/23
            Pontus Finstad 22/23
            Jørgen Karterud 22/23
            Tobias Lindström 22/23
            Mathis Olimb 24/25
            Thomas Olsen 22/23
            Martin Røymark 23/24
            Filip Lalande re-signering
            Colin Spaberg Olsen re-signering
            Sebastian Johansen re-signering
            David Booth re-signering
            Mika Partanen re-signering
            Michael Brandsegg-Nygård juniorkontrakt
            Ny utlending
            Ny utlending

Leo Johansen Halmrast Ny fra Modo U-20 Leo Johansen Halmrast - Elite Prospects
            Evt. Sole Marius Ryen om ikke Halmrast returnerer

Har et håp om at Booth tar et år til. Han skal være med på en ny serie med 3 mot 3 spill i USA, hvor sluttspillet er 20. august Home | 3ICE Når han ble intervjuet av Nitten.no åpnet han for å fortsette i VIF Booths Norge-retur: - En av de rareste månedene i mitt liv (nitten.no) Så har vi sett at Mika Partanen er i Oslo og driver opptrening på Jordal og henger rundt laget der. Har en god følelse for at han ønsker å fortsette i VIF. Så har vi to ledige plasser på kvota som vi bør benytte godt. En evt ny utenlandsk trener har sikkert noen preferanser på hvilke type spillere han ønsker på laget. Og da kan han være med å bestemme hvem de to siste utenlandske forwards skal være, og om vi skal forsøke å resignere Booth og Partanen eller gå for noen andre.

Det betyr farvel til Axel Sundberg, Magnus Brekke Henriksen og evt Sole Marius Ryen. Sundberg er en bra spiller og en fin gutt. Men på utlendingskvota skal vi ha enda bedre spillere.
            Last edited by Pondus; 25.03.2022, 23:56.

Comment

Problemet med våre keepere er at dem er helt jevngode. Når man skal møte best av 7 serie med 3 runder for å vinne NM gull må man ha en som stenger butikken bak der totalt. Det gjør ingen av våre. Derfor jeg tror jeg vi er best tjent med å hente ett suverent førstevalg og la Breivold bli klar supplert med en del kamper i serien. Tusen takk til Søberg for en kjempe bra jobb i mange år.

Comment

Originally posted by Pondus View Post

Aller viktigst mener jeg allikevel er på trenersiden. Vi bør ansette en nye trener med naturlig autoritet, som ikke kjenner gutta og som har en god CV når det gjelder å skape et vinnerlag. Det er selvsagt store krav, men jeg mener det er så viktig at vi må strekke oss langt økonomisk for å sikre oss en slik trener.
                Jeg husker dagen etter at vi tapte finale 4 mot Bønda i 1997 på Jordal og Jimmern satt på målet. Da gikk vel styreleder Erik Lorentzen ut i media og sa: Dette kan vi ikke stå og se på lenger eller noe i den dur. Da hadde bønda vunnet tre strake NM. Allerede da visste jeg at klubben var villige til å strekke seg langt for å ta tilbake tronen. Rett etterpå var Roy Johansen klar og fikk inn blant annet tre svensker i Johan Brummer, Johan Åkermann og Hans Abrahamsson. Det var nesten så man visste da at dette ville vi greie i sesongen 97/98 og det gjorde vi.

Noe sånt vil jeg se nå også fra klubbens side. Å få inn en slik trenertype som du nevner betyr nesten alt nå pluss noen bedre spillere inn.

På mange måter så kan sesongen 21/22 minne litt om nevnte sesong 96/97. Vi hentet før den sesongen Geir Hoff, Cato Tom Andersen, Jan Roar Fagerli, Sergei Puchkov og Serge Boisvert fra Spektrum flyers og var favoritter men var langt unna serie og NM gull. Lov til å håpe at noe tilsvarende skjer nå at vi får inn rett trener og spillertyper som løfter oss opp dit vi ønsker for 22/23 sesongen?
                Last edited by Vader; 26.03.2022, 13:22.

Comment

Colin Spaberg Olsen skal være ferdig i klubben.

Comment

Nå vet jeg ingenting om Spaberg Olsen og det som står her på forumet kan jo for alt jeg vet bare være rykter eller ønsker. Men hvis det stemmer, så kan det være to årsaker. Enten at Colin ikke ønsket å fortsette. Da er det jo helt greit å avklare dette med en eneste gang og man sørger for å ta grep fra klubbens side og publisere en sak om at "Colin har meddelt klubben at han ikke ønsker å fornye sin kontrakt og søker nå nye utfordringer i annen klubb eller studier/arbeidsliv. VIF takker Colin for den flotte innsatsen i alle år". Det er den ryddige måten å gjøre ting på. Dessverre er dette noe VIF omtrent aldri får til. Jeg sitter med følelsen av at hvis en spiller som klubben ønsker ikke vil resignere, så er han "kokkos", "tjukk i hue" og forøvrig bli demonisert og skal kjappest mulig glemmes. Litt av en arbeidsplass det.

