Page 75 of 75 FirstFirst ... 2535455565707172737475
Results 2,961 to 2,985 of 2985

Jeg skulle gjerne hatt en venstrebeint kant som kunne utfordra Jukle på høyrekant. Per nå har han ingen direkte utfordrere til plassen, da Deila foretrekker innoverkanter, og alle kantene vi har er høyrebeinte. Så kan man sikkert si at Finne, Azemi, Michael, Grødem og Ejuke kan spille der, men ingen av de er venstrebeinte eller utoverkanter og vil ikke bli foretrukket på den siden. Syns konkurransen er fin på venstrekant, men Jukle har veldig lite reell, direkte konkurranse.

Quote Originally Posted by Nico 8 View Post
    Jeg skulle gjerne hatt en venstrebeint kant som kunne utfordra Jukle på høyrekant. Per nå har han ingen direkte utfordrere til plassen, da Deila foretrekker innoverkanter, og alle kantene vi har er høyrebeinte. Så kan man sikkert si at Finne, Azemi, Michael, Grødem og Ejuke kan spille der, men ingen av de er venstrebeinte eller utoverkanter og vil ikke bli foretrukket på den siden. Syns konkurransen er fin på venstrekant, men Jukle har veldig lite reell, direkte konkurranse.
    Grødem er venstrebeint.
    Ett lag i Oslo.

Var jeg overbevist om. Står foretrukket fot høyre flere steder, Sotahjørnet sier innoverkant på høyre. Har egentlig ikke lagt merke til en foretrukket fot. Virker like god med begge
    Ett lag i Oslo.

Quote Originally Posted by Nils_de-Noia View Post
    Akkurat det har jeg litt problemer med å skjønne.

Vi har mistet 30somethings Grindheim og Moa som var veldig rutinerte, selv om Moa riktignok var en del skadet. HKJ var langt over juniornivå og også Stengel var veldig rutinert i forhold til alder. Daniel Berntsen hadde også en del erfaring. Lundström er 28.

Vi har i tillegg mistet/lånt ut Nije, Elsebutangen, Nakkim, Hay og Sandrukumar som var unge, men de spilte jo ikke på A-laget. Jääger er i tillegg langtidsskadet.

Inn har Carvalho (24), Adegkube (23), Nouri (28), Johnson (25), Michael (19) kommet, mens Grødem (19) har returnert fra lån.

Så hvis man utelukkende ser på alder så er Johnson yngre enn Moa og like gammel som HKJ. Både Carvalho og Näsberg er mye yngre enn Jääger. Nouri er like gammel som Lundström mens Adegkube er yngre enn Lindkvist (som startet sesongen her i fjor), men eldre enn Näsberg som spilte høstsesongen som venstreback. Ivan har til gjengjeld tatt plassen til Jääger i midtforsvaret og trekker snittalderen ned.
    Vi hadde alt for mange juniorspillere i stallen i fjor. Det er på en side bra at vi fyller opp med unge talenter, men en uting at spillere i den alderen blir benket istedenfor å få spilletiden de trenger. Nå er de sendt ut på lån/solgt.

Vi har slanket troppen og balansert den ved at vi har dobbeldekning i alle posisjoner samtidig som det ikke er noen i troppen som er "langt unna" førsteeleveren. Man må huske på at unge spillere er i utvikling så han spilleren som i fjor så ut som bambi på glattisen kan ha tatt store steg i løpet av et år. Nevner f.eks Näsberg. Men jeg har også kjempetro på Grødem og Fridjonsson.

Med forbehold om at disse utvikler seg som vi ønsker, trenger vi da å erstatte stengel og grindheim når vi allerede har mange midtbanespillere i som kan bli enda bedre?

Vi har fått inn friskt blod og er i mine øyne sterkt forsterket i forhold til i fjor. Vi kan være uenige om viktigheten av rutinen til Moa, Grindheim, stengel og Jääger. Men jeg mener i hvertfall de er erstattet allerede.

Johnson bedre enn Moa
    Carvalho bedre enn jaager
    Nouri bedre enn Lundstrøm
    Adekugube bedre defensivt enn Lundquist
    Agyiri/Fridjonsson bedre enn stengel
    Tar ibrahim steget opp og Azemi skulle kvikne til så er vi ganske så bra forsterket ja.
    Men innsats og vilje må ligge i bunnen uansett. Den var fraværende mot 08.

