Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 40 of 121
    Borettslagshurpe

Default Hvordan kan vi bli bedre supportere?

I Dagbladet i dag hevder Rosenborg at de har de beste supporterne i Norden. Dette er selvsagt umulig å måle, og vil alltid være en subjektiv følelsesstyrt vurdering, men de påstår også at vi i Klanen har seilt akterut og tatt noen feil avgjørelser ( http://http://www.dagbladet.no/sport...lt-ut/68552178 ). De utdyper ikke hvilke feil avgjørelser vi har tatt, men vi kan vel diskutere hva vi kan gjøre for å igjen bli Norges beste supportere (også i andres øyne).

En ting som står i artikkelen er at de har spurt spillerne hva de setter pris på og ønsker mer av. Det synes jeg er et bra, enkelt og konstruktivt tiltak. Mulig vi har gjort det, men jeg har iallefall aldri sett det noe sted. Det andre de trekker frem er at det står "dirigenter" foran og styrer sangene. Trommer er jo nevnt og debattert tidligere

Vi har lidd under Ullevaal stadioen som nesten alltid ser halvfull ut, og som har spredt supportere, og at dette vil få en solid oppsving på nye lekegrinda. La oss benytte muligheten nå til å dundre forbi alle andre supportergjenger og igjen bli Norges udiskutable beste supportere.

For min egen del kan jeg si at jeg savner mer TIFO. Mer bluss og røyk (i kontrollerte former vel og merke), jeg ønsker en tribune som hele tiden lever i form av hopping/snurrende skjerf/vaiende flagg. Jeg savner at spillerne får særegne kallenavn. Også synes jeg Vålerenga kjerke er rasert slik som den har vært i år. I mine øyne er det en merkevare og en signatur som fortjener og synges i sin helhet. Jeg har pratet med flere motstandersupportere som misunner oss den sangen.

For min egen del er jeg ikke tøff nok til å sprette opp og starte sanger selv, men jeg synger og hopper alltid med når de rundt meg gjør det. Det lover jeg å fortsette med så lenge stemmen og beina bærer!

Synes det til tider er litt mye negativt om noen egne enkeltspillere. Det er jo kanskje noe å ta tak i.

Ellers oppfatter jeg han fyren i Kjernen til kanskje ikke akkurat å mene det som skjer på tribunen, men at det er noe mer generelt. Han sier - De har tatt en del uheldige avgjørelser og ramlet ut.

Nå er det jo dynamikk i supportermiljøer, så avstand til andre lags supportere vil jo variere. Men når jeg husker tilbake til 2005 og livet på Rådhusplassen så er jeg litt usikker på om det hadde blitt det samme i år om vi vinner serien.

For meg så er det det at vi ikke egentlig er klubben for alle, men klubben først og fremst for Klanen. Og neste spørsmål da er hvem Klanen egentlig er for. Klanen har vel vært oppe i 10-12000 betalende medlemmer, selv i år hvor sesongkortsalget har vært veldig mye lavere. Men når man blir så mange så snakker man om en gruppe som egentlig ikke har så veldig mye mer til felles enn at man holder med Vålerenga. Mens jeg sitter med en følelse av at ledelsen i Klanen ikke egentlig har hatt noe særlig større fokus enn dem som hang på Bohemen. Til deres forsvar så skal det jo sies at de ikke har gått ut og lovet ting de ikke har holdt, det var bare folk som meldte seg inn.

I går hadde vi en diskusjon i en annen tråd om dette med draktsalg. Distribusjonstrategien er å kun selge disse via Sjappa eller på nett. Morten Nydal uttalte dette i fjor i forbindelse med noen andre produkter med Vålerenganavn på: "Generelt ønsker vi at alle kjøper supportereffekter i Sjappa, og at Sjappa har så godt utvalg at det ikke er noe marked for andre å boltre seg i. Forhåpentlig kan Klanen som hovedeier sammen med oss andre i Vålerenga-familien sørge for dette."

For meg er dette en komplett uforståelig strategi. Det nevnes at Vålerenga-effekter nærmest er totalt fraværende i bybildet. Samtidig så sitter Sjappa, med Klanen som hovedaksjonær, med enerett på salget. Og hvem er det som oppsøker Vålerenga-sjappa? Jo, det er de aller ivrigste.

Det samme gjelder på tribunen. Det burde vært en miks der 80% var vanlig publikum og 20% var de mest ivrige i Klanen. Men i stedet så er det 80-90% på supportertribunen og svært få andre. Og de blir eldre og eldre og færre og færre, for ingen kommer til. Hele "reisen" fra interessert, til å gå på kamper, til å bli tilhenger og for så å ende opp som supporter er ødelagt. Hvis man som nybegynner ikke føler seg helt hjemme sammen med de aller ivrigste fra første stund, så er det å se kamper på stadion en ganske ensom affære. Og skulle nybegynnerne ha et ønske om å ha på seg en Vålerenga-drakt eller et skjerf for å skli litt lettere inn i omgivelsene så kreves det planlegging. Disse eksklusive greiene finner man nemlig kun på Fyrstikktorget.

