Page 11 of 11 FirstFirst ... 67891011
Results 401 to 431 of 431

Tar med oss avansementet, gir Stengel nytt kontraktstilbud i morra, og glemmer resten. Trekningen er genial for oss.

Mens vi er i er "garantert" plass i kvarten, skjer følgende: Tromsø eller Lillestrøm ryker. Godset eller Brann ryker. Stabæk eller Aalesund ryker. Haugesund eller Molde ryker. Sarpsborg eller Odd ryker.

Vi og Rosenborg har størst grunn til å si oss fornøyde med det.

Synes forøvrig det er bra smålig å henge seg opp i hva speaker og kommentator sier underveis i kampen. Ja, speaker kunne med hell holdt mye mer kjeft. Og ja, kommentatoren hadde noen mindre faktafeil. Men han var upartisk og profesjonell hele veien.

Det blir latterlig å sitte her på forumet under kampen og være snurte fordi kommentatoren sa at vi stilte med toppet lag.

God natt.

Facebookverifisert
    Tidstjuvradd
    g-maZta's Avatar

Så lenge vi gikk videre ser jeg ingen grunn til å kritisere deila for laguttaket.
    De vi stilte ned skal vøre mer enn gode nok til å slå et 3.divisjonslag.
    At vi nok en gang trenger ekstraomganger er ikke bra. Vi har ikke scora mye i det siste og vi sliter ofte med å skape skikkelige sjanser.
    Kampen mot RBK var en massiv fremgang, i går var vi tilbake på vårt sedvanlige skremmende dårlige nivå.
    Hva som feiler de som spilte i går, vet jeg ikke, men noe er det. Der er nemlig ikke så dårlige at de hører hjemme på nivå 4.

Er det relasjonene som ikke sitter? Er det manglende kamptrening? Er det innstillinga? Selvtilliten?
    Ikke vet jeg, men noe må gjøres for å få disse gutta til å presentere bedre enn vi har sett til nå.

Det eneste positive fra i går er at Herman nok en gang står frem og at vi går videre uten å belaste de som skal til nordpolen i helga. 120 min mot Kråkerøy, 90 mot RBK og 120 igjen mot ørn før 90 mot TIL hadde nok ikke vært oppskriften på suksess. (Selv om det kanskje hadde blitt totalt 60 min mindre med toppet lag)

Tipper Vålerenga-Rosenborg i finalen. Spiller vi som vi gjorde på søndag, og samtidig scorer noen flere mål vinner vi cupen i år

Sakset fra dagbladet:
    "Vålerenga har to fotballag - det ene er helsefarlig for Ronny Deila.
    Et eliteserielag vil stort sett alltid komme ut på topp mot lag fra nivå fire. En eliteserieklubb som stiller med 2. divisjonslaget kommer veldig ofte i trøbbel.
    NÅR VÅLERENGA STILLER sitt beste lag er de konkuransedyktige og kan slå alle lag i Eliteserien. Det så du i årets beste norske fotballkamp mot Rosenborg sist søndag (1-1).

FJERNER DU NI utespillere fra den lagoppstillingen er ikke laget til å kjenne igjen selv om bunnen selvfølgelig ikke skal ramle ut. Det så du mot Ørn Horten denne onsdagskvelden. Så det er ikke nødvendigvis bredden i en spillerstall som er det essensielle, og Vålerenga har 30 mann på trening, selv om det alltid hjelper med påfyll.
    Det er kvaliteten"

http://www.dagbladet.no/sport/valere...deila/67646206

Dette er vel en observasjon de flest av oss kjenner igjen fra gårsdagen.

Quote Originally Posted by Ed1913 View Post
    Synes forøvrig det er bra smålig å henge seg opp i hva speaker og kommentator sier underveis i kampen. Ja, speaker kunne med hell holdt mye mer kjeft. Og ja, kommentatoren hadde noen mindre faktafeil. Men han var upartisk og profesjonell hele veien.

Det blir latterlig å sitte her på forumet under kampen og være snurte fordi kommentatoren sa at vi stilte med toppet lag.