Akkurat det har jeg litt problemer med å skjønne.

Vi har mistet 30somethings Grindheim og Moa som var veldig rutinerte, selv om Moa riktignok var en del skadet. HKJ var langt over juniornivå og også Stengel var veldig rutinert i forhold til alder. Daniel Berntsen hadde også en del erfaring. Lundström er 28.

Vi har i tillegg mistet/lånt ut Nije, Elsebutangen, Nakkim, Hay og Sandrukumar som var unge, men de spilte jo ikke på A-laget. Jääger er i tillegg langtidsskadet.

Inn har Carvalho (24), Adegkube (23), Nouri (28), Johnson (25), Michael (19) kommet, mens Grødem (19) har returnert fra lån.

Så hvis man utelukkende ser på alder så er Johnson yngre enn Moa og like gammel som HKJ. Både Carvalho og Näsberg er mye yngre enn Jääger. Nouri er like gammel som Lundström mens Adegkube er yngre enn Lindkvist (som startet sesongen her i fjor), men eldre enn Näsberg som spilte høstsesongen som venstreback. Ivan har til gjengjeld tatt plassen til Jääger i midtforsvaret og trekker snittalderen ned.
    Alder kan ikke oversettes direkte til rutine og erfaring. Jeg vil påstå at Carvalho, Adegkube og Johnson har mye erfaring selv om de er relativt unge. Alle har spilt i ulike ligaer i flere forskjellige land og klubber (Carvalho har vel til og med spilt CL?) og både Johnson og Adegkube har A-landskamper. Nouir har jo mye også mer erfaring fra norsk serie, og også flere år i Vålerenga, enn Lundstrøm. Nå var både Grindheim og Moa VELDIG rutinerte, så at vi har mista en del rutine i de to er klart. Men det er ikke som at vi har fylt på med spillere som har lite erfaring fra høyt nivå, selv om de er yngre.

Hvorfor snakker folk om Moa egentlig? Han spilte jo aldri uansett. Så det var omtrent som å miste luft.

Kjelsrud Johansen var vårt førstevalg på spiss i store deler av sesongen, og han ble oppgradert med Johnson. Ikke snakk om Moa som noe førstevalg når han aldri spilte uansett.

Neste sesong må vi ha inn ett anker som erstatter for DFH. Han har vel sagt at dette blir hans siste sesong? Synes ikke at Lekven er noen løsning i ankerrollen. Han er indreløper. Felix Horn-Myhre fortsatt litt for ung? Skulle gjerne hatt inn en Ogude type med fysikk og defensive fibre. I tillegg til at han er brukbar med ball i beina.

DFH fungerer kun optimalt i kamper som mot ODD hvor vi styrer spillet og får mye plass på midtbanen. I de aller fleste kampene blir det også sånn, men mot topplagene så blir det for skralt. Så det er ikke en fullgod løsning.

Men kan han nye midstopperen spille anker også? Har sett at det ble skrevet, men vet ikke om det stemmer. Nå bør det jo være greit for en midtstopper å spille anker da. Men i vår spillestil så bør du ha egenskaper med beina også. I hvert fall i 4-3-3 med en flat treer. Det er ikke en ren DM rolle. Tanken med DFH er vel at det blir mer enn playmaker rolle. Han skal styre spillet og strø pasninger ut på kantene og gjennom til spiss. Det er krevende, men går helt fint når man har en fot som DFH.

Quote Originally Posted by tordvif View Post
    Neste sesong må vi ha inn ett anker som erstatter for DFH. Han har vel sagt at dette blir hans siste sesong? Synes ikke at Lekven er noen løsning i ankerrollen. Han er indreløper. Felix Horn-Myhre fortsatt litt for ung? Skulle gjerne hatt inn en Ogude type med fysikk og defensive fibre. I tillegg til at han er brukbar med ball i beina.

DFH fungerer kun optimalt i kamper som mot ODD hvor vi styrer spillet og får mye plass på midtbanen. I de aller fleste kampene blir det også sånn, men mot topplagene så blir det for skralt. Så det er ikke en fullgod løsning.
    Litt tidlig å prate om neste sesong tre kamper ut i året eller?

Blir ikke overrasket om vi velger å bruke Meira som anker i de kampene vi må forsvare oss. En spiller som kan trøkke til i duellene i tillegg til at han kan spre pasninger som en playmaker. I følge FIFA så har han faktisk Eliteseriens beste pasningsfot (foran Mike Jensen) så jeg vil først avvente og se om han blir en hit her før jeg ønsker meg en ny spiller i den posisjonen.