Man skulle tro at Morten Nydal, med erfaring fra Meny, hadde en viss innsikt i dette med vareplassering. Det blir veldig lite impulshandel når varene er gjemt bort oppe på Fyrstikktorget.

Så jeg tolker det han fyren i Kjernen sier som å gjelde noe mer enn bare det med oppførsel på tribunen. For meg dreier det seg mer om at det i dag ikke eksisterer noe lavterskeltilbud for å følge Vålerenga. Så kan man jo si at det gjør det jo, for alle kan enkelt kjøpe seg billetter og gå på kamp. Problemet er mer det at kampene ikke markedsføres i noe særlig grad og ingenting er egentlig lagt til rette for å tiltrekke seg andre og nye. Og uten så veldig mange "vanlige publikummere" å rekruttere fra så blir også Klanen mindre og mindre. De som forsvinner blir ikke erstattet av nye, noe medlemstallene og billettsalg også viser. Fornyelse kreves av både klubb og Klan, for akkurat nå brennes lyset i begge ender. Nå er vi i 2017 og det må man ta inn over seg og fornye seg. Det som fungerte for 15 år siden fungerer ikke like bra lenger.

Håper selvsagt mye av dette endrer seg når ny stadion kommer på plass, men skal interessen generelt for klubben vokse igjen så kan man ikke ha proteksjonisme som strategi. Klubben må jobbe for å bli mer relevant for mannen i gata på veldig mange områder. Og det går på alt fra markedsføring av kamper, til å lage kult supporterutstyr tilpasset yngre brukere, til å være mer synlig generelt og få alle, også de som bare vil oppleve atmosfæren på kampdag - ikke skape den selv, til å føle seg velkomne.

Så skal man bli bedre supportere så må det være å skape en atmosfære som folk faktisk har lyst til å oppleve, fordi da får man noe man ikke får via TV-skjermen. Så får klubben ta tak i de andre tingene hvis de vil. Og hvis det kommer mange "vanlige" tilskuere så øker nok også rekrutteringen til Klanen igjen, hvis Klanen klarer å være noe også de yngre vil identifisere seg med.

Tastopat anderan's Avatar

Veldig enig i det NdN skriver. "klanen" et i seg selv en vanskelig definerbar størrels. På den ene siden er det "administrasjonen" i supporterklubben. De oppdatert jeg at gjør veldig mye riktig, men også at der har blitt mindre synlige, både overfor oss medlemmer og spesielt utad. Man kan mene mangt om Jermann og Krystad, men de var i hvert fall klanens tydelige ansikt utad.

På den andre siden har vi oss supportere i klanen, og det syns jeg vi har en lang vei å gå, både på tribunen og her på forumet. Jeg må selv holde meg borte fra forumet i perioder for å slippe å bli dratt med i disse bølgene av negativitet mot spillere, trenere og administrasjon som herjer til tider. Og selv om jeg irriterer meg grønn over negative tilrop fra tribunen innrømmer jeg glatt at jeg ikke er tøff nok til å irettesette de som kommer med dem.

En ting jeg bet meg merke i sist jeg var på bortekamp opp i Trondheim var hvor gode kjernen er til å få med seg hele stadion på forskjellige sanger. Vi prøver jo på det vi også, men det er "reis opp hvis du er vålerenga" som kjapt går over i " står du stille er du ikke Vål"enga.

På Lerkendal hadde de flere sanger gående hvor de fikk med hele stadion. Hele stadion og supporterne er en enhet. På Ullevål er dette neste ikke eksiterende.

Har ikke noen konkrete forslag på hvordan man skal få med seg hele stadion på flere sanger, og det er sikkert ikke så lett heller, men det var den umiddelbare forskjellen jeg la merke til i forhold til på Ullevål.

Ellers så er tromme og Capo to effektive ting for at alle skal holde takten og samtidig synge det samme. Spesielt på bortebane kan det bli kaos med forskjellige sanger som starter samtidig. Det skjer også på feltet på Ullevål, og jeg kan tenke meg hvor kaos det blir på åpningskampen hvis det ikke er ett par capo"er som tar styringen. Det blir 4500 overivrige folk som synger 3-4 sanger samtidig. Problemet er jo at Capo og trommer som Kjernen bruker og drar stor fordel av i forhold til volum blir møtt med stor motstand fra folk i Klanen. Sier ikke at det gjelder alle, men grunnen til at vi henger etter på de to tingene er fordi det møtes med motstand og det må innføres sakte men sikkert med små skritt om gangen.

