Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

VIF med i Nordisk liga?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• VIF med i Nordisk liga?

Igjen er Aftonbladet ute med luftige ideer om en nordisk liga de mener er nødvendig for å demme opp for spillerflukten til pengesterke ligaer i Canada/USA og Russland. De foreslår en liga med 11 svenske lag, 5 finske, 2 danske og 2 norske. De foreslår også VIF og Storhamar som de norske lagene.

http://www.aftonbladet.se/sportblade...icle2736077.ab

Spennende tanke, men samtidig vil jo det også gjøre GET-ligaen mindre attraktiv. Skal det ha noe for seg for de to norske lagene, og norsk ishockey generelt, bør det i alle fall være en intensjon at lagene skal ha flest mulig norske spillere. Da kan det være en god idè å bruke GET-ligaen som en rekrutteringskilde. Aftonbladet mener at serien bør være låst (ingen nedrykk) og da bør man prioritere utviklingen av norske spillere før innkjøp av dyre spillere for å nå f.eks sluttspill.

For oss så er det enn sinnsykt god ide. Hvis man tenker på interessen rundt vårt eget lag.
    Det er vel det jeg tenker mest på kvaliteten på vårt lag og interessen rundt klubben.
    Så ja jeg syns det er en god ide.
    Ser argumentene rundt den norskeligaen og interessen der.
    Men uansett hva andre klubber får til så hjelper det veldig lite på publikumsantallet på jordal.
    Vil vil få mer attraktiv motstand, vi får dra på bortekamper vi aldri kunne tenke oss at vi skulle før. Samt at vi får møte gode finske og svenskelag.
    Det vil kanskje redde klubben vår, for går det mer nedover nå så tar det nok ikke lang tid før vi er i skifteretten å hele pakka.

Comment

Tror dette er en svært dårlig idé for norsk hockey og også for vår del. Intensjonen er jo tydeligvis å beholde de beste nasjonale spillerne hjemme. Her i Norge er vel strengt tatt ikke dette noe stort problem? Sånn jeg ser for meg dette vil det føre til følgende:

- VIF og Storhamar kommer med i en internasjonal liga.
      - Det blir kun VIF og SIL det er aktuelt å spille for hvis du er en habil norsk hockeyspiller.
      - De andre klubbene i GET-ligaen står ribbet tilbake med de nest beste spillerne
      - Interessen for hockey synker alle andre steder i Norge enn på Kampen og på Hamar.
      - GET og andre sponsorer trekker seg ut og økonomien i den rene norske ligaen blir enda dårligere.
      - Rekrutteringen til norsk hockey synker.
      - Til syvende og sist blir VIF og SIL fyllt opp med de svenskene som ikke får plass på svenske lag i den internasjonale serien.

Skulle dette vært interessant for norsk hockey, måtte vi fått med flere lag i en slik liga (og det måtte være mulig å ryke ut eller komme inn. Kanskje det dårligste laget fra hver nasjon skulle rykke ned og bli erstattet av det beste fra den nasjonale ligaen?). Det vil sannsynligvis ikke skje, og derfor mener jeg det er norsk hockeys selvmord å gå med i en slik liga (selv om det kanskje vil være gunstig for Enga de første 4-5 årene). Alternativt kan serien organiseres som NHL og da med flere enn 20 lag.
      Møt opp på Jordal! Året rundt med Vål\'enga

Comment

Working...
      X