Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Lagbygge sesongen 2023/2024

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by Kero View Post
    Svar fra Myrvold: https://www.youtube.com/watch?v=LzlQXtT5gVE

Han sier altså at vi skal starte sesongen med 13 løpere, og 7 backer på kontrakt. Og 4 importer slik at vi da har anledning til å hente 2 importspillere utover i sesongen
    Han sier også at de jobber med en løsning med Espeland og at det nærmer seg.
    Var ingen spm. angående Ekelund eller Ahlholm, men jeg vil kanskje anta at Ekelund signeres og at arbeidsforholdet med Espeland avsluttes. Da står vi med 6 backer, også regner jeg med at erstatteren til Espeland blir en import. Da er det 7 backer og ingen plass til Rosdahl som har vært ryktet inn?

Dersom Ahlholm signeres så har vi jo 12 løpere på kontrakt og da mangler kun den 1. centeren som Myrvold pratet om som da blir siste import fra seriestart.
    Men så sier jo Myrvold at man er i dialog med Ludvig Hoff, og vi har også vært linket til Michael Haga.
    Kanskje det her avventes med Ahlholm for å se hva som skjer i markedet?(Hoff/Haga)

Det velges da altså å starte med en relativt tynn tropp, men det er muligens fordi man også har trua på flere av junior spillerne våre?
    Også har man da 2 importplasser som kan fylles etterhvert som laget setter seg, evt. skader, eller mangler viser seg.

Synes han svarer godt angående Lindstrøm. Fredrik Andersson ønsker å spille en skøytesterk hockey og der falt Lindstrøm totalt igjennom siste sesongene. I tillegg til at han heller ikke har stått frem når det virkelig gjelder, på tross av en, også etterhvert sist sesong, brukbar poengplukking.

Edit: Er jo noe som ikke stemmer angående importplasser. Enten er ikke Auk signert, eller så glemte Myrvold det når han sa vi kun hadde Taimi og Partanen på kvota, og det ville jo vært litt rart om han glemte det.
    Og da blir hele regnestykket jeg har gått utifra feil også,når jeg regnet med Auk men ikke regnet han på kvota. Skrev innlegget rett etter jeg så videoen med Myrvold. Men men jeg lar innlegget stå nå
    Ble litt overrasket nå. Trodde vi skulle ha 8+14 utespillere.

På backen har vi bare fem mann nå når Auk tydeligvis ikke er på kontrakt. Espeland skal ut og der kommer nok Ekelund inn. Så skal vi sikkert ha en importback (kan bli Auk?) og Rosdahl. Det blir sju hvis jeg teller rett.

Blant forwards har vi 11. Vi jakter Haga og Hoff. Og skal sikkert ha en utlending. Tenker at om de to norske glipper må vi bruke en plass til på kvota til en utlending.

Han snakker om å gi noen av de unge sjansen på trening og kamp. Walther-Sneve, Haugen Evensen og Torrisen ble nevnt. Jeg vil også nevne backene Mowe og Greve Strand.
    Last edited by Pondus; 17.05.2023, 11:51.

Comment

• Har sikker kilde på at Mark Auk fortsatt er aktuell for å fortsette i VIF.

Comment

• Thomas Olsen storspiller i VM. Setter den avgjørende straffa når vi vinner 3-2 mot Canada. Rekkekompis på landslaget Thomas Berg-Paulsen går fra Oilers til Malmö i SHL. Thomas Olsen har vært bedre enn Berg-Paulsen. Så jeg frykter han får et tilbud fra Sverige han ikke kan takke nei til. Han skrev under på en ny 2-årskontrakt i januar, men spillerne har gjerne klausuler som sier de kan gå til en bedre liga. Om han ikke har det kan VIF evt få en kompensasjon fra klubben han går til. Håper jo at han fortsetter i VIF, men om han får tilbud fra en SHL-klubb fortjener han å bli sluppet av VIF. Da er det greit at VIF holder igjen to plasser på utlendingskvota. Kanskje vil vi trenge å erstatte Thomas Olsen?

Comment

• Backen Petter Birkheim Andersen skal være aktuell for Vålerenga. 23 år fra Oslo. Storvokst og med imponerende 24 poeng for Grüner sesongen 21/22, Sist sesong i Storhamar hvor han ikke alltid fikk spille så mye.