I etterpåklokskapens navn så var det feil å bruke DFH defensivt mot Sarpsborg. Men der var ikke derfor vi tapte. Akkurat som de siste kampene mot Sarpsborg så taper vi både duellene OG andreballene, og da blir veien til motstandermålet lang. Vi som er et ballspillende lag sliter veldig mot "gegenpresset" til Sarpsborg, så det er ikke noe nytt.
    Fredheim var forøvrig helt sjef både mot Kristiansund og ODD så det er alltfor tidlig å avskrive han.

Quote Originally Posted by Gladhaug View Post
    Alder kan ikke oversettes direkte til rutine og erfaring. Jeg vil påstå at Carvalho, Adegkube og Johnson har mye erfaring selv om de er relativt unge. Alle har spilt i ulike ligaer i flere forskjellige land og klubber (Carvalho har vel til og med spilt CL?) og både Johnson og Adegkube har A-landskamper. Nouir har jo mye også mer erfaring fra norsk serie, og også flere år i Vålerenga, enn Lundstrøm. Nå var både Grindheim og Moa VELDIG rutinerte, så at vi har mista en del rutine i de to er klart. Men det er ikke som at vi har fylt på med spillere som har lite erfaring fra høyt nivå, selv om de er yngre.
    Nå skrev jeg jo "hvis man utelukkende ser på alder" og da mente jeg å være åpen for at det også er andre ting å se på. Personlighet/lederevner, erfaring fra et høyere nivå, osv, fysikk osv. Og jeg svarer jo på et påstand om at det i fjor var for mange juniorer i troppen, mens det i år er annerledes.

De som har forsvunnet har enten vært eldre spillere, eller juniorer som ikke hadde spilletid i det hele tatt.

Jeg mener vi er styrket i både forsvar og angrep, men svekket på midtbane. Jeg er ikke overbevist om at DFH er noen god løsning på sentral midtbane. Ikke fordi jeg ikke liker DFH og ikke fordi jeg ikke mener at han har mye å bidra med i det offensive spillet i den rollen. Men rollen som dyptliggende midtbanespiller innebærer mer enn å slå gode pasninger. Så jeg tipper han vil være god i de kampene der motstander ligger lavt og kreativiteten hans kommer til sin rett, men også bare i dem.

Nå skrev jeg jo "hvis man utelukkende ser på alder" og da mente jeg å være åpen for at det også er andre ting å se på. Personlighet/lederevner, erfaring fra et høyere nivå, osv, fysikk osv. Og jeg svarer jo på et påstand om at det i fjor var for mange juniorer i troppen, mens det i år er annerledes.
    Se der ja! Gikk litt fort ;-) MEN tenker du at Grindheim og Stengel hadde gjort en bedre jobb enn de vi har nå? Tenker at vi uansett måtte ha hentet en ny midtbanespiller for å være vesentlig styrket på midten. DFH spilte for øvrig en veldig dårlig kamp mot Sarp. En ting er å strø pasninger mot de dårligere lagene, men mista kjapt ballen når ting gikk litt fortere og motstanderen var litt mer aggressiv.

Se der ja! Gikk litt fort ;-) MEN tenker du at Grindheim og Stengel hadde gjort en bedre jobb enn de vi har nå? Tenker at vi uansett måtte ha hentet en ny midtbanespiller for å være vesentlig styrket på midten. DFH spilte for øvrig en veldig dårlig kamp mot Sarp. En ting er å strø pasninger mot de dårligere lagene, men mista kjapt ballen når ting gikk litt fortere og motstanderen var litt mer aggressiv.
    Jeg tenker at det er en tabbe å forfremme og omskolere spillere som ikke var gode nok i fjor. Var de ikke gode nok i fjor er de trolig ikke det i år heller. Vi snakker tross alt om spillere som er er et stykke ut i 20-årene og ikke lenger er unggutter med stort utviklingspotensial.

I fjor var midtbanespillerne stort sett å finne blant Grindheim, Stengel, Zahid og Lekven. På slutten kom Fridjon også. Av de fem er det bare to igjen. Og det er jo en ting som også har kjennetegnet Deila så er det for stor optimisme i forhold til spilleres ferdigheter sammenliknet med det som er realiteten.

