Results 1 to 11 of 11

Default Hvilket år var ditt beste Vålerenga år?

Har en bekjent som holder på med en oppgave om VIF og i den forbindelse så trenger han litt hjelp.

Det som er oppgavens tema er opplevelser rundt det å holde med ett idrettslag og siden han er VIF supporter så handler oppgaven hans om å følge VIF.

Han er spesielt interessert i å vite hvilket år du opplever som ditt beste år som VIF supporter og gjerne noen ord om hvorfor.

Når jeg fikk spørsmålet, så kom 1997 opp i hodet mitt uten å tenke en gang. Noen himler sikkert med øya her og tenker kanskje hvorfor ikke 2005 eller noen av de andre årene vi har vunnet noe.

Her kommer min begrunnelse:

1996 var ett helvetes vondt år med nedrykk, men også ett år hvor jeg føler mye snudde i positiv retning. Det ble besluttet at vi skulle tilbake til Bislett. Medlemstallene steg til værs og 1997 inneholdt så mange bra øyeblikk at det er nesten vanskelig å huske på alt, men jeg gjør ett forsøk her.

- Først av alt hadde vi åpningskampen i Sarpsborg med tribunen som raste. Resultatet 0-0 huskes dog ikke så godt.

- Vi avslørte spørsmålstegnet på drakta med "Vålerenga mot rasisme" i første hjemmekamp mot Bryne foran rundt 4500 tilskuere. 3-0 smakte også godt.

- Hjemmekamp mot Moss med rundt 10 000 tilskuere. Dette var den absolutte toppkampen dette året. Tror vi vant 6-2 også.

- 3 dager senere med 4 rundekamp i cupen mot Brann på Bislett. 18000 tilskuere og jammen vant vi den kampen også 3-0. Stadion var full over en time før kamp.

- John Carew signerte for oss. Drit i resten av hans karierre og historie. I 1997 var juvelen vår og det var stort for oss den gangen. Mener vi fikk beskjeden i Drøbak om at han var klar?

- Kvartfinalen i cupen mot Sogndal som vi vant 3-2 på Bislett. Matchvinner 17 år gamle John Carew.

- Fredag 5 september. På 18 års dagen til John Carew rykka vi opp etter 1-0 seier mot Aalesund. Som en ekstra bonus den helgen kvalifiserte landslaget seg til VM dagen etter med seier borte mot Aserbajdsjan.

- Semfinalen i cupen mot Viking. Vi vant 1-4 i Stavanger med 3 mål av 18 åringen John Carew, og Håvard Lunde satte spikeren i kista. Hjemmekampen på Bislett ble en formalitet og endte 1-1 med mål av hvem andre enn John Carew.

- "Knivingen" om førsteplassen mot Moss dette året. Lagene vekslet om førsteplassen flere ganger men vi vant 1. divisjon dette året til slutt, men begge lagene rykka opp.

- Kronen på verket. Cupfinalen. Vi var underdogs mot bronsevinnende Strømsgodset, men vi vant en av tidenes beste cupfinaler 4-2 etter mål av Kaasa, Haug, Musæus og Levernes.

Andre høydepunkter som gjorde 1997 stort var jo også at landslaget vårt vant 4-2 mot Brasil på Ullevaal og kom seg til VM etter blant annet 0-4 seier i Finland, og 5-0 i siste kamp mot Sveits + nevne Aserbajdsjan kampen over.

Roy Johansen tok over hockeylaget og vi vant både serie og NM i 1997/98 sesongen.

1997 var året hvor det var bare positivet hele året gjennom. Det var nesten ingen nedturer, så hvis jeg tenker helhet på en enkelt sesong med positive opplevelser så er 1997 på topp. Tenker man kun sportslig, så er det vanskelig å komme unna 2005 og også 2010.

Fint hvis noen kan være behjelpelige med dette. Trenger ikke en lang avhandling som jeg har laget her. Holder massevis med ett årstall og noen få stikkord eller enkeltopplevelser du gjerne vil dele.

Var ung, men var i Vallhall 2003 og Skien 2005. Ingen av de kommer dog opp mot åpningshelgen av vårt nye hjem. Tre dager på Scandic Helsfyr sammen med en haug av andre Engasupportere. Våkne Lørdag, å spasere noen meter til festplassen for å lukte på atmosfæren. Første pilsen på ØST. Børst & Ball på kvelden, med spesielt Islandsgate som høydepunktet.

