Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 41 to 77 of 77
    Tidstjuvradd

Helt enig angående det å få Vålerenga ting ut i forskjellige butikker. Uten å ha sjekket det ut, men det er vell sikkert en eller annen sportkjede som sponser Vålerenga?
    Mener vi får bruke sponsorene litt mer, er vi sponset av XXL, så kan det da umulig koste oss mye å ha noen effekter i butikken dems.

Du finner full oversikt over alle VIFs sponsorer her, og ingen av de er sportskjeder.

Quote Originally Posted by enga View Post
    Helt enig angående det å få Vålerenga ting ut i forskjellige butikker. Uten å ha sjekket det ut, men det er vell sikkert en eller annen sportkjede som sponser Vålerenga?
    Mener vi får bruke sponsorene litt mer, er vi sponset av XXL, så kan det da umulig koste oss mye å ha noen effekter i butikken dems.
    Hvis klubben betaler 300 for drakta fra Umbro og donerer bort 1000 til en sportskjede i Oslo og ber dem selge den, så koster det 300 x 1000, dvs 300 000. Hvis de selger den for selvkost koster det ikke klubben noe som helst. Hvis den kjeden selger draktene for 500 så er det det samme som gratis penger for dem hvis de ikke betaler for dem. Så kan man kanskje kreve at de markedsfører draktene og gir dem en god plassering i bytte mot å få dem gratis. Året etter ringer de konkurrerende kjedene til klubben og sier de også vil kjøpe drakter for videresalg, for de opplever å miste kunder til den kjeden som har dem.

Ok, kanskje litt forenklet og optimistisk, men i prinsippet er det sånn det fungerer.

Tastoman

Jeg skal ikke involvere meg i debatten, men kan komme med en liten faktaopplysning: Av samtlige klubber i Eliteserien, selger Vålerenga desidert færrest klubb-brød. 1 krone av hvert solgte brød går direkte til klubben, men vi selger færre brød enn samtlige av våre konkurrenter. Det igjen fører til at færre og færre kjøpmenn tar inn brødene som igjen fører til færre salg.

Nå er brød smak og behag, noe draktene ikke er, men det forteller litt om hvorfor flere vegrer seg for å ta inn slike varer. Det er mulig å kjøpe drakter i Sjappa og på sjappa.no, men for at vi skal bli attraktive for kjøpmenn ellers i Oslo må rett og slett flere vise interesse for å kjøpe dette.

Så er det naturligvis en diskusjon om flere kjøper om det er flere som selger, men det er ikke ekstremt vanskelig for folk i Oslo å kjøpe drakter i dag.

Quote Originally Posted by FrankO View Post
    Jeg skal ikke involvere meg i debatten, men kan komme med en liten faktaopplysning: Av samtlige klubber i Eliteserien, selger Vålerenga desidert færrest klubb-brød. 1 krone av hvert solgte brød går direkte til klubben, men vi selger færre brød enn samtlige av våre konkurrenter. Det igjen fører til at færre og færre kjøpmenn tar inn brødene som igjen fører til færre salg.

Nå er brød smak og behag, noe draktene ikke er, men det forteller litt om hvorfor flere vegrer seg for å ta inn slike varer. Det er mulig å kjøpe drakter i Sjappa og på sjappa.no, men for at vi skal bli attraktive for kjøpmenn ellers i Oslo må rett og slett flere vise interesse for å kjøpe dette.

Så er det naturligvis en diskusjon om flere kjøper om det er flere som selger, men det er ikke ekstremt vanskelig for folk i Oslo å kjøpe drakter i dag.
    Har du noen ca. tall hvor mange drakter det går i året?
    Regner med at det ikke blir lettere å selge drakter når man bytter drakt hvert år, spesielt for evt. sportsbutikker.
    Det ender med at man må selge restsalg av gamle drakter over nyttår. Men samtidig er det ikke nevneverdig risiko for en selger å ta inn Vålerenga drakt hvis man kan bestille i små antall. Da kan jo alltid selgeren kjøpe inn etter etterspørsel. Det er værre med brød som man må kaste rimelig fort.

Tastopat anderan's Avatar

Quote Originally Posted by Nils_de-Noia View Post
    Hvis klubben betaler 300 for drakta fra Umbro og donerer bort 1000 til en sportskjede i Oslo og ber dem selge den, så koster det 300 x 1000, dvs 300 000. Hvis de selger den for selvkost koster det ikke klubben noe som helst. Hvis den kjeden selger draktene for 500 så er det det samme som gratis penger for dem hvis de ikke betaler for dem. Så kan man kanskje kreve at de markedsfører draktene og gir dem en god plassering i bytte mot å få dem gratis. Året etter ringer de konkurrerende kjedene til klubben og sier de også vil kjøpe drakter for videresalg, for de opplever å miste kunder til den kjeden som har dem.