I fjor skulle han gjøre Juklerød til venstreback i landslagsklasse og i år skal en skadeutsatt 33 år gammel spiss/ving tydeligvis spille defensiv midtbanespiller. I tillegg så han for seg Nakkim og Näsberg som spillere som kunne levere som midtstoppere i 2017, som resulterte i at vi etter hvert måtte dytte utpå en spiller som først og fremst hadde spilt back inn i midtforsvaret. Og at vi i mange kamper slapp inn enkle mål imot som ødela.

Det er helt greit å eksperimentere, men da må man jo også ha en backupløsning hvis det ikke går som man håper. Å ha ønsketenkning som strategi og ingen reserveløsning kan fort ødelegge en hel sesong.

Så ja, jeg tror Grindheim hadde vært en bedre løsning enn DFH som midtbaneanker. Stengel tror jeg er enklere å erstatte. Der var det han kunne utvikles til å bli og ikke så mye det han alt var som var greia. Men det er helt greit at de ikke er her lenger. Utfordringen er mer at vi ikke har erstattet dem. Helst med en nigeriansk muskelbunt på to meter som takler alt og alle som passerer midtstreken i knehøyde. Jeg tror det hadde gitt oss mer enn noen strøkne pasninger fra DFH på egen halvdel.

Facebookverifisert

Jeg tenker at det er en tabbe å forfremme og omskolere spillere som ikke var gode nok i fjor. Var de ikke gode nok i fjor er de trolig ikke det i år heller. Vi snakker tross alt om spillere som er er et stykke ut i 20-årene og ikke lenger er unggutter med stort utviklingspotensial.
    Altså, dette er jo bare tull. Det kan være en million grunner til at en spiller ikke presterer en sesong, og det betyr ikke at de ikke har muligheten til å være god neste sesong. Man kan slite med å tilpasse seg en ny klubb og nye lagkamerater, ha personlig og familiære problemer utenfor banen, slite med skader osv. Abdi er jo et godt eksempel på en god spiller vi hentet, men som ikke presterte ifjor, men som ser ut til å være inne på et mye bedre spor denne sesongen.

I fjor var midtbanespillerne stort sett å finne blant Grindheim, Stengel, Zahid og Lekven. På slutten kom Fridjon også. Av de fem er det bare to igjen. Og det er jo en ting som også har kjennetegnet Deila så er det for stor optimisme i forhold til spilleres ferdigheter sammenliknet med det som er realiteten.

I fjor skulle han gjøre Juklerød til venstreback i landslagsklasse og i år skal en skadeutsatt 33 år gammel spiss/ving tydeligvis spille defensiv midtbanespiller. I tillegg så han for seg Nakkim og Näsberg som spillere som kunne levere som midtstoppere i 2017, som resulterte i at vi etter hvert måtte dytte utpå en spiller som først og fremst hadde spilt back inn i midtforsvaret. Og at vi i mange kamper slapp inn enkle mål imot som ødela.

Det er helt greit å eksperimentere, men da må man jo også ha en backupløsning hvis det ikke går som man håper. Å ha ønsketenkning som strategi og ingen reserveløsning kan fort ødelegge en hel sesong.

Så ja, jeg tror Grindheim hadde vært en bedre løsning enn DFH som midtbaneanker. Stengel tror jeg er enklere å erstatte. Der var det han kunne utvikles til å bli og ikke så mye det han alt var som var greia. Men det er helt greit at de ikke er her lenger. Utfordringen er mer at vi ikke har erstattet dem. Helst med en nigeriansk muskelbunt på to meter som takler alt og alle som passerer midtstreken i knehøyde. Jeg tror det hadde gitt oss mer enn noen strøkne pasninger fra DFH på egen halvdel.
    Personlig synes jeg at du er i overkant negativ i dette innlegget. Så jeg tillater meg en liten avsporing rettet mot kommentaren din om at "Deila er i overkant optimistisk til egne spillere":