Så den store dagen, Søndag. Møkkavær, men så mye folk. Selv om kampen var ræva, var det mektig å stå på supportertribunen, og se utover noe du følte var ditt. ENDELIG!
    Ett lag i Oslo!

Tastopat anderan's Avatar

Mitt beste Vålenga-år er alltid neste år. Begrunnelse overflødig

Borettslagshurpe

Quote Originally Posted by Vader View Post
    Når jeg fikk spørsmålet, så kom 1997 opp i hodet mitt uten å tenke en gang. Noen himler sikkert med øya her og tenker kanskje hvorfor ikke 2005 eller noen av de andre årene vi har vunnet noe.
    (...)
    - Kronen på verket. Cupfinalen. Vi var underdogs mot bronsevinnende Strømsgodset, men vi vant en av tidenes beste cupfinaler 4-2 etter mål av Kaasa, Haug, Musæus og Levernes.
    Synes ikke valget er det minste merkelig, "noen av de andre årene vi funnet noe"; som du selv skriver vant vi jo vitterlig noe i '97, og som opptakten til opplevelsene i Europa som skulle komme året etterpå...

Selv er det to andre år som dukker opp i mitt hode:
    Beste året var 2004: Ikke hele året men hvordan det året ble fra sommerens signeringer (jeg trodde ikke i min villeste fantasi man året etter 2003-dramaet skulle snu så fort), god-fotballen som ble spilt og opplevelsen av at hele byen og "alle" stod på hodet og Vålerenga var en utelukkende positiv happening som alle villle ta del av. Det var noe magisk med de siste kampene på Ullevaal med følelsen av full stadion og massivt trøkk. Og skadet heller ikke med utklassingen av Rosenborg på eget Lerkendal den høsten. Det var noe med hele greia som gjorde det til en helt spesiell følelse, langt inn i ryggmargen og hjerterota, selv om det endte som det gikk.
    Det året ga på samme måte som 1997 opptakten til noe som skulle komme; seriegullet i 2005, men det året/2005 ble på en måte likevel ikke det samme (og hvor man en liten stund kunne stå frem som supporter av regjerende seriemester og regjerende Champions League vinner )

Det året som har gjort mest inntrykk og gjort meg til de supporteren man er (i tykt og tynt, uansett resultater), var året 2000. Hadde flyttet til Oslo for godt den vinteren, begynte gå fast på alle hjemmekamper og noen borteturer, og med Nordlie og I og Panzer, og ikke minst uværskampen mot Sogndal (som sikkert betraktet det som en helt fiiin sommerdag..). Det definerte en som supporter, og jeg har hatt fast sesongkort siden, fra og med 1. divisjonåret 2001. Er det rart man er blitt (så rar) som man har blitt?

Borettslagshurpe

Tror kanskje jeg har litt lyst til å svare 2004, selv om sesongen endte på det som da ble oppfatta som verst tenkelige vis. Men etter å ha vært en litt halvinteressert supporter fra 1997 til 2001, for så å oppleve kokosen med cupgull i 2002 og kvalik året etter så var vel ikke forventningene før sesongen helt på topp.

Men å oppleve publikumstalla utover høsten, og spenningen i magan før hver jævla runde, det var stort. Vi klarte det umulige - å slå Rosenborg på Lerkendal. Vi hadde Steffen Iversen. Vi var best i verden.

Jeg har to kompiser som hadde fast plass rett ved midten på bredden på den tia, og jeg pleide å snike meg til å stå sammen med dem - kremplass. Følelsen av at det ikke fantes en ledig plass å oppdrive til siste serierunde mot Stabæk, og at jeg pent måtte finne meg i å melde meg som bøssebærer til TV-aksjonen for å ha muligheten til å komme meg inn var en helt sinnsyk tanke, men like fullt ble det sånn.

Til sammen trumfer det den tomheten jeg følte da fløyta gikk og vi hadde tapt gull. En helt insane-in-the-membrane-sesong!
    En by, ett lag - ett Vålenga

Quote Originally Posted by Vader View Post
    Har en bekjent som holder på med en oppgave om VIF og i den forbindelse så trenger han litt hjelp.

Det som er oppgavens tema er opplevelser rundt det å holde med ett idrettslag og siden han er VIF supporter så handler oppgaven hans om å følge VIF.

Han er spesielt interessert i å vite hvilket år du opplever som ditt beste år som VIF supporter og gjerne noen ord om hvorfor.