Det ser forresten ut som det er to nesten helt identiske tråder om dette temaet nå. Det er i hvert fall en tråd til som refererer til samme artikkel. Den andre heter " klanen har falt ut"

Vi har ihvertfall samlet oss. Fortsatt ikke mange (16-1700 kanskje). Men de gjør en veldig bra jobb. Så får alle som står der også selv jobbe med å få med fler. Tromme blir også brukt. Mer sksrptromme. Da høres den ikke så godt utover stadion. Vi bør kalle oss for Vålerenga supporters. Noe noen allerede gjør. Det har vi klanen ikaros og flere som står utenfor grupperinger og helt ok det. Og så lenge folk stort sett er enige og drar i samme retning så vil Vålerenga supprters øke fremover. Tror jeg da.

Tippekonge 2016 Facebookverifisert
    Bablefant
    VVV's Avatar

Quote Originally Posted by Nils_de-Noia View Post
    For meg er dette en komplett uforståelig strategi. Det nevnes at Vålerenga-effekter nærmest er totalt fraværende i bybildet. Samtidig så sitter Sjappa, med Klanen som hovedaksjonær, med enerett på salget. Og hvem er det som oppsøker Vålerenga-sjappa? Jo, det er de aller ivrigste.

Det samme gjelder på tribunen. Det burde vært en miks der 80% var vanlig publikum og 20% var de mest ivrige i Klanen. Men i stedet så er det 80-90% på supportertribunen og svært få andre. Og de blir eldre og eldre og færre og færre, for ingen kommer til. Hele "reisen" fra interessert, til å gå på kamper, til å bli tilhenger og for så å ende opp som supporter er ødelagt. Hvis man som nybegynner ikke føler seg helt hjemme sammen med de aller ivrigste fra første stund, så er det å se kamper på stadion en ganske ensom affære. Og skulle nybegynnerne ha et ønske om å ha på seg en Vålerenga-drakt eller et skjerf for å skli litt lettere.
    Gode poenger. Var på Sjappa for en uke siden for å hente nye sesongkort til nye stadion og hadde lignende tanker. De hadde Vålerenga fidgetspinnere og jeg tenkte at det hadde vært noe om de var i salg på Xtra eller Kiwi for noen måneder siden... Sjappamonopolet er vel tenkt utfra et ønske om å beholde mest mulig marginer innenfor Vålerengafamilien, og med mindre fokus på å bytte marginer mot volum og profilering. Kanskje det er på tide å prøve noe nytt.

Enig også i at vi må gjøre noe for å redusere terskelen for å få inn nye. Det er få rundt meg i familien, i nabolaget og på jobb som er interessert i Enga og det er lite drahjelp å få når jeg prøver å dra med meg noen på kamp. Litt mer proaktiv profilering på gata, i butikken og på nett ville kanskje pirret nysgjerrigheten mer og gjort oppgaven å få med meg flere på kamp enklere.
    "Be what you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind." (Dr. Seuss)

Det som gir mening er en sang med tre ord (vi er best) som holdes taktfast i 2x45, samt jage resten av stadion opp i sangen og dansen til trommene konstant. Klin umulig for folk å bli lei det.

Tastopat

Man kan mene mye om stemningen på Ullevål de senere årene.
    Samling i svingen er i det minste en start. I år var vel første gang på flere år at vi ikke ble totalt utsunget av bartene når de kom på besøk.
    Potensialet er stort men det krever at svingen setter seg skikkelig.
    Ellers så er jo stemning opp til hver enkelt. Man må bidra og ikke banne hver gang vi mister ballen med dertil utskjelling av hvor rævva den spilleren er.
    Vedr at folk savner TIFO; det er bare å melde seg til tifo@klanen.no

Facebookverifisert
    Tastopat

Er det planer om å åpne supporterbutikk på stadion?

Ikaros Tastopat

Quote Originally Posted by JorgenH View Post
    Er det planer om å åpne supporterbutikk på stadion?
    Sjappa flyttes opp til stadion, ved siden av supporterpuben.

Quote Originally Posted by VVV View Post
    Gode poenger. Var på Sjappa for en uke siden for å hente nye sesongkort til nye stadion og hadde lignende tanker. De hadde Vålerenga fidgetspinnere og jeg tenkte at det hadde vært noe om de var i salg på Xtra eller Kiwi for noen måneder siden... Sjappamonopolet er vel tenkt utfra et ønske om å beholde mest mulig marginer innenfor Vålerengafamilien, og med mindre fokus på å bytte marginer mot volum og profilering. Kanskje det er på tide å prøve noe nytt.

