Results 1 to 36 of 36

Default Elefanten i rommet

Det er mange av oss som synes det er helt greit med Pride-parade, og støtter de som står fram fullt ut, men som samtidig ikke kjenner seg hjemme i den kulturen som Pride representrer, og i hvert fall ikke liker det presset som som har kommet for en dag den siste tiden om at alt og alle skal stå fram og stille opp.

Det har også oppstått et helt konkret kollektivt press om at "noen" må stå fra som homofil i eliteserien.

Personlig synes jeg det presset ikke er greit i det hele tatt. La folk være folk og holde på som dem vil uten at de skal føle seg forpliktet til å stå fram som noe som helst. Husk at toleranse også innbefatter hva man for tiden er, og ikke hva som forventes av andre at de skal være.

Mvh
    Trad

Tippekonge 2017 Facebookverifisert
    LameDuck's Avatar

Quote Originally Posted by Trad View Post
    Det er mange av oss som synes det er helt greit med Pride-parade, og støtter de som står fram fullt ut, men som samtidig ikke kjenner seg hjemme i den kulturen som Pride representrer, og i hvert fall ikke liker det presset som som har kommet for en dag den siste tiden om at alt og alle skal stå fram og stille opp.

Det har også oppstått et helt konkret kollektivt press om at "noen" må stå fra som homofil i eliteserien.

Personlig synes jeg det presset ikke er greit i det hele tatt. La folk være folk og holde på som dem vil uten at de skal føle seg forpliktet til å stå fram som noe som helst. Husk at toleranse også innbefatter hva man for tiden er, og ikke hva som forventes av andre at de skal være.

Mvh
    Trad
    Press?!

Her feirer man MULIGHETEN for å stå sammen, enten du er skeivere enn Beckhams cornere, eller tofeltet som E18 mot Moss.

Hvis du opplever det som press for å stå frem, så er det nok mer et issue for deg enn for resten av regnbuen.

RååååsaDuck.
    Vålerenga - Oslos stolthet

Quote Originally Posted by LameDuck View Post
    Press?!

Her feirer man MULIGHETEN for å stå sammen, enten du er skeivere enn Beckhams cornere, eller tofeltet som E18 mot Moss.

Hvis du opplever det som press for å stå frem, så er det nok mer et issue for deg enn for resten av regnbuen.

RååååsaDuck.
    Er vel ikke nødvendig å sable ned folk som lufter en ørliten tvil vel, Duck?

Helt enig. Jeg støtter homofiles rettigheter og alt der, men jeg skjønner ikke hvorfor Vålerenga som fotballklubb skal drive å blande seg inn i absolutt alt som ikke har med fotball å gjøre. Bruk heller energien på fotball og sport.

Facebookverifisert
    hmchrist's Avatar

Jeg mener det er skikkelig uinteressant hvor offentlige personer finner kjærligheten, men når vi fortsatt lever i et samfunn som gjør det vondt og vanskelig for noen å finne den hos samme kjønn, mener jeg alt offentlig «press» er på sin plass. Dette handler ikke om å presse noen til å bli homofile, men å presse forgubba heteroer til å akseptere homofile.
    Og både forgubba heteroer og homofile som lever i skjul trenger offentlige helter til å normalisere kjærlighet mellom folk av samme kjønn.
    At Vålerenga bidrar er positivt. Både for profileringa av klubben og for å vise støtte til en sak som dessverre trenger fokus - fortsatt.

Facebookverifisert
    FuriousMachine's Avatar

Quote Originally Posted by hmchrist View Post
    Jeg mener det er skikkelig uinteressant hvor offentlige personer finner kjærligheten, men når vi fortsatt lever i et samfunn som gjør det vondt og vanskelig for noen å finne den hos samme kjønn, mener jeg alt offentlig «press» er på sin plass. Dette handler ikke om å presse noen til å bli homofile, men å presse forgubba heteroer til å akseptere homofile.
    Og både forgubba heteroer og homofile som lever i skjul trenger offentlige helter til å normalisere kjærlighet mellom folk av samme kjønn.
    At Vålerenga bidrar er positivt. Både for profileringa av klubben og for å vise støtte til en sak som dessverre trenger fokus - fortsatt.
    Jeg kunne ikke ha sagt det bedre selv, dette er nøyaktig slik jeg ser det.

