Results 1 to 25 of 25

Thread: Var

Default Var

Hva tenker folk om dette? Ser mye Italiensk fotball, og jeg er begeistra. Ting blir mere rettferdig, og det skaper alltid drama. Blir det scoring eller ikke når dommeren løper mot sidelinja. Var det offside eller ikke. Etc.

Jeg håper dette kommer til ES.
    Ett lag i Oslo.

Jeg håper også dette kommer til ES.Dommerfeil ødelegger og kan være matchavgjørende. Er positiv til at man tar i bruk VAR for å luke det bort.

Ser Fiorentina - Spal nå. Det ble dømt straffe til Spal tidlig, og jeg så på reprisen av situasjonen, at en Fiorentinaspiller blir sparka ned først. Hadde vært TOTALT feil om det ble straffe. VAR ble brukt, og dommer gikk tilbake på avgjørelsen. Helt korrekt. Spilt 39 minutter nå, og 0-0.
    Ett lag i Oslo.

Nei takk. Jeg syns VAR fjerner det viktigste for meg som supporter. De spontane følelsene.

Hvis jeg som supporter er nødt til å gi slipp på de så er nok jeg langt på vei ferdig som stående syngende supporter. Rett og slett fordi det er derfor jeg elsker fotball!

Har sett kamper med VAR tidligere og man blir veldig avventende som supporter. Man tør ikke slippe jubelen løs, og når dommer har gått gjennom situasjonen, så er det liksom lite futt igjen!

Det blir nok mer rettferdig, men det er likevel den samme talentløse dommeren som skal gå gjennom situasjonen på bildene. Blir ikke nødvendigvis riktig da heller...!

Dessuten, VAR tar jo bare det forsvarende lag. Hvis en spiller står i offside og scorer, kan VAR ta han. Hvis en spiller er onside og alene gjennom og blir blåst av og VAR sier det er feil, så får han ikke en ny sjanse liksom...

Jeg tror VAR på sikt vil senke kvaliteten på dommerne, og kan ikke helt skjønne at dommerne vil ha dette! Dette er det andre steget i å gjøre dommerne ubetydelige! Mållinjeteknologien var den første...

Se for dere dommere som ikke gidder å gjøre noe og heller venter på å se hva VAR sier... jeg tror det kan bli sånn enkelte ganger!

Det er menneskelig å feile. La oss la fotballen være som den er!

Quote Originally Posted by wanderer View Post
    (...)
    Jeg tror VAR på sikt vil senke kvaliteten på dommerne, og kan ikke helt skjønne at dommerne vil ha dette! Dette er det andre steget i å gjøre dommerne ubetydelige! Mållinjeteknologien var den første...
    (...)
    Sto mye fornuftig i innlegget, men henger meg opp i at du tar med mållinjeteknologien.
    Har hatt samme diskusjon på jobb og jeg fatter ikke hvordan det er mulig å være motstander av dette.

I England fører jo ikke mållinjetekonoloigen til noen form for stopp i spillet. Dommern har en klokke på hånda som vibrerer og det står "GOAL" i displayet på den hvis ballen er over linja. Enkelt og greit.
    Jeg har problemer med å ta innover meg at det er mulig å ha et "romantisk forhold" til diskusjoner om ballen var over linja eller ikke.
    Skulle gjerne hatt mållinjetekonologi i eliteserien, men foreløpig er det vel for dyrt..

For øvrig enig i en del av skepsisen mot VAR. Det må ligge klare regler/begrensninger i bunn for bruken for å hindre at det blir alt for mange stopp i spillet.
    Dog er jeg ikke enig i at det vil drepe spontaniteten. Den vil fortsatt være der.

Ja til mållinjeteknologi. Nei til alt annet. Både spillere og dommere gjør tabber og det syns jeg vi kan leve fint med. Jævli irriterende når det går i mot ja men sånt jevner ut. Har aldri hørt om noen lag som bare får dommeren med seg uansett. Selv de aller beste blir rammet noen ganger selv om man selvsagt kan diskutere om det dømmes 50/50 på f eks Lerkendal bestandig. Da må det heller jobbes bedre på rekrutteringssiden mener jeg og se kanskje til de beste landene og dommerne.

