Page 4 of 4 FirstFirst 1234
Results 121 to 153 of 153

Thread: Var

Quote Originally Posted by Muppetkokken View Post
    Hvorfor syns du det?
    Synes det "drepte" mye av fotballen under VM. VM i straffespark. Når det også enda er situasjoner der VAR blir brukt og der VAR ikke blir brukt synes jeg også det blir litt dumt, ref f.eks holding av blant annet Kane.

Også liker jeg situasjoner der kanskje ett lag blir snytt for ett eller annet, det gjør noe med publikum og spillere. Nå kan jo det fortsatt skje med VAR, igjen situasjonen med Kane, men blir jo mye mindre av det.

Fotball skal være underholdning!

Quote Originally Posted by enga View Post
    Synes det "drepte" mye av fotballen under VM. VM i straffespark. Når det også enda er situasjoner der VAR blir brukt og der VAR ikke blir brukt synes jeg også det blir litt dumt, ref f.eks holding av blant annet Kane.

Også liker jeg situasjoner der kanskje ett lag blir snytt for ett eller annet, det gjør noe med publikum og spillere. Nå kan jo det fortsatt skje med VAR, igjen situasjonen med Kane, men blir jo mye mindre av det.

Fotball skal være underholdning!
    Men hadde du for eksempel likt hvis Vålerenga ryker ut av Europaleague kvalifisering, også ble vi snytt for et klart straffespark som kunne gjort at vi gikk videre hvis vi scoret? Og som VAR hadde tatt tak i fordi der var en åpenbar feil? Ikke særlig underholdene.. Og ikke minst mye penger tapt.

Hadde VAR blitt brukt i Vallhall mot Sandefjord hadde vi kanskje spilt i Obos ennå.Blir mye hvis-om-atte-dersom.Noen er for VAR andre imot.

Selv syntes jeg VAR dreper sjarmen med fotball.Man vil ALDRI bli kvitt mennskelige feil for eller imot.

Så blir det sikkert et og annet teknisk problem med VAR også.

Quote Originally Posted by tordvif View Post
    Men hadde du for eksempel likt hvis Vålerenga ryker ut av Europaleague kvalifisering, også ble vi snytt for et klart straffespark som kunne gjort at vi gikk videre hvis vi scoret? Og som VAR hadde tatt tak i fordi der var en åpenbar feil? Ikke særlig underholdene.. Og ikke minst mye penger tapt.
    Da kan du jo nesten bare vri på hele spørsmålet ditt. Du får være for VAR, helt greit det, men jeg synes det ikke fungerte i VM og håper vi ikke ser det i norsk fotball.

Som Ingar nevner. VAR under kvalikkampen mot Sandefjord, vi hadde rykket ned, og kanskje ikke vært en klubb lenger.

Men hva slags sjarm eller underholdning er det som forsvinner med VAR? Som dere selv nevner så blir det likevel situasjoner som diskuteres og denne sjarmen dere vil ha med VAR også.

Det var VELDIG få dommeravgjørelser som ble diskutert i VM. Det skal VAR ha mye av æren for.

Vi vil vel ha fotball mest mulig rettferdig, og nå har vi et verktøy som bidrar til det. Er så sinnsykt surt med dommeravgjørelser som blir feil, og som også er avgjørende for kampen og resultatet.

Vi vil vel ha fotball mest mulig rettferdig, og nå har vi et verktøy som bidrar til det. Er så sinnsykt surt med dommeravgjørelser som blir feil, og som også er avgjørende for kampen og resultatet.
    Vi har allerede ett verktøy som bidrar til det. Dommere. Ja, drit kjedelig å tape en kamp på noe som kanskje er en feil dommeravgjørelse, men hey det går begge veier. Neste gang kan er det kanskje vi som vinner en sånn kamp.

Vi har allerede ett verktøy som bidrar til det. Dommere. Ja, drit kjedelig å tape en kamp på noe som kanskje er en feil dommeravgjørelse, men hey det går begge veier. Neste gang kan er det kanskje vi som vinner en sånn kamp.
    Det er ikke noe gøy å tape ELLER vinne på feil avgjørelser. Jeg vil vinne fortjent. Få VAR inn.
    Ett lag i Oslo.