Ok, kanskje litt forenklet og optimistisk, men i prinsippet er det sånn det fungerer.
    Ifølge artikkelen fra The Guardian som er postet tidligere i tråden tar draktleverandøren 85-90% av salgsinntektene. Artikkelen er skrevet med basis i Premier League, og siden draktprisene er ganske like ut til sluttkunden antar jeg at vi ligger i øvre del av intervallet, dvs at sjappe og klubb deler en femtilapp.

Når det er sagt er jeg stor tilhenger av å få flest mulig salgssteder for VIF-merch, både drakter og annet tøy. Bare å se det i butikkhyller rundt omkring er profilering i seg selv

Må lage en sånn sang. Da blir det liv! BOOOOOOM LÆLÆLÆLÆLÆLÆLÆ
    https://www.youtube.com/watch?v=cBmvBnQ3jYY

Tastoman

Quote Originally Posted by Konso View Post
    Må lage en sånn sang. Da blir det liv! BOOOOOOM LÆLÆLÆLÆLÆLÆLÆ
    https://www.youtube.com/watch?v=cBmvBnQ3jYY
    Den ble sunget i Kristiansund!

Bablefant

Quote Originally Posted by Muppetkokken View Post
    Jeg var innom XXL i dag og titta for nysgjerrighetens skyld om de hadde drakter der.

Det hadde de. Arsenal, Barcelona, Real Madrid og landslaget. Det var alt.

Jeg har bodd en periode i København og i tilnærmet alle sportsbutikker hadde de FCK-drakter, landsholdet og storklubbene i Europa. Sånn skaper man, og melker, interesse.
    Nei, du skaper ikke etterspørsel på den måten. Grunnen til at andre lags drakter finnes hos xxl skyldes at det er etterspørsel etter de og xxl ser en mulighet for å tjene penger. Jeg er ganske sikker på at selv om du gir xxl 20k drakter så kommer de ikke til å takke ja.

Quote Originally Posted by Grim View Post
    Nei, du skaper ikke etterspørsel på den måten. Grunnen til at andre lags drakter finnes hos xxl skyldes at det er etterspørsel etter de og xxl ser en mulighet for å tjene penger. Jeg er ganske sikker på at selv om du gir xxl 20k drakter så kommer de ikke til å takke ja.
    Hva prøver du å si? Hvis du gir xxl 20 000 gratis Vålerenga drakter i Oslo som de kan selge til hvilken pris de vil, at de ville sagt nei?
    Hvis det er det du prøver å si så er du en av dem som snakker produktet Vålerenga langt ned.
    Man tjener ikke en dritt hvis man ikke prøver, det er helt umulig med mindre man arver goder.

Ok, det blir postet mye rart her på forumet, mye man kan være uenig i samt uenig i som vi kan lage en fin diskusjon ut av.
    Men å konkludere med at du vet markedet for Vålerenga produkter bedre enn alle andre, samt si at sportsbutikker ikke vil ta imot selv om du gir dem drakter er feil.

Hvis du ikke har sett vil jeg anbefale deg å se klippe når Stengel skal skyte frispark mot den unge herre mannen fra Høybråten.
    Han står der ikke med dagens Vålerenga drakt, men han står der med logoen trykket til brystet. Og det gliset når han ser Herman skal man lete lenge etter!

Kanskje det ikke er etterspørsel for drakta nå, men da kan vi alle skape etterspørselen det trengs.
    Her er det en gjeng som bryr seg om Vålerenga som kommer med ideer. Jeg skal ikke si om det er en god ide eller dårlig men det er engasjement.

Drit i å snakk ned om Vålerenga produktet.
    Gjerne vær kritisk, jeg er også kristisk og kommer med halv spydige kommentarer.
    Men når mennesker sitter å tenker på hva som kan bli gjort bedre og kommer med med forslag irriterer det meg at en skal skrive 4 linjer å pisse med en konklusjon over forslaget.
    Vi skal hjem, vi har en fantastisk sjanse for å komme tilbake til hvor vi var.
    Vi var best!