Her kommer min begrunnelse:

1996 var ett helvetes vondt år med nedrykk, men også ett år hvor jeg føler mye snudde i positiv retning. Det ble besluttet at vi skulle tilbake til Bislett. Medlemstallene steg til værs og 1997 inneholdt så mange bra øyeblikk at det er nesten vanskelig å huske på alt, men jeg gjør ett forsøk her.

- Først av alt hadde vi åpningskampen i Sarpsborg med tribunen som raste. Resultatet 0-0 huskes dog ikke så godt.

- Vi avslørte spørsmålstegnet på drakta med "Vålerenga mot rasisme" i første hjemmekamp mot Bryne foran rundt 4500 tilskuere. 3-0 smakte også godt.

- Hjemmekamp mot Moss med rundt 10 000 tilskuere. Dette var den absolutte toppkampen dette året. Tror vi vant 6-2 også.

- 3 dager senere med 4 rundekamp i cupen mot Brann på Bislett. 18000 tilskuere og jammen vant vi den kampen også 3-0. Stadion var full over en time før kamp.

- John Carew signerte for oss. Drit i resten av hans karierre og historie. I 1997 var juvelen vår og det var stort for oss den gangen. Mener vi fikk beskjeden i Drøbak om at han var klar?

- Kvartfinalen i cupen mot Sogndal som vi vant 3-2 på Bislett. Matchvinner 17 år gamle John Carew.

- Fredag 5 september. På 18 års dagen til John Carew rykka vi opp etter 1-0 seier mot Aalesund. Som en ekstra bonus den helgen kvalifiserte landslaget seg til VM dagen etter med seier borte mot Aserbajdsjan.

- Semfinalen i cupen mot Viking. Vi vant 1-4 i Stavanger med 3 mål av 18 åringen John Carew, og Håvard Lunde satte spikeren i kista. Hjemmekampen på Bislett ble en formalitet og endte 1-1 med mål av hvem andre enn John Carew.

- "Knivingen" om førsteplassen mot Moss dette året. Lagene vekslet om førsteplassen flere ganger men vi vant 1. divisjon dette året til slutt, men begge lagene rykka opp.

Andre høydepunkter som gjorde 1997 stort var jo også at landslaget vårt vant 4-2 mot Brasil på Ullevaal og kom seg til VM etter blant annet 0-4 seier i Finland, og 5-0 i siste kamp mot Sveits + nevne Aserbajdsjan kampen over.

Roy Johansen tok over hockeylaget og vi vant både serie og NM i 1997/98 sesongen.

1997 var året hvor det var bare positivet hele året gjennom. Det var nesten ingen nedturer, så hvis jeg tenker helhet på en enkelt sesong med positive opplevelser så er 1997 på topp. Tenker man kun sportslig, så er det vanskelig å komme unna 2005 og også 2010.

Fint hvis noen kan være behjelpelige med dette. Trenger ikke en lang avhandling som jeg har laget her. Holder massevis med ett årstall og noen få stikkord eller enkeltopplevelser du gjerne vil dele.
    Tror jeg er enig med deg i dette. Mener også å huske en cupkamp mot Brann med Tore Andre Flo som ikke fikk til en dritt på Bislett og Myggens utdrikningslag. Men mulig jeg blander litt med årene. Men det var et gøyalt år. Tror vi hadde fått inn Fredriksen på eiersiden så vi satsa skikkelig. Kan ikke huske at opprykket var truet og høydepunktene var cupen mot de lagene vi egentlig hørte hjemme blant.

Avhengig

1.
    2004 tror jeg.
    Forventet at laget skulle klamre seg til en åttende plass eller noe i den dur. Rykket nesten ned året før.
    Stemningen på tribunen var helt magisk etter sommerferien når Oslo-folket hadde oppdaget at de hadde et topplag i byen sin.
    Fotballen var rask, offensiv og i lengderetning. David Brocken kom til ca en million innlegg fra høyre back!

2.
    2005. Sesongen vi herja med alt og alle.

3.
    1997. Av de samme grunnene trådstarter oppgir.
    In the beginning the Universe was created.
    This had made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
    - Douglas Adams

Pratmaker

1993 uten tvil. Vi rykka nesten ned i 2.divisjon året før og bare noen heldige resultater i sist serieomgang redda oss. Så kom Vidar Davidsen inn som trener og hentet et par spillere fra Strømmen som hevet laget nok til at vi kjempa i toppen sammen med Strømsgodset, Mjøndalen og Eik gjennom hele 93-sesongen. I motsening til de fleste andre utgaver av Vålerenga var dette en gjeng som presterte over evne og vi klarte å karre til oss de poengene vi trengte for å vinne avdelingen og rykke opp i Tippeligaen igjen etter tre år nede.