.
    Kan innrømme at det er litt smålig ja, men han var pisse dårlig og snakket bare om hvor store sjanser Ørn-Horten hadde for å gjennomføre en cupbombe siden de klarte det forrige runde. Han var ikke mye upartisk du. Han snakket om Ørn-Horten spillerene som om de var Messi og Ronaldo, og VIF spillerene som at de stilte med toppet lag og burde vært mye bedre. Det ble fryktelig iriterende i lengden. Jeg gikk litt lei av alt i går og da er det kanskje best å logge ut av forumet i stedet for å sitte å skrive. Ble bare så sykt oppgitt over at vi ikke en gang klarer å punktere kampen mot ett 3 div lag, selv etter at vi tok ledelsen gir vi de masse sjanser..

Tippekonge 2015 Avhengig Daniel's Avatar
    Blog Entries
    33

Quote Originally Posted by tordvif View Post
    Kan innrømme at det er litt smålig ja, men han var pisse dårlig og snakket bare om hvor store sjanser Ørn-Horten hadde for å gjennomføre en cupbombe siden de klarte det forrige runde. Han var ikke mye upartisk du. Han snakket om Ørn-Horten spillerene som om de var Messi og Ronaldo, og VIF spillerene som at de stilte med toppet lag og burde vært mye bedre. Det ble fryktelig iriterende i lengden. Jeg gikk litt lei av alt i går og da er det kanskje best å logge ut av forumet i stedet for å sitte å skrive. Ble bare så sykt oppgitt over at vi ikke en gang klarer å punktere kampen mot ett 3 div lag, selv etter at vi tok ledelsen gir vi de masse sjanser..
    Blir litt feil å gi kommentatoren det glatte lag i mine øyne. NRK setter opp en meget enkel produksjon slik at de skal kunne vise alle kamper med ES-lag involvert. For å få til dette sender de en kameramann og finner en lokal kommentator fra en lokalavis eller lignende. En ansatt i en lokalavis i Horten håper nok minst 9/10 ganger på at Ørn Horten skal skape en cupbombe mot Vålerenga.
    Det kan sammenlignes litt med at du blir satt opp av Eurosport til å kommentere Vålerenga-Rosenborg.

Jeg synes han klarte å holde seg relativt nøytral lenge, men når cupbomben var såpass nærme å smelle som den var er det forståelig at han blir revet med.

Først og fremst synes jeg vi skal berømme Ørn/Horten. Det var et lag som ville spille fotball de tok sjanser offensivt og spilte relativt fair og med tæl. Her har store deler av tippeligaen noe å lære. Tenk hvor mye morsommere og utviklende kampene hadde vært om man hadde to lag som stort sett ville spille og angripe og ikke kun parkere bussen (som Sogndal) og drøye tid. Sånn sett må jeg si at den flaueste delen av kampen for min del var da vi ledet og Sandberg kastet ut ballen for skade. Når de sparker tilbake (og ikke på en sjokk angrep måte som Haugesund) så tar Sandberg den med seg helt bakerst i feltet for å drøye femten ekstra sekunder. Vi lå også mye nede med skade/krampe på slutten som vi hater at motstanderne gjør. Skjønner ikke helt hva som var galt med speaker som er faren til vår gamle helt Dag Riisnes

Når det gjelder tv-produksjonen var den litt enklere enn sist ettersom vi ikke fikk repriser. Når det er sagt er cupen for spesielt interesserte, det gir NRK to muligheter. Enten satse alt på en kamp og ha en ordentlig kommentator og bra produksjon eller å ha et enkelt kamera og en lokal reporter på alle banene der eliteserielagene spiller i tillegg til en hovedkamp. Jeg er overlykkelig for at nrk har valgt det siste. Hadde vi møtt rbk eller et annet tippeliga lag ville jeg blitt forbanna for at kommentatoren var partisk, men dette er jo mot lag langt nede i divisjonene og en av 14 streamer som går samtidig. Sånn jeg ser det er det litt av sjarmen med cupen.