Hvis ikke xxl tar imot 20 000 drakter gratis så tar jeg dem imot med åpne armer. Og vet du hva Grim?
    Jeg skal selge hver Jævla drakt jeg får i hånda til det er tomt for 700 kroner per drakt!

Bablefant

Quote Originally Posted by christer1913 View Post
    Drit i å snakk ned om Vålerenga produktet.
    Gjerne vær kritisk, jeg er også kristisk og kommer med halv spydige kommentarer.
    Men når mennesker sitter å tenker på hva som kan bli gjort bedre og kommer med med forslag irriterer det meg at en skal skrive 4 linjer å pisse med en konklusjon over forslaget.
    Vi skal hjem, vi har en fantastisk sjanse for å komme tilbake til hvor vi var.
    Vi var best!

Hvis ikke xxl tar imot 20 000 drakter gratis så tar jeg dem imot med åpne armer. Og vet du hva Grim?
    Jeg skal selge hver Jævla drakt jeg får i hånda til det er tomt for 700 kroner per drakt!
    Du mister fullstendig poenget. Jeg snakker ikke ned produktet jeg forklarer realitetene. Nå er det ikke slik at XXL har en tom seksjon i butikken sin. Da må de fjerne et produkt de tjener penger på for å selge draktene våre. Og om det ikke har kommet klart frem ennå så er det ikke slik at det er 1000-vis av folk der ute som vil ha drakta men som synes turen til Helsfyr er for lang og ikke har tilgang til internett.

Du er tidvis innom poenget i ranten din, vi må skape etterspørsel. Vi klarer jo ikke å trekke 20.000 til stadion med gratis-billetter engang. Hvordan det å tappetsere butikkene i Oslo med drakter skal løse noe som helst er et under for meg. Det er som sagt ikke slik at enormt tilbud skaper etterspørsel...

Du mister fullstendig poenget. Jeg snakker ikke ned produktet jeg forklarer realitetene. Nå er det ikke slik at XXL har en tom seksjon i butikken sin. Da må de fjerne et produkt de tjener penger på for å selge draktene våre. Og om det ikke har kommet klart frem ennå så er det ikke slik at det er 1000-vis av folk der ute som vil ha drakta men som synes turen til Helsfyr er for lang og ikke har tilgang til internett.
    Ok, det er din tankegang.
    Men hvorfor skal xxl fjerne et annet produkt for å få tilgang til 1 rad Vålerenga drakter i butikken?
    1 Vålerenga drakt er ca. 1m l, 1b samt noen cm. metre tykk. Det ville ha tatt 1 kvadrat meter av hele xxl butikken å ha 10 drakter ute til salgs. Ingen her ber om at xxl skal fjerne produkter for Vålerenga. Men noen kommer med forslag til å inkludere Vålerenga. Jeg synes alt som kan inkludere Vålerenga på en positiv måte er gode.

Nesten alltid når folk i Oslo hører om Vålerenga er det på en negativ måte takket være media.
    Skjelden hører man om fargerik fotball, arbeidet mot rasisme, gatefotballen, jobbsjansen osv... Og det hjelper ikke at folk blant oss hevder at vi ikke engang kan gi bort sjela våres uten aksept.

Du er tidvis innom poenget i ranten din, vi må skape etterspørsel. Vi klarer jo ikke å trekke 20.000 til stadion med gratis-billetter engang. Hvordan det å tappetsere butikkene i Oslo med drakter skal løse noe som helst er et under for meg. Det er som sagt ikke slik at enormt tilbud skaper etterspørsel...
    Det siste er i alle fall delvis feil. Man har planlagte innkjøp og ikke planlagte innkjøp. Det er ganske basic og jeg er ganske sikker på at du har brukt noen hundrelapper noen ganger på noe du verken hadde planlagt eller strengt tatt trengte.

Denne diskusjonen dreier seg om feilvalg som er gjort og at interessen for klubben er sterkt nedadgående. For å snu det så er det mange ting som kan gjøres og de aller fleste er enige om at vi sliter med å tiltrekke oss nye, spesielt unge. Men også andre grupper. Et av tiltakene kan være dette med mer synlighet. Det kan skje ved at vi betaler for det (direkte eller indirekte), vi kan gjøre oss fortjent til det (folk går ut og skriver om oss på sosiale medier, mediene gir oss positiv omtale, folk henger opp flagg, setter på seg drakt og massevis av andre ting).