Enig også i at vi må gjøre noe for å redusere terskelen for å få inn nye. Det er få rundt meg i familien, i nabolaget og på jobb som er interessert i Enga og det er lite drahjelp å få når jeg prøver å dra med meg noen på kamp. Litt mer proaktiv profilering på gata, i butikken og på nett ville kanskje pirret nysgjerrigheten mer og gjort oppgaven å få med meg flere på kamp enklere.
    Ja, det er litt skummelt hvor lite relevante vi er for folk i byen. Jeg opplever egentlig ikke det samme som deg, for rundt meg er det forholdsvis stor interesse. Men de som er interessert, venner, kollegaer, naboer føler seg ikke hjemme på kamper. De er interessert i fotball og holder med Vålerenga, men det gir dem veldig lite å sitte ensom på familetribunen på Ullevål. Å stå og synge i 90 minutter er ikke helt deres greie tror jeg, så da ser de heller på TV. Men tror mange av dem hadde gått hvis det hadde vært flere andre som dem der. Kanskje det hjelper med ny stadion.

Jeg skjønner jo hvorfor Sjappa har monopol, men jeg tror det bare er helt helt feil. Målet må jo være å få flest mulig til å kjøpe og bruke både drakter og andre klær i troen på at da vil andre også begynne å kjøpe og bruke dem. Så da må de selges der folk er. Og det hadde hjulpet ekstra om de faktisk lagde noe supportertøy som noen under 30 kunne tenke seg å bruke. Og hvis man ikke klarer eller har tid til å gjøre dette selv så får man få andre til å gjøre det og la dem betale lisens pr solgte produkt.

Tippekonge 2016 Facebookverifisert
    Bablefant
    VVV's Avatar

Jeg opplever egentlig ikke det samme som deg, for rundt meg er det forholdsvis stor interesse.
    Jeg skylder på #vestkantshelvetet Og som sagt - enig i at det hadde vært smart å satse på mer profilering og volum med smalere marginer enn sånn som det er blitt.
    "Be what you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind." (Dr. Seuss)

Jeg er også nysgjerrig på hvor gode vi er på rekruttere yngre supportere fra østkanten.

Jeg har ikke noe data på det eller noe sånt og kan godt ta feil, men inntrykket mitt er at vi ikke er så kule blant neste generasjons potensielle klansmedlemmer. At vi er i ferd med å bli eldre og traustere.

For eksempel må jeg innrømme at jeg ble litt oppgitt da jeg så programmet for årets kickoff, med Valentourettes og Aslak fra Gatas som headlinere. Tror ikke det trekker så mange kids fra Tveita eller Hauketo. Det er selvfølgelig helt greit og kanskje passende at akkurat et sånt arrangement er myntet på trofaste supportere, men er klubben flinke nok til å oppsøke yngre målgrupper i tillegg?

Quote Originally Posted by VVV View Post
    Jeg skylder på #vestkantshelvetet Og som sagt - enig i at det hadde vært smart å satse på mer profilering og volum med smalere marginer enn sånn som det er blitt.
    Det er helt absurd egentlig. Jeg blir overrasket hvis vi selger mer enn 1000 drakter pr sesong. Jeg vet jo heller ikke hva vi tjener på dem, men hvis vi sier at salgstallet er 1000 og at vi får dem gratis fra Umbro så tjener Sjappa i overkant av en halv million kroner på å selge dem for 699 inklusiv mva. Hvis det er færre enn 1000 og innkjøpsprisen er høyere en gratis så blir det mindre penger. Og det er det nok også.

Jeg begynner å skjønne hvorfor interessen for klubben er dalende hvis denne tankegangen gjelder på flere områder også. Tenk hvis Coca Cola sa at de heretter kun skulle selge produktene sine fra et lagersalg på Lørenskog. Noen ganger lurer jeg på om klubben rett og slett blir styrt av idioter.

Tastopat

(...)

Jeg begynner å skjønne hvorfor interessen for klubben er dalende hvis denne tankegangen gjelder på flere områder også. Tenk hvis Coca Cola sa at de heretter kun skulle selge produktene sine fra et lagersalg på Lørenskog. Noen ganger lurer jeg på om klubben rett og slett blir styrt av idioter.
    Noen ganger kan det være greit å sammenligne epler med epler.
    Coca-Cola, United, City, Real Madrid mv er i en helt annen liga.

RBK selger sin drakt også kun i en butikk og et nettsted.
    Å komme seg inn i dagligvarebransjen er fryktelig vanskelig.
    Nå har vel klubben et slags samarbeid med Norgesgruppen via Vålerengabrødet så vi står kanskje litt lenger fram i køen enn andre men det endrer ikke på fakta.

Å kalle folk idioter fordi effekter ikke kan kjøpes overalt er ganske drøyt.

Quote Originally Posted by morten berre fan account View Post
    Jeg er også nysgjerrig på hvor gode vi er på rekruttere yngre supportere fra østkanten.

Jeg har ikke noe data på det eller noe sånt og kan godt ta feil, men inntrykket mitt er at vi ikke er så kule blant neste generasjons potensielle klansmedlemmer. At vi er i ferd med å bli eldre og traustere.