Innsatsen vår har mange sagt mye og jeg er selvsagt enig at det var ræva, det sier jo Ronny og. Men vi er videre og vi fikk drømmetrekning i neste runde. Slår vi Elverum blir det kvartfinale og da har mange av de beste eliteserielagene falt fra (sarp møter odd, Haugesund trolig Molde, Brann skal til drammen og møter trolig godset, fugla møter tromsø). Og nå er det vel først opp av hatten får hjemmebane og slutt på at reisebelastning vektlegges? Ting snur fort, og tenk hvor mye bedre lag vi har i august =)

Stengel mener at vi måtte spille som vi gjorde pga underlaget:

"– Og på dette underlaget må vi spille som vi gjør. Spille opp på Henrik (Kjelsrud Johansen) som vinner duellene for oss."

Link: http://www.dagsavisen.no/oslo/rasend...lause-1.975111

Underlaget var dårlig ja, men Ørn-Horten klarte fint å spille langs bakken uten å slå lange baller.

Facebookverifisert
    Tastoman
    ziggy75's Avatar

Alle vet (forhåpentligvis) at gutta er bedre fotballspillere enn det som har blitt vist i de to siste NM-rundene.
    Vi har møtt lag, som er dårligere enn vårt juniorlag tross alt, siden det faktisk er divisjonsforskjell mellom VIF2 og Ørn-Horten. Nå var det riktignok flere lag enn normalt som rykket ned ifjor, og vet ikke om Ørn-Horten var en av de som rykka ned. Men, om det er 2 eller 3 divisjon, det spiller egentlig ingen rolle.

Det som slår meg, er kanskje at det er en større bør på skulderne på spillerne, spesielt på de unge, å representere Enga i NM enn det vi kanskje tenker over. I ligaen er det ihvertfall alltids flere poeng å spille om i neste runde..
    Se det sånn, det er faktisk fullstendig krise å ryke ut for et 3 divisjonslag og å mislykkes, det er ingen opsjon. Her skal det vinnes, og det skal se ut som det er en stor forskjell på lagene.
    Virker nesten som om den "frykten for å tape", forsterkes enda mer i NM enn i ligaen. Vi kan faktisk ikke ryke ut så tidlig!

Nå var ikke min opprinnelige kommentar en kritikk av hverken speaker på stadion eller kommentatoren i sendinga. Jeg synes bare meldinga fra speaker når han annonserte neste hjemmekamp for Ørn så flott oppsummerte prestasjonene våre i denne kampen

De møter altså Odd3 ..... den svir, slik sannheten ofte gjør
    "A man is only as old as the woman he feels"

--Groucho Marx--

Quote Originally Posted by ziggy75 View Post
    Alle vet (forhåpentligvis) at gutta er bedre fotballspillere enn det som har blitt vist i de to siste NM-rundene.
    Vi har møtt lag, som er dårligere enn vårt juniorlag tross alt, siden det faktisk er divisjonsforskjell mellom VIF2 og Ørn-Horten. Nå var det riktignok flere lag enn normalt som rykket ned ifjor, og vet ikke om Ørn-Horten var en av de som rykka ned. Men, om det er 2 eller 3 divisjon, det spiller egentlig ingen rolle.
    Bare sånn til info så røk VIF2 4-0 mot Kåffa i siste runde, Kåffa hadde før denne kampen 1 poeng på 6 kamper.

Fotball er et underlig spill og det foregår prestasjonsmessig rare ting i klubben vår for tida

--Groucho Marx--

Facebookverifisert
    Tastoman
    ziggy75's Avatar

Quote Originally Posted by Sofasupporter View Post
    Bare sånn til info så røk VIF2 4-0 mot Kåffa i siste runde, Kåffa hadde før denne kampen 1 poeng på 6 kamper.

Fotball er et underlig spill og det foregår prestasjonsmessig rare ting i klubben vår for tida
    Så ikke kampen mot KFUM, men Kåffa spilte i OBOS ifjor og kan hende de har underprestert kraftig i starten.
    Sånn i utgangspunktet, så blir jeg ikke sjokkert over at VIF2 får fik av KFUM.

Tastopat

Så ikke kampen mot KFUM, men Kåffa spilte i OBOS ifjor og kan hende de har underprestert kraftig i starten.
    Også nevnt et annet sted men;
    Gard Holme er sitert på klubbens sider slik etter KFUM-kampen:
    "Dette var ingen hyggelig opplevelse. Den første omgangen vår er under enhver kritikk der det er mangel på både holdning og innsats. Vi gjør tre bytter i pausa og får inn folk som har lyst til å ta duellene og blø for drakta. Det gjør at vi spiller uavgjort i andre, men vi må rett og slett hjem å øve"

Så vel, ja..., du vet... vi er tross alt Vål'enga...