Jeg vet ikke om den beste egenskapen til Deila er å se kvalitet og potensial i spillere, men han har åpenbart andre kvaliteter som er viktige. Han har en veldig pedagogisk tilnærming til faget, og er veldig tett på spillergruppa.
    Rekdal var jo stikk motsatt i at han holdt seg i bakgrunn, var analytisk og brukte gjerne statistikker til å sette spillere opp mot hverandre.
    Ronny har et voldsomt fokus på utvikling og bruker kun "sultne" spillere. Hvis f.eks DFH ikke ønsket å trene på det defensive ville han aldri blitt omskolert til en defensiv midtbanespiller. Man MÅ ha et sterkt ønske om å utvikle seg selv som fotballspiller for å spille for oss. Og dette må med i beregningen når vi prater om spillerlogistikken vår anno 2018.
    De midtbanespillerne du nevner som "tar over" for Stengel og Grindheim er kanskje ikke like gode nå. Men er kanskje ENDA bedre enn dem om et halvt år. Dette kjennetegner Deila sine tropper. Han bygger et lag for fremtiden, og allerede nå har vi et mye høyere videresalgspotensial enn for ett år siden.
    Men når man fører denne modellen er man avhengige av at supporterne støtter opp den langsiktige planen, selv om vi går på en smell en gang i blant (som mot Sarp).

For å svare på det andre du skrev:

Jeg er fullstendig enig med deg i at Juklerød er best egnet på høyrekanten. Venstreback-problematikken i fjor var et feilskjær sett i ettertid. Men en sånn blemme kan skje en gang i blant.

Når du prater om midtstopperne så hadde jo Deila rett i at Nakkim var klar for å være en rotasjonspiller. Nakkim var jo helt sjef både mot Odd og mot Viking. Näsberg var kanskje ikke heeelt der i fjor, men hvor god bør et fjerdevalg på midtstopperplass være?

En løpssterk og taklingsterk nigerianer på to meter er ikke lett å få hit til Norge. Det har vært noen av de her tidligere men det er som å skyte gullfuglen. Tromsø greide det med Kara Mbodji som nå spiller fast i Anderlecht. Stephane Badji (som også spiller i samme klubb) herjet for både Sogndal og Brann. Men vi får være fornøyd med at vi nå har Ejuke og Michael som begge har kjempepotensial. Jeg mener vi ikke kan ha FOR mange afrikanere i klubben heller, hvis ikke vi vil gå over til den samme modellen som LSK bruker.

Men spilleren som du selv nevner Fridjonsson tror jeg blir KRAFTIG undervurdert her på forumet. Han er den naturlige erstatteren til Stengel. Samuel har vanvittig løpskraft og innstilling, er svær og flink til å bruke kroppen, samtidig som han virker smart i de valgene han tar. Med tanke på at han har vært uheldig med skader er det først nå vi kan forvente mye av han fremover.

Quote Originally Posted by EngaForAlltid View Post
    Personlig synes jeg at du er i overkant negativ i dette innlegget. Så jeg tillater meg en liten avsporing rettet mot kommentaren din om at "Deila er i overkant optimistisk til egne spillere":
    Ja, jeg mener han har noen sånne drypp av at han enten overvurderer enkeltspilleres ferdigheter eller overvurderer egen evne til å trene de opp/omskolere de. Ikke med alle spillere hele tiden, men noen enkeltspillere. Og de gangene så hopper han uten sikkerhetsnett.

I fjor hadde vi tre midtstoppere, pluss Jääger, som fram til da hadde spilt back. Det var JTN, Näsberg og Nakkim. Nakkim startet kampene mot Viking, Haugesund, Sandefjord, Molde, Tromsø og RBK. I de seks kampene slapp vi inn 15 mål og tok seks poeng. Näsberg ikke stort bedre, selv om han etter hvert fungerte greit på venstreback utover høsten. Å satse på uprøvde unggutter uten å ha noen plan B er det jeg mener med å hoppe uten sikkerhetsnett. Først i sitt tredje overgangsvindu i klubben signerte Deila en stopper, selv om vi da hadde trengt en helt siden KW ga seg.

Det er jo også helt greit å prøve seg med DFH i en annen rolle, men er det smart å gjøre han til kaptein? Det betyr jo at han i utgangspunkt skal spille når han er frisk. Er det riktig signal å sende ut før DFH har spilt en eneste obligatorisk kamp i den rollen? Kan jo hende Meira kan ta den rollen hvis det trengs da, det vet vi jo ikke.

