Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Lagbygge sesongen 2023/2024

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lagbygge sesongen 2023/2024

Ajour 4. juni

Her kommer etter hvert mer om lagbygge foran neste sesong. Åpningsinnlegget vil holdes ajour med hvilke spillere som vi har på kontrakt.

Det er bestemt at utlendingskvota skal beholdes med seks utlendinger. Så vet vi at Ekelund og Ahlholm har blitt norske.

PS! Oversikten er basert på Elite Prospects - Vålerenga og Elite Prospects - Vålerenga

Keepere (2)

Tobias Johansen Breivold 23/24
    Joona Partanen 23/24 (har norsk pass)

Backer (5)

Tommi Taimi 25/26
    Stian Solberg 23/24
    Gabriel Koch 24/25
    Daniel Bøen Rokseth 24/25
    Linus Rosdahl 23/24

Forwards (11)

Pontus Finstad 24/25
    Sebastian Johansen 24/25
    Magnus Brekke Henriksen 23/24
    Mathis Olimb 24/25
    Thomas Olsen 24/25
    Mika Partanen 23/24
    Martin Røymark 23/24
    Sander Thoresen 23/24
    Benjamin Byrkjeland 24/25
    Didrik Nøkleby Svendsen 23/24
    Jørgen Karterud 24/25

Fire ledige plasser på utlendingskvota.

Inn:

Joona Partanen, fra Stavanger Oilers
    Benjamin Byrkjeland, fra Stjernen
    Gabriel Koch, fra Malmö U-20
    Daniel Bøen Rokseth, fra Stavanger Oilers
    Linus Rosdahl, fra Ringerike

Rykter inn:

Petter Birkheim Andersen (fra Storhamar)
    Michael Haga (fra Black Wings Linz, Østerrike)
    Håvard Salsten (fra Sparta)

Ut:

Tobias Lindström - Frisk Asker
    Villiam Strøm - Storhamar
    Joachim Lunde Hermansen - Stjernen
    Andreas Martinsen - Storhamar
    Filip Lalande - Stjernen
    Daniel Sørvik (legger opp)
    Darien Craighead
    Justin Hamonic - Odense
    Mitch Gillam - Odense
    Stefan Espeland - Storhamar

Uten kontrakt:

Kalle Ekelund
    Mark Auk
    Rasmus Ahlholm
    Last edited by Pondus; Yesterday, 15:40.

— Vi hadde jo en drøm om å nå finalene, men alt i alt synes jeg vi gjør en godkjent sesong, sier svensken.

Nå ser han fram til å skulle sette enda mer preg på østkantlaget i sin andre sesong som hovedtrener på Jordal.

— Nå skal vi bygge videre på den grunnstammen vi har her. Og så kan vi kanskje få hentet inn noen spillertyper vi har manglet denne sesongen, sier han.

God ferie, Vålerenga hockey! — Fryktelig trist å ryke, sier veteran Tobias Lindström (vartoslo.no)

Comment

Er det lov å håpe på at vi starter lagbygget asap denne gangen, slik at vi får hele sesongoppkjøringa med tilnærma full tropp? At investorene og sportssjefen sørger for god nok bredde i troppen allerede fra början - og heller bygger på et allerede sterkt lag når det er behov utover i sesongen? På den måten vil man kanskje kunne ta førsteplassen og stille enda sterkere rusta til sluttspillet.

Bør Gabby, Halmrast og Calle kontaktes?​ Anser det som en selvfølge at man heller får inn en god, norsk andrekeeper som kan konkurrere om plassen med Tuben.

Comment

Originally posted by Haraldspokal View Post
        Er det lov å håpe på at vi starter lagbygget asap denne gangen, slik at vi får hele sesongoppkjøringa med tilnærma full tropp? At investorene og sportssjefen sørger for god nok bredde i troppen allerede fra början - og heller bygger på et allerede sterkt lag når det er behov utover i sesongen? På den måten vil man kanskje kunne ta førsteplassen og stille enda sterkere rusta til sluttspillet.

Bør Gabby, Halmrast og Calle kontaktes?​ Anser det som en selvfølge at man heller får inn en god, norsk andrekeeper som kan konkurrere om plassen med Tuben.
        Nå har vi trener på plass før vår og sommerengjøringa og får også hele treningsgrunnlaget fra scratch. Det nytter ikke å stå med lua i hånda som du sier. Vi må være på ballen umiddelbart og jeg har tro på at vi kan få ett bedre lag til neste sesong.

Vi må også treffe på utlendingene. Vi har ikke råd til bomkjøp som Tørnquist igjen. De må gå rett inn og styrke laget og dominere.

Tipper også at Andersson har lært en del om norsk hockey nå og vil være bedre rusta for det som venter med ett år i Norge.