Quote Originally Posted by Loffen View Post
    Også nevnt et annet sted men;
    Gard Holme er sitert på klubbens sider slik etter KFUM-kampen:
    "Dette var ingen hyggelig opplevelse. Den første omgangen vår er under enhver kritikk der det er mangel på både holdning og innsats. Vi gjør tre bytter i pausa og får inn folk som har lyst til å ta duellene og blø for drakta. Det gjør at vi spiller uavgjort i andre, men vi må rett og slett hjem å øve"

Så vel, ja..., du vet... vi er tross alt Vål'enga...
    Jeg var på kampen og noen ting slår meg.
    Gard Holme er du rett mann? Har du det som trengs?
    Coachingen fra sidelinja er mangelfull og mangler gode tilbakemeldinger, i tillegg er den alltid i etterkant.
    Det holder ikke med bra, (hva er bra, gi skikkelig tilbakemelding, hva gjøres riktig og hva er feil)
    Gimme hope johanna

Når man ser hva som presteres i Fredrikstad av våre tidligere trenere, så er det god grunn til bekymring.
    Malen være; at du viser at du er dyktig på et lavere nivå, før du søker jobb i Vålerenga.
    Trenerne i Vålerenga skal hjelpe talenter til å heve nivået, nå potensialet sitt, til det så kreves at du forstår og ser.
    Det er de gode trenerne vi har behov for, etter det jeg har sett, finnes det ikke mange av de i Vålerenga.
    Gimme hope johanna

Quote Originally Posted by Daniel View Post
    Blir litt feil å gi kommentatoren det glatte lag i mine øyne. NRK setter opp en meget enkel produksjon slik at de skal kunne vise alle kamper med ES-lag involvert. For å få til dette sender de en kameramann og finner en lokal kommentator fra en lokalavis eller lignende. En ansatt i en lokalavis i Horten håper nok minst 9/10 ganger på at Ørn Horten skal skape en cupbombe mot Vålerenga.
    Det kan sammenlignes litt med at du blir satt opp av Eurosport til å kommentere Vålerenga-Rosenborg.

Jeg synes han klarte å holde seg relativt nøytral lenge, men når cupbomben var såpass nærme å smelle som den var er det forståelig at han blir revet med.
    Jeg tar selvkritikk på den ja. Det kom som ett resultat av ren frustrasjon over spillet, og det gikk utover en som i hvert fall sørget for at det var en kommentator der. Rart å høre på fotball uten kommentator også, selv om det ble sagt mye rart.

Jeg får eventuelt skru av lyden mot Elverum, men der ute er det mange Vålerenga fans så er godt mulig han holder med begge lag hvis han er lokal. Mest sannsynlig er jeg på Ullevåll å støtter gutta fra tribunen uansett !

Facebookverifisert
    Tidstjuvradd
    g-maZta's Avatar

Quote Originally Posted by tordvif View Post
    Jeg tar selvkritikk på den ja. Det kom som ett resultat av ren frustrasjon over spillet, og det gikk utover en som i hvert fall sørget for at det var en kommentator der. Rart å høre på fotball uten kommentator også, selv om det ble sagt mye rart.

Jeg får eventuelt skru av lyden mot Elverum, men der ute er det mange Vålerenga fans så er godt mulig han holder med begge lag hvis han er lokal. Mest sannsynlig er jeg på Ullevåll å støtter gutta fra tribunen uansett !
    Kampen spilles på Ullevål, så er kommentator lokal holder han vel med et lag fra Oslo 😉

Det er greit å tape og et ungt lag vil variere mye i prestasjonene men å tape 4-0 for et lag som før denne kampen hadde 1 fattig poeng på 6 kamper skal bare ikke skje

--Groucho Marx--

Quote Originally Posted by g-maZta View Post
    Kampen spilles på Ullevål, så er kommentator lokal holder han vel med et lag fra Oslo 😉
    Haha du sier noe, ble litt surr der ja