Jeg vet ikke om den beste egenskapen til Deila er å se kvalitet og potensial i spillere, men han har åpenbart andre kvaliteter som er viktige. Han har en veldig pedagogisk tilnærming til faget, og er veldig tett på spillergruppa.
    Mulig han har det. For meg spiller det egentlig ikke noen rolle hvilken tilnærming han har, bare han skaper resultater. På meg virker han som norske trenere flest, for opptatt av utvikling, for lite opptatt av kortsiktige resultater. Personlig mener jeg at grunnen til at fotballen i Norge er som den er mye skyldes at trenerne for topplagene i alt for stor grad tenker som trenere i breddeklubber og har en alt for naiv tilnærming til faget. Og det er vel også derfor det går galt hver gang en norsk trener prøver seg utenfor landegrensene, fordi de ikke helt forstår at jobben som hovedtrener i en toppklubb er å skape resultater i de 2-3 årene en hovedtrener gjerne får i en klubb, ikke å videreutvikle spillere.

Det er smart at klubber tenker langsiktig, men det er ikke trenerens rolle i en toppklubb å være den som gjør det. Derfor håper jeg at den dagen Deila gir seg så henter vi en trener fra en fotballkultur der man er vant til at resultatkravet kommer fra første dag og ikke først når man er inne i det fjerde året i jobben. Så vil noen sikkert mene at Deila hadde suksess i Celtic. Jeg tror at å vinne SPL med Celtic, uten Rangers i divisjonen, er like vanskelig som å vinne OBOS i Norge med RBK. I Deilas siste år i Celtic tok de 86 poeng. Året etter tok de 106 og gikk ubeseiret gjennom serien. Så kortsiktig resultatfokus fungerer det også.

Quote Originally Posted by EngaForAlltid;396421Ronny har et voldsomt fokus på utvikling og bruker kun "sultne" spillere. Hvis f.eks DFH [I
    ikke [/I]ønsket å trene på det defensive ville han aldri blitt omskolert til en defensiv midtbanespiller. Man MÅ ha et sterkt ønske om å utvikle seg selv som fotballspiller for å spille for oss. Og dette må med i beregningen når vi prater om spillerlogistikken vår anno 2018. De midtbanespillerne du nevner som "tar over" for Stengel og Grindheim er kanskje ikke like gode nå. Men er kanskje ENDA bedre enn dem om et halvt år. Dette kjennetegner Deila sine tropper. Han bygger et lag for fremtiden, og allerede nå har vi et mye høyere videresalgspotensial enn for ett år siden. Men når man fører denne modellen er man avhengige av at supporterne støtter opp den langsiktige planen, selv om vi går på en smell en gang i blant (som mot Sarp).
    Og det er altså her jeg er helt uenig i måten han tenker på. Jeg mener det er klubbens oppgave å legge til rette for at spillere utvikler seg, men den utviklingen må foregå på treningsfeltet, på reservelag og andre arenaer. På elitenivå så er utvikling spillerens ansvar, akkurat som i arbeidslivet ellers er det de som arbeidstakere som må sørge for at de har den riktige kompetansen for å få den karrieren de ønsker seg. A legge til rette for utvikling er klubbens ansvar, mens hovedtrenerens ansvar er å skaffe resultater. Ikke om fire år, men til helgen.

Og å sørge for at vi har spillere som har både ferdigheter, potensial til videre utvikling og de rette holdningene for å ta ansvar for egen utvikling er heller ikke trenerens oppgave. Det er derfor vi har en egen utviklingsavdeling og nå også et speidernettverk.

Så skjønner jeg selvsagt at det ikke er svart-hvitt. Noen ganger må man slippe til unggutta for å se om de holder nivået. Og at det kan være andre grunner til at de får spille, som for eksempel at økonomien ikke tillater at vi henter bedre spillere. Og vi driver jo ikke med spillerutvikling for å selge dem så fort så mulig. Vi driver med det for å få best mulig sportslig resultat. Også blir spillerne solgt som en konsekvens av at de hevder seg på et lag som får gode resultater.

Men det gjør at jeg synes det er vanskelig å støtte et langsiktig prosjekt. Et prosjekt har som regel et definert mål og en er tidsbegrenset. I tillegg er det noen klare oppgaver som må løses for å få prosjektet i havn. Jeg mener i stedet at hvis prosjektet er å bygge et lag så er det alt for lang tid å tenke flere år frem i tid. Om allerede 1-2 år så er vel sikkert halve laget borte innen da. Noen er solgt, andre har bare gått videre og nye har kommet til. Noen bruker et begrep som å bygge klubben. Også det skjønner jeg ikke helt betydningen av. Det virker som at oppfattelsen er at dette er en rekke oppgaver som må løses i en bestemt rekkefølge, der man avslutter noe for å gå videre på neste. Jeg mener i stedet at å utvikle klubben er en rekke parallelle prosesser som pågår hele tiden, der man ikke er avhengig av noen bestemt rekkefølge. Og at absolutt alle de prosessene går mye lettere hvis førstelaget gjør det bra. Og at alle de årene der vi får dårligere resultater enn nødvendig fordi vi bruker førstelaget som en utviklingsarena egentlig bare er bortkastet tid.