Støttes fult ut 👍

Ikaros

Det er vel helt topp at Vålerenga støtter opp om dette. Til glede for mange og til skade for ingen.

Tippekonge 2016 Facebookverifisert
    VVV's Avatar

Wørd. Ingen kamper vinnes av at folk står på sidelinja og trekker på skuldrene.

VVV's Avatar

“We must always take sides. Neutrality helps the oppressor, never the victim. Silence encourages the tormentor, never the tormented.”

― Elie Wiesel
    "Kampen er ikke over før Frode har låst seg inne på do."

Quote Originally Posted by AkselHJ View Post
    Helt enig. Jeg støtter homofiles rettigheter og alt der, men jeg skjønner ikke hvorfor Vålerenga som fotballklubb skal drive å blande seg inn i absolutt alt som ikke har med fotball å gjøre. Bruk heller energien på fotball og sport.
    Så da mener du at vi skal drite i Jobbsjansen, gatelaget og det generelle arbeidet mot diskriminering og for inkludering som vi gjør?

Som en stor del av både lokalmiljøet og det nasjonale idrettsmiljøet har vi et kjempestort samfunnsansvar. Det ansvaret innebærer at vi skal jobbe for å inkludere ALLE, for dessverre trengs det enda.

Det engasjementet som klubben viser rundt Pride, og alt det samfunnsansvaret Vålerenga viser, gjør meg så jævla stolt av å kalle meg VIF-supporter. Keep it up!

Facebookverifisert
    hmchrist's Avatar

Atter en gang;
    Det kunne vært verre, vi kunne vært Lyn...
    https://www.aftenposten.no/100Sport/...t-257613b.html
    (Keeperen til Lyn markerte ikke støtte til Pride i kampen mot damene våre, og sier det var bevisst og noe hun står for).

Hun har en syltynn forklaring og blander kortene når hun mener hun ikke er mot homofile men mot ideen om fri sex uten forpliktelser og moral.

Håper hun filosoferer over hva Gud prøver å fortelle henne når hun måtte plukke ballen ut av eget nett sex ganger i denne kampen...

VVV's Avatar

Atter en gang;
    Det kunne vært verre, vi kunne vært Lyn...
    https://www.aftenposten.no/100Sport/...t-257613b.html
    (Keeperen til Lyn markerte ikke støtte til Pride i kampen mot damene våre, og sier det var bevisst og noe hun står for).

Hun har en syltynn forklaring og blander kortene når hun mener hun ikke er mot homofile men mot ideen om fri sex uten forpliktelser og moral.

Håper hun filosoferer over hva Gud prøver å fortelle henne når hun måtte plukke ballen ut av eget nett sex ganger i denne kampen...
    Hun står der alene med sine fordommer. Tenker 21:1 er helt greie odds for framtida.

Facebookverifisert
    ziggy75's Avatar

Quote Originally Posted by VVV View Post
    Hun står der alene med sine fordommer. Tenker 21:1 er helt greie odds for framtida.
    Jeg støtter ikke synet hennes i det hele tatt, men det står ganske klart flere steder i Bibelen at homofili ikke er ok. Sånn sett fremstår hun som mindre hyklersk.

VVV's Avatar

Quote Originally Posted by ziggy75 View Post
    Jeg støtter ikke synet hennes i det hele tatt, men det står ganske klart flere steder i Bibelen at homofili ikke er ok. Sånn sett fremstår hun som mindre hyklersk.
    Altså - ikke for å begynne en teologisk debatt - men bibelen er som kjent en samling med nedskrevne historier og leveregler fra samtiden for et par tusen år tilbake. Det står mye relativt.... ehh... utdatert i den boksamlinga - som at det er forbudt å bruke klær med blandingsfiber, forbudt å plante to typer frø i samme åker, og forbudt for barn av ugifte å få adgang til kirken. Om det er en ting det nye testamentet er krystallklart på, så er det vel at man skal vise kjærlighet i alle sammenhenger og ikke dømme andre. Sånn sett virker det spesielt at hun ikke vil støtte begrepet «Fotball er for alle, uansett hvem du er glad i», men som sagt stod hun alene på matta - så fikk resten danse videre.