Facebookverifisert

Quote Originally Posted by Vader View Post
    Har aldri hørt om noen lag som bare får dommeren med seg uansett.
    Vært inne å lest på forumet til fugla? De er overbevis om at de kun taper pga dommere, og at de ALLTID blir dømt mot. Ganske så underholdende lesning faktisk

Quote Originally Posted by Trasskuken View Post
    Vært inne å lest på forumet til fugla? De er overbevis om at de kun taper pga dommere, og at de ALLTID blir dømt mot. Ganske så underholdende lesning faktisk
    du må jo gjøre som du vil, men det virker litt fattig og litt mindreverdig å surfe rundt på motstanders web forum
    lettere paranoia kaller jeg det

Quote Originally Posted by AcsOnFire View Post
    du må jo gjøre som du vil, men det virker litt fattig og litt mindreverdig å surfe rundt på motstanders web forum
    lettere paranoia kaller jeg det
    Åååå, så prektig igjen Capo. Gjøk.
    Ett lag i Oslo.

Tror ikke VAR vil drepe noe av spontaniteten. Men den vil luke bort idiotiske dommerfeil som kan være avgjørende for utfallet i kampen. For oss supportere kommer det fortsatt til å være masse å diskutere. Fotball kommer fortsatt til å være følelser og alt det der..

Quote Originally Posted by VIFpatriot View Post
    Åååå, så prektig igjen Capo. Gjøk.
    Hvorfor tror du det der er Capo? Alt for mange skrivefeil osv til at det er Capo. Synes ikke skrivemåten er lik..

Quote Originally Posted by tordvif View Post
    Hvorfor tror du det der er Capo? Alt for mange skrivefeil osv til at det er Capo. Synes ikke skrivemåten er lik..
    Bare tror det. Men så er jo jeg bare en simpel lommetyv visstnok siden jeg brukte ordet rotte. Og Trasskuken oppfører seg visstnok mindreverdig fordi han titter litt rundt seg. Jadda.
    Ett lag i Oslo.

Quote Originally Posted by Loffen View Post
    Sto mye fornuftig i innlegget, men henger meg opp i at du tar med mållinjeteknologien.
    Har hatt samme diskusjon på jobb og jeg fatter ikke hvordan det er mulig å være motstander av dette.

I England fører jo ikke mållinjetekonoloigen til noen form for stopp i spillet. Dommern har en klokke på hånda som vibrerer og det står "GOAL" i displayet på den hvis ballen er over linja. Enkelt og greit.
    Jeg har problemer med å ta innover meg at det er mulig å ha et "romantisk forhold" til diskusjoner om ballen var over linja eller ikke.
    Skulle gjerne hatt mållinjetekonologi i eliteserien, men foreløpig er det vel for dyrt..

For øvrig enig i en del av skepsisen mot VAR. Det må ligge klare regler/begrensninger i bunn for bruken for å hindre at det blir alt for mange stopp i spillet.
    Dog er jeg ikke enig i at det vil drepe spontaniteten. Den vil fortsatt være der.
    Da misforstod du meg. Jeg har aldri vårt motstander av mållinjeteknologien. Ei heller tilhenger. Jeg bare nevnte det som første steg i å gjøre dommeren ubetydelig

Når det kommer til begrensninger så kan det løses ved at hver trener feks får et par challenges å bruke i løpet av kampen. Hvis de misbrukes, som feks for å få tida til å gå når kampen går mot slutten, så mister man rettigheten til å bruke VAR. Er mange scenarioer der også som gjør at forslaget om challenges trenger mye mer bearbeiding, som feks at en trener nok gir fullstendig faen hvis det er siste kampen for sesongen.

Men for å unngå at kampen blir blåst i stykker så må challenges inn.

Og hva med tiden? Skal den stoppes? Ser dommere hver helg som er mer interessert i å dra hjem enn å legge til den riktige tillagte tiden. Det mest irriterende er når et lag jager scoring etter et overtidsmål, hvor feiringen varte i over minuttet, og dommeren blåser av på sekundet tillagt tid. Eller overtidsbyttene. Grøss og gru!
    Wanderer

Neste år så tar vi alt

Tror ikke VAR vil drepe noe av spontaniteten. Men den vil luke bort idiotiske dommerfeil som kan være avgjørende for utfallet i kampen. For oss supportere kommer det fortsatt til å være masse å diskutere. Fotball kommer fortsatt til å være følelser og alt det der..
    Se for deg da; 3-0 scores og vi, som normalt, jubler hemningsløst. Dette er slik det er i dag. Men i fremtiden så vil kanskje VAR se på situasjonen. Det går et par minutter fordi det er vanskelig å se, og så skal dommeren ta en avgjørelse. Han blåser mål.. Sikkert gøy første gangen, men på sikt å vil nok VAR dempe jubelen.
    Wanderer