Siden vi sikkert ikke har utrolig mye penger så må det vi har brukes smart. De tingene i alle fall jeg foreslår her er jo ikke ting som er 100% gjennomtenkt, fintegnet på og er bare å gjennomføre. Men jeg skriver det fordi jeg er engasjert og peker i en retning. Så får de i klubben som jeg vet leser her velge om de vil bruke noe av det eller ikke. Det er ting jeg vet er gjennomførbare. Men om vi burde bruke en halv million, hvis det var det vi hadde, på noen boards, eller radioreklame, eller på gratis drakter på XXL eller noe helt annet får andre i såfall vurdere. Men jeg har i alle fall sett butikkjeder som har gjort mye dummere innkjøp enn noen Vålerengadrakter.

Og Christer, si fra hvis du får de draktene. Da er jeg interessert. Jeg liker å prøve tøy før jeg kjøper og har sjelden mulighet til å dra opp på Fyrstikktorget i vanlig kontortid. De stenger jo kl 17.

Forum-Cenarius Facebookverifisert

Driftsleder

Avhengig
    loco's Avatar

men vi selger færre brød enn samtlige av våre konkurrenter. Det igjen fører til at færre og færre kjøpmenn tar inn brødene som igjen fører til færre salg.
    Vet ikke om dette gjelder bare meg, men etter at dere bytta baker så forsvant kvaliteten/smaken på brødet med 90% sett fra mitt ståsted. Etter dette skiftet så jeg ingen som helst grunn til å kjøpe Vålerengabrødet, og per nå baker jeg heller selv.

Det originale brødet var veldig bra, det nye er skrot.

-jørn-
    (*´ェ`*)

Jeg lager emballasjer til vif brødet. Og alle andre fotballbrød. Det merkelige da er at ordrene på vi brød er en god del større enn feks lsk og viking.
    Vif brødet er forresten veldig godt.
    Var på Norway cup forrige dagen. Og der var det en gedigen sportsbutikk med mye fotballtøy. Drakter fra mange utenlandske lag. Ingen vif drakt. Synes vi burde selge drakter på Norway cup. Men mulig det er noe regler for det. Vet ikke. Pris på drakter når salget er så dårlig må jo kunne diskuteres med Umbro? Hva skjer med de som ikke lit solgt i sjappa? Kastes?

Det "gamle" vif brødet var godt 😊

Facebookverifisert
    Tidstjuvradd
    hmchrist's Avatar

Det er som sagt ikke slik at enormt tilbud skaper etterspørsel...
    Ikke?
    Så alle som reklamerer for produktene sine på TV, radio, nett og i aviser er på bærtur?
    Alle som setter ned prisene på produktene sine og har 2-for-3-salg, 30% rabatt e.l. er ute og sykler?
    Alle som betaler for plassering / beste hylleplas i butikker er soppskaller?
    Alle som peiser på med et "enormt tilbud" har misforstått?
    Enten ramla du av lasset før du rakk å fullføre BI-studiene dine eller så har du oppdaga noe du kan tjene deg rik på.
    Lykke til!

Quote Originally Posted by hmchrist View Post
    Alle som setter ned prisene på produktene sine og har 2-for-3-salg, 30% rabatt e.l. er ute og sykler?
    2-for-3 pleier sjelden å slå an særlig godt.

Tastopat

Quote Originally Posted by loco View Post
    Vet ikke om dette gjelder bare meg, men etter at dere bytta baker så forsvant kvaliteten/smaken på brødet med 90% sett fra mitt ståsted. Etter dette skiftet så jeg ingen som helst grunn til å kjøpe Vålerengabrødet, og per nå baker jeg heller selv.

-jørn-
    Dette er helt riktig. Det nye brødet blir tørt i løpet av en dag, det forrige holdt lenge. Kjenner mange som har droppet brødet etter endra oppskrift

Quote Originally Posted by Loffen View Post
    Dette er helt riktig. Det nye brødet blir tørt i løpet av en dag, det forrige holdt lenge. Kjenner mange som har droppet brødet etter endra oppskrift
    Enig. Det forrige var godt. Det nye ikke. Hos oss kjøper vi kanskje 150 brød i året, maks. Som betyr at klubben taper 150 på at vi ikke kjøper dem. Og jeg spiser ikke vondt brød i et år for å støtte klubben med sånn sum. Jeg kan heller sette inn 300 rett på kluibbens konto for å slippe å spise det.