Skuffelsen fra i går sitter i fortsatt selv om vi så periodvis hvor sterke vi kunne være på vårt beste med 6-3 mot Storhamar, 4-0 i kamper mot Frisk og 6-1 mot Stavanger. Enda mer bredde og noen dominante utlendinger inn så kan det bli bra.

Orker ingen vurdering enda over hver enkelt men ut i fra denne sesongen så er jo Finstad en spiller som jeg håper fortsetter fremgangen og også Thomas Olsen som kanskje ikke var så dominant mot Storhamar som vi håpet på.

Så håper jeg på at Martinsen signerer på en ny kontrakt med oss.

Comment

Skal se på alle tre lagdelene, og starter selvsagt på keeperplass.

Jeg mener det nå ikke skal være tvil om at VIF satser på Tobias Johansen Breivold som vår førstekeeper. Det er tre grunner til dette.

1) For det første er Breivold et stort keepertalent som jo er fostret opp i en egen klubb. Han fyller 22 år i juli og har allerede voktet VIF-buret i 68 kamper med redningsprosent hhv​ 91,7% og 91,1% de to siste sesongene. Etter at Mitch Gillam kom til VIF i slutten av november ble Breivold stort sett henvist til å spille kampene mot lagene nederst på tabellen. I sluttspillet fikk han ikke sjansen før i den siste kampen mot Storhamar. Da kom han inn mot slutten av 1. periode etter at Gillam skadet seg (lysken?).

Det keeperspillet Breivold kom opp med de to siste periodene imponerte meg. Da hadde han ikke spilt kamp på fire uker (siste serierunde 28. mars). Han var sikkerheten selv mot et meget godt Storhamar-lag og slapp inn bare et mål i undertall, og reddet ellers 26 av 27 skudd som gir 96,3%

2) Som ektefødt Vålerenga-gutt er det gode sjanser for at Breivold kan være vår førstekeeper i mange sesonger. Han har allerede fått prøve seg på A-landslaget. Konkurransen om å komme på VM-laget er hard da vi har flere unge keepertalent som kjemper om 1-2 plasser bak Haukeland. F.eks Trym Gran i Storhamar og Tobias Normann i Sparta. Begge er like gamle som Breivold. Her skal vi legger merke til at Normann velger å forlate Sparta etter at han delvis ble henvist til å være andrekeeper bak Kevin Carr som ble hentet rundt seriestart.

Jeg frykter at om VIF nå resignerer Mitch Gillam, eller henter en annen utenlandsk keeper, vil Breivold kanskje be seg fri fra kontrakten for å gå til en klubb som vil satse på han som førstekeeper. F.eks Sparta eller Stjernen. Mens om vi satser på Breivold tror jeg klubbfølelsen er så stor at det skal mye til å lokke han vekk fra Jordal Amfi senere og at han kan være hos lenge, veldig lenge.

3) At Breivold er norsk er en stor fordel ift det totale lagbygget. Da kan vi ha seks utenlandske utespillere. Pr i dag har vi Taimi og Partanen. Det betyr at vi f.eks kan ha to (nye) utenlandske backer og to (nye) utenlandske forwards.

Hvis vi satser 100% på Breivold mener jeg at vi bør ha to andre unge norske keepere på A-laget. Og så må det være slik at om Breivold skulle få en langtidsskade så kan vi hente inn en utenlandsk keeper. Jeg nevner nå noen alternativ:

-- Edgar Ramirez Talm (2004). Talm er U-20 lagets keeper. Han var med på A-laget som reservekeeper hele høsten, og trente da fast med laget. Etter at Gillam kom i november har Talm bare vært med U-20. Der har han best statistikk i U-20 serien med 92,6% på 25 kamper. Holder da U-20 alder en sesong til. Edgar Ramirez Talm - Elite Prospects

--Anders Iversen Haugum (2001). Lørenskog-gutt som har spilt for Furuset de to siste sesongene. Ble hentet til Storhamar i februar for å være reservekeeper pga skade på en av de andre keeperne. 192 cm, så han ruver i målet Anders Iversen Haugum - Elite Prospects

-- Mathias Schjerpen Arnkværn (2003). Siste års junior dette fra Hamar som har spilt U-20 for Mora IK (sammen med Brandsegg-Nygård). En av flere keeper-talenter som er fostret opp i Storhamar. Må finne seg et seniorlag nå. Mathias Schjerpen Arnkværn - Elite Prospects

--Magnus Knutsen (2003). Har flere sesonger hos VIF fra U-16 til U-20 og har trent med A-laget og vært reservekeeper i et antall kamper. I Lørenskog fra sist høst. Magnus Knutsen - Elite Prospects

--Jørgen Hanneborg (1999). Lørenskog-gutt med erfaring fra Lillehammer og Stjernen. Sist i Hockeyallsvenskan. Jørgen Hanneborg - Elite Prospects

--Sebastian Hagen Aarsund (2004). Stavanger-gutt med tre sesonger i Frölunda. Sebastian Hagen Aarsund - Elite Prospects

​​​​

Comment

Helt enig. Selv om Tuben har vist hva han kan tidligere, og toppnivået hans er meget høyt, så må jeg ærlig innrømme at jeg var nokså nervøs når han måtte komme inn på det tidspunktet i en så avgjørende kamp uten å ha spilt på en hel måned.