Neste år så tar vi alt

Se for deg da; 3-0 scores og vi, som normalt, jubler hemningsløst. Dette er slik det er i dag. Men i fremtiden så vil kanskje VAR se på situasjonen. Det går et par minutter fordi det er vanskelig å se, og så skal dommeren ta en avgjørelse. Han blåser mål.. Sikkert gøy første gangen, men på sikt å vil nok VAR dempe jubelen.
    Nå er det vel ikke først og fremst om det ble mål eller ikke som bestemmes av VAR. Det brukes til å bestemme om det er straffe eller ikke for eksempel. Da kan dommer ta en titt på video for å se.

Nå er det vel ikke først og fremst om det ble mål eller ikke som bestemmes av VAR. Det brukes til å bestemme om det er straffe eller ikke for eksempel. Da kan dommer ta en titt på video for å se.
    Selvsagt, er klar over det. Her var det snakk om ett scenario.

Er mange andre scenarier også, som nevnt over.

Her er to like relativt situasjoner hvor VAR kun kan rette på den ene feilen.

1) Alene med keeper, scorer og VAR sier det er offside, frispark, hands osv.. Dommer annullerer scoringen.
    2) Alene med keeper, dommer blåser for offside, frispark, hands, noe som viser seg å være feil. Her kan ikke VAR gjøre noe.

Ergo, lite rettferdig.

Hvordan skal man fikse på dette? La spilleren få lov til å avslutte alene med keeper, uansett, for så å se på situasjonen med VAR?

VAR vil sikkert gjøre mange ting mer rettferdig, men VAR vil sannelig gjøre andre situasjoner mer urettferdig også.

PS: Jeg er for videodømming... i ettertid. Ta juksemakere, ta stygge situasjoner og andre usportslige opptredener, samt gå gjennom gule og røde kort og gjør om disse hvis de viser seg å være feil. Men la spillet få være!
    Wanderer

Neste år så tar vi alt

Facebookverifisert
    hmchrist's Avatar

Vi har selvstyrende biler i trafikken, og fotballspillere løper rundt med GPS-brikker. Hvor vanskelig kan det være å få slutt på feilaktige offsidesituasjoner?
    Jeg er pro tekno!

Jeg elsker teknologi jeg også.

Hvis teknologien kan gjøre fotballen helt rettferdig så er jeg for dette også. Men uferdig teknologi kan de spare meg for
    Wanderer

Neste år så tar vi alt

Tipper VAR kommer om noen år. Håper i hvert fall det.
    Ett lag i Oslo.

I dag skulle Rosenborg sannsynligvis nøyd seg med ett poeng mot B/G. Det ble tre.
    Jeg har null tro på at denne typer avgjørelser jevner seg ut i løpet av sesongen for deres del.
    Utjevningsargumentet er uansett et dårlig argument. Over så få kamper som en sesong er, er det lite lite sannsynlig at nok matchavgjørende situasjoner til at det skal jevne seg ut for alle.
    I løpet av en sesong er det derimot mer sannsynlig at noen lag er svært heldige, mens andre vil være svært uheldige.

I topp eller bånn kan summen av feilaktige dommeravgjørelser over en sesong bety at feil lag rykker ned, eller at feil lag tar gullet.

Jeg sier ja til teknologi!

Hvis man forteller en løgn mange nok ganger så blir det en sannhet. Og det er vel sånn det har blitt med utjevningsargumentet. Det er vel heller en slags myte.

Vil vi ha slike scener som dette?

Fra dagens kamp mellom Mainz og Freiburg.
    https://www.trollfootball.me/videos/...nd-of-1st-half

Teknologien er svært svært uferdig.
    Wanderer

Neste år så tar vi alt

Vil vi ha slike scener som dette?

Fra dagens kamp mellom Mainz og Freiburg.
    https://www.trollfootball.me/videos/...nd-of-1st-half

Teknologien er svært svært uferdig.
    Absolutt ikke. Men her ser du et eksempel på dårlig teknologiutnyttelse, ikke at teknologien ikke er på plass, for det er den.
    Se hvordan dette løses i NHL. Der brukes det stort sett sekunder før dommer får korrekt avgjørelse på øret, uten at dommerstanden har blitt overflødig av den grunn.