Facebookverifisert
    ziggy75's Avatar

Altså - ikke for å begynne en teologisk debatt - men bibelen er som kjent en samling med nedskrevne historier og leveregler fra samtiden for et par tusen år tilbake. Det står mye relativt.... ehh... utdatert i den boksamlinga - som at det er forbudt å bruke klær med blandingsfiber, forbudt å plante to typer frø i samme åker, og forbudt for barn av ugifte å få adgang til kirken. Om det er en ting det nye testamentet er krystallklart på, så er det vel at man skal vise kjærlighet i alle sammenhenger og ikke dømme andre. Sånn sett virker det spesielt at hun ikke vil støtte begrepet «Fotball er for alle, uansett hvem du er glad i», men som sagt stod hun alene på matta - så fikk resten danse videre.
    Ja, og det er en av grunnene til at kirken er splittet. Det er ganske uklart og man tolker Bibelen helt forskjellig, så Gud burde snart gitt ut en ny versjon. Men jeg er ihvertfall veldig glad for at VIF er tydelig på å inkludere alle, og at flere kan identifisere seg med VIF.

Adam og Eva fikk 2 sønner... Lar deg tygge litt på den

Facebookverifisert
    ziggy75's Avatar

Quote Originally Posted by Loke View Post
    Adam og Eva fikk 2 sønner... Lar deg tygge litt på den
    jeg er ikke imot Pride og jeg er ateist, så jeg bryr meg lite om hva som står i Bibelen. Men burde ikke hun få ha et standpunkt pga sin religiøse overbevisning? Synes jo det er litt spesielt å henge henne ut på denne måten.

Facebookverifisert
    hmchrist's Avatar

jeg er ikke imot Pride og jeg er ateist, så jeg bryr meg lite om hva som står i Bibelen. Men burde ikke hun få ha et standpunkt pga sin religiøse overbevisning? Synes jo det er litt spesielt å henge henne ut på denne måten.
    Tja.
    En prest sa en gang noe klokt (han hadde sikkert rappa det fra et sted), som jeg gjentatte ganger minner meg selv om.

«Det finnes tre typer mennesker: De som ikke forstår hva som skjer (Lyns keeper), de som forstår hva som skjer, men lar det skje (er du en slik, Ziggy?) og de som forstår hva som skjer og gjør noe med det (jeg prøver så godt jeg kan å være en slik)».

Man skal selvsagt vise respekt for at folk er religiøse, men når religion gjør urett mot andre mennesker må det være lov å kritisere religion. Ikke bare må det være lov, det er opplyste menneskers plikt å si i fra om urett som begås spør du meg.

Jeg mener f.eks. at omskjæring av barn i religionens navn er et overgrep og kan ikke akseptere at noen mener det er OK.

Jeg synes heller ikke det er OK at homofile steines eller piskes selv om noen mener de har religiøs dekning for disse handlingene.

Norske lover fastslår at diskriminering på bakgrunn av legning (på lik linje med kjønn og etnisitet) er forbudt.

Da er det veldig spesielt å ikke støtte en kampanje som fastslår at norske lover også gjelder for fotballen.

I denne saken bruker Lyns keeper argumenter mot «fri sex» til å unngå å støtte at fotballen er åpen for alle. Det er i beste fall en stereotyp misoppfatning om at homofile er mindre seksuelt moralske enn andre og hun burde enten satt seg bedre inn i hva hun faktisk boikotter eller hatt baller til å stå for at hun synes homofili er en uting.

Hun har er utdatert syn på verden og skal verden gå videre bør synet hennes utfordres - altså klokt og riktig av Aftenposten (i folkeopplysningens navn) å bedrive slik religionskritikk og henge ut og holde henne ansvarlig for hennes steinalderholdninger. Kanskje lar hun seg påvirke av å få huet dratt ut av sitt bedehus-ekkokammer.

Facebookverifisert
    ziggy75's Avatar

Dama er religiøs, og er ganske håpløst å prøve å få et sterkt religiøst menneske å ta avstand fra Bibelen. Jeg synes de får seile sin egen sjø, og verden går fremover uten at vi trenger å henge ut henne. Hun var heldigvis den eneste i den kampen.
    Er på tide å ta Kristendommen og Bibelen for akkurat det det er, et homofobisk verk og en homofobisk tro, istedet for å "tilpasse" det og holde det kunstig i live for å gjøre det mer spiselig for folk. Det er en teologisk diskusjon, og man kan tolke den på mange måter, men det er såpass mange steder i Bibelen som går hardt ut mot dette at for meg blir det tull å tilpasse. Bedre å kalle det for det det er.

