Results 1 to 32 of 32

Default Vålerenga damer-sesongen 2018

Mye tyder på at Theresa Nielsen og kaptein Gunnhildur Jonsdottir ikke er med videre.Mister mye rutine i disse dessverre.

Synd. Håper de klarer å bygge opp et slagkraftig lag som kan kjempe om gull.

Begge har hatt en fantastisk god sesong og vil nok være meget attraktive på spillermarkedet. Gunnhildur var på prøvespill i Chelsea i høst. Og jeg har ingen problemer med å forstå om Chelsea med cupfinale-ramme hver kamp (eller Portland Thorns med 23 000 tilskuere for den saks skyld) kan friste mer enn et par hundre sjeler på Intility.

Dessverre meldte også Sotahjørnet i går at Stephanie Verdoia og Aivi Luik ser ut til å forsvinne. Det er mer enn rutine vi mister da, men de aller beste spillerne og hele motoren i laget.

Fryktelig overraskende bør det allikevel ikke være. Klubbytter skjer oftere i kvinnefotball. En får som regel bare ettårskontrakt. Det er ikke tradisjon for høye overgangsbeløp (hvilket også gjør talentsatsing risikofull). Det satses på damefotball i mange land nå, og det norske markedet er attraktivt å støvsuge i. Og vi må vel innrømme at Vålerenga fremdeles ikke er helt øverst i næringskjeden. Har vært fire fryktelig kjipe dager å være både herre- og damesupporter dette.

De gode nyhetene for damelaget er at vi nok vil være mer attraktive på overgangsmarkedet i år enn i fjor, at det har hendt før at spillere har ombestemt seg og kommet tilbake til Enga, at vi kanskje kan cashe ut mer av talentarbeidet vårt neste år og veien til den absolutte toppen av næringskjeden er fryktelig mye kortere her enn på herresiden. Det er ikke fullstendig utenkelig at Vålerenga damer kan bli et europeisk topplag i løpet av et par-tre år - om satsingen fortsetter - og enda mer om noen flere enn OBOS finner dette kommersielt interessant og Klanen og Ikaros kommer enda mer mannssterke. Og jeg tror fortsatt det er gode sjanser for at vi får på plass et slagkraftig lag til 2018. Forhåpentligvis også et lag som vi kan bygge noe rundt i flere sesonger.

Bablefant erik1985's Avatar

Quote Originally Posted by jerusalem View Post
    Begge har hatt en fantastisk god sesong og vil nok være meget attraktive på spillermarkedet. Gunnhildur var på prøvespill i Chelsea i høst. Og jeg har ingen problemer med å forstå om Chelsea med cupfinale-ramme hver kamp (eller Portland Thorns med 23 000 tilskuere for den saks skyld) kan friste mer enn et par hundre sjeler på Intility.

Dessverre meldte også Sotahjørnet i går at Stephanie Verdoia og Aivi Luik ser ut til å forsvinne. Det er mer enn rutine vi mister da, men de aller beste spillerne og hele motoren i laget.

Fryktelig overraskende bør det allikevel ikke være. Klubbytter skjer oftere i kvinnefotball. En får som regel bare ettårskontrakt. Det er ikke tradisjon for høye overgangsbeløp (hvilket også gjør talentsatsing risikofull). Det satses på damefotball i mange land nå, og det norske markedet er attraktivt å støvsuge i. Og vi må vel innrømme at Vålerenga fremdeles ikke er helt øverst i næringskjeden. Har vært fire fryktelig kjipe dager å være både herre- og damesupporter dette.

De gode nyhetene for damelaget er at vi nok vil være mer attraktive på overgangsmarkedet i år enn i fjor, at det har hendt før at spillere har ombestemt seg og kommet tilbake til Enga, at vi kanskje kan cashe ut mer av talentarbeidet vårt neste år og veien til den absolutte toppen av næringskjeden er fryktelig mye kortere her enn på herresiden. Det er ikke fullstendig utenkelig at Vålerenga damer kan bli et europeisk topplag i løpet av et par-tre år - om satsingen fortsetter - og enda mer om noen flere enn OBOS finner dette kommersielt interessant og Klanen og Ikaros kommer enda mer mannssterke. Og jeg tror fortsatt det er gode sjanser for at vi får på plass et slagkraftig lag til 2018. Forhåpentligvis også et lag som vi kan bygge noe rundt i flere sesonger.
    Jeg har ihvertfall blitt hekta etter å ha begynt å gå på kamper i år. Damene spilte til tider utrolig god fotball, men veldig synd å miste Luik, Verdoia, Nielsen og Gunnhildur. Spesielt sistnevnte. For en innsats hun nedlegger i hver eneste duell.