Enten må man være konsekvent og bruke VAR på ALT. Det er i praksis ikke mulig uten å stoppe opp spillet absolutt hele tiden. Eller så er det dommeren som dømmer på det han ser.

En ting er straffesituasjoner. Hva med feilaktige frispark midt på banen, men som ender med mål? Cornere? Innkast? Offside? Skal man ikke blåse på offside, la spillet gå og vurdere etterpå?

Det vil fortsatt være tvil. Man er fortsatt begrenset til de kameravinklene man har. Med VAR ville Norge aldri fått straffe mot Brasil, selv om både dommer og en pressefotograf fikk med seg situasjonen.

Bruk det til å slå ned på filming og andre tjuvtriks. Folk som tråkker på spillere mens dommeren står med ryggen til og sånne ting. Men å bytte ut et system som ikke er feilfritt med et annet system som heler ikke er feilfritt er jeg mot, så lenge det i tillegg ødelegger og stykker opp spillet.

Som Ingar nevner. VAR under kvalikkampen mot Sandefjord, vi hadde rykket ned, og kanskje ikke vært en klubb lenger.
    Myte. Thorsen hindrer keeper i å ta utspark og det kan han ikke. Ditlefsen sierden dag i dag at han dømte rett.

Quote Originally Posted by Nils_de-Noia View Post
    Enten må man være konsekvent og bruke VAR på ALT. Det er i praksis ikke mulig uten å stoppe opp spillet absolutt hele tiden. Eller så er det dommeren som dømmer på det han ser.

En ting er straffesituasjoner. Hva med feilaktige frispark midt på banen, men som ender med mål? Cornere? Innkast? Offside? Skal man ikke blåse på offside, la spillet gå og vurdere etterpå?

Det vil fortsatt være tvil. Man er fortsatt begrenset til de kameravinklene man har. Med VAR ville Norge aldri fått straffe mot Brasil, selv om både dommer og en pressefotograf fikk med seg situasjonen.

Bruk det til å slå ned på filming og andre tjuvtriks. Folk som tråkker på spillere mens dommeren står med ryggen til og sånne ting. Men å bytte ut et system som ikke er feilfritt med et annet system som heler ikke er feilfritt er jeg mot, så lenge det i tillegg ødelegger og stykker opp spillet.
    Dommeren får kun beskjed på øret fra VAR-teamet om det kan ha blitt gjort en opplagt feil av dommeren, og kun da. Hvis dem ikke kan bastant si at det kan ha blitt gjort en feil, sier dem ingenting. Det skjer vel kun ved mål, straffe og utvisninger. Uansett er det dommeren som bestemmer. Så Norge hadde fått straffe mot Brasil hvis dommeren var sikker på at han så det han så (noe han jo også gjorde).

Det vi så under VM var at assistentdommerne ofte holdt flagget nede ved store sjanser vel vitende om at hvis det ble mål, og det var offside, ville målet blitt annullert. Dersom dem vinka, og det var feil, kunne man ikke reversere det.

Ang å slå ned på ting dommeren ikke fikk med seg i kampens hete, har vi hatt på plass i mange år allerede. Nytt for året er at det også skal brukes for å straffe filmere i etterkant, men det er utrolig vanskelig å bevise når klubben får en legeerklæring om at spilleren fikk krampe i begge beina samtidig... Med VAR ville det ikke blitt straffe.

Hvor mange straffer har Vålerenga fått de siste fem åra, og hvor mange av dem kom på et gunstig tidspunkt (mao ikke på 3-0 eller 0-3 f.eks)?

Jeg er på gjerdet med VAR. Funker det, blir det flere riktige beslutninger, funker det ikke blir det skrapa. Som med straffekonk ved uavgjort som vi hadde på begynnelsen av 90-tallet.