Facebookverifisert
    g-maZta's Avatar

Skjønt... Hykleriet når vel nye høyder når man leser andre leveregler i bibelen. Det står blant annet at man ikke skal ha juletre. Jeg tipper keepern til Lyn, som den norske kirke, pynter treet til jul.

Religion hører fanden til.

Facebookverifisert
    ziggy75's Avatar

Quote Originally Posted by g-maZta View Post
    Skjønt... Hykleriet når vel nye høyder når man leser andre leveregler i bibelen. Det står blant annet at man ikke skal ha juletre. Jeg tipper keepern til Lyn, som den norske kirke, pynter treet til jul.

Religion hører fanden til.
    Religion, hykleri og dobbeltmoral går ofte hånd i hånd. Men vi kan ikke bestemme hva andre skal tro på heller!

Greit nok at alle er mot hennes tro, men skal man absolutt viske ut seg selv og sine meninger, når man er på et lag? Skal man ikke kunne stå for noe personlig?

Vil tro det beste ville vært å la hun holde på uten avisoppslag og diskusjoner, latt det forbigå i stillhet.

Facebookverifisert
    hmchrist's Avatar

Quote Originally Posted by bengt View Post
    Greit nok at alle er mot hennes tro, men skal man absolutt viske ut seg selv og sine meninger, når man er på et lag?
    Jeg er ikke mot troen hennes. Den skal hun få beholde. Men, meningene hennes er ikke akseptable.

Når meningene dine diskriminerer andre bør du påvirkes til å endre mening. Religion er ingen unnskyldning. Diskriminering er ikke greit.

Om jeg lager min egen lille religion og sier at jeg mener at kvinner er fritt vilt slik at jeg kan tafse på de når jeg vil og hvor jeg vil - vil du da akseptere at jeg klår på dama di? Dattera di? Eller mora di? (Eller bør noen fortelle meg at jeg må justere meningene mine?)

Hvem er det hun diskriminerer?

Din lille religion er bare tåpelig og ikke noe å diskutere.

Facebookverifisert
    hmchrist's Avatar

Hvem er det hun diskriminerer?

Din lille religion er bare tåpelig og ikke noe å diskutere.
    Det er i grunnen er godt spørsmål. Tror kanskje det er uklart for henne også, men hun velger aktivt å ikke støtte kampanjen «Fotball er for alle - uansett hvem du er glad i».
    I min bok burde hun da hatt baller til å si at hun er uenig i det budskapet. Da hadde det blitt tydligere både for henne og oss andre at hun diskriminerer homofile fotballspillere.
    At hun rører inn organisasjonen Fri (som ikke har noe med denne kampanjen å gjøre) er en avsporing, men kan gi inntrykk av at hun er motstander av mennesker med et annet syn på seksualitet enn hennes.
    Er det disse hun da mener ikke er velkommen i fotballen? I så fall er det disse som diskrimineres.

Mulig religionen min er teit, og gidder du ikke leite etter overføringsverdi og prinsipper som kan diskuteres så er du godt på vei til å mene at det er forskjell på religioner og at noen er bedre enn andre. Er det å vise aksept for religioner, da? Eller er det en form for diskriminering?

Du vet hva de sier om likheten mellom religioner og kjønnsorganer?
    Det er supert å ha et og det er helt fint å være stolt av det, men om du trekker det frem i det offentlige rom, prøver å pushe det på barn, lager lover med det eller tenker med det - da har vi et problem.

I min bok er Hilde Gunn Olsens handling direkte sammenliknbar med å velge å ikke løfte det røde kortet når fotballen sammen skal vise rødt kort til rasisme. Støtter du ikke kampen mot rasisme må du tåle at folk konfronterer deg med dette og lurer på om du synes litt rasisme er greit, eller om det er noen nyanser av hudfarge som ikke er helt innafor.

Og svaret du da at «Dette er min mening» og begrunner det med religionen din - da er det lissom greit?