Hva med Krieghoff og Betos? Blir de værende?

Monica Knudsen ny trener og Eli Landsem skal fungere som sportssjef! Spennende! Håper disse kan trekke til seg en del profiler som kan heve laget umiddelbart og på sikt.Virker med dette som at det tenkes mer langsiktig.

Litt mer fristende å skrive om damelaget enn herrelaget i dag.

Får først sende et par blomster til Kjell Gustad for det arbeidet han har lagt ned i to omganger i klubben. I første runde handlet det om å eksistere. I andre omgang om å bygge en klubb som kunne vinne noe. Vi lyktes nesten på første forsøk. Men sørget i alle fall for å presentere kvinnefotball som virkelig gledet og som fikk mange til å få øynene opp for damelaget. Så takk!!!

Så er det selvfølgelig veldig spennende med Landsem som sportssjef og Monica Knudsen som ny trener. Vålerenga mener tydeligvis alvor!

Ellers meldes det om nok en avgang på en midtbanespiller. Denne gang er det Frida Lyshoel som går til Røa. Personlig tror jeg det er en OK overgang for begge parter. Lyshoel kom fra Fløya i 2014. Spilte mye som høyreback under Brocken i vårsesongen i fjor, men har slitt med å få spilletid det siste halvannet året. Ryktes å ha høy fart, har tatt store steg i å bli tøffere i duellene mens hun har vært her, og har blitt rett og slett god på taklinger. Har også smelt inn noen perler både på 1. og 2. laget (bl.a. mot nettopp Røa). Må fortsatt ta steg og bli mer stabil med ballen i beina hvis hun skal bli en god toppseriespiller. Personlig tviler jeg på at hun blir en veldig markant skikkelse i Røa heller, men gøy om jeg blir overrasket. Jeg ønsker selvfølgelig ikke Røa mye godt i 2018, og skulle kanskje sett hun gikk til en annen klubb. Denne overgangen er allikevel det motsatte av skitten. Tromsø-jenta fikk ikke mye tillit det siste året (kanskje også ei knekt nese hindret det), og da vil jeg rett og slett ønske alt godt og lykke til videre. Hennes siste kamp for Vålerengas A-lag ble da åpningskampen på VKIP. Ingen verst avslutning på Vålerenga-oppholdet det.

Når det gjelder andre spillere tror jeg rett og slett det meste er usikkert i øyeblikket. Vet at i hvert fall noen er i tenkeboksen om veien videre. Og tror fremdeles det er mulig å håpe at flere nøkkelspillere blir med videre. Også kommer det nok ganske sikkert noen nye inn. Vår nye trener bør bidra til at vi blir mer attraktive.

Så lenge Vålerenga Damer, forblir under Vålerenga Fotball, er jeg fornøyd. Og det forventer jeg.

Aldri ta fra penger de ikke genererer. Det er uaktuelt.

Hvis så, lykke til.
    Ett lag i Oslo. Støtt SIAN!

Tippekonge 2016 Facebookverifisert
    Bablefant
    VVV's Avatar

Applaus til damene for en flott sesong! Og takk til jerusalem for strålende referater og energi nok til å trekke fler og fler av oss inn på tribunen. Kudos! Og neste år så tar vi alt!
    "Be what you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind." (Dr. Seuss)

Takk for det, VVV Hyggelig å høre!

Det meldes nå at venstreving Synne Sofie Christiansen følger Frida Lyshoel til Røa. Mye samme story som Lyshoel. Hun har så vidt rundet 20, har noen kvaliteter, men har slitt med å ta det siste steget som skal til for å etablere seg på A-laget vårt. Og når du ikke har gjort det på to og en halv sesong er det greit å dra videre. Synne har en skudd- og innleggsfot med skyhøyt toppnivå, hun er meget målfarlig (har i snitt skåret ett mål pr. kamp for andrelaget), men fortsatt en del annet som må bli bedre for å ta toppserienivået. Så langt 5 ut og 0 inn i dette vinduet. Det blir spennende å se hvem vår nye sportslige ledelse henter etter hvert.