Enig. Det forrige var godt. Det nye ikke. Hos oss kjøper vi kanskje 150 brød i året, maks. Som betyr at klubben taper 150 på at vi ikke kjøper dem. Og jeg spiser ikke vondt brød i et år for å støtte klubben med sånn sum. Jeg kan heller sette inn 300 rett på kluibbens konto for å slippe å spise det.
    Helt enig med dere andre, det nye brødet har ikke samme kvalitet.
    FrankO, dette er tydeligvis en tilbakemelding du bør rette til de med ansvaret for dette. Jeg trodde det kun var meg som hadde gått lei, men tydeligvis ikke.
    Her går altså klubben rundt og tror dem selger et godt brød, men "ingen" har funnet årsaken til det labre salget?
    Ønsker man å tjene penger, må man ha et tilsvarende produkt.
    "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Kan banne på at jeg så Vif-drakter og andre vif-effekter på G-sport på Ski Storsenter for noen år tilbake.. hva har endret seg siden den gang?

Facebookverifisert
    Tidstjuvradd
    hmchrist's Avatar

2-for-3 pleier sjelden å slå an særlig godt.
    Hehe - jeg ga meg litt tidlig på BI jeg også.

Bablefant

Ikke?
    Nei

Så alle som reklamerer for produktene sine på TV, radio, nett og i aviser er på bærtur?
    Det har ikke med tilbud/tilgjengelighet å gjøre.

Du blander rabatt med "tilbud og etterspørsel".

Alle som betaler for plassering / beste hylleplas i butikker er soppskaller?
    Oi, der klarte du å svinge innom temaet gitt. Dette vil bedre tilbudet/tilgjengeligheten men dersom du går til Norli og ber om prima hylleplassering på boka "Hvordan vinne en diskusjon av hmchrist" så vli de takke nei, selv om de får 98% av omsetningen da 98% av 0 er fortsatt 0. Og når de da tjente penger på det som denne geniale boka skulle erstatte så vil de takke nei.

Alle som peiser på med et "enormt tilbud" har misforstått?
    Bare deg, som ikke skjønner betydningen av tilbud i denne sammenhengen.

Enten ramla du av lasset før du rakk å fullføre BI-studiene dine eller så har du oppdaga noe du kan tjene deg rik på.
    Lykke til!
    Resten av verden er inneforstått med at det hjelper ikke med all verdens tilbud (eller tilgjengelighet da, så du ikke misforstår igjen) når det ikke er etterspørsel, så det er ikke så mye penger å hente der dessverre. Siden du tydeligvis mener det motsatte, står du fritt til å tjene de store pengene. Hva med peanøtter- og tyggegummi mix?

Quote Originally Posted by loco View Post

-jørn-
    Visste ikke at de har bytta baker. Har selv også sluttet å kjøpe VIF-brødet. Ikke bare fordi smaken er annerledes, men syns det mugner fortere nå enn tidligere. Før varte brødet i en evighet og var like godt etter noen dager, som "nybakt".

Forøvrig har jeg trodd at det er fordi jeg nå lagrer brødet i en annen leilighet enn tidligere, og at min smakssans har endret seg.

Hvis dette stemmer så bør de bytte tilbake til gammel baker. Dæven så godt det brødet var!
    Wanderer

Neste år så tar vi alt

Facebookverifisert
    Tidstjuvradd
    hmchrist's Avatar

Hva med peanøtter- og tyggegummi mix?
    Ok, siden boka mi ikke er i handelen enda, så får jeg ta tak i denne da.
    Om du mener VIF er en vare på høyde med peanøtt-tyggis, eller den kommende boka mi, så er det jo troen på varen som svikter.
    Om folka på Valle deler din tro på merkevaren kan jeg forstå at de holder godsakene godt gjemt i en bakgate på Helsfyr og på en lite profilert nettside kontrollert av Umbro.
    Og, tilgjengelighet ER viktig (i følge boka mi). Hvorfor tror du Sputnik (som ble pusha på en hver bensinstasjon - høyst trolig uten å skyve vekk hverken blyfri, baconpølse eller cola) solgte plater i bøtter og spann selv om platene hans ikke var å få tak i de mindre tilgjengeige platebutikkene? Ja, vi snakker før Spotifys tid, men så lenge man ikke kan strømme ei VIF-skjorte mener jeg det er en sammenlikning som gir et eksempel på at folk kjøper nesten hva som helst om de får det midt i trynet.
    Også, VIF-merch.
    Jeg tror ikke verden er så innforstått med at det ikke hjelper med tilbud som du påstår. Folk kjøper ting de aldri har etterspurt stadig vekk...
    Reklame, salg/tilbud og tilgjengelighet skaper etterspørsel.

