Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 81 to 83 of 83

Mye snakk om Vålerengas satsning på talenter. Bare så det er sagt, kunne VIF gjort en bedre jobb med talentene? Ja, helt sikkert. Men lagbygging er en komplisert prosess, og det er ikke bare å plugge inn talenter for enhver pris. Get ligaen er ikke en liga der du slipper unna med å «bare spille juniorer». Hva slags opplevelser vil juniorene få om de blir satt i en kampsituasjon de ikke har forutsetning til å takle? F.eks. Johansen, talent ja, men for meg så ganske så bortkommen ut de gangene han var på isen. Gjentatt negative opplevelser kan virke hemmende på utviklingen, det handler om å skape gode opplevelser og mestring. Det er derfor man ofte ser at i en normal sesong er det kanskje 1,2,3 juniorer som klarer å ta steget. Flere VIF spillere har tatt steget i det siste. Olsen x2, Aspehaug, Sommer Nielsen og flere ligger i skorpa. Glipper det noen talenter? Ja, f.eks Saltsten er en sur pille å svelge. Markus Søberg viste lite frem her etter min mening, men lykkes i stavanger med en spillestil som passet han bedre (og ikke minst medspillere som gav han større muligheter for å lykkes). Små tilfeldigheter og miljø gjør at noen spillere lykkes her, mens andre lykkes der.

Samtidig som Vålerenga har et ansvar for å utvikle talenter, har de også et ansvar for å putte det beste mannskapet på isen. Trykket i Vålerenga er stort og det kreves resultater. Vi har alle innsett at de økonomiske realitetene gjør oss ute av stand til å konkurrere om de de gjeveste medaljene, men det er heller ikke godkjent å ligge sist på tabellen. Derfor har jeg ønsket velkommen de nye svenskene Gunnarson og Eidstedt. Er det de beste importene vi har sett? Nei, men de gir oss en bredde i stallen som gjør at vi nå ser bedring i spillet. Og med bedring i spillet vil vi (forhåpentligvis) også se at publikum vil komme «tilbake» til forum. Svært få vil se et lag som leverer et dårlig produkt på isen, selv om det består av lokale talenter. Det nytter ikke å spare seg til fant og regne med at alt ordner seg bare den nye hallen er på plass. Publikum kommer når produktet er godt nok. Se bare på fotballen, nyhetsverdien om ny stadion er over, det er resultater og godt spill som får folk til å strømme til tribunen.

Det er mange grunner til at Vålerenga er i den situasjonen de er i nå både sportslig og økonomisk. Har klubben å jobb å gjøre med å få frem talenter, helt klart. Vi skal glede oss over mange spennende talenter på u20, men etter min mening kan det ikke være sånn at vi forventer at «alle» juniorer skal ta steget samtidig.
    Vi skimter lyset i enden av tunnelen, selv om veien dit nå synes håpløst lang å gå. I første omgang kan vi som supportere prøve så godt vi kan å stille opp og støtte klubben.
    Bøtta skal tilbake til Oslo!

Viktig å huske på at vi har mange unge spillere. Troppen er så tynn at signering av spillere som Eidstedt ikke nødvendigvis er et hinder for egne talenter. Nå har Hybertsen fått noen skift de siste par kampene, og Sommer Nielsen er jo en som spiller "hele tiden". Marius Johansen fikk det aldri helt til i VIF, dessverre. Av løperne er Aspehaug en spiller som har tatt steg denne sesongen, synes jeg. Nå mangler bare målene, men de kommer de hvis innstillingen er der. Vi kan ikke sette de inn i en rekke med AHL-spillere og la de få enkle arbeidsforhold, men å finne balansen mellom de etablerte og de unge er viktig, også i rekkesammensetning. Men jeg synes vi er på riktig vei der også.

Roy Johansen ønsker seg forsterkninger, en back og en forward https://www.youtube.com/watch?v=p8jOLY_c_jI Tenker at når han sier dette så er det noe på gang.