Årets første forsterkning på plass, og det må sies å være av den spennende sorten.
    Marie Døvik Markussen, offensiv spiller med fart, teknikk og god skuddfot som har vært lagkamerat med Caroline Graham Hansen i Wolfsburg. Tromsø-jenta gikk kanskje litt for tidlig fra mye benk i Stabæk til bundesliga, og har så vidt jeg vet ikke fått spille A-lagskamper i Wolfsburg og ble løst fra kontrakten i november. Hun forsøker å få fart på karrieren igjen i Vålerenga. Hun er 20 år og har nærmere 50 aldersbestemte landskamper og 3 opptredener på A-lændsen.

Et par highligts fra hennes karriere for de som vil bli kjent med dama:
    https://www.youtube.com/watch?v=pYdwEpt-zik (fra 0.08)
    https://www.youtube.com/watch?v=Tjy4iEsDnQQ (fra 0.24)
    https://www.youtube.com/watch?v=tUPnFoay6pE (fra 0.00)

http://www.vif-fotball.no/lag/damela...-fra-wolfsburg

Marte Berget tilbake i kongeblått.Bytter ut livet i grisgrente strøk med flunkende nytt kunstgress og stadion på Valle.
    Velkommen tilbake!

Kult. Håper hun tar med seg storebror.

og da var det klart for comeback fra Guro Pettersen http://www.vif-fotball.no/lag/damela...ke-i-valerenga

Har venta litt på de to siste. Begge har hatt lengsel i blikket mot de kongeblå draktene og bidratt med relativt energisk applaus for Enga når de har vært på Vålerenga-kamper.

Antar dette da også betyr at enten Betos eller Ervik ikke blir med som keepere i 2018. Uansett er vi nå (med et visst forbehold om at noen forsvinner) meget godt forspent offensivt og helt bakerst. Men vi har fortsatt behov for et par kvinner til i forsvar - og ikke minst på midtbanen, der vi har mista hele vår meget godt balanserte trio + innbytter. Finnes det en millionær som har noen kroner å avse (for å gi et tilbud det ikke er mulig å avslå) skulle jeg gjerne ha sett at minst en av de kom tilbake.

For de som liker sånt ryktes det for øvrig at Celin Bizet Ildhusøy har trent med Chelsea etter cupfinalen. Kan kanskje bli noe på sikt, men tror vår talentfulle spiss har godt av å få noen toppseriemål før hun eventuelt reiser ut. Hvis da ikke Enga blir bedre enn Chelsea i mellomtiden.

Avhengig

Herlofsen på vei?

http://www.eurosport.no/fotball/herlovsen-tilbake-til-norsk-toppfotball_sto6436293/story.shtml

Quote Originally Posted by donny View Post
    De som styrer spillerlogistikk hos damene burde vært ansatt hos herrene!

Hvor kommer pengene fra? Hvilken lønn har spillerne egentlig?
    Ett lag i Oslo. Støtt SIAN!

Herlig!!!Endelig får Vålerenga et topplag!
    Godt at folk har skjønt det...bytter ut gult med kongeblått!!!

Bablefant

Quote Originally Posted by VIFpatriot View Post
    Hvor kommer pengene fra? Hvilken lønn har spillerne egentlig?
    Sponsorer, billettinntekter, kiosk på kampdag (?)

I tillegg har jo OBOS spytta masse penger inn i Toppserien f.o.m. neste år.
    Toppseriespillere har jo som regel jobb ved siden av også, så regner med at de er moderat lønnet fra klubbens side. Men dette vet jeg lite om, så korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Facebookverifisert
    Bablefant

Damelaget har en sponsor som bidrar til dette.
    Arne G

søvnløs om natta - bevisstløs om dagen

Ryktene i "damefotballmiljøet" er at Vålenga har langt mer penger enn de andre lagene nå.
    Og klubben er "den man vil spille for" der ute, så vi skal ikke se bort ifra at det kommer inn flere og at vi kan være helt der oppe denne sesongen.
    Hadde jo vært artig å klådd LSK her også
    "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Tastopat anderan's Avatar

Quote Originally Posted by christer1913 View Post
    Bra med sportslig satsing, men man får jo litt dårlig smak i munnen når hun sier rett ut at hun kommer fordi vi betaler mest

Quote Originally Posted by anderan View Post
    Bra med sportslig satsing, men man får jo litt dårlig smak i munnen når hun sier rett ut at hun kommer fordi vi betaler mest
    Joa, men hvem gjør ikke det nå om dagen?