Bablefant

[...]
    Om du mener VIF er en vare på høyde med peanøtt-tyggis, eller den kommende boka mi, så er det jo troen på varen som svikter.
    Om folka på Valle deler din tro på merkevaren kan jeg forstå at de holder godsakene godt gjemt i en bakgate på Helsfyr og på en lite profilert nettside kontrollert av Umbro.
    Det er har ikke noe å si hva min tro eller (delvis) folka på Valle sin tro på varen er, men den butikken den skal inn i sin tro på varen.

Og, tilgjengelighet ER viktig (i følge boka mi). Hvorfor tror du Sputnik (som ble pusha på en hver bensinstasjon - høyst trolig uten å skyve vekk hverken blyfri, baconpølse eller cola) solgte plater i bøtter og spann selv om platene hans ikke var å få tak i de mindre tilgjengeige platebutikkene? [...]
    Folk kjøpte plata fordi de ville høre på den. Når etterspørselen er tilstede vil økt tilgjengelighet øke omsetningen, helt enig.

Reklame, salg/tilbud og tilgjengelighet skaper etterspørsel.
    Nå begynner vi endelig å diskutere i riktige baner, nemlig hvordan skape etterspørsel. Tilgjengelighet er et resultat av etterspørsel så det er den lette delen. Skape etterspørsel er problemet som må løses.

Tastopat anderan's Avatar

Tilgjengelighet er et resultat av etterspørsel så det er den lette delen.
    Hvor tar du dette fra? Hadde det du skriver stemt hadde melk, egg og brød stått nærmest kassa på kiwi, ikke sjokolade og ukeblader

Tilgjengelighet er et resultat av etterspørsel så det er den lette delen. Skape etterspørsel er problemet som må løses.
    Nå er vi inne på det punktet som gir deg rett til å kreve skolepengene tilbake hvis du har studert markedsføring.

Hvis man skal skape etterspørsel så må varene være tilgjengelig. Det er ingen som bruker tid og penger på å skape etterspørsel etter noe som ingen uansett kan kjøpe.

Og det er ikke etterspørsel etter ting som ikke finnes. Man lager rett og slett ting fordi man tror det vil være et marked for dem.

Det var ingen som trengte et nettbrett før de ble lansert og det var ingen som trengte en genser med traktormotiv heller før Moods of Norway laget dem.

Salg på Internett er omtrent 10% av alt salg som gjøres. Ni av ti handler fortsatt i butikkene. Vår butikk ligger litt utenfor og er åpen i vanlig kontortid. Det sier seg selv at salget ville gå opp.

Spørsmålet er om det ville gått tilstrekkelig mye opp. At det ville gå opp er hevet over en hver tvil.

Borettslagshurpe

Var innom Torshov fotball som kanskje er den mest besøkte fotballsjappa i landet, og her finner man draktene til alle de større utenlandske klubbene samt at det er satt av ganske stor plass også til Skeid, Ullern og Kjelsåsdrakter (vet at dette sikkert er der som en del av klubbservicen de driver men de står altså utstilt i fotball butikken også.

Gmax storo har også klubbdrakter tror til og med jeg har sett Lyn drakt der. Så helt umulig kan det ikke være å få gjort draktene våre tilgjengelig utenfor Vålengasjappa, så spørsmålet er vel mer om dette er kunstig åndedrett til Vålengasjappa som gjør at de kun selges der eller om det ikke finnes tro på at flere salgskanaler vil gi økt salg, og på sikt også etterspørsel?
    En liberalist er en som hele tiden vil gjøre som han vil, helt til noen gjør som de vil og det går ut over ham....

Hadde vært greit hvis noen som har ansvaret for dette svarte? Frode Veie?
    Ett lag i Oslo. http://www.vgtv.no/#!/video/120672/se-kaoset-foer-stroemsgodset-og-vaalerenga. Vakkert. Stem Demokratene!

Kringkastingssjef
    Driftsleder

Tastoman

Vi hadde jo det, men han la opp!
    "Berre på landslaget!"
    in Absinthia

Bablefant

Nå er vi inne på det punktet som gir deg rett til å kreve skolepengene tilbake hvis du har studert markedsføring.

Hvis man skal skape etterspørsel så må varene være tilgjengelig. Det er ingen som bruker tid og penger på å skape etterspørsel etter noe som ingen uansett kan kjøpe.