For eksempel må jeg innrømme at jeg ble litt oppgitt da jeg så programmet for årets kickoff, med Valentourettes og Aslak fra Gatas som headlinere. Tror ikke det trekker så mange kids fra Tveita eller Hauketo. Det er selvfølgelig helt greit og kanskje passende at akkurat et sånt arrangement er myntet på trofaste supportere, men er klubben flinke nok til å oppsøke yngre målgrupper i tillegg?
    Det tenker jeg du vet svaret på selv. De som ble født da Jokke døde kan straks kjøpe øl i butikkene. De som ble født da kommunismen døde er enda eldre. At trofaste supportere alle er 40+ er i seg selv et varsko. Tror ikke akkurat Vålerengasupporter er det som er mest trendy blant unge i Oslo for tiden for å si det forsiktig.

Quote Originally Posted by Loffen View Post
    Å kalle folk idioter fordi effekter ikke kan kjøpes overalt er ganske drøyt.
    Det gjorde jeg heller ikke. Jeg sa at jeg noen ganger lurte på det, ikke at det var konklusjonen.

Det tenker jeg du vet svaret på selv. De som ble født da Jokke døde kan straks kjøpe øl i butikkene. De som ble født da kommunismen døde er enda eldre. At trofaste supportere alle er 40+ er i seg selv et varsko. Tror ikke akkurat Vålerengasupporter er det som er mest trendy blant unge i Oslo for tiden for å si det forsiktig.
    Det er et godt poeng. Noen burde ringe Hkeem og Temur, eller noen av de andre fra VG-lista på Rådhusplassen. Må finnes noen (potensielle) VIF-fans blant dem

Avhengig

Egentlig litt rart at blant alle klubbens partnere så finnes ikke en eneste sportsbutikk.

GSport har jo for eks. hovedkontoret sitt et steinkast fra nye stadion, med primeview.

Tror det hadde gjort mye for synligheten og eksponeringen av klubben om det hadde hengt drakter o.l. Og kampinfo for eks, i byens sportsbutikker.

Men aner ikke hvordan det hadde godt utover inntjeningen og lønnsomheten til Sjappa? Selv om jeg synes det er synd de har monopol..

Det er helt absurd egentlig. Jeg blir overrasket hvis vi selger mer enn 1000 drakter pr sesong. Jeg vet jo heller ikke hva vi tjener på dem, men hvis vi sier at salgstallet er 1000 og at vi får dem gratis fra Umbro så tjener Sjappa i overkant av en halv million kroner på å selge dem for 699 inklusiv mva. Hvis det er færre enn 1000 og innkjøpsprisen er høyere en gratis så blir det mindre penger. Og det er det nok også.

"No club has ever directly recouped a player’s transfer fee through shirt sales. Adidas, Nike, Puma and other kit suppliers get 85-90% of shirt sale revenue and this is the industry standard."

Kjempegod artikkel fra The Guardian som omhandler det og litt annet: https://www.theguardian.com/football...w-market-myths

Tippekonge 2015 Avhengig Daniel's Avatar
    Blog Entries
    33

Quote Originally Posted by morten berre fan account View Post
    Hehe, nå er jeg riktignok helt enig med deg i det du sier, men vi husker vel alle hva som skjedde den gangen Ravi var på Ullevaal for å spille inn live i pausen? Ikke helt sammenlignbart riktignok, men et minne som gir meg et lite smil om munnen.

Quote Originally Posted by Septiktank View Post
    "No club has ever directly recouped a player’s transfer fee through shirt sales. Adidas, Nike, Puma and other kit suppliers get 85-90% of shirt sale revenue and this is the industry standard."

Kjempegod artikkel fra The Guardian som omhandler det og litt annet: https://www.theguardian.com/football...w-market-myths
    Ja, jeg postet den i en annen tråd for en ukes tid siden selv.

Det er riktig at draktsalget ikke gir så mye penger pr solgte trøye, men antall solgte trøyer er jo det disse merkene betaler for. Jo flere trøyer de tror de kan selge jo mer betaler de. Det er sånn de tjener penger. Vi selger jo ikke så mange, så akkurat hvordan vår avtale er er ikke godt å si.

Men poenget var jo at det at drakta er synlig fordi folk bruker den. Og da må folk finne dem i butikker. Det er ikke så mange som drar til Fyrstikktorget hvis ikke de har noe der å gjøre. Der er ikke for at klubben skal tjene så mye mer på draktsalg. I Oslo er det i dag veldig mye lettere å få tak i en drakt for Man U enn det er å få tak i en VIF-drakt. Og det blir litt feil.

En vifdrakt burde koste mye mindre. 350 kr maks. Og på den nye stadion kan de også henge til salgs i alle kioskene. Selv om sjappa ligger utenfor. Lettere tilgjengelig gir mere salg.

Quote Originally Posted by Basement View Post
    En vifdrakt burde koste mye mindre. 350 kr maks.
    Hvordan kommer du frem til denne summen?

