Results 1 to 12 of 12

Default Vålerenga damer - sesongen 2019

7 GODE NYHETER FØR 2019

JOIN EN OPPTUR –
    Kvinnefotball er i vinden. Nei, det blåser ikke full storm ennå. Men noe er i ferd med å skje. Og Vålerenga er i høyeste grad en del av det. Nytt stadion har kanskje ikke gitt så stor avkastning som vi drømte om for gutta - ennå, men for jentene har den betydd en revolusjon. Siden vi satt et tosifra antall tilskuere i Vallhall, hvor de aller fleste hadde samme etternavn som de på banen, har tilskuersnittet blitt tredoblet. Og jentene har bitt fra seg. Stadionåpning, LSK-skalp i semi’n og cupfinale har gitt mange nye fjes sine første opplevelser av engasjement for damefotball. Vi er klar for å ta et steg til.

DE GODE NYHETENE:
    1. Lista er hevet: Den største skuffelsen i 2018 var at avstanden til LSK ikke ble mindre, som vi håpet, men større. Den gode nyheten er imidlertid at laget vi sammenligner oss med, laget vi håper vi snart skal bli bedre enn, det er faktisk i øyeblikket et av Europas 8 beste lag. Det er den absolutte europatoppen vi sikter mot, folkens. Om vi lykkes med å hente igjen (og gå forbi) LSK snakker vi ikke bare om å komme til Champions League, men vi kan snakke realistisk om å slå Arsenal og Barcelona på Intility.
    2. Stein på stein: De siste to sesongene har vi fått erfare at det heller ikke i kvinnefotball bare er å samle noen gode spillere, for så å hjem et seriegull. Heldigvis! Forsøkene på å finne enkle snarveier er erstattet med langsiktig bygging av et topplag. Stein på stein. Tidligere ble tilsynelatende en ny grunnstein lagt hvert år. Den andre gode nyheten er at ganske mange steiner er lagt nå. I 2016 ble grunnmuren med en storstilt satsing på ungdomsfotball lagt. Siden har nye steiner kommet til: Styrket støtteapparat, bedre økonomi, flere sponsorer, bedre treningsfasiliteter, nytt stadion, større medieinteresse og økt supporterengasjement. Siden forrige sesong ble enda en ny stein lagt til byggverket:
    3. Kontinuitet: Denne vinteren forsvant verken trener eller alle nøkkelspillerne. For første gang på så lenge vi kan huske vil det være mulig å bygge videre på en stor stamme av trenere og spillere i Vålerenga.
    4. Juniorene er ett år eldre: Den fjerde gode nyheten er at vi, i motsetning til LSK, har ett av Norges beste juniorlag. I fjor ble Norway-cup-trofeet hentet hjem til Valle. Satsingen som startet med en gjeng konfirmanter for 2 år siden er i ferd med å gi synlige frukter – i stadig større grad også på A-laget.
    5. Supportere: Den femte gode nyheten er at vi på tribunen har tatt syvmilssteg på 1½ år. Tilskuersnittet har økt, den harde kjernen som alltid kommer har blitt mye større, flere drar på bortekamper, vi har blitt attraktive å besøke for klubblag, vi har fått klubbsang, vi har sett tifoarrangement på damekamp, noen tusen flere har sett sin første damekamp og funnet ut at dette kan være gøy, vi har fått toppseriens beste flaggborg – og noen damekamper har vært noe av det gøyeste jeg har opplevd som supporter i VIF. Fordi supporterliv på damekamper er noe nytt – og det både mangler sanger om egne spillere og motstanderlag - har toppserien 2018 vært åsted for noen av de mer kreative og innovative øyeblikkene jeg har opplevd som VIF-supporter på flere år. Og sist, men ikke minst: toppnivået vårt. Ingen andre er i nærheten. Kampen hjemme mot LSK i år var et mareritt på banen, men på tribunen tok vi et steg jeg ikke hadde våget å drømme om. Og folk kom ikke folk for å se på en ny stadion eller for å få en ekstra cupfeiring en mørk høstdag. Vår nye tilskuerrekord (på kamp som ikke var stadionåpning) ble satt av folk som ikke kom for noe annet enn å se damelaget vårt. Og når det er fest og betydningsfulle kamper viste fjoråret at enda flere tar turen. Ingen andre toppserieklubber har et slikt potensiale.
    6. Profesjonalitet utenfor banen: Den sjette gode nyheten er at vi har tatt et like stort steg i det som skjer rundt klubben. Rundt laget bygges en profesjonell administrasjon. For oss supportere er det også synlig gjennom en betydelig oppgradert satsing på media.
    7. Ny toppserie: Den sjuende gode nyheten er at framtiden som toppseriesupporter straks ser ut til å bli veldig mye mer spennende. Fotballtinget har våget å gjøre modige grep som vil gi oss langt flere festdager og betydningsfulle kamper. Og flere muligheter til å slå LSK.