Og det er ikke etterspørsel etter ting som ikke finnes. Man lager rett og slett ting fordi man tror det vil være et marked for dem.

Det var ingen som trengte et nettbrett før de ble lansert og det var ingen som trengte en genser med traktormotiv heller før Moods of Norway laget dem.

Salg på Internett er omtrent 10% av alt salg som gjøres. Ni av ti handler fortsatt i butikkene. Vår butikk ligger litt utenfor og er åpen i vanlig kontortid. Det sier seg selv at salget ville gå opp.

Spørsmålet er om det ville gått tilstrekkelig mye opp. At det ville gå opp er hevet over en hver tvil.
    Jesus. Antar at det ikke er ment som kverulering men greit "Økt tilgjengelighet er et resultat av etterspørsel" da. Og her snakker vi jo helt klart om draktene som finnes og har vært på markedet i noen ti-år nå, så selv om jeg er enig i argumentasjonen din om nettbrett så er det en diskusjon om innovasjon/evolusjon mens Moods of Norway et glimrende eksempel på merkvarebygging og å skape etterspørsel. For ordens skyld - de har et større distribusjonsnett nå som etterspørselen er større enn de hadde i starten.

Uansett, denne diskusjonen dreper egentlig interessen for tråden. La oss være enige i å være uenige, samt at målet er å skape (økt) etterspørsel rundt Vålerenga-produkter. Et forslag på hvor man kan/bør/må legge inn kruttet er altså (økt) tilgjengelighet. Javel, andre forslag?

Edit: Egentlig er jo målet (vårt) flere folk på stadion, mens klubben har som mål om mer penger i kassa.

Uansett, denne diskusjonen dreper egentlig interessen for tråden. La oss være enige i å være uenige, samt at målet er å skape (økt) etterspørsel rundt Vålerenga-produkter. Et forslag på hvor man kan/bør/må legge inn kruttet er altså (økt) tilgjengelighet. Javel, andre forslag?

Edit: Egentlig er jo målet (vårt) flere folk på stadion, mens klubben har som mål om mer penger i kassa.
    Enig. Liten vits å bruke tid til å diskutere teorier. Men Moods of Norway er også et eksempel på at man kan få folk til å kjøpe hva som helst av klær, selv Vålerengaklær, hvis de oppfattes som moteriktig og kule. Drakter er jo en ting, men treningstøy, t-skjorter og andre ting er jo også en del av det.

For meg er ikke drakter i sportsbutikkene selve saken, men dette med økt synlighet. Så vet de som leser denne tråden her at vi selger kun i Sjappa og på nett. Men tror du 12-åringen som ikke finner Vålerengadrakt der de selger drakter fra alle de andre lagene tenker sånn på det? Eller tenker han at Vålerenga ikke er kule nok til å henge blant de andre lagene? Skal man bygge en merkevare så spiller faktisk alle de her små tingene en rolle. Hver dag dør det en Vålerengasupporter og da må klubben sørge for at det også blir født en ny.

Og jeg tror ikke klubben og supporterne har forskjellige mål. Fordi folk på stadion betyr mer penger i kassa. Og mer penger i kassa betyr mer penger til spillere, som betyr bedre resultater, som betyr mer folk på stadion. Jo flere som bryr seg om klubben, jo mer penger kommer sponsorer med. Som betyr enda mer penger til spillere, som betyr...osv.

Heldigvis så oppgir nå klubben solgte billetter og ikke faktiske tilskuere som de gjorde før. Hvis det forstatt hadde blitt rapportert oppmøte så tipper jeg det hadde vært nærmere 5000 i enkelte kamper, hvis det hadde vært så mye som det. Og majoriteten av dem er den gamle garden.

Skal den trenden bli snudd så må man gjøre klubben mye mer synlig. Vi er visstnok Oslos stolthet, men er egentlig folk i byen så veldig stolte av klubben? Virker mest som de har glemt at klubben eksisterer. Så da må man være litt lengre fremme i skoene og tørre å stikke logoen, drakta rett opp i fjeset på folk så ofte som mulig. Når ungene som ser på drakter til storklubbene i butikken ikke finner Vålerengadrakta der så tenker de at da er vel ikke Vålerenga en storklubb da, så hvorfor skal jeg bry meg?

Her om dagen var det 28000 Oslofolk på Ullevål og betalte dyrt for å se Man United spille en betydningsløs treningskamp. Er ikke noe i veien med fotballinteressen i området i alle fall.