Vi hadde også nærmest en fast 11-er gjennom hele sesongen

Espen Strømme/Frank Mathisen i mål
    Knut Aga jr venstreback
    Terje Olsen og Svein Erik Pettersen i midtforsvaret
    Håvard Lundepå høyrebacken
    Espen Haug,
    Rune Gjertsen og
    Ståle Andersen på midtbanen
    Jan Kokkim / Espen Enerly,
    Terje Joelsen
    og Anders Solheim i angrep.

Husker spesielt godt at vi slo 7-1 mot Godset i toppkamp på Bislett. De slo oss ut av cupen på samme sted med 3-1 et par uker etterpå.

1993 var også det første året det svingte litt av Klanen.

Ellers var 1997 et fantastisk år også, som nevnt ovenfor i tråden.

Mine favoritter er:

1) 2004-sesongen (Sølv)

Det året er det artigste året jeg har hatt på norske tribuner. Med nesten-nedrykk året før, så overrasker vi alt og alle året etter. Starter sesongen OK med å spille 8 kamper uten tap (3-5-0), og spiller festfotball nesten hver helg på høstsesongen og gruser RBK 4-1 på Lerkendal. Bare et Lyn sto i veien for oss og et seriegull da. Ett fett om de tapte med 2 eller 3 mål. Syns vi fortjente gullet da. Hadde store håp for sesongen etter.. deilig følelse..

2) 2005-sesongen (Gull)

Og håpet innfridde tildels. Høres rart ut at gullsesongen ikke er høyest, men slik er det bare. Her starter vi sesongen med seks strake seire. Har vi noen gang startet bedre? Grunnen til at 2005-sesongen havner på andre og ikke første er avslutningen. I ren Vålerengastil så klapper alt bare sammen mot slutten og vi er griseheldige som vinner serien med ett poeng. Heldigvis var Start nesten like elendige som oss mot slutten. Og så var det en nytelse å se RBK sin verste sesong i nyere tid, med hele 12 tap. Igjen hadde jeg håp om noe enda større året etter, men en Freddy-bom (likevel min favorittspiller gjennom tidene) hindret det. Bronse var forøvrig helt ok, men likevel skuffende. Men følelsen av noe stort var fantastisk. En annen demper her er den stygge skaden til Enerly. Det dempet litt av stemningen på bussen på vei hjem fra Skien.

3) 2010-sesongen (Sølv)

Vi scoret flest mål, spilte skikkelig underholdende fotball og Muri var i perlehumør i sin rolle som spillende stopper. Av og til trodde vi at det var en Iniesta som var utpå der mtp alle fintene han plutselig dro frem. Vi tapte gullet med 6 poeng, og det var enkelt og greit fordi vi tapte sju og rbk tapte ingen. Dette året spilte de 7 uavgjorte. Og til slutt var vi kun 6 poeng bak. Igjen hadde jeg troen på at neste sesong skulle bli noe skikkelig stort... men ble selvsagt skuffa igjen!
    Wanderer

Neste år så tar vi alt

Avhengig

Quote Originally Posted by wanderer View Post
    Mine favoritter er:

3) 2010-sesongen (Sølv)

Vi scoret flest mål, spilte skikkelig underholdende fotball og Muri var i perlehumør i sin rolle som spillende stopper. Av og til trodde vi at det var en Iniesta som var utpå der mtp alle fintene han plutselig dro frem. Vi tapte gullet med 6 poeng, og det var enkelt og greit fordi vi tapte sju og rbk tapte ingen. Dette året spilte de 7 uavgjorte. Og til slutt var vi kun 6 poeng bak. Igjen hadde jeg troen på at neste sesong skulle bli noe skikkelig stort... men ble selvsagt skuffa igjen!
    Ja, for faen!
    Hvordan klarte jeg å glemme 2010?

4.
    2010
    Partyfotball hele sesongen.
    Ballbesittende fotball med høy risiko, men med en enorm vilje i gjenvinningsfasen. Glemmer aldri hjemmekampen mot Start. 8-1!
    In the beginning the Universe was created.
    This had made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
    - Douglas Adams

Takk for gode innspill. Flere ting man glemmer opp gjennom årene. 93 hadde jeg nesten glemt selv også med nesten bare mandagskamper på Bislett.