Petter Birkheim Andersen - Elite Prospects

Hamar Arbeiderblad skriver:

Petter Birkheim Andersen (23) skal ha fått et tilbud fra klubben som han takket nei til, og han skal nå sitte med et tilbud på hånda som han vurderer.

Han skal også være på lista til Vålerenga, mens Frisk Asker også har vært litt i loopen rundt ham.

Storhamar har allerede Jakub Kindl, Sverre Rønningen, Andreas Hjelm, Adrian Saxrud Danielsen, Sander Hurrød, Villiam Strøm og Mathias Papuga på kontrakt. I tillegg skal de hente en utenlandsk back til. Da har de i så fall åtte backer.

Dermed kan det være at 23-åringen vurderer hvorvidt konkurransen om istid kan bli i tøffeste laget for ham.

HA-sporten har flere ganger forsøkt å kontakte Birkheim Andersen, men uten å oppnå kontakt med ham.
          -------------------------------------------

Det er jo lenge siden vi hørte om interesse for Linus Rosdahl fra Ringerike. Nitten.no skrev at han var klar for VIF. Men det har aldri blitt bekreftet. Kan det være at vi heller vil ha Birkheim Andersen hvis han er ledig? Etter som Anders Myrvold sa vi skulle starte med 7 backer på A-lags kontrakt og bruke juniorer ut over det tror jeg ikke vi skal ha både Rosdahl og Birkheim Andersen. Da ville jeg ha gått for sist nevnte. God spiller dette.

Skårer 2-2 målet her
          Sammendrag: Lillehammer - Grüner 2-3 (tv2.no)

​På backplass har vi nå fem mann:

Backer (5)

Tommi Taimi 25/26
          Stian Solberg 23/24
          Stefan Espeland 24/25
          Gabriel Koch 24/25
          Daniel Bøen Rokseth 24/25​

Her går jeg ut fra at Kalle Ekelund kommer inn for Espeland som skal være ferdig i klubben. Så skal vi ha en utenlandsk back. Det kan bli Mark Auk. Så kan det altså bli Rosdahl eller Birkheim Andersen som sjuende back.

Comment

• Da er det klart at Stefan Espeland er ferdig i VIF. Han hadde kontrakt i to sesonger til:

-Vålerenga Ishockey og Stefan Espeland er blitt enige om å avsutte arbeidsforholdet. Etter en lengre prosess mellom partene har man kommet fram til en løsning. Vi takker Stefan for tiden han har vært i Vålerenga og ønsker han lykke til videre, sier Anders Myrvold.

-Jeg er glad for at vi fant en akseptabel løsning gitt en krevende situasjon. Jeg ser nå framover og er klar for nye utfordringer. Jeg vil takke medspillere og supportere for mange gode og minnerike opplevelser, sier Stefan Espeland.

Vålerenga og Stefan Espeland avslutter arbeidsforholdet - Vålerenga Oslo (vif-hockey.no)

Synes dette har blitt håndtert bra. Espeland har sikkert fått en kompensasjon som han fortjener.

Har nå redigert åpningsinnlegget ift kontrakter og rykter. Vi har nå 4 backer og 11 forwards. Vi vet at de vil starte med 7 backer og 13 forwards. Vi skal altså ha inn fem spillere. Er ganske sikker på at Kalle Ekelund er den ene. Så har vi muligheten til å signere 4 utlendinger. Men Myrvold var klar på at vi skal holde 2 plasser ledig. Så 3 av de siste spillerne inn skal være norske (Ekelund har norsk pass) og 2 kan være utlendinger. Så er jeg spent på om noe skjer rundt Thomas Olsen og evt tilbud fra utlandet. Mister vi han kan han erstattes av en 5. utlending.

Comment

• Og Rosdahl bekreftet inn av klubben på Twitter.

Comment

• Originally posted by KarlMarxBeard View Post
                Og Rosdahl bekreftet inn av klubben på Twitter.
                Dette tror jeg blir bra. Fin type og en bra spiller. Opplagt store muligheter til å bli bedre i VIF med høyt nivå på medspillerne i treningshverdagen.

Linus Rosdahl klar for Vålerenga - Vålerenga Oslo (vif-hockey.no)

Comment

• Vålerenga hadde Lørenskog som samarbeidsklubb sesongen 2022/2023. Etter som Lørenskog nå har rykket opp til Eliteserien kan vi ikke samarbeide med dem. I stedet er det nå tegnet avtale med Grüner som jo skal spille i 1. divisjon kommende sesong.

