Results 1 to 6 of 6

Default Klan eller ikke Klan, hva er best?

Quote Originally Posted by Gurkemeie View Post
    Er ikke selv noen stor fan av grafitti i utgangspunktet, men hvis det er forseggjort og forståelig, og ikke masse tullbakk skrevet i forskjelligefarger, men ordentlige motiver kan det fungere og bidra til gi supportertribunen et særpreg. Det har noe med at supportertribunen skal fremstå som nettopp det. Her er det fansen som "bor" og skal føle seg hjemme og det styrker klanimaget.
    Bra du påpeker at det er "supportertribunen", ikke "Klanstribunen". Denne er for alle. Jeg er ikke medlem.

Personlig ser jeg gjerne at "Klanen" gravlegges, og at en ny supportergruppe som kan omfavne flere, dras i gang til den nye Stadion.
    Ett lag i Oslo. http://www.vgtv.no/#!/video/120672/se-kaoset-foer-stroemsgodset-og-vaalerenga. Vakkert. Stem Demokratene!

Quote Originally Posted by VIFpatriot View Post
    Bra du påpeker at det er "supportertribunen", ikke "Klanstribunen". Denne er for alle. Jeg er ikke medlem.

Personlig ser jeg gjerne at "Klanen" gravlegges, og at en ny supportergruppe som kan omfavne flere, dras i gang til den nye Stadion.
    Antagelig feil tråd, men spennende debatt du legger opp til. På Ullevaal er jeg litt usikker på hvor Klanen per nå er samlet, for på meg virker det som om det er andre organiserte grupper som driver trøkket i Bendit, mens det er stille som i grava på Vestbredden. Har dog stor tro på at Supportersvingen på nye stadion kan gi alle grupperinger et felles hjem, og at disse fragmenterte gruppene kan fremstå som en samlet Vålenga-enhet der.

Facebookverifisert
    Tidstjuvradd
    hmchrist's Avatar

Som forrige taler påpeker - dette burde muligens vært i en egen tråd, men mods'ene følger sikkert med på om denne debatten tar av eller ei, og flytter den om nødvendig.

Jeg forstår ikke hvorfor man må ønske Klanen nedlagt for å starte en ny "supportergruppe". Klanen er en frivillig organisasjon med en del formalia knytta til det på plass. Det er ikke så veldig store formelle krav som finnes for å opprette en frivillig organisasjon, så det er det fritt frem for hvem som helst å gjøre. Jeg har ingen problemer med flere "grupper" som støtter Vålerenga fotball. Men, vil de ha noe de skal ha sagt i formelle sammenhenger ser jeg det som helt nødvendig at de har såpass struktur på seg selv at de har et sett vedtekter, et demokratisk valgt styre, årsmøte og en del andre formalia som kreves av en organisasjon. Det sikrer bedre at de snakker på vegne av hele gruppa/organisasjonen og tydeliggjør for omverden hva de står for.
    Å legge ned Klanen for så å opprette en ny organisasjon som favner flere høres ut som en særdeles dårlig idé. Opprett heller en ny organisasjon og utfordre Klanen. Blir det nye "Forente VIF-supportere" en suksess og knabber alle medlemmene til Klanen, så har de som ønsker det fått "gravlagt" klanen og opprettet en ny supportergruppe.
    MEN, om de har opprettet en ny supportergruppe som omfatter flere? Veldig usikker. Å lage en supportergruppe som favner alle er komplett umulig. Å lage en supportergruppe som favner "folk flest" er vanskelig nok, men den supportergruppa finnes, i Klanen. Men, for all del: "foren eder" og ta opp kampen mot Klanen. Det tror jeg først og fremst er positivt for engasjementet rundt klubben.
    Supportere som ikke føler seg hjemme i Klanen kan enten forsøke å påvirke Klanen gjennom de demokratiske prosesser som finnes i denne organisasjonen, eller de må finne tilhørighet i en annen "gruppe" eller organisasjon. Klubben f.eks. Eller, de kan forbli "uorganisert" og støtte Vålerenga når, hvor, hvordan og hvor mye de vil - de er fortsatt en del av fellesskapet "Vålerengasupportere" - det kan ingen ta fra de.

Ikaros Tastopat

Jeg synes ikke det er noen god idé å legge ned Klanen, og det er neppe aktuelt heller, heldigvis. Klanen har opparbeidet seg en status i særstilling, samt rettigheter og økonomiske muskler som ingen andre norske supportergrupper er i nærheten av å matche. De utgjør en maktfaktor som er unik i norsk sammenheng, og som vi selvsagt må dyrke for alt det er verdt.

Jeg synes derimot, siden det nå er flere grupperinger i supporterscenen, at det gjerne kan opprettes en paraplyorganisasjon som samler disse under en fane og som kan fungere som et felles talerør i saker hvor vi er samstemte.

Da vil vi nok både fremstå og føle oss mindre fragmenterte enn i dag.

Mod kan kanskje skille ut dette emnet i en ny tråd?

Facebookverifisert
    Tastopat
    Wild Touch's Avatar

Quote Originally Posted by VIFpatriot View Post

Tull og tøys. Klaner er viktig! Klanen omfatter alle som vil.
    Han kom ble svett og dett var dett

Kringkastingssjef
    Driftsleder

Tastoman

Quote Originally Posted by Plaum View Post
    JJeg synes derimot, siden det nå er flere grupperinger i supporterscenen, at det gjerne kan opprettes en paraplyorganisasjon som samler disse under en fane og som kan fungere som et felles talerør i saker hvor vi er samstemte.

Da vil vi nok både fremstå og føle oss mindre fragmenterte enn i dag.
    Klanen er en paraplyorganisasjon.
    Ja, på ny stadion kommer det til å være mange medlemmer av Klanen på folkevipen og det kommer til å være mange medlemmer av Klanen på patriottribunen, men fokuset i Klanen vil være på det som skjer på Supportertribunen. For Klanen har definert tribuneaktivitet som en kjerneaktivitet. Derfor har også Klanen sørga for at det blir tribunevegger på nettopp denne tribunen.

Klanen er til en hver tid hva medlemmene sjøl gjør den til. Derfor burde man heller sørge for at de forskjellige grupperingenes medlemmer er medlemmer av paraplyorganisasjonen Klanen. Ikaros fikk i år inn to styremedlemmer på årsmøtet. Det er fordi Klanens medlemmer mener at disse er de rette til å drive Klanen videre og det er vel ingen som tror at det ikke er på grunn av at fokuset ligger på tribuneaktivitet?
    in Absinthia