Results 1 to 40 of 40

Default Lagbygget for sesongen 19/20

Følgende spillere har kontrakt:

Keepere: 0

Backer:
    Kalle Ekelund 19/20
    Brede Frettem Csiszar 19/20
    Daniel Sørvik 22/23
    Villiam Strøm 22/23

Rasmus Ahlholm 19/20
    Martin Røymark 20/21
    Martin Laumann Ylven 21/22
    Tobias Lindström 22/23

Villiam Strøm er førstemann med ny kontrakt etter sesongslutt for VIFs del.

Fritt frem for å diskutere spillerne som står uten kontrakt. Hvem ønsker supporterne med videre? Hvilke nye spillere ønsker vi oss?

Jeg vil se litt nærmere på hvilke spillere som realistisk kan bli VIF-spiller før kommende sesong.
    Last edited by Muppetkokken; 05.04.2019 at 20:48.

På spilleforlengelse ønsker jeg:Spaberg Olsen,Thomas Olsen,Oppøyen og Heier.Sistnevnte syntes jeg imponerte tidvis siden han kom.

Gunnarson er også en spiller jeg vil ha med videre.

Enig med Ingar, de som er nevnt er viktig å få med videre. Litt usikker på Oppøyen som virker mer og mer som en squad-player. Alle hans skader har nok ødelagt karriera hans. Han er for dårlig med puck, men veldig god i undertall. Innsatsen er det ikke noe å si på, men han er ikke en topp 15 mann i et Vålenga som skal vinne bøtta.
    Begge keepere er nok fornuftig. Søberg er fortsatt ung selvom han har stått i hundre år.
    Vi må ha flere enn en rekke som produserer poeng. Hvis man ser alle andre spillere opp mot vår førsterekke, har de vel ikke produsert mer enn 1/5 tilsammen, og det er her utfordringa ligger. Vi trenger spillere som kan produsere noe framover.
    Stene som i utgangspunktet var sett på som en stor forsterkning, har jo falt helt gjennom dessverre.

Samtidig viktig å få Ahlholm på lengre kontrakt.
    Jeg synes jo også vår Grand Old Dad i forsvaret må få et år til.
    "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Tippekonge 2017 Facebookverifisert
    LameDuck's Avatar

Tungt å miste Espeland.

LD.
    Vålerenga - Oslos stolthet

Litt uventet,men med den sesongen bak seg,ikke så rart.Regner med vi har fått noen kroner siden han hadde kontrakt ut sesongen 20/21.

Får håpe Sørvik finne tilbake formane han hadde i 2014/15 sesongen. Da kan dette blir bra
    Personlig ønsker jeg å ha med Sparberg Olsen,Thomas Olsen,oppy,greven,heier,Svendsen og eidstedt med videre.
    Kunne også tenke meg Evt Karterud og Nicolai Bryhnisveen inn.

Quote Originally Posted by Ingar View Post
    Litt uventet,men med den sesongen bak seg,ikke så rart.Regner med vi har fått noen kroner siden han hadde kontrakt ut sesongen 20/21.

Det er ikke så vanlig med penger ifm overganger. Spillere blir gjerne kontrakten ut, eller så de har med en klausul som sier at innenfor et visst tidsrom, f.eks ut mai, så kan de bryte kontrakten hvis de får tilbud fra en bedre liga.

Vi må erstatte Espeland. Espen sier at vi allerede har en erstatter i Daniel Sørvik. Men da må han finne frem til den formen han hadde i sesongen 14/15. Uansett må det inn en ny back. Det blir spennende. Tipper vi må gå for en fhv billig løsning. Kanskje Albin Lindgren som spilte i Stjernen denne sesongen? På et svakt lag hadde han 12+14=26 poeng på 33 kamper. Det gir et poengsnitt på 0,79. Det er på nivå med gode backer som Kalle Ekelund og Aaron Irving https://www.eliteprospects.com/leagu...ion=d&sort=ppg

Quote Originally Posted by LameDuck View Post
    Tungt å miste Espeland.

LD.
    Med tanke på hvordan førsterekka spilte uten han, grøsser jeg allerede.
    Han har et nivå langt over andre folk her i landet, og spesielt spilleforståelsen her helt unik. Godt skudd har han også.
    Nei dette var trist
    "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Glad han ikke går til ojlers eller Storhamar... Blir svært spennende å se hvem Roy og Espen finner til neste sesong!