Vålerenga Ishockey Elite inngår samarbeidsavtale med Grüner Ishockey - Vålerenga Oslo (vif-hockey.no)

Når man har en slik samarbeidsavtale kan spillere som holder U-23 alder (født 2001 eller senere) kommende sesong gå helt fritt mellom klubbene. I tillegg kan andremålvakt i sist kamp for VIF spille for Grüner i deres neste kamp. Poenget er at det ikke trengs noen overgangspapirer da det er inkludert i samarbeidsavtalen,

Sist sesong spilte seks av VIFs juniorer kamper for Lørenskog i 1. divisjon. Casper Haugen Evensen spilte 16 kamper og gjorde 15 poeng. De andre fem var Herman Mowe (3), Thomas Greve Strand (1), Theodor Skjellum-Kokkim (3), Kasper Walther-Sneve (6) og Christian Torrisen (3). Motsatt vei gikk Jonas Nyhus Myhre som fikk to kamper for VIF A-lag i desember.

Det er også mulig for eldre spillere å gå mellom lagene. Vi kan f.eks låne en spiller som Kevin Nilsen Berg, som spilte to kamper for VIF i sesongen 2021/2022 på utlån fra Lørenskog, i et antall kamper. Men før han kan spille for Grüner igjen må han stå over en seriekamp for VIF før han er klar for neste Grüner-kamp.

Så er det et viktig poeng at samarbeidsavtalen pauses 15. februar som er siste dag for overganger. Før den tid må man bestemme seg for hvor den enkelte spiller skal avslutte sesongen. Ingen VIF-juniorer spilte for Lørenskog etter 15. februar sist sesong. Det ble prioritert at de skulle spille for U-20 ut seriespillet og sluttspillet, og være tilgjengelig for A-laget.

Det biir spennende å se hvordan samarbeidet blir å fungere. Jeg tror at noen av de spillerne jeg nevnte over her kanskje blir å finne i andre klubber kommende sesong. F.eks vil Lørenskog trenge flere norske spillere. Da er det ikke sikkert det er så mange aktuelle spillere på vårt U-20 til å spille enkeltkamper for Grüner.

Comment

• Fortsatt mye uavklart ifm lagbygge. Usikkert om Mark Auk tar en ny sesong i VIF. Kalle Ekelund kan forsvinne til utlandet. Usikkert vedr Rasmus Ahlholm, og om Michae Haga blir VIF-spiller. https://www.nitten.no/blogg/auk-kan-...det-jobbes-med

Comment

• Jeg må si at jeg sliter litt med å se hvordan vi skal få ett slagkraftig lag som skal kjempe om titler kommende sesong. Ja det er en opprydning og det tar tid og for all del, Koch og Rokseth inn er veldig bra, men om de andre nye hever laget voldsomt er jeg ikke sikker på, kan være og jeg tar gjerne feil.

Ellers er det vel flere ut enn inn pr dags dato så spørsmålet blir om man fyller på med flere yngre ellers blir det en dårligere bredde i stallen.

Liker ikke svartmaling, men savner noen flere skikkelige kanoner inn som virkelig hever laget. Det trenger vi sårt hvis vi skal være med helt i toppen.

Comment

• Originally posted by Vader View Post
                        Jeg må si at jeg sliter litt med å se hvordan vi skal få ett slagkraftig lag som skal kjempe om titler kommende sesong. Ja det er en opprydning og det tar tid og for all del, Koch og Rokseth inn er veldig bra, men om de andre nye hever laget voldsomt er jeg ikke sikker på, kan være og jeg tar gjerne feil.

Ellers er det vel flere ut enn inn pr dags dato så spørsmålet blir om man fyller på med flere yngre ellers blir det en dårligere bredde i stallen.