Eller det kan være den andre forklaringen. At klubben ikke ønsket å fornye/forlenge kontrakten med Colin. Kanskje fair nok siden han ikke akkurat har vært stjerna i laget de siste sesongene. Men på hvilket grunnlag beslutter man at Colin må ut?

Jeg mener det er å begynne i helt feil ende. Man må jo først begynne med en evaluering av treneren, han som er ansvarlig for hele katastrofesesongen. Så kan det kanskje sies at man må bruke litt tid på en slik evaluering, men når man klarer å konkludere om en spiller på så kort tid, så bør man vel også ha gjort seg opp en mening om treneren har prestert som forventet og om han er noe for fremtiden.

Jeg har jo en klar oppfatning om hva konklusjonen vedrørende hovedtreneren bør være, men om klubben skulle velge galskap og å forlenge kontrakten, så er det i grunn fair det også. Men avklar nå for guds skyld hvem som skal trene klubben først og vurder deretter om hvilke spillere man skal beholde, la gå og hvem man nysignere. Jeg tenker det er riktig at en eventuell ny trener bør kunne ha en del innvirkning på hvem som bør spille for laget.

Sånn man holdt på i fjor, så hadde man spillerstallen på plass før man fant ut hvem som skulle trene klubben. Etter mitt syn, fryktelig amatørmessig.

Og jeg håper virkelig ikke Frikk var avhengig av å se den siste kvartfinalen mot Storhamar for å gjøre seg opp en mening om Sjampo er fremtiden for denne klubben eller ei. Det burde vært klart for lenge siden og man burde arbeidet med å finne en ny trener i månedsvis (om ikke åresvis) allerede.

Men mulig at VIF har blitt en så lite attraktiv klubb å trene at det ikke er spesielt lett å finne trenere. En måte å tiltrekke seg kandidater som man ikke har på radaren per idag, hadde vært å grepet inn dagen etter man røyk mot Storhamar og sparket hovedtreneren og sagt høyt og tydelig at klubben er uten hovedtrener og alle aktuelle kanditater, fra inn og utland, kan bare ta kontakt.
                    Last edited by Undertaker; 30.03.2022, 10:17.

Comment

Originally posted by Undertaker View Post
                      Nå vet jeg ingenting om Spaberg Olsen og det som står her på forumet kan jo for alt jeg vet bare være rykter eller ønsker. Men hvis det stemmer, så kan det være to årsaker. Enten at Colin ikke ønsket å fortsette. Da er det jo helt greit å avklare dette med en eneste gang og man sørger for å ta grep fra klubbens side og publisere en sak om at "Colin har meddelt klubben at han ikke ønsker å fornye sin kontrakt og søker nå nye utfordringer i annen klubb eller studier/arbeidsliv. VIF takker Colin for den flotte innsatsen i alle år". Det er den ryddige måten å gjøre ting på. Dessverre er dette noe VIF omtrent aldri får til. Jeg sitter med følelsen av at hvis en spiller som klubben ønsker ikke vil resignere, så er han "kokkos", "tjukk i hue" og forøvrig bli demonisert og skal kjappest mulig glemmes. Litt av en arbeidsplass det.

Eller det kan være den andre forklaringen. At klubben ikke ønsket å fornye/forlenge kontrakten med Colin. Kanskje fair nok siden han ikke akkurat har vært stjerna i laget de siste sesongene. Men på hvilket grunnlag beslutter man at Colin må ut?

Jeg mener det er å begynne i helt feil ende. Man må jo først begynne med en evaluering av treneren, han som er ansvarlig for hele katastrofesesongen. Så kan det kanskje sies at man må bruke litt tid på en slik evaluering, men når man klarer å konkludere om en spiller på så kort tid, så bør man vel også ha gjort seg opp en mening om treneren har prestert som forventet og om han er noe for fremtiden.

Jeg har jo en klar oppfatning om hva konklusjonen vedrørende hovedtreneren bør være, men om klubben skulle velge galskap og å forlenge kontrakten, så er det i grunn fair det også. Men avklar nå for guds skyld hvem som skal trene klubben først og vurder deretter om hvilke spillere man skal beholde, la gå og hvem man nysignere. Jeg tenker det er riktig at en eventuell ny trener bør kunne ha en del innvirkning på hvem som bør spille for laget.

Sånn man holdt på i fjor, så hadde man spillerstallen på plass før man fant ut hvem som skulle trene klubben. Etter mitt syn, fryktelig amatørmessig.

Og jeg håper virkelig ikke Frikk var avhengig av å se den siste kvartfinalen mot Storhamar for å gjøre seg opp en mening om Sjampo er fremtiden for denne klubben eller ei. Det burde vært klart for lenge siden og man burde arbeidet med å finne en ny trener i månedsvis (om ikke åresvis) allerede.