Det er i grunnen er godt spørsmål. Tror kanskje det er uklart for henne også, men hun velger aktivt å ikke støtte kampanjen «Fotball er for alle - uansett hvem du er glad i».
    Nei, hva har det med saken å gjøre? Hun støtter ikke Pride kampanjen.

At hun rører inn organisasjonen Fri (som ikke har noe med denne kampanjen å gjøre) er en avsporing, men kan gi inntrykk av at hun er motstander av mennesker med et annet syn på seksualitet enn hennes.
    Er det disse hun da mener ikke er velkommen i fotballen? I så fall er det disse som diskrimineres.
    Men sier klart i fra at hun har ikke noe i mot homofile, dermed ingen diskriminering som du påstår.

Facebookverifisert
    hmchrist's Avatar

Huff. Nå er jeg i ferd med å gi deg opp som en lost case, Bengt. Men, jeg gjør et siste forsøk...

Nei, hva har det med saken å gjøre? Hun støtter ikke Pride kampanjen.
    Hva det har med saken å gjøre?
    Fra artikkelen:
    «De norske toppklubbene i fotball markerte også sin støtte i helgen ved å holde oppe plakater med påskriften «Fotball er for alle, uansett hvem du er glad i».

Da Lyn møtte Vålerenga søndag, var det 21 av 22 spillere som løftet denne plakaten før avspark. Den eneste som lot være, var Lyns keeper Hilde Gunn Olsen.»

Kan absolutt oppfattes som at hun ikke støtter budskapet om at fotballen er for alle.

Men sier klart i fra at hun har ikke noe i mot homofile, dermed ingen diskriminering som du påstår.
    Joda, men hun sier også:
    «jeg ville heller lagt opp enn å bidra til å gi legitimitet til Fri»

Kan tolkes som hun har noe i mot Fri som «arbeider for likestilling og mot diskriminering av personer som bryter med normer for kjønn og seksualitet i Norge og i resten av verden».

Jeg oppfatter henne som lite tolerant og opplever at hun har holdninger som bidrar til å legitimere diskriminering av homofile. Om du oppfatter henne annerledes og vil fastholde at hun ikke diskriminerer noen så får du gjøre det, men jeg er uenig med deg.

Men, prøv en siste gang å tenke på dette som en rasismekampanje, og let etter paralleller fremfor forskjeller.

Om hun ikke hadde løftet det røde kortet når fotballen gjennomfører kampanjen «Gi rasisme rødt kort» og hun hadde brukt religion som argument og sagt at hun ville verne om kristne verdier i Norge og at innvandrere har med seg andre kulturer og religioner som ikke er forenlig med hennes konservativt kristne syn. Kanskje hadde hun trukket inn rare argumenter som f.eks. at ikke har noe i mot innvandrere (det finnes jo så mange av de i fotballen at det ville vært umulig for henne å ikke akseptere innvandrere), men Norsk folkehjelp står for mer enn hjelp til flyktninger, de undergraver også norske kristne verdier ved å signalisere at folk er like mye verdt uavhengig av religion. Hun ville heller lagt opp enn å legitimere Norsk folkehjelp.

Klarer du å se parallellene? Hadde du fortsatt tenkt at hun ikke bidrar til å diskriminere noen?

Er dette virkelig noe å bli så rystet over hmchrist? Du drar jo saken noe så jæævlig ut av proposjoner.
    Man må da få lov til å ha sine egene meninger.

Budskapet i kampanjen er vel i bunn og grunn at man skal få være seg selv, uten å bli diskriminert eller hengt ut.
    Likevel så syntes du det er riktig og klokt av Aftenposten å henge ut Keepern fra Liin, nettopp fordi hun er seg selv.
    ...Ser du hva jeg ser?

Det er bra det er en aktiv tråd på forumet :-)...

Religion er stort sett roten til alt ondt. Man lager sine regler for det meste.

Facebookverifisert
    hmchrist's Avatar

Quote Originally Posted by Nicolai View Post
    Er dette virkelig noe å bli så rystet over hmchrist? Du drar jo saken noe så jæævlig ut av proposjoner.
    Man må da få lov til å ha sine egene meninger.

Budskapet i kampanjen er vel i bunn og grunn at man skal få være seg selv, uten å bli diskriminert eller hengt ut.
    Likevel så syntes du det er riktig og klokt av Aftenposten å henge ut Keepern fra Liin, nettopp fordi hun er seg selv.
    ...Ser du hva jeg ser?
    Jeg tror jeg skjønner hva du mener du ser, men ser dessverre ikke det samme.