Men han var knallgod. Og forhåpentligvis litt symbolikk i at han tok over plassen igjen før kommende sesong.

Han var også en stor årsak til at vi tok 3. plassen i serien, men hadde samtidig en liten formsvikt etter at Gillam kom inn, så det var naturlig at det ble som det ble når vi kjempet om edelt metall.

Synes vi bør ha 2 keepere som holder nivået uansett.

Comment

Da er ikke overraskende Craighead ferdig i klubben så der kan vi stryke en utlending av lista. Mulig jeg tar feil men sitter med en følelse av at Hamonic fort kan være nestemann ut av utkendingene.

Comment

Ja jo være aprilspøk fra Jordal.......Craighead har jo vært årets påskekylling

Comment

Farlig hets

Farlig hets - Klanen, Vålerengens Idrettsforenings uavhengige supporteres klubb

Comment

Calle er i samtaler med Stjernen

Comment

På backplass har vi altså tre spillere klare:

Tommi Taimi 25/26
                      Stian Solberg 23/24
                      Stefan Espeland 24/25

Taimi er helt klart vår beste back. Spiller hardt, setter inn flere susere av noen taklinger. Leverte også 31 poeng i serien og åtte poeng i sluttspillet. At Stian Solberg valgte å bli hos oss er nesten som å få inn en ny spiller. Har ikke spilt på A-laget siden 3. nov. Er bare 17 år men allerede meget robust. Skal ha trent hardt i styrkerommet og ryktene sier han har lagt på seg 8-10 kg i muskler. Jeg tror at Stian fortsetter utviklingen og at han blir en topp-4 back hos oss med istid i både overtall og undertall. Skal spille U-18 A-VM i april og er sikkert på laget i U-20 A-VM i desember.

Når det gjelder Espeland så går jeg ut fra at Stefan selv, men også klubben, jobber ut fra at kontrakten gjelder. Da må de jobbe sammen med det mål at Stefan er topp-6 back for VIF neste sesong. Vi vet hvilket nivå han kan holde. ​Hadde 30 poeng, hvorav 13 assist i overtall. Stefan Espeland - Elite Prospects

Så mener jeg at både Kalle Ekelund og Villiam Strøm skal være med videre. De er begge bare 32 år. Ekelund har blitt norsk, noe som gjør det enda klarere at han skal være med videre. Ekelund hadde en ok sesong, men burde kunne bidra med flere poeng fra backplass. 16 er ikke godt nok med tanke på at han hadde hhv 42 og 39 poeng for 3-4 sesonger siden. Men det er positivt at han har sluttet med å ta mange dumme utvisninger. Villiam Strøm leverte på det jevne. Men det finnes knapt norske alternativer som storvokst og defensiv trygg back. Derfor ser jeg gjerne Villiam med videre.

Da er vi fremme ved de to utenlandske backene vi kommer til å trenge. Det er her vi virkelig kan forsterke laget. Jeg er ikke overbevist om at vi skal forsøke å beholde Mark Auk og/eller Justin Hamonic. Hvis vi skal beholde en av dem må det bli Auk. Han leverte brukbare 32 poeng i serien men dummet seg litt ut når han absolutt skulle krangle med Djupvik etter kampslutt og klarte å få skulderen ute av ledd i første semi. Hamonic ble hentet for å være en tøff defensiv back. Jeg synes ikke vi fikk se mye av den tøffheten og han var helt ubrukelig offensivt.