Liker ikke svartmaling, men savner noen flere skikkelige kanoner inn som virkelig hever laget. Det trenger vi sårt hvis vi skal være med helt i toppen.
                        Spørs på økonomien hvor store kanoner vi har muligheten til å signere. Orker ikke at vi også skal havne der Lillehammer, M/S, Storhamar og Stjernen har endt opp. Tror det er fornuftig med litt is i magen, og få på plass sponsorer og økonomi før vi brenner av for mye penger.
                        En by, ett lag - ett Vålenga

Comment

• Originally posted by andgus View Post

Spørs på økonomien hvor store kanoner vi har muligheten til å signere. Orker ikke at vi også skal havne der Lillehammer, M/S, Storhamar og Stjernen har endt opp. Tror det er fornuftig med litt is i magen, og få på plass sponsorer og økonomi før vi brenner av for mye penger.
                          Synes det er litt rart at det skal være økonomien det henger på om vi kan forsterke laget. Men så jo at Myrvold kommenterte at vi ikke kunne være med på pengegaloppen til Storhamar og Oilers (husker ikke hvor jeg leste det). Det kan også være taktikkeri ift forhandlinger med nye spillere, at de ikke skal tro de kan forlange hva som helst. Men som sagt, litt vanskelig å forstå seg på.

Jeg skulle gjerne sett at klubben var tidlig ute med å signere et par klassespiller fra utlandet. En back og en forward. Det ville gitt optimisme hos supportere og ikke minst hos sponsorer. Og det ville vise andre aktuelle spillere at vi mener alvor med praten om å hente bøtta hjem. Men det er nok ikke slik at gode utlendinger står i kø for å komme til den norske ligaen. Så vi ender kanskje opp til slutt med spillere som ikke har fått seg kontrakt andre steder.

I dag kom også nyheten om at et par finske klubber viser interesse for Thomas Olsen. Men det er intet konkret foreløpig. Så har også Thomas en luring som agent. En som gjerne snakker opp interessen i håp om at det skal bli et race mellom flere klubber. Jeg tipper det er fifty-fifty om Thomas drar eller ikke.

Finsk interesse for Vålerenga-toppscorer: - Har blitt imponert (nitten.no)

Skulle Thomas Olsen forsvinne er vi nede i 5 backer og 10 forwards. Med interesse for å signere Ekelund, Birkheim Andersen, Haga og Hoff. Vi har fire ledige plasser på utlendingskvota, men vil helst ikke fylle den opp fra start. Så vet vi også at Tommi Taimi skal bli norsk. Hvis det skjer i høst kan vi signere en ny utlending da.

Med fire, kanskje fem pga Olsen, ledige plasser på laget er det uansett spennende å se hvilke spillere vi blir å signere på disse meget viktige siste plassene på laget.

Comment

• Originally posted by andgus View Post

Nå ble det uttalt hvis jeg ikke husker feil at når vi kom tilbake til Jordal fra Furuset så skulle vi få se en annen type satsing for da skulle ting bli enklere på nye Jordal.

Jeg er helt enig med deg at vi ikke ønsker å være på noe rød liste fra forbundet og banken skal ikke sprenges, men når Myrvold sier klart og tydelig at her er det gull som gjelder så forventer jeg at det satses slik også, selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser. Vil gjerne ha så komplett stall før sesongen, så vi ikke trenger å hente type spillere som Hamonic og Craighead midt i sesongen.

Comment

• Originally posted by Vader View Post
                              Nå ble det uttalt hvis jeg ikke husker feil at når vi kom tilbake til Jordal fra Furuset så skulle vi få se en annen type satsing for da skulle ting bli enklere på nye Jordal.

Jeg er helt enig med deg at vi ikke ønsker å være på noe rød liste fra forbundet og banken skal ikke sprenges, men når Myrvold sier klart og tydelig at her er det gull som gjelder så forventer jeg at det satses slik også, selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser. Vil gjerne ha så komplett stall før sesongen, så vi ikke trenger å hente type spillere som Hamonic og Craighead midt i sesongen.
                              Det står ikke på økonomi det kan jeg bekrefte. Vi går nok ikke etter hva som helst for hva som helst, men vi er ikke i nærheten av å være i noen fare.
                              "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

• Originally posted by Flem View Post

Det står ikke på økonomi det kan jeg bekrefte. Vi går nok ikke etter hva som helst for hva som helst, men vi er ikke i nærheten av å være i noen fare.
                                Det er jo godt å høre. Men jeg syns også det er litt betryggende at vi ikke bruker penger som fulle sjømenn, men at vi velger å ha litt is i magen. Det er en stund til sesongstart enda, så det er fortsatt mulig å få på plass et skikkelig bra lag!
                                En by, ett lag - ett Vålenga

Comment

Working...
                                X