Er litt tom for argumenter, men har vel gitt tydelig uttrykk for hva jeg mener. Hilde Gunn Olsen er utdatert, og må tåle motbør. Har faktisk ingen sympati for henne. Å gjøre henne til er «offer» fordi hun blir utfordra på diskriminerende holdninger er heller ikke veldig oppdatert.

Vi får ta opp igjen diskusjonen i 2038.

Natta.

Facebookverifisert
    Wild Touch's Avatar

Quote Originally Posted by Pete View Post
    Det er bra det er en aktiv tråd på forumet :-)...

Religion er stort sett roten til alt ondt. Man lager sine regler for det meste.
    Du henger deg på den ja. Lett å si det, men få/ingen som virkelig kan bevise det!

Om det er en ting det nye testamentet er krystallklart på, så er det vel at man skal vise kjærlighet i alle sammenhenger og ikke dømme andre. Sånn sett virker det spesielt at hun ikke vil støtte begrepet «Fotball er for alle, uansett hvem du er glad i», men som sagt stod hun alene på matta - så fikk resten danse videre.
    Det nye testamentet er krystallklart på at lovene gitt i det gamle testamentet er uforanderlige. Herunder dødsstraff for homofili.
    Jesusen sjøl sier det både i Markus- og Matteus-evangeliene, og antyder det i Johannes-evangeliet.

Det nye testamentet forkynner nestekjærlighet, med mindre du er homo, slave etc. De gamle lovene er grunnlaget og kommer først.

Det er egentlig merkeligere at det finnes folk som definerer seg selv som kristne, og samtidig er villige til å løfte det røde kortet. Snakk om kognitiv dissonans...

Facebookverifisert
    Wild Touch's Avatar

Quote Originally Posted by JohnF View Post
    Det nye testamentet er krystallklart på at lovene gitt i det gamle testamentet er uforanderlige. Herunder dødsstraff for homofili.
    Jesusen sjøl sier det både i Markus- og Matteus-evangeliene, og antyder det i Johannes-evangeliet.

Det nye testamentet forkynner nestekjærlighet, med mindre du er homo, slave etc. De gamle lovene er grunnlaget og kommer først.

Det er egentlig merkeligere at det finnes folk som definerer seg selv som kristne, og samtidig er villige til å løfte det røde kortet. Snakk om kognitiv dissonans...
    Det jeg husker fra religionsundervisningen er at man ikke må ta alt bokstavelig som står der. Mye er lignelser, og gjerne gjenfortalt av 3 part. At homofili ble sett på som synd på den tiden er vel ikke så rart. Tipper dem trodde folk gjorde det for å være oppviglere og onde, så kanskje ikke så rart at det medførte en slags straff. Nå vet vi heldigvis bedre. Alt er i bevegelse, også religionen. Men hovedbudskapet er det samme.

Facebookverifisert
    ziggy75's Avatar

Quote Originally Posted by Wild Touch View Post
    Det jeg husker fra religionsundervisningen er at man ikke må ta alt bokstavelig som står der. Mye er lignelser, og gjerne gjenfortalt av 3 part. At homofili ble sett på som synd på den tiden er vel ikke så rart. Tipper dem trodde folk gjorde det for å være oppviglere og onde, så kanskje ikke så rart at det medførte en slags straff. Nå vet vi heldigvis bedre. Alt er i bevegelse, også religionen. Men hovedbudskapet er det samme.
    Skal Kristendommen godta homofili, uten å gå imot segselv, så trenger de en profet som har direkte kontakt med,Gud, som sier at homofili er ok nå. Mennesket kan selvfølgelig ikke overstyre det "sjefen" mener, da faller jo hele poenget bort med religionen.
    Hva er poenget med religion når man bare ignorer det man ikke er enige med Gud om? Så Lyn-keeperen, det har jo ingenting med meninger å gjøre HmChrist, men religiøst ståsted. Heldigvis har kirken minimal makt idag. Kan også tenkes at Lynkeeperen er utsatt for sosialt press i sin menighet, for når hun støtter dette, så tar hun også avstand fra sin tro.