Og det handler også mye om holdninger. Det klages jo på absolutt alt, hele tiden. Spillet er dårlig, folk kommer ikke, vi liker ikke Ullevål, treneren er til en hver tid en klovn, alle spillerne er dårlig, været er dårlig og kaffen er kald. Hvorfor skal egentlig folk dra i utgangspunktet? De har det jo mye bedre hjemme?

Bablefant

Man må tenke langsiktig og det tror jeg klubben driver med, med stadig fremstøt mot de unge, spesielt unge fotballspillere. Jeg vil tro at svært mange her ble supportere i tidlig alder når man ble med foreldre på kamp.

I tippeligaens gullår på midten/slutten av 2000-tallet så var det stor interesse rundt norsk fotball generelt. Vi hadde profiler og TV2 var flinke med media-dekningen og vi spilte så bra at vi var i medaljestriden, samt at vi hadde bra liv på stadion. "Alt" klaffa men vi klarte ikke å beholde de. Nå trenger vi nødvendigvis ikke 15.000 som går på 13 hjemmekamper i året, men 50.000 som går på hver 3. - 4. kamp er bedre og ingen av målene er vel lette.

Ny stadion vil automatisk trekke flere tilskuere i en periode og desto lenger vi klarer å dra ut den perioden, desto bedre selvsagt. Ikke bare kortsiktig, men de som er på stadion vil rekruttere nye tilskuere og jeg tror det er de vi må tilrettelegge. Vi (altså supportere) må skape liv så ramma rundt kampen er der og gjør at folk vil komme og oppleve det så må klubben legge til rette for kompis-rekruttering. Ikke nødvendigvis blant klanen/AE, men vanlige tilskuere. Familie-tribunen blir viktig på lang sikt, hoved-tribunen/patriot på kort sikt. Det at man ikke må være medlem av noe for å kjøpe billett der er et viktig tiltak som klubben har fått på plass allerede (om jeg har forstått det rett).

Som FrankO har vært innom så er nødvendigvis ikke pris et tema så vi må bli mer interessante på et vis. Det må jo bli bra liv på stadion og en profil eller to. Resultater hjelper men da får man ikke så mange lojale med seg. De fleste anglofile konkluderer jo bare med at TL/ES holder et veldig dårlig nivå og dermed er kjedelig å se på (som nødvendigvis ikke er veldig feil), så de blir jo litt vanskelige å rekruttere som stam-kunder.

For seks år siden så ble Vålerenga kåret til årets sponsorobjekt.
    https://www.aftenposten.no/100Sport/...t-134407b.html

Samme år hadde vi 13650 folk i snitt på kampene våre. Og det var vel faktisk oppmøte den gang, ikke solgte billetter som det er nå.

Alle disse folkene er jo ikke døde i dag. De bare gidder ikke komme på kamper lenger. Det handler bare om å bli litt mer relevante for å vekke interessen igjen. Minne dem på at klubben finnes.

Greit at man gikk litt stille i dørene etter overgangssaken, men det er jo ingen som husker det i dag. Vi ble jo frikjent, så det er ikke engang noe å skamme seg over heller. Folk har glemt at Olje og energiministeren sjenket 16 år gamle jenter og hadde seg med dem, så de har sikkert klart å glemme den Stengel-episoden også.

For seks år siden så ble Vålerenga kåret til årets sponsorobjekt.
    https://www.aftenposten.no/100Sport/...t-134407b.html

Samme år hadde vi 13650 folk i snitt på kampene våre. Og det var vel faktisk oppmøte den gang, ikke solgte billetter som det er nå.

Alle disse folkene er jo ikke døde i dag. De bare gidder ikke komme på kamper lenger. Det handler bare om å bli litt mer relevante for å vekke interessen igjen. Minne dem på at klubben finnes.

Greit at man gikk litt stille i dørene etter overgangssaken, men det er jo ingen som husker det i dag. Vi ble jo frikjent, så det er ikke engang noe å skamme seg over heller. Folk har glemt at Olje og energiministeren sjenket 16 år gamle jenter og hadde seg med dem, så de har sikkert klart å glemme den Stengel-episoden også.
    Jeg kjenner mange som var der for 6 år siden, men som ikke er der i dag.
    Jeg kjenner også flere som var der for 8-9-10 år siden, som ikke kom tilbake for 7 år siden da Moa herjet. De er der forøvrig ikke i dag heller. Tror klubben må være stabil i mange år før folk kommer tilbake. Evt. et par medaljesesonger.
    Wanderer

Neste år så tar vi alt