Når jeg ser hva Stavanger Oilers har i sin toppback, Martin Lefebvre med 52 poeng i serien og 15 poeng på bare åtte kamper hittil i sluttspillet, så er det klart at VIF ville hatt mye igjen for å hente en offensiv back som Lefebvre. Når vi hentet Hamonic hentet samtidig Storhamar Jakub Kindl med over 600 kamper i respektive NHL/AHL. Han leverte 14 poeng på 19 kamper i serien. Det er rett og slett klasseforskjell på Kindl og Hamonic, som leverte 1 poeng på 12 kamper. Vi bør absolutt lete etter en back som Kindl. En som kommer inn med erfaring og lederegenskaper.​

Oppsummert har vi da sju backer. Og vi trenger minst en til. Aller helst to til. Det går rykter om at Joachim Lunde Hermansen er ønsket i Sparta. Jeg kunne godt tenke meg å ha med Hermansen videre som en back-up spiller både som back og som forward (han spilte forward frem t.o.m. sesongen 21/22. Jeg lister nå opp tre unge backer jeg mener kan være gode nok for VIF. Alle er født i 2004 som betyr at de er siste års U-20 neste sesong:

--Gabriel Koch har et år igjen av den kontrakten han fikk med Malmö i fjor. Da var det snakk om at han skulle trene med A-laget, men spille med U-20 laget. Han var uheldig med skader sist høst, men har spilt alt for U-20 etter nyttår. Fikk aldri sjansen på A-laget som så vidt unngikk nedrykk. Koch er jo selvskreven på U-20 landslaget som skal spille A-VM med start 26. desember. Han bør absolutt spille seniorhockey. Det spørs om han vil få det i Malmö som kan finne på å låne han ut til en klubb i Allsvenskan. Her bør VIF være på hugget å få til en låneavtale slik at Gabriel får utvikle seg videre med spill i moderklubben i trygge omgivelser. Gabriel Koch - Elite Prospects

(--Jonas Nyhus Myhre har signert for Sparta)

--Tobias Bjerke-Larsen har VIF som moderklubb men har vært i Färjestad de siste tre sesongene. Storvokst back som er veldig solid og god. Også han bankers på VM-laget til U-20. Tobias Bjercke Larsen - Elite Prospects

Oppsummert kan vi se slik ut på backplass:

Tommi Taimi
                      Stian Solberg
                      Stefan Espeland
                      Kalle Ekelund
                      Mr X (utlending) (evt Mark Auk)
                      Mr X (utlending)
                      Gabriel Koch evt Tobias Bjerke Larsen
                      Last edited by Pondus; 06.04.2023, 00:34.

Comment

Og der er Lindström ferdig. Ikke ønsket videre av klubben. Legger ikke skøytene på hylla, så blir vel å se hos Frisk eller Lørenskog.
                        Last edited by vifboy93; 03.04.2023, 18:53.
                        Kjekkere gutter finnes vel ei

Comment

Synd med Tobbe,i god gammelt slag en klassespiller! Blir vel Lørenskog på han da.

Comment

Tobias Lindström er en legende i klubben. Han har vært ekstremt lojal og trofast mot klubben i 10 sesonger selv om han har hatt flere lukrative tilbud fra større ligaer han kunne hoppet på underveis. En fantastisk fin fyr som dessverre aldri fikk løfte bøtta her. Alt godt ønskes videre!

Når det er sagt gjør klubben en helt korrekt avgjørelse her. Lindström er langt over toppen sportslig sett og hvis VIF mener alvor med tittelambisjoner kommende sesonger kan man ikke signere gamle helter basert på tidligere prestasjoner.

Jeg tror flere godt voksne spillere fra 22/23 sesongen er i faresonen angående nye kontrakter. Hvis en spiller ikke har utviklingspotensiale for å bli en bedre hockeyspiller bør vedkommende heller ikke signeres, sånn må det nesten være ellers så kommer vi aldri til å vinne noe igjen.

Blir en spennende silly season, tror det kan skje mange omveltninger før laget går på is i august.

Comment

Originally posted by glindh View Post
                              Tobias Lindström er en legende i klubben. Han har vært ekstremt lojal og trofast mot klubben i 10 sesonger selv om han har hatt flere lukrative tilbud fra større ligaer han kunne hoppet på underveis. En fantastisk fin fyr som dessverre aldri fikk løfte bøtta her. Alt godt ønskes videre!

Når det er sagt gjør klubben en helt korrekt avgjørelse her. Lindström er langt over toppen sportslig sett og hvis VIF mener alvor med tittelambisjoner kommende sesonger kan man ikke signere gamle helter basert på tidligere prestasjoner.

Jeg tror flere godt voksne spillere fra 22/23 sesongen er i faresonen angående nye kontrakter. Hvis en spiller ikke har utviklingspotensiale for å bli en bedre hockeyspiller bør vedkommende heller ikke signeres, sånn må det nesten være ellers så kommer vi aldri til å vinne noe igjen.

Blir en spennende silly season, tror det kan skje mange omveltninger før laget går på is i august.
                              Helt enig med deg, Tobbe er dessverre langt forbi sin storhetstid. Vi har sett det de siste sesongene, men spesielt denne sesongen.
                              En fantastisk spiller å ha hatt i klubben vår, men samtidig helt nødvendig å la gå nå.
                              Håper han får en eller annen form for hyllest, det fortjener han.
                              "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Working...
                              X