Prisen på draktene får vi ikke gjort noe med, disse er de samme for alle lag verden over, mer eller mindre uavhengig av nivå. At klubben tjener lite på draktsalg er helt sikkert sant, men jeg mener at mange solgte drakter har en egenverdi i seg selv. Både med tanke på eksponering i diverse sportsbutikker på kjøpesentre byen over, i bybildet generelt, og ikke minst på diverse fotballbaner i hele Stor-Oslo.

At Rosenborg kun selger drakter i sin egen butikk er forresten bare tull, RBK-drakter får du blant annet kjøpt i fotballbutikken som ligger midt på torvet i Trondheim, hvor jeg har inntrykk av at mer eller mindre alle fotballinteresserte gutter i byen er innom. Tenk Torshov Sport. Alt du kan tenke deg av sko, baller og drakter. Etter min mening burde monopolet til Sjappa gå mot en brå slutt.

Quote Originally Posted by anderan View Post
    Hvordan kommer du frem til denne summen?
    Kun min mening. Har da både sett og hørt familiefedre si nei til unga sine på sjappa fordi det er for dyrt. Og generelt 700 spenn for en drakt er altfor mye i mine øyne.

Facebookverifisert
    Tidstjuvradd
    hmchrist's Avatar

Det burde vært en miks der 80% var vanlig publikum og 20% var de mest ivrige i Klanen. Men i stedet så er det 80-90% på supportertribunen og svært få andre.
    Henger ikke helt med på regninga di her. Mulig jeg misforstår hva du mener, men:
    Publikumssnittet vårt så langt i år er på ca 8600. 20% av det er 1720. Synes 1720 høres ut som omtrent snittet på supportertribunen, uten at jeg har talt. Dermed er de resterende 80% "vanlig publikum". Omtrent slik det burde være, med andre ord... Eller?

Facebookverifisert
    Tastopat

Quote Originally Posted by Basement View Post
    En vifdrakt burde koste mye mindre. 350 kr maks. Og på den nye stadion kan de også henge til salgs i alle kioskene. Selv om sjappa ligger utenfor. Lettere tilgjengelig gir mere salg.
    Virker dessverre som om set er en slags naturlov at fotballdrakter må være dyre. Er jo tross alt ikke mer enn en treningsdrakt med noen emblemer og litt reklame på. Men vi får skylde oss selv, vi som er så dumme at vi kjøper dem.

Quote Originally Posted by JorgenH View Post
    Virker dessverre som om set er en slags naturlov at fotballdrakter må være dyre. Er jo tross alt ikke mer enn en treningsdrakt med noen emblemer og litt reklame på. Men vi får skylde oss selv, vi som er så dumme at vi kjøper dem.
    Jeg har sluttet å kjøpe drakter. Av den enkle grunn at det er alt for dyrt.

For meg holder det fint med skjerf.

Sist drakt jeg kjøpte var vel Adidas-drakta, på tilbud. Utenom det er det vel 6-7 år siden forrige drakt jeg kjøpte.
    Wanderer

Neste år så tar vi alt

Tippekonge 2015 Avhengig Daniel's Avatar
    Blog Entries
    33

Er enig i at det er dumt at man skal betale i dyre dommer for å reklamere for en merkevare.
    På den andre siden så er det vel først og fremst utstyrsleverandør som bestemmer dette og om VIF hadde pålagt leverandør å selge drakter til halv pris ville vi nok fått en dårligere avtale med leverandør. Selv om vi vil argumentere med at vi kan selge et høyere volum er det begrenset hvor mange drakter én person trenger. Vi har ikke så mange supportere som kjøper ny drakt hvert år vil jeg tro.

Det beste vi kan gjøre er å snake opp produktet Vålerenga til alle.
    Det beste klubben kan gjøre er å bli mer synlig rundt om i byen. Jeg synes at klubben gjør en fantastisk jobb på sosiale medier. Tina bruker Snapchat og Facebook flittig slik at alle som liker Vålerenga kan følge med.

Nå er det jo bysykler som er "inn" i Oslo, og Vålerenga har blitt ganske god venn med Oslo Komune, og bysyklene har jo ganske fin farge. Kanskje man kunne laget avtale med å putte noen Vålerenga logoer på de syklene?
    Kanskje reklamere for neste hjemmekamp på syklene? Synes også det var fantastiske tider når Oslo bussene cruiset rundt med Vålerenga flagg på kampdag.

Det beste klanen kan gjøre er å inkludere alle som er der. Ikke klage hvis noen liker en kopp kaffe i pausen.
    Ikke kjefte på sidemannen hvis man ikke synes han hopper/synger høyt nok.
    Ikke bryt regler med blussing, kasting av ting på tribune osv.
    Få tilbake humoren vi var kjent for før. Før var klanen en gjeng som hadde det morsomt på kamp. Det var alltid humør og god stemning. Kanskje folk rett og slett frykter klanen for mye til at de vil ta med seg selv og undommer midt i gjengen?