Jeg er fullstendig enig med deg i at Juklerød er best egnet på høyrekanten. Venstreback-problematikken i fjor var et feilskjær sett i ettertid. Men en sånn blemme kan skje en gang i blant.
    Så klart man har en tabbekvote. Men Juklerød er jo ikke den eneste. Jeg håper jeg tar feil, men jeg frykter at DFH er årets mislykkede prosjekt. Bortsett fra evnen til å slå gode pasninger i det offensive spillet så ser jeg lite hos han som tyder på at han skal kunne bli en fantastisk defensiv midtbanespiller. Håper som sagt jeg tar feil.

Når du prater om midtstopperne så hadde jo Deila rett i at Nakkim var klar for å være en rotasjonspiller. Nakkim var jo helt sjef både mot Odd og mot Viking. Näsberg var kanskje ikke heeelt der i fjor, men hvor god bør et fjerdevalg på midtstopperplass være?
    Du er jo inne på at det å se potensialet i spillere kanskje ikke er Deilas sterkeste side. Og det tror jeg er riktig. Nakkim var god i noen kamper på høsten 2016, men var åpenbart ikke klar for rollen som førstevalg. For det var det han var i starten av fjorårssesongen. Etter å ha vært fast i de fire første kampene i fjor (i de tre siste slapp vi inn ti mål) så fikk han ikke starte en kamp etter det uten at noen var ute med skade eller karantene. Og det er sånt jeg mener en trener bør se i løpet av en sesongoppkjøring. Han ble gitt alt for mye ansvar alt for tidlig. Han var tross alt bare 20. Det ansvaret taklet han ikke og er nå på utlån i Stavanger for å se om han kan redde inn karrieren med et bra utlån.

En løpssterk og taklingsterk nigerianer på to meter er ikke lett å få hit til Norge. Det har vært noen av de her tidligere men det er som å skyte gullfuglen. Tromsø greide det med Kara Mbodji som nå spiller fast i Anderlecht. Stephane Badji (som også spiller i samme klubb) herjet for både Sogndal og Brann. Men vi får være fornøyd med at vi nå har Ejuke og Michael som begge har kjempepotensial. Jeg mener vi ikke kan ha FOR mange afrikanere i klubben heller, hvis ikke vi vil gå over til den samme modellen som LSK bruker.

Men spilleren som du selv nevner Fridjonsson tror jeg blir KRAFTIG undervurdert her på forumet. Han er den naturlige erstatteren til Stengel. Samuel har vanvittig løpskraft og innstilling, er svær og flink til å bruke kroppen, samtidig som han virker smart i de valgene han tar. Med tanke på at han har vært uheldig med skader er det først nå vi kan forvente mye av han fremover.
    Enig i at Fridjon er bra. Burde være foran Abdi i køen i mine øyne.

Jeg vil påstå at Carvalho, Adegkube og Johnson har mye erfaring selv om de er relativt unge. Alle har spilt i ulike ligaer i flere forskjellige land og klubber (Carvalho har vel til og med spilt CL?)
    Stemmer at Carvalho spilte noen CL-kamper for Malmö i 2015. Så voldsomt rutinert kan det vel allikevel diskuteres om han er. Spilte egentlig ikke seriøs fotball før for ca. 3 år siden. Nå ble han riktignok kasta ut i ganske mye i løpet av sine første måneder som fotballspiller (urugiansk liga, CL, Malmö og utlån til Falkenberg). Men i løpet av tiden i Malmö har han i spilletid bare spilt 10-11 allsvenske kamper, og aldri vært i nærheten av fast plass for MFF. Hans største utfordring er nok spilleforståelse (og det skyldes mangel på erfaring). Jeg blir veldig overraska hvis han er klar for å ta eliteserien med storm allerede nå (og da baserer jeg meg også på det jeg så i treningskamper), men håper selvfølgelig at han etter hvert kan vise seg å bli den uslepne diamanten/"den nye Bratseth" vi drømmer om. Spennende råmateriale, målfarlig er han også, men tror han også han har en del å lære før han er klar.