Avhengig

Quote Originally Posted by Calven View Post
    Jeg var på kampen og noen ting slår meg.
    Gard Holme er du rett mann? Har du det som trengs?
    Coachingen fra sidelinja er mangelfull og mangler gode tilbakemeldinger, i tillegg er den alltid i etterkant.
    Det holder ikke med bra, (hva er bra, gi skikkelig tilbakemelding, hva gjøres riktig og hva er feil)
    Så du vil at han skal gi flere gode tilbakemeldinger på situasjoner i forkant av situasjonene; eventuelt i det øyeblikket det skjer? Du vil også at han skal komme med lengre utredninger om hva den enkelte spiller gjør bra og dårlig underveis i kampen?
    Jeg gidder ikke kokettere rundt dette temaet; det er en fullstendig koko tilbakemelding til Gard Holme!
    Hvordan skal Holme kunne fungere som kampleder hvis han konstant må stå og rope ut om hva som er bra og hva som er dårlig, og hvorfor det er bra eller dårlig? Hvordan skal spillerne få med seg det han roper og samtidig spille fotball?

Min hjerne, din hjerne, Gard Holm sin hjerne og alle spillerne på Vålerenga sine hjerner klarer å utføre en oppgave av gangen. Hvis Holme skal drive med konstant coaching fra sidelinja så må vi samtidig akseptere at han ikke får med seg noe av kampen (faktisk), samtidig som spillerne enten ikke får med seg noe av kampen de heller, eller at de ikke får med seg noe av det Holme roper.

Quote Originally Posted by Calven View Post
    Når man ser hva som presteres i Fredrikstad av våre tidligere trenere, så er det god grunn til bekymring.
    Malen være; at du viser at du er dyktig på et lavere nivå, før du søker jobb i Vålerenga.
    Trenerne i Vålerenga skal hjelpe talenter til å heve nivået, nå potensialet sitt, til det så kreves at du forstår og ser.
    Det er de gode trenerne vi har behov for, etter det jeg har sett, finnes det ikke mange av de i Vålerenga.
    Eliteserien og Allsvenskan er flust av spillere fostra opp i Vålerenga. Vi har spillere på landsen i alle aldersklasser. Kommentaren din faller i utgangspunktet på sin egen urimelighet, men jeg følte allikevel for å kommentere.
    Er det noe vi har vært for dårlige på tidligere så er det å faktisk gi talentene våre spilletid i egen klubb slik at de kan ta steget opp som fast på laget (Ref. Nouri, Næss, Njie, osv).
    In the beginning the Universe was created.
    This had made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
    - Douglas Adams

Det er greit å tape og et ungt lag vil variere mye i prestasjonene men å tape 4-0 for et lag som før denne kampen hadde 1 fattig poeng på 6 kamper skal bare ikke skje
    Nå sleit Molde seg videre med 2-1 mot dem i kveld.
    Ett lag i Oslo. http://www.vgtv.no/#!/video/120672/se-kaoset-foer-stroemsgodset-og-vaalerenga. Vakkert.

Sippegodset rett ut mot Mjøndalen.
    Ett lag i Oslo. http://www.vgtv.no/#!/video/120672/se-kaoset-foer-stroemsgodset-og-vaalerenga. Vakkert.

Facebookverifisert
    Tastoman
    ziggy75's Avatar

Kan være Ketchupflaske-effekten! Et lag som rykker ned fra OBOS-ligaen skal normalt ikke ta 1 poeng på 6 kamper i divisjonen under. Men utifra hva Gard Holme så underpresterte vi i første omgang. Vi har jo slitt mot de antatt beste lagene i 2 divisjon før vi. Og vi har divisjonens yngste lag,så det er jo klart at VIF 2 kommer til å variere i prestasjonene sine. A-laget fikk forøvrig grei motstand mot KFUM i NM ifjor.

Godset ute også. Vi sliter jo en del mot lag fra lavere divisjoner, så vet ikke om det er en fordel for oss.

Quote Originally Posted by Nils_de-Noia View Post
    Godset ute også. Vi sliter jo en del mot lag fra lavere divisjoner, så vet ikke om det er en fordel for oss.
    Sier vel litt om kvaliteten og profesjonaliteten på den norske eliten...