Quote Originally Posted by hmchrist View Post
    Henger ikke helt med på regninga di her. Mulig jeg misforstår hva du mener, men:
    Publikumssnittet vårt så langt i år er på ca 8600. 20% av det er 1720. Synes 1720 høres ut som omtrent snittet på supportertribunen, uten at jeg har talt. Dermed er de resterende 80% "vanlig publikum". Omtrent slik det burde være, med andre ord... Eller?
    For det første så spissformulerer jeg jo litt da. Jeg teller jo ikke opp. Og jeg har heller ikke noen fasit på hvordan fordelingen burde være.

Men snittet vår er 8600 inkludert hjemmekamp mot RBK og LSK. Snittet på de andre kampene er 7300. Og det er solgte billetter og ikke faktisk oppmøte.

Kjernen som det refereres til oppgis å være 2500 og snittet til RBK er i år på 18000. Så ca 85% av de som møter opp på RBK-kamper er ikke med der. Hvor mange Klanen er vet jeg ikke. Det har jo vært over 10000, men hvis vi sier Klanen i dag er på halvparten (5000) så er 58% av våre tilskuere med i Klanen. Og da legger jeg til grunn at alle møter, noe jeg selvsagt vet de ikke gjør.

Det er jo en grov forenkling, men skulle vi hatt samme forhold mellom organiserte og ikke organiserte tilskuere som RBK så hadde vi hatt et publikumssnitt på 36000.

Og sånn kan man jo fortsette. Ser vi til Sverige så har Hammarby, AIK og Djurgården et samlet publikumssnitt på 58000 tilskuere. Så er det litt forskjeller mellom Oslo og Stockholm i størrelse og her har vi lag rett utenfor byen også, noe de ikke har i Stockholm. Men hvis man drar med Stabæk og LSK så er man likevel bare på et snitt på 18000. Vålerenga alene i Oslo trekker uansett ikke mer enn 15% av hva de tre Stockholmsklubbene får til. Stockholm, hvis man holder seg til bygrensene, er bare 35% større enn Oslo. Klart man ikke kan regne seg fram til hvor mange vi burde være, men rent matematisk skulle da de samme lagene trekke 44000 hvis befolkningen i Stockholm ble redusert til Oslos størrelse.

Så kan det diskuteres hva som er grunnen til det. Og det er sikkert mange. Kanskje er det større lokalpatriotisme i Trondheim enn det er i Oslo, fordi mange flytter til Oslo i voksen alder pga jobb. Men Stockholm har vel samme problem, men der er det jo massevis av folk på kamp.

Så uansett hvordan man vrir på det så er konklusjonen ganske klar. I Oslo er ikke det å gå på fotballkamp en del av byens kultur. Vålerenga er ikke en del av byens identitet og det er det mange grunner til. Men jeg tror at det at kampene domineres på tilskuersiden av en gruppe mange ikke kjenner seg igjen i og identifiserer seg med er en av årsakene. Og jeg tror det totale fraværet av Vålerenga i bybildet også er en del av årsaken. Og arbeiderklassen, som liksom er Vålerengas identitet, hvor har det blitt av den? Den forsvant vel med resten av industrien en gang for lenge siden. Jeg er i alle fall helt for at man ikke skal gå ut som hele Oslos klubb, men man bør i alle fall være synlig for alle.

Vålerenga er dessverre for tiden ikke klubben for alle, men kun for de spesielt interesserte. Noe kan nok bedre seg med større suksess og en ny og mindre stadion på riktig side av byen. Men det stikker nok en del dypere enn at Ullevål ligger der den gjør. Hvis vi nå er på vei inn i en periode med ny sportslig suksess så er det viktig at klubben benytter sjansen til å inkludere også de nye gruppene tilhengere som vil komme. Det er ikke sikkert de kjenner seg igjen i en gruppe som fortsatt synes norsk rap fra 90 tallet og gamle Jokke-sanger er dødskult.

Bablefant

Nå er det lite vits i å gjøre Enga-effekter tilgjengelig i alaskens butikker rundt om i Oslo, all den tid svært få bryr seg om klubben. Hadde det vært stor interesse rundt klubben så ville det vært naturlig å legge inn noe krutt der. Det er ikke sånn at dersom man bombarderer noen med tilbud så skaper du etterspørsel, desverre.

Bablefant

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet så gjentar jeg det jeg har sagt tidligere. Det er tradisjonelt sett supporterene i Oslo som har trukket tilskuere, ikke den gnistrende fotballen (med noen få unntak). Før var vi unike, nå er det ikke så stor forskjell mellom supporter-grupperingene. Uansett, så lenge vi skaper liv så kommer publikum. Vi kan selvsagt håpe på at vi begynner å vinne trofeer men jeg tror det er mer realistisk at vi vinner på tribunen.