Ny klubb for Stefan Espeland er Fischtown Pinguins i den tyske ligaen DEL. De holder til i Bremen. Et godt lag. 7. plass sist sesong, og tap i kvartfinale.

https://www.fischtown-pinguins.de/al...u-den-pinguins

Quote Originally Posted by Pondus View Post
    Ny klubb for Stefan Espeland er Fischtown Pinguins i den tyske ligaen DEL. De holder til i Bremen. Et godt lag. 7. plass sist sesong, og tap i kvartfinale.

https://www.fischtown-pinguins.de/al...u-den-pinguins
    For å være helt nøyaktig. Espelands nye klubb er fra Bremerhaven, ikke Bremen.

I kveld tar vi en titt på VIF-gutter i utlandet. Dvs spillere med en eller flere sesonger i VIF før de dro utenlands. Spillere som Espen Knutsen helt sikkert har på blokka. Vi vet at alle norske utenlandsproffer kommer hjem og tar en flere sesonger i GET-ligaen. Disse Oslo-guttene det er snakk om ønsker helt sikkert å spille for VIF en gang i fremtiden.

---Lars Haugen (32), keeper Klagenfurt, Østerrike, EBEL. Haugen har aldri spilt seniorhockey i VIF, men har VIF som moderklubb. Var keeper på VIF-87 Blueberries med bl.a. Zuccarello, Bonsaksen, Dahlstrøm, Csiszar m-fl. Har en kjempesesong i Klagenfurt. Laget er klart for finale. Totalt har han 48 kamper og redningsprosent på 93,1%. Bare i sluttspillet har han 8 kamper og 94,4%, og får mye av æren for finaleplassen. De beste spillerne i EBEL (12 lag fra AUT, HUN, ITA og CZE) får gjerne sjansen i Sveits eller Tyskland.

Jeg tror Haugen vil kunne få flere tilbud, spesielt om det går bra i VM. Så han kommer ikke hjem nå. Men med nystiftet familie og barn så kan en tilbakekomst til Oslo fort bli aktuelt når nye Jordal står klar. Men da må nok VIF åpne sjekkheftet kraftig. Og det bør de gjøre. For Haugen har et toppnivå ingen andre norske er i nærheten av. Ikke minst har han lang erfaring med spill i klubber med stort forventningspress som Dinamo Minsk og Färjestad, og som førstekeeper på landslaget i 6-7 år.
    https://www.eliteprospects.com/player/4638/lars-haugen

---Alexander Bonsaksen (32), back KooKoo, Finland, Liiga. Bonsaksen trives tydeligvis i Finland. Han er også finsk mester med Tappara. Han har nylig tegnet ny kontrakt med KooKoo fra Kouvela nær Helsinki. De kom ikke til sluttspill i år. Han var assisterende kaptein frem til han i februar overtok som kaptein pga en skade hos han som hadde båret "C"-en til da.

Han får også selskap av landslagskeeper Henrik Haukeland som kommet til klubben etter et år hos Liiga-klubben TPS. At Bonsaksen både får tillit som kaptein og får ny kontrakt sier meg at han sikkert kunne fått en lengre kontrakt om han ville. Så kan vi håpe litt på at det betyr at han kommer hjem til Oslo i 2020!
    https://www.eliteprospects.com/playe...nder-bonsaksen

--- Følg med så kommer det mer om Stefan Espeland, Mathis Olimb, Ken Andre Olimb, Mats Rosseli Olsen, Sondre Olden, Jørgen Karterud og Ludvig Hoff.

PS! Lars Haugen har allerede signert for et år til i Klagenfurt!

--Det er bare å ønske Stefan Espeland (30) lykke til i Tyskland. Han hadde en fantastisk sesong i VIF. Og jeg tror mange på alvor fikk opp øynene for hvor god han egentlig er. For to år siden hadde han nesten like mange poeng. Da i Lørenskog hvor han hadde 10+42. For oss hadde han 11+50. I 2017 startet han i Ilves, et topplag i Liiga. Der gjør han bare 2+2, og blir etterhvert vraket og sendt videre til Klagenfurt (AUT) som skulle prøve han ut noen uker. Der ble det også 2+2, og han havnet til slutt i VIF i februar 2018. Når han nå får sjansen i Tyskland tror jeg han endelig vil lykkes utenlands. Og at vi må vente mange år før vi ser han i blått igjen.

---Mathis Olimb (33), forward Skellefteå. Mathis har spilt utenlands i 12 sesonger: Tyskland, USA, Sveits, Sverige og Finland. Han har til tider vært fantastisk god. Nøkkelspiller på landslaget. Proff til fingerspissene. Men det siste året i Skellefteå har kanskje vært den svakeste, med bare fire skåringer. Han skal ha hatt høy lønn, og skulle være førstecenter. Media i Sverige mener han ikke får fornyet tillit. Men han vil neppe ha problemer med å få gode tilbud. Jeg tipper han tar med sambo og barn og flytter til bror Kennas klubb Dusseldorf. Ikke umulig at han kommer til VIF i 2020, 34 år gammel. Men det vil kreve at det legges mye penger på bordet. Men han kan også bli utenlands i mange år til.