Facebookverifisert
    Tidstjuvradd
    hmchrist's Avatar

Quote Originally Posted by Trym View Post
    At Godset som er involvert i nedrykksstriden (eller var frem til forrige uke, i alle fall) slås ut av et lag som er involvert i opprykksstriden i divisjonen under i et lokalderby der underdogen lett mobiliserer uante krefter sier ikke all verden om kvaliteten på Eliteserien.

At vi har trengt ekstraomganger i 2 runder sier heller ikke all verden om kvaliteten på Eliteserien, men noe om kvaliteten på reservene i Eliteserien.

Quote Originally Posted by hmchrist View Post
    At Godset som er involvert i nedrykksstriden (eller var frem til forrige uke, i alle fall) slås ut av et lag som er involvert i opprykksstriden i divisjonen under i et lokalderby der underdogen lett mobiliserer uante krefter sier ikke all verden om kvaliteten på Eliteserien.

At vi har trengt ekstraomganger i 2 runder sier heller ikke all verden om kvaliteten på Eliteserien, men noe om kvaliteten på reservene i Eliteserien.
    Sier det ikke? 1/4 del av elite lagene er slått ut før 4. runde. Stort sett resten av de andre elitelagene måtte slite seg videre, oss inkludert... Sikkert mange unnskyldninger, men syns det er et dårlig tegn jeg i alle fall...

Facebookverifisert
    Tidstjuvradd
    lokalhelt's Avatar

Dette skjer i alle land og alle ligaer. Større lag som taper for lag nedover systemet.

Facebookverifisert
    Tidstjuvradd
    hmchrist's Avatar

Sier det ikke? 1/4 del av elite lagene er slått ut før 4. runde. Stort sett resten av de andre elitelagene måtte slite seg videre, oss inkludert... Sikkert mange unnskyldninger, men syns det er et dårlig tegn jeg i alle fall...
    Nei, jeg synes ikke det. I fjor var det kun 9 Tippeligalag med i 4. runde og året før bare 8. Og, ser vi til England var det i år bare 9 lag fra Premier League igjen i FA-cupen når de hadde 16 lag igjen i cupen. Så at 12 av de 16 siste lagene i NM er ES-lag er gjerne ikke så hakkende galt.

Ellers snakka jeg primært om Mjøndalen - Godset og kvaliteten på ES-reserver i forrige innlegg.

At Mjøndalen slår ut Godset er ikke mer oppsiktsvekkende enn om Sandefjord hadde slått Vålerenga (heisann - det skjedde visst i serien). Det sier noe om Godsets (eller engas) prestasjoner i en enkeltkamp. Ikke noe om lagets eller ligaens kvaliteter. Det er ikke slik at det er et hav av kvalitetsforskjell mellom toppen av OBOS og bunnen av ES, ergo er Mjøndalen og Godset ikke milevis unna hverandre i kvalitet.

Sogndal røyk også for et OBOS-lag i et lokalderby.

Viking røyk for et 2. div. lag - men Viking er jo helt nede for telling stakkars.

Sandefjord røyk for 3. div laget Ørn-Horten, og var slik sett den største bomba, men vi så selv hvor vanskelig det var å tukte disse med våre nest beste.

Jeg tenker jo at det er en viss logikk i at de nest beste i en ES-klubb enten er så gode at de er en del av en rotasjon (for de klubbene som har råd til å holde seg med flere spillere av et sånt kaliber), eller så er kamphverdagen deres for klubbens andrelag i 3. divisjon. (Med unntak av oss og Odd).

Ergo er OBOS og 2. div full av spillere som er "for gode" for 3. divisjon fordi de heller vil spille i 1. eller 2. div enn i 3. div. Altså bør det være mange spillere i 1. og 2. div som har høyere nivå i sin kamphverdag enn mange av ES-lagene sine reserver opplever.

Enkleste måte for oss å ryke på huet og ræva ut av cupen på er å undervurdere Elverum fordi de "bare" er i OBOS-ligaen og stille med reservene våre. De kommer til å få voldsom energi og motivasjon av å spille på Ullevaal - dette er reine cupfinalen for dem - så vi skal ikke putte på så veldig mange reserver med mindre erfaring, høye skuldre og diskutable ferdigheter før vi kan slite mot et topp motivert Elverum som stiller med toppa lag.