Facebookverifisert
    j_robber's Avatar

Jeg er ganske sikker på at vi har en god del år før vi har VAR i Norge. Først skal det prøves ut i diverse store ligaer og mesterskap. Så når de eventuelt har bestemt seg for å fortsette med det, vil man også bruke noen år på å perfeksjonere reglene og utførelsen, noe som sikkert blir litt forskjellige fra sted til sted.
    Først etter dette tror jeg et blir aktuelt i Norge.

Selv er jeg usikker. Sånn det er nå funker det dårlig, men klarer man å utbedre hvordan det brukes og korte ned på hvor lang tid det tar er jeg ikke nødvendigvis negativ...

Nei takk. I alle fall ikke i dagens form.

Det blir bare enda en grunn for det norske publikummet å bli hjemme og se alle VAR repriser på TV og få oversikt, framfor å stå ute i kulda uten å ha filla peiling på hva dommer tenker og vil dømme. Det blir siste spikern i kista for tribuneliv i Norge.

Mållinjeteknologi er uten tvil bare positivt. Der tar det kortere tid å få en avgjørelse (bare noen sekunder), mer oversiktlig for fansen, det blir alltid riktig avgjørelse og gir mindre grunn for spillere og fans å klage. Udelt positivt.

VAR stopper spillet totalt og man kan bruke flere minutter på det og ødelegge en god match. I tillegg er det umulig som supporter på tribunen å bli klok på hva dommer ser etter i mange situasjoner. Det tar også luven ut av den spontane gleden som kommer ved viktige mål, en av de deiligste følelsene i verden.

Dommerfeil etter at de har sett på video i 2-3 minutter vil føles enda kjipere ut i tillegg og det gir insentiver til dommer til å endre den opprinnelige avgjørelsen fordi man ikke har lyst til å stå stille i 3 minutter bare for å komme til samme konklusjon.

Det vil også lede til mer overtid, som ofte er den delen av kampen der det er mest drøying, folk som ligger nede og mest kynisk spill hvor man går ut til cornerflagget. Det skjer noe psykologisk med spillere når klokka bikker 90.

Fotball er to ganger 45 uten store stopp i spillet. Det fungerer helt annerledes i andre sporter som er stopp/start og med effektiv spilletid. Men selv i NFL og NBA og sånt er det mange som ikke liker videodømming og synes det blir for mye av det. I Tennis fungerer det jo utmerket, men der er det klare regler uten rom for skjønnsvurdering og diskusjon. De 3 utfordringene spillere får blir en liten begivenhet der alle får se samtidig på storskjerm hva som blir utfallet. Sånn er det ikke i fotball.

Dommere kommer til å bli mer og mer redde for å gjøre feil, spesielt om det kommer noen tilfeller der dommer ikke bruker VAR og kommer til gal avgjørelse. Da vil det bli ramaskrik og til slutt vil selv den minste lille ting bli undersøkt på video. Dommerne blir feige og slutter å dømme. Man ser klare bevis på det når videodømming blir introdusert i andre land og typer sport.

Man kommer ikke til å få 100% korrekte avgjørelser uansett, og forskjellen det er uttalt at man ønsker å oppnå er å gå fra 96% rette avgjørelser, til 98% rette avgjørelser. Det synes jeg ikke er verdt å rokke på spillets idé for å gjøre. Hvor går grensen liksom? Hvor langt skal vi gå for å komme nærmere 100%? Hva med å ta bort sklitaklinger? Blir det ikke lettere for dommer å dømme da? Hva om det er lettere for dommer å dømme om det ikke er lov å løpe? Skal vi innføre ny regel?

Nei. Hadde det hjulpet underholdningsverdien sånn som mållinjeteknologien så hadde jeg vært for, men det ødelegger mye av gleden for meg som fan, spesielt om man går på kamp uke etter uke. Kommer VAR til Eliteserien kan jeg godt forstå at man heller vil sitte hjemme og se alle kontroversielle VAR avgjørelser på skjermen. Ikke reise over de 7 fjell og stå ute i -5 i Mars med storskjermen skrudd av, som alltid skjer på viktige avgjørelser.