For å klare det, trenger vi - som alle har innsett - nytt blod i rekkkene. Jeg, som halvfeit 40+ åring klarer ikke å rekruttere 20-åringer, det må andre 20-åringer klare. Så da blir diskusjonen hvordan man klarer det. AE er jo flinkere til det enn klanen, ser det ut som, men det er jo greit om de får på plass litt indrejustis og. Nå bør vi uansett ikke legge alle egga i den kurven for jeg tror ikke den vanlige 20-åringen orker å hoppe og synge i 2x45 min så det bør jo finnes et alternativ til de alternative og. Klanen er jo det, men vi er jo litt MySpace.com nå og det er vel der utfordringa ligger. Uansett, dersom vi klarer å skape en bra ramme rundt kampene så kommer det fort noen nye MySpace-brukere og.

Quote Originally Posted by Grim View Post
    Nå er det lite vits i å gjøre Enga-effekter tilgjengelig i alaskens butikker rundt om i Oslo, all den tid svært få bryr seg om klubben. Hadde det vært stor interesse rundt klubben så ville det vært naturlig å legge inn noe krutt der. Det er ikke sånn at dersom man bombarderer noen med tilbud så skaper du etterspørsel, desverre.
    Nei, jeg tenkte vel kanskje noe sånt som t-skjorter. De trenger man ikke jo ikke lage en million i slengen av. De kan jo lages i små antall.

De kan i tillegg være litt kulere enn de vi har i dag. Alle er ikke like ille og smak og behag kan alltids diskuteres. Og jeg ligger heller ikke i forkant av moter og trender. Likevel tør jeg påstå at t-skjorte med tekster som "Det heter kjærke, ikke kirke" og "I dag får bønda (alt 1) Ny ferist (alt 2) Gummistøvler (alt 3) Bank, bank bank (kryss av selv)" ikke er så veldig kule for en på 20.

På meg virker det som disse er designet av de samme som var layoutansvarlig for Apestreken. Litt morsomme er de jo, men ikke så veldig 2017. Med all respekt til de som faktisk har laget dem selvsagt.

Billige drakter ble også nevnt. Det må da gå an å lage en rimeligere versjon i vanlig t-skjortestoff å selge for 350 kroner. Så får heller en ren replica koste det den koster.

Helt enig i at etterspørselen ikke er størst, men det er jo noe som kommer gradvis. Hvis vi skal sitte og vente på at etterspørselen kommer av seg selv så tror jeg vi må vente lenge.

Borettslagshurpe

Jeg kunne ønske meg et skilt ved bygrensa til alle innfartsårene der det står: Velkommen til Oslo og Vålerenga. Bare slik at folk skal assosiere Oslo med Vålerenga.

Kan jo også bare si at vi har jo en sponsor som har tjent massevis av penger på å selge diverse tøy med traktormotiv og tekster som Tacofredag. Som regel så spiller det jo ikke noe stor rolle hva som faktisk er motiv og tekst, så lenge det oppleves som litt kult.

Så hvis vi hadde hatt tøy som også kunne oppfattes som litt kult så tipper jeg folk hadde kjøpt dem. Selv om de ikke hadde så tett forhold til klubben, men bare fordi de var kule.

Det finnes mange konkurranser der man kan vinne det ene og det andre hvis man bare gidder å skrive noe om hvorfor de synes et produkt er bra. Det er ikke tilfeldig. De som deltar i sånne konkurranser blir ved å delta nødt til å ta stilling til produktet. Så neste gang de skal kjøpe noe, frokostblanding eller hva det er, så velger de ofte den. Fordi de selv har tatt et aktivt valg om å tenke ut hvorfor akkurat det produktet er bra og hva som er fordelene med det. De trenger ikke engang å delta, det holder at de bare tenker over hva de faktisk hadde skrevet hvis de faktisk hadde tatt seg tid til å delta. Og det blir litt sånn her også. Tar man på seg en VIF-trøye så har man tatt et valg, selv om det er aldri så lite akkurat der og da.

Quote Originally Posted by hengern View Post
    Jeg kunne ønske meg et skilt ved bygrensa til alle innfartsårene der det står: Velkommen til Oslo og Vålerenga. Bare slik at folk skal assosiere Oslo med Vålerenga.
    Det kommer ikke Oslo Kommune til å gjøre. Men hvis klubben selv søker om å få sette opp et sånt skilt så får de kanskje ja. Men den søknaden er nok ikke sendt.

Driftsleder

Tastoman

Jeg var innom XXL i dag og titta for nysgjerrighetens skyld om de hadde drakter der.

Det hadde de. Arsenal, Barcelona, Real Madrid og landslaget. Det var alt.

Jeg har bodd en periode i København og i tilnærmet alle sportsbutikker hadde de FCK-drakter, landsholdet og storklubbene i Europa. Sånn skaper man, og melker, interesse.