Bablefant

Quote Originally Posted by anderan View Post
    "De beste betingelsene" trenger ikke nødvendigvis å bety bare penger. Hun nevner at de bor i Fredrikstad, så kanskje hun har en kontrakt som legger opp til at pendling ikke medfører noe stress f.eks.

Men selvsagt, mest sannsynlig betyr det at vi tilbød mest penger.

Borettslagshurpe

Så mye positivitet at jeg nok kommer til å få med meg en del kamper neste sesong

Quote Originally Posted by pedtom View Post
    Så mye positivitet at jeg nok kommer til å få med meg en del kamper neste sesong
    Enig. Alt som skjer rundt damelaget nå gjør at jeg har lyst til å få med meg noen kamper.
    Masse positivt.

Det er en svært annerledes følelse enn hva jeg har for herrelaget.....
    Wanderer

Neste år så tar vi alt

Jeg skal også følge damelaget mye tettere nedre år.

Ny spiller hos damene:

http://www.vif-fotball.no/lag/damela...-for-valerenga

Victoria Ludvigsen som kommer fra Stabæk.

Samtidig meldes det at vår forsvarsklippe Jennie Nordin dessverre forsvinner til damallsvenskan.

Vi skal da (basert på sotahjørnets oversikt over kontrakter + oppsummering av overgangsvinduet) i øyeblikket ha følgende tropp:
    - Keepere: Josefine Ervik, Guro Pettersen
    - Forsvar: Ingrid Søndenå, Adriana Imeri
    - Midtbane: Victoria Ludvigsen, Emilie Libakken Østerås, Kine Fløtre
    - Angrep: Isabel Herlovsen, Anne Lise Olsen, Celin Bizet Ildhusøy, Marte Berget, Marie Dølvik Markussen

Uavklart:
    - Keeper: Sara Nilsen Kilen
    - Forsvar: Arianna Romero, Tina Dalgård, Ellen Wang, Theresa Nielsen
    - Midtbane: Gunnhildur Yrsa Jonsdottir, Marthe Borchgrevink
    - Angrep: Camilla Kur Larsen, Maren Hauge

Spillere ut fra 2017-sesongen:
    - Keeper: Michelle Betos
    - Forsvar: Jennie Nordin, Teigen Allen
    - Midtbane: Aivi Luik, Stephanie Verdoia, Frida Lyshoel
    - Angrep: Synne Sofie Christiansen, Johanne Fridlund, Elise Krieghoff

Et lite spørsmål hvis hjesus er innom her: Mener Sotahjørnet tidligere bekreftet at GYJ skulle forlate Enga, ser kvinnefotballmagasinet også har ho på ei liste over spillere klubben har bekreftet forsvinner, mens det i to artikler i Sotahjørnet denne uka ikke virker fullt så sikkert. Noe som har endret seg her?
    Ellers går jeg ut fra at status på Aivi Luik handler om at vi vet at hun ikke returnerer til våren - og ikke bare at hun har gått til Melbourne City. For der i gården er vel sesongen ferdig i februar/mars, og sånn sett går det fint å ta en sesong der for så å returnere til toppseriestarten.

Quote Originally Posted by christer1913 View Post
    Litt om hvor damene har fått alle pengene ifra:

https://www.vg.no/sport/fotball/kvin...ge/a/24206877/
    For meg er dette noe av det smarteste klubben har gjort på lang tid. Vi var tidlig ute med et mot rasisme-standpunkt. Som vi har flytt på siden.

Dette med å gi begge kjønn en mulighet er i tiden og jeg mener satsingen som gjøres her kan løftes fram på samme måte som vi gjorde med Vålerenga mot rasisme. Det er noe som har potensial til å gi oss mye positivitet i lang tid.

Selv om det først og fremst er jentene som nyter godt av dette direkte, så er det indirekte positivt for klubben som helhet.