Nei, jeg lover ikke at vi vinner serien i år. Jeg tror faktisk ikke engang på det. Men jeg tror på dette prosjektet! At vi i år vil bli enda et hakk bedre enn i fjor. På banen og på tribunen. Og at det vi er i ferd med å bygge i Vålerenga nå ikke bare handler om hvor vi ender på tabellen i 2019. Men at vi akkurat nå er i ferd med å bygge et flunkende nytt topplag i Norge (og kanskje Europa). Og at vi på tribunen, selv om det sikkert vil gå opp og ned, har mulighet til å bygge opp noe som norsk damefotball aldri har sett før, noe som kan forandre damefotballens kår radikalt. Kanskje for alltid!

SERIEÅPNING SØNDAG KL. 17: ENGA- CHIXA
    Siden bæringene for 10 år siden overtok Askers toppserieplass har Stabæk, med 8 seriemedaljer og tre cupseire, vært et av de ledende lagene i norsk kvinnefotball. Men de har Vålerenga å takke for det meste. Damefotball var fremmed kost på Nadderud helt til noen tidligere VIF-spillere lærte folka i vest at fotball også er for jenter. VIF-damenes gav seg ikke før de hadde dratt i gang en stor satsing på kvinnefotball, og u-hjelpen til bygdene i vest resulterte i dannelsen av Stabæks kvinnelag. Det skulle bare mangle, men etter mange år i skyggen av «de blaa» er rollene i ferd med å bytte om. I fjor lyktes Vålerenga endelig å passere chixa på tabellen, og Stabæk har ikke kommet styrket ut av overgangsvinduet. Men vi må fortsatt overliste landslagskeeperen for å ta tre poeng.

Det er så sykt på tide med fotball igjen nå. Endelig er vi i gang! Søndag kl. 17!

http://vif-damefotball.no/2019/03/19...etter-og-sant/

Flott oppdatering og inspirasjon.

Det jeg ser som største minuset rundt laget, er det medisinske apparatet.
    Hva jeg kan se fra weben, har de ikke engang en fysio/fysisk trener.
    Når man så ser på alle skadene i laget, bør det være et stort forbedrings potensiale her.

Står nå på vg live at Synne Sofie Christiansen scoret for Røa? Hun står da i vif troppen men.

Quote Originally Posted by Basement View Post
    Står nå på vg live at Synne Sofie Christiansen scoret for Røa? Hun står da i vif troppen men.
    Synne Sofie Kinden Jensen, står det på a-pressens live tjeneste.

Ja så det nå. De har gjort om. Har screenshot av det 😊

Facebookverifisert
    hmchrist's Avatar

Registrerer at NRK2 velger å følge opp en cruisebåt i langdrag fremfor å vise annonsert Toppseriekamp mellom VIF og Stabæk.
    Kunne vært interessant å se reaksjonene om de droppa en Eliteseriekamp for ei slik slow-mo nyhetssending...

Jeg tror faktisk gutta kunne lært av damene, spesielt på innlegg fra kant.
    Gang på gang er det løp ned mot dødlinja, og meget gode innlegg inn foran mål.
    Jentene burde nok putta flere mål, men sånn er det vel i en premiere.
    Uansett godkjent
    "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Driftsleder

Jeg tok bilder fra gårsdagens seriepremiere.

Kringkastingssjef
    Driftsleder

Quote Originally Posted by Morten E View Post
    Det jeg ser som største minuset rundt laget, er det medisinske apparatet.
    Hva jeg kan se fra weben, har de ikke engang en fysio/fysisk trener.
    Sharon Hansen kom inn som fysio i fjor høst og er fortsatt fysio på laget. Så har de henta altmuligmannen til Røa, Henning (ikke spør om etternavn) som materialforvalter, så det eneste de mangler nå er fysisk trener. Jeg tror dog at Spitse har en utdannelse og i hvertfall fungerer som instruktør på fellesøktene deres i treningssenteret på stadion.
    in Absinthia

Enga på topp! (nesten) ✌️ God start og to poeng opp for fugla, som på ingen måte ser uslåelige ut denne sesongen..

I år har jeg trua på langt mer motstand fra oss om gullet. Og moro å se at de nye signeringene scorer og presterer godt

Moro å følge jentene. 3 kamper, 3 seire, 7-1 i målforskjell og topper serien! :-)

Moro å se Natasha Dowie.Tydelig at hun vet hvor og hvordan hun skal sette kula! Klassespiller!