Cup er cup. Og det innebærer vinn eller forsvinn. Og mange topplag må gamble ved å sende sine nestbeste på banen pga belastning, og da blir det slike utslag.

Quote Originally Posted by hmchrist View Post
    Nei, jeg synes ikke det. I fjor var det kun 9 Tippeligalag med i 4. runde og året før bare 8. Og, ser vi til England var det i år bare 9 lag fra Premier League igjen i FA-cupen når de hadde 16 lag igjen i cupen. Så at 12 av de 16 siste lagene i NM er ES-lag er gjerne ikke så hakkende galt.

Ellers snakka jeg primært om Mjøndalen - Godset og kvaliteten på ES-reserver i forrige innlegg.

At Mjøndalen slår ut Godset er ikke mer oppsiktsvekkende enn om Sandefjord hadde slått Vålerenga (heisann - det skjedde visst i serien). Det sier noe om Godsets (eller engas) prestasjoner i en enkeltkamp. Ikke noe om lagets eller ligaens kvaliteter. Det er ikke slik at det er et hav av kvalitetsforskjell mellom toppen av OBOS og bunnen av ES, ergo er Mjøndalen og Godset ikke milevis unna hverandre i kvalitet.

Sogndal røyk også for et OBOS-lag i et lokalderby.

Viking røyk for et 2. div. lag - men Viking er jo helt nede for telling stakkars.

Sandefjord røyk for 3. div laget Ørn-Horten, og var slik sett den største bomba, men vi så selv hvor vanskelig det var å tukte disse med våre nest beste.

Jeg tenker jo at det er en viss logikk i at de nest beste i en ES-klubb enten er så gode at de er en del av en rotasjon (for de klubbene som har råd til å holde seg med flere spillere av et sånt kaliber), eller så er kamphverdagen deres for klubbens andrelag i 3. divisjon. (Med unntak av oss og Odd).

Ergo er OBOS og 2. div full av spillere som er "for gode" for 3. divisjon fordi de heller vil spille i 1. eller 2. div enn i 3. div. Altså bør det være mange spillere i 1. og 2. div som har høyere nivå i sin kamphverdag enn mange av ES-lagene sine reserver opplever.

Enkleste måte for oss å ryke på huet og ræva ut av cupen på er å undervurdere Elverum fordi de "bare" er i OBOS-ligaen og stille med reservene våre. De kommer til å få voldsom energi og motivasjon av å spille på Ullevaal - dette er reine cupfinalen for dem - så vi skal ikke putte på så veldig mange reserver med mindre erfaring, høye skuldre og diskutable ferdigheter før vi kan slite mot et topp motivert Elverum som stiller med toppa lag.

Cup er cup. Og det innebærer vinn eller forsvinn. Og mange topplag må gamble ved å sende sine nestbeste på banen pga belastning, og da blir det slike utslag.
    Joda. Er enig i det meste du skriver her. Spesielt det med at nivået i 1. og 2. div. og kanskje de 2, 3 øverste lagene i 3. div. ikke er veldig stor, men det som forundrer meg er at de es lagene som er slått ut og at de antatt svakeste es lagene som har gått videre ikke holder et høyere nivå enn det de har vist til nå. Skal ikke være skråsikker på at de fleste av de lagene stilte med nesten bare reserver som oss, men det er etter min mening bekymringsfult. At vi sliter oss videre er kanskje ikke overraskende med tanke på at det nesten bare var reserver som spilte. Noe jeg syns var veldig rart med tanke på cup historien vår de siste årene.

Tror (eller håper) vi stiller med toppet mannskap mot Elverum eller så tror jeg vi ryker. Skulle forøvrig ikke forundre meg at vi går videre så møter vi rbk i 5. runde... I så fall, hadde det vært årets høydare å slå de ut..

Enga vant 16-delsfinalen for G-19, 2-1 borte mot FFK i dag. Dønnum og Njie. Bra gutta!

https://www.fotball.no/turneringer/nm-g19-telenor-cup/