Stabæk og LSK har også jentelag, men begge har jo overtatt andre lag. Vi er de første som bygger et bra eliteserielag for kvinner fra bunnen av i egen klubb. Og det skal vi også tørre å skryte litt av.

Kringkastingssjef
    Driftsleder

Tastoman

Quote Originally Posted by jerusalem View Post
    Et lite spørsmål hvis hjesus er innom her: Mener Sotahjørnet tidligere bekreftet at GYJ skulle forlate Enga, ser kvinnefotballmagasinet også har ho på ei liste over spillere klubben har bekreftet forsvinner, mens det i to artikler i Sotahjørnet denne uka ikke virker fullt så sikkert. Noe som har endret seg her?
    Ellers går jeg ut fra at status på Aivi Luik handler om at vi vet at hun ikke returnerer til våren - og ikke bare at hun har gått til Melbourne City. For der i gården er vel sesongen ferdig i februar/mars, og sånn sett går det fint å ta en sesong der for så å returnere til toppseriestarten.
    Sara Nilssen Kilen har kontrakt. Det er en forglemmelse av meg at jeg ikke tok med tredjekeeperen.
    Kvinnefotballmagasinets status er tatt fra Sotahjørnet. Når det gjelder Jónsdóttir var det klart i november at hu ikke skulle fortsette, men i følge Vålerenga ikke like klart lenger nå.
    Vålerenga henter nok ingen spillere fra W-league igjen ettersom disse ikke blir med på sesongoppkjøringa. Noe vi så problemene med at laget ikke blei samspilt før halve sesongen var gått.

Teigen Allen og Johanne Fridlund (og i prinsippet Synne Sofie Christiansen) har vært ute av laget siden i sommer.

Ikke en eneste av fjorårets spillere er resignert for neste sesong. Ervik, Kilen, Imeri, Søndenå, Østerås, Fløtre, Olsen og Bizet hadde alle kontrakter som ikke gikk ut etter sesongen. De får dermed ikke Eli Landsem/Monica Knutsen kicka ut med en gang. Resten av laget ser det vel egentlig ut som om de gjør det med. Sannsynligvis finner vi ikke en eneste spiller fra 2017-sesongen i startelleveren i løpet av 2018-sesongen. Og jeg er ikke imponert. Jeg savner signaturene til Romero, Theresa, Jónsdóttir, Kur og Hauge. Dalgård og Wang har vel til gode å vise at de tilhører et medaljelag i toppserien. Borchgrevink har egentlig bevist at hu spiller i feil posisjon; men hu har potensiale til å bli Norges nye landslagsstopper. Så spørs det om Landsem og Knutsen ser det - de var i hvert fall ikke tilstede på de få kampa Borchgrevink spilte midtstopper i fjor.

Romero er den beste midtstopperen som noen gang har vært i toppserien. Synd hu røyk korsbåndet i en treningslandskamp etter bare åtte seriekamper. Det er dog hennes første skade noensinne og hu er sannsynligvis spilleklar til seriestart. Skandale dersom hennes signatur ikke kommer.

Theresa blei kåra til årets forsvarsspiller i Toppserien. Var involvert i seksten av Vålerengas mål og sterkt delaktig i at Danmark tok EM-sølv. Skandale dersom hu nå går tilbake til en uprofesjonell tilværelse i Danmark.

Jónsdóttir var en av toppseriens beste midtbanespillere. Sterkt delaktig i at Vålerenga styrte de fleste kampene og virka utrettelig på sine mange dype løp.

Kur vil jeg sette opp som indreløper, for det er der jeg synes hun er best. Og etter å ha brukt litt tid på å finne seg til rette i spillestil og lagvenninner gjorde hu et par meget gode kamper som indreløper på slutten av sesongen. Nok en spiller som bør signeres.

Hauge har spilt 101 offisielle kamper for Vålerenga i løpet av sine fem år i klubben. En anvendelig spiller som kan bekle både høyre og venstre back og ving og er like god med både høyre og venstre fot. I år spilte hu ving og blei toppscorer med syv mål. Står sammen med Søndenå (5 år og 98 kamper) for kontinuiteten i klubben.

Wang (4 år og 80 kamper) og Ervik (4 år og 32 kamper) er de to neste på lista over de som har stått for det lille som har vært av kontinuitet.
    in Absinthia