Men mulig at VIF har blitt en så lite attraktiv klubb å trene at det ikke er spesielt lett å finne trenere. En måte å tiltrekke seg kandidater som man ikke har på radaren per idag, hadde vært å grepet inn dagen etter man røyk mot Storhamar og sparket hovedtreneren og sagt høyt og tydelig at klubben er uten hovedtrener og alle aktuelle kanditater, fra inn og utland, kan bare ta kontakt.
                      Fullstendig tragisk. Ikke at Spaberg Olsen er ferdig men summen av det vi bedriver med og måten det gjøres på. Storhamar hadde Petter Thoresen klar for en måneds tid siden. Hvor er vi? Kommer det en ny trener evt en avklaring før eller etter VM?

Comment

Nå må vel klubben få summet seg etter det som skjedde på fredag? Nå skal vel det nye Elitestyret sette premissene for neste sesong, sikkert derfor dette ikke er avklart enda tipper jeg.

Comment

Er ganske overbevist om at både Koch og Nygaard forsvinner, noe jeg håper for Deres del

Comment

Originally posted by Enga2099 View Post
                            Nå må vel klubben få summet seg etter det som skjedde på fredag? Nå skal vel det nye Elitestyret sette premissene for neste sesong, sikkert derfor dette ikke er avklart enda tipper jeg.
                            Greit nok det du sier, men det haster å få dette på plass hvis vi skal unngå å havne i samme knipa som i fjor sommer hvor Roy ble sparka og en sjanseløs Kenneth Larsen fikk jobben uten å få mulighet til å påvirke så mye på spillersiden. Vi har nettopp gjort oss ferdig med en fiaskosesong og vi kan ikke la den fortsette selv etter at siste kamp er spilt og sende spillere ut/inn av døra uten at en ny trener er på plass. Den må ryddes i stallen, helt klart, og den ryddejobben skal være kommende treners jobb. Men greit vi kan ha litt is i magen til rett over påske.

Comment

Enig, det kreves litt tempo her nå. Jeg forventer ikke at et nytt styre ordner ting på dager, men å vente til etter eller i løpet av påsken er altfor tregt. Jeg regner med at det ikke kom som noe sjokk eller overraskelse for de som ble valgt inn i styret at de faktisk kunne bli det. Da regner jeg også med at de har gjort seg noen tanker om hva status er og hva dette vil kreve av de. Stene spilte vel i klubben så sent som i fjor, så jeg vil bli overrasket over om han trenger en evighet på å sette seg inn i hva som skjer og hva som er problemene. Jeg formoder også at den nye styrelederen og Anders Myrvold både har fulgt med tett og har forberedt seg litt mentalt på de oppgavene de står ovenfor.

Jeg forventer i grunn at det bør begynne å skje en del allerede neste uke. Da har Arnold Nybo hatt nok tid til å kalle inn til styremøte og de nye styret bør begynne å virke.

Når det gjelder hovedtrenerrollen, så må denne avklares snarest. Det er helt riktig at det blir veldig rart om man rydder spillerstallen først og så finner man treneren til slutt. Kenneth Larsen fikk vel ikke de beste inngangsverdiene for hva han skulle få til.

Jeg er heller ikke nødvendigvis enig i at Storhamarløsningen med Petter Thoresen var helt optimal. Hvis dagens Storhamartrener har gitt beskjed om at han ikke ønsker å fortsette, så greit nok. Men jeg synes det også er litt uryddig å ansette ny trener uten å ha avklart helt skjebnen til dagens trener. Er et morsomt scenarie om Storhamar går hele veien og vinner bøtta og så må hovedtreneren slutte. Da har PT greit press på seg neste sesong. Tenk å ta over etter treneren som klarte å sende VIF ut i kvarten og vinne bøtta.

Men til VIFs hovedtrener. Det er ikke nødvendigvis slik at man må ha hele pakka på plass. Sånn jeg ser dette, så er det en to-trinnsprosess. Først må man avklare om man skal bytte trener og så må man eventuelt finne ny trener.

Å avklare det første burde være veldig greit. Ønsker Sjampo og forsette eller ei? Er svaret NEI, så kan man like godt bare avklare dette med en gang. Ønsker han å fortsette, så får klubben ta en vurdering på om de ønsker at han skal fortsette. Er svaret til klubben JA, så er det jo bare å resignere kontrakten og avklare det hele. Er svaret til klubben NEI, så er det fortsatt bare å rydde opp i dette og takke han av så fort som overhodet mulig.

Så kommer den noe mer utfordrende jobben med å finne en ny trener. Er man en attraktiv klubb, så kan jeg ikke tenke meg det er noe problem å gå offentlig ut med at klubben er på jakt etter trener. Da vil gode kandidater fra inn og utland melde seg. Men jeg frykter at klubben er langt mindre attraktiv å være i en vi liker å tro. Derfor tør man ikke ta en avgjørelse med Sjampo, siden de kan risikere at de eneste som melder seg en bussjåføren på 37-bussen og fylliken på Kampen bistro. Men ut fra min mening, så kan det selv me de tre kandidatene bli usikkerhet om hvem som er mest egnet til å lede laget fremover.

Håper virkelig det nye styret klarer å ta tak i ting snarest og snu dette fra det sirkuset denne klubben har vært de siste årene

Comment

Working...
                              X