---Ken Andre Olimb (30), forward Dusseldorf. Har kontrakt ut 20/21. Dessverre ødela han skulderen i sluttspillet. Er operert og mister VM. En av mine favorittspillere, som alltid jobber hardt og går rett på mål. Han har mange gode år igjen som proff utenlands, så vi må vente på han en god stund.

---Jørgen Karterud (24), forward Karlskrona . Hvis noen av utenlandsproffene skal komme hjem i år så er det i så fall Karterud. Han var vår beste i poengligaen sesongen 15/16 med 40 poeng. Faktisk to poeng mer enn Tobbe. Men tre år i Allsvenskan har ikke gitt særlig suksess. 36 poeng på 98 kamper. En periode fikk han prøve seg hos SHL-klubben Linköping, som hadde Vålerenga-gutten Dan Remy Tangnes som trener. Der ble det 12 kamper i SHL, og 10 kamper i Champions Hockey League. Ingen poeng i SHL, 2+2 i CHL.

Det blir spennende å se hva han velger å gjøre om han får tilbud i Allsvenskan. Føler han er litt i samme situasjon som Andreas Stene som også stagnerte litt i Sverige. Karterud kan bruke VIF som restart. For han har utvilsomt talentet til å kunne spille på et høyere nivå. For VIF ville en signering av Karterud være viktig brikke for kunne bygge opp en poengskapende andrerekke, som vi ikke hadde i år.

---Mats Rosseli Olsen (27), forward Frölunda. Tross at han bare 27 år er han inne i sin åttende sesong i Göteborgs stolthet Frölunda. Og han har kontrakt to sesonger til. Svensk mester en gang, og Champions Hockey League mester tre ganger. Utrolig nyttig spiller, som alltid gir 100%. Spiller gjerne mest av alle forwards da han også er veldig god i undertallsspillet. Den dagen han kommer tilbake til VIF får vi en spiller som virkelig vi gjøre en forskjell. Vet at han er hjemme i Oslo så ofte som mulig, men umulig å tippe hvor lenge han blir i Sverige. Det vil være bare Frölunda eller Vålerenga for han.

---Sondre Olden (26), forward Vienna Capitals. Alltid regnet som et kjempetalent. Men har brukt litt tid på å finne nivået han skal spille på. Gjorde 58 poeng for VIF sesongen 13/14. Har deretter tre sesonger i SHL, men bare 18 poeng på 106 kamper. Så flyttet han til kroatiske Zagreb som spiller i EBEL ((12 lag fra AUT, HUN, ITA og CZE). Der gjør han hele 71 poeng på 69 kamper, før økonomiske problemer gjør at alle spillerne ble fristilt. Heldigvis får han raskt ny kontrakt med topplaget Vienna. Der har han i serie og sluttspill 36 poeng på 33 kamper. F.eks dette målet https://www.facebook.com/watch/?v=268260190722375 Spørs om han nøyer seg med å være stjerne i Wien og Østerrike. Kan trolig få tilbud fra Sveits eller Tyskland. Som med Rosseli er det umulig å vite hvor lenge han blir utenlands.

---Ludvig Hoff (22), forward University of North Dakota. Ferdig med tre av fire år på universitetet. Poengmessig var han best det første året. I fjor spilte han OL og VM for Norge, og vil skal være med mot Finland i påska for å kjempe om en plass på VM-laget i mai. Når han neste vår er ferdig med studiene kan han kanskje returnere til Norge. Jeg tror ikke statistikken og spillet hans der borte holder til en kontrakt med en AHL, eller ECHL-klubb.

Jeg mener Vålerenga trenger tre nye spillere før neste sesong. Hvorfor, og hvem disse kan være kommer jeg tilbake til snart.

Som sagt så tror jeg ikke vi trenger mer enn tre nye spillere. Jeg tror ikke på de store forandringene. Vi kan ikke bruke de store pengene ennå. Det for vente minst et år til. Og vi skal ikke glemme at vi vant serien ganske klart, selv om vi rotet litt mot slutten. Vi kunne faktisk ha vunnet allerede 4-5 runder før slutt. Da må vi heller se på hva som sviktet i sluttspillet. Hva er det vi må endre på for å