Quote Originally Posted by JorgenH View Post
    Altså, dette er jo bare tull. Det kan være en million grunner til at en spiller ikke presterer en sesong, og det betyr ikke at de ikke har muligheten til å være god neste sesong. Man kan slite med å tilpasse seg en ny klubb og nye lagkamerater, ha personlig og familiære problemer utenfor banen, slite med skader osv. Abdi er jo et godt eksempel på en god spiller vi hentet, men som ikke presterte ifjor, men som ser ut til å være inne på et mye bedre spor denne sesongen.
    Ja, jeg bruker jo ordet "trolig", for unntak finnes. Men siden du nevner Abdi så er han norsk, oppvokst på Lørenskog som er rett ved Oslo og har spilt for Deila før og kjenner han godt. Det er en spiller som jeg mener man kan forvente at raskt tilpasser seg klubben og at det ikke er noen andre faktorer, som for eksempel kulturforskjeller, som gjør at han trenger mer tid. Som jeg forventer at f.eks. Michael gjør og som Ejuke gjorde. Nå kan det jo være noe som jeg ikke vet om som har gitt Abdi problemer en periode, men da må man i alle fall være helt sikker på at man vet årsaken til at man leverer under forventet og også være helt sikker på at den faktoren er borte.

Vi tilbød Stengel en kontrakt, så vi mente åpenbart at det var en spiller som var god i en posisjon klubben trengte en god spiller i. Når han da takker nei og drar til Godset så mener jeg det er naturlig å tenke at vi må velge å hente inn en annen midtbanespiller i stedet.

Facebookverifisert

I følge Fædrelandsvennen (her referert via en Eurosport-kommentator på Twitter, siden jeg ikke har tilgang) kobles visstnok Sandberg til Start etter at det har blitt klart at Opdal er ute i et par måneder.

https://twitter.com/AmundIL/status/986921101962940417

Ser ikke hva vi eventuelt skal ha å tjene på å selge ham nå som vi ikke har mulighet til å hente inn en erstatter før til sommeren. Er vel ikke bare for Start å hente en keeper utenfor overgangsvinduet heller. Et nødlån er kanskje aktuelt, men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de skal få dispensasjon til det når de har en skadefri keeper i senioralder i troppen.

Quote Originally Posted by JorgenH View Post
    I følge Fædrelandsvennen (her referert via en Eurosport-kommentator på Twitter, siden jeg ikke har tilgang) kobles visstnok Sandberg til Start etter at det har blitt klart at Opdal er ute i et par måneder.

https://twitter.com/AmundIL/status/986921101962940417

Ser ikke hva vi eventuelt skal ha å tjene på å selge ham nå som vi ikke har mulighet til å hente inn en erstatter før til sommeren. Er vel ikke bare for Start å hente en keeper utenfor overgangsvinduet heller. Et nødlån er kanskje aktuelt, men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de skal få dispensasjon til det når de har en skadefri keeper i senioralder i troppen.
    Dette må ikke skje!

For Sandberg sin del er det sikkert bedre å stå ES for Start enn 2. divisjon for VIF2, men det er bedre for alle andre at han blir her. Håper han får sjangsen i ES snart for oss.

Quote Originally Posted by Farmor View Post
    Dette må ikke skje!
    Er det et kort lån, syntes jeg det er bra! Da får Sandberg kamptrening på høyere nivå!

Quote Originally Posted by eiks View Post
    Er det et kort lån, syntes jeg det er bra! Da får Sandberg kamptrening på høyere nivå!
    Men hvis Adam blir skadet så har vi plutselig bare Klaesson i bakhånd.

Facebookverifisert

Quote Originally Posted by eiks View Post
    Jeg er ikke enig. Vi trenger de to keeperne vi har i troppen, det er viktig både for bredden og for treningshverdagen. Vi er nødt til å være så kyniske at vi ikke driver og låner ut spillerne våre til konkurrenter bare for å være greie når det konkret går på bekostning av bredden hos oss. Vil de ha Sandberg så får de kjøpe han av oss i sommer. I tillegg har start en 25 år gammel reservekeeper som er i kampform, så jeg ser egentlig ingen grunn til at de skal få dispensasjon fra NFF for å nødlåne en spiller fra en annen Eliteserieklubb.