Barberskummet ved frispark har funka, tilbakespillsregelen har funka, og VAR i VM funka 90 prosent av gangene. De gangene det ikke funka var da dommeren ignorerte meldinga han fikk på øret og stolte på seg selv (slik vi har det nå).

Og; The Guardian tok tida på hva som forårsaket flest stopp i spillet. Der frispark tok rundt ti minutter (stort sett fordi spillere ble «skadet» uten å få medisinsk assistanse), tok VAR 24 sekunder av de 90 minuttene kampene varte.

Tippekonge 2017 Facebookverifisert
    LameDuck's Avatar

Amen.

Eller helst: Ikke innfør VAR i det hele tatt.

VM har vist at VAR er like god/dårlig som en dommer, og at også VAR gjør feil.

Da er det noe FIFA og pengene trenger, ikke jeg som sitter på tribunen og er godt under 40.

Fotball er sosial moro med spontane hendelser. Ikke et show som regisseres av korrupte advokater på et videokontor i Zurich.

GodHelgDuck - ikke bitter, bare en vanlig pint.
    Vålerenga - Oslos stolthet

Enig. Fotball vil aldri være en "perfekt" sport.

Men en slags mellomløsning kan være å gi hvert lag f.eks. to muligheter til VAR-review i løpet av en kamp. Om de ikke får gjennomslag på den første, så mister de den andre.

Dette er eneste korrekte måte å bruke VAR på pr idag spør du meg. Vi lever godt av at dommer'n gjør en og annen feil, det har vi gjort lenge. Ved å ta filming og andre tjuvtriks som du skriver, kan vi få bukt med det største problemet i fotball idag.
    Samtidig vil ikke dette gå utover spillet i det hele tatt. Dommer tar personen ved neste stopp i spillet.

Vi så jo i VM at straffesituasjoner ikke fungerer godt nok med VAR, reglene må endres eller spisses før man går lenger med dette.
    "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Driftsleder

Quote Originally Posted by Flem View Post
    Vi så jo i VM at straffesituasjoner ikke fungerer godt nok med VAR, reglene må endres eller spisses før man går lenger med dette.
    Det er ikke VAR som er problemet, men hvordan er instruert til å dømme. De straffene det ble debatt rundt var de der det var snakk om mulig hands.

VAR er ikke problemet, men hvordan dommerne skal tolke en rekke regler ingen andre veit hvordan skal tolkes. Og hvor mange straffesituasjoner var egentlig omdiskutert? Nå har jeg ikke sett på alle i etterkant, men jeg husker kun to-tre.

Handsregelen er det ingen som blir klok på uansett..

Facebookverifisert
    g-maZta's Avatar

Handsregelen er det ingen som blir klok på uansett..
    Sagt det mange ganger, men jeg syns den de praktiserer i la liga er best. Ballen borti hånda = hands.
    Uansett.
    Strengt men likt for alle.

Spnn som den praktiseres i norge må man jo for faen ha inn både psykologer, filosofer og statsvitere for å avgjøre om det skal blåses eller ei. Helt håpløst spør du meg.

Quote Originally Posted by FrankO View Post
    Jeg er på gjerdet med VAR. Funker det, blir det flere riktige beslutninger, funker det ikke blir det skrapa. Som med straffekonk ved uavgjort som vi hadde på begynnelsen av 90-tallet.

Barberskummet ved frispark har funka, tilbakespillsregelen har funka, og VAR i VM funka 90 prosent av gangene. De gangene det ikke funka var da dommeren ignorerte meldinga han fikk på øret og stolte på seg selv (slik vi har det nå).

Og; The Guardian tok tida på hva som forårsaket flest stopp i spillet. Der frispark tok rundt ti minutter (stort sett fordi spillere ble «skadet» uten å få medisinsk assistanse), tok VAR 24 sekunder av de 90 minuttene kampene varte.
    Har du en link fra Guardian?
    24 sek høres jo helt ulogisk ut. Dommeren må jo løpe frem og tilbake til boksen og se x antall repriser. I tillegg diskutere med spillere.
    Mitt inntrykk var at dette stjal flere minutter hver gang.
    - I år tar vi alt -

Quote Originally Posted by donny View Post
    24 sek høres jo helt ulogisk ut. Dommeren må jo løpe frem og tilbake til boksen og se x antall repriser. I tillegg diskutere med spillere.
    Tipper det er snakk om gjennomsnittet i alle kamper spilt. I en del av kampene ble ikke VAR brukt i det hele tatt.

Tippekonge 2017 Facebookverifisert
    LameDuck's Avatar

Det er ikke VAR som er problemet, men hvordan er instruert til å dømme. De straffene det ble debatt rundt var de der det var snakk om mulig hands.
    Det hadde aldri blitt straffe hvis ikke VAR-rommet hadde bedt dommeren se på en situasjon på nytt? Dommeren dømte ikke straffe før VAR "ba" han gjøre det. Da er VAR i aller høyeste grad problemet.

LD.
    Vålerenga - Oslos stolthet

VAR er ikke problemet, men hvordan dommerne skal tolke en rekke regler ingen andre veit hvordan skal tolkes. Og hvor mange straffesituasjoner var egentlig omdiskutert? Nå har jeg ikke sett på alle i etterkant, men jeg husker kun to-tre.
    VAR blir jo problemet når det ikke er klarhet for hvordan det skal tolkes. Derfor må regelverket innskjerpes slik at det blir mindre rom for tolkning når det gjelder de situasjonene i VM.
    Det var en del av sjarmen vekk fra fotballen, og er ikke ønskelig fra min side iallefall.
    "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Finner ikke igjen den saken nå, men her er uansett en oppsummering fra FiveThirtyEight (scroll litt ned på sida).

Free kick 10:29
    Throw-in 07:50
    Goal kick 06:03
    Corner kick 04:14
    Injury 04:10
    Substitution 03:03
    Goal celebration 02:55
    Booking 00:55
    Dissent 00:36
    Penalty kick 00:33
    Video review 00:31
    Warning 00:17
    Altercation 00:05

Så jeg tok feil. Det var 31 sekunder og ikke 24 sekunder... Og ja, det er i snitt på alle kampene noe det jo må være.

Facebookverifisert

Vaktmester

Blog Entries
    2

Finner ikke igjen den saken nå, men her er uansett en oppsummering fra FiveThirtyEight (scroll litt ned på sida).

Så jeg tok feil. Det var 31 sekunder og ikke 24 sekunder... Og ja, det er i snitt på alle kampene noe det jo må være.
    Se der ja, ende ett skudd for baugen for de som er mot VAR. Personlig mener jeg at vi fint kan prøve det over en sesong også her i eliteserien. Jeg tror når det gjelder hands regel hvordan de praktiseres så vil man finne mindre forskjell på hvordan det tolkes fra dommer til dommer innen samme ligaen enn det man finner i en turnering som VM.

Forøvrig ble jeg litt skuffet over VAR i finalen mye på grunn at man ikke klarte å annullere første målet til Frankrike. At det ble dømt straffe, selv om jeg ikke er enig, så kan det forsvares.

Mener største problemet med dagens fotball er all filmingen/tjuvtriks som blir brukt og jeg tror det ødelegger mye av sjarmen for folk flest, ihvertfall irriterer jeg meg kraftig på forsøk på filming. Om man skal stoppe under kampen vet jeg ikke men mener at man burde kunne gå gjennom kampen senere å straffe de som blir tatt for det knallhardt. Gi dem kamper utestengelse, er det eneste som kommer til å funke for å bli kvitt filmingen.

Facebookverifisert
    FuriousMachine's Avatar

Quote Originally Posted by 1/2VorseN View Post
    <snip>

Mener største problemet med dagens fotball er all filmingen/tjuvtriks som blir brukt og jeg tror det ødelegger mye av sjarmen for folk flest, ihvertfall irriterer jeg meg kraftig på forsøk på filming. Om man skal stoppe under kampen vet jeg ikke men mener at man burde kunne gå gjennom kampen senere å straffe de som blir tatt for det knallhardt. Gi dem kamper utestengelse, er det eneste som kommer til å funke for å bli kvitt filmingen.
    Hva med å gi en spiller som må hjelpes av banen 10 minutters time-out på sidelinja før han kan komme innpå igjen?
    Er man faktisk skadet så er sikkert 10 minutters pause godt å ha, må han byttes kan det skje umiddelbart.
    Ville en skuespiller være villig til å risikere at laget hans spiller i 10 minutter med en mann mindre, tro?
    Tipper også en trener ville tatt en alvorsprat med en spiller som gjør ting som straffer laget som helhet.

(er klart, dette blir mindre effektivt virkemiddel sent i kampen)

Quote Originally Posted by FuriousMachine View Post
    (er klart, dette blir mindre effektivt virkemiddel sent i kampen)
    Kan trekkes fra neste kamp spilleren står i startoppstillingen.

Men blir det riktig å regne sånn som dette da? Er kjempe trøtt, så mulig jeg roter veldig nå.
    Men tenker VAR ble ikke brukt i alle kampene. Men frispark, cornere, innkast osv er det jo nesten hele tiden. Da blir det jo litt feil å regne gjennomsnitt på absolutt alle kampene?

Når VAR ble brukt så tok det absolutt mer enn 31 sekunder.

Nei, det tok ikke mer enn 31 sekunder. Dommeren løper bort til skjermen, tar en rask titt og tar en avgjørelse mens han løpet tilbake. Det er vel heller det at de som er imot VAR irriterer seg litt ekstra og tenker at det tar lenger tid.

Det tok over 4 minutter fra kroaten handset til Griezmann scoret på straffe i finalen.

Forøvrig ble det kun lagt til 3 min av 1ste omgang.

Hvis det stemmer at 31 sek er VAR for alle kamper, selv de hvor VAR ikke ble benyttet, sier det seg selv at VAR tar mye lenger tid enn 31 sek når dommeren først får beskjed om å sjekke skjermen.

Og nei, er ikke motstander av VAR.

Men blir det riktig å regne sånn som dette da? Er kjempe trøtt, så mulig jeg roter veldig nå.
    Men tenker VAR ble ikke brukt i alle kampene. Men frispark, cornere, innkast osv er det jo nesten hele tiden. Da blir det jo litt feil å regne gjennomsnitt på absolutt alle kampene?
    Selvsagt må man ta gjennomsnittet. Det at VAR evt innføres i Norge betyr jo ikke at det vil være kamper hvor VAR alltid benyttes.

Som mange andre påpeker, filming og slikt, er det større problem IMO noe frispark-tallene viser. 10 minutter på frispark, men bare 4 minutter på skader henger ikke på greip. Men det er jo fordi Neymar må rulle ferdig, men aldri får medisinsk tilsyn og således regnes det som frispark og ikke skade.

Goal kick er også et eksempel på drøying av tid hvor keeperen ofte går rundt målet for å hente en annen ball enn den som ligger en halvmeter bak ham for eksempel + ta seg en drikkepause + sparke litt i stanga + veive litt med arma osv.

Facebookverifisert
    ziggy75's Avatar

Skulle stoppa klokka som de gjør i andre lagidretter.

Facebookverifisert
    g-maZta's Avatar

Quote Originally Posted by ziggy75 View Post
    Skulle stoppa klokka som de gjør i andre lagidretter.
    Helt enig. Klokka burde kun tikke når ballen er i spill.

Det tok over 4 minutter fra kroaten handset til Griezmann scoret på straffe i finalen.

Forøvrig ble det kun lagt til 3 min av 1ste omgang.

Hvis det stemmer at 31 sek er VAR for alle kamper, selv de hvor VAR ikke ble benyttet, sier det seg selv at VAR tar mye lenger tid enn 31 sek når dommeren først får beskjed om å sjekke skjermen.

Og nei, er ikke motstander av VAR.
    Nå var det snakk om gjennomsnittlig tid. Noen ganger tok det selvsagt lengre tid. Men det tok ikke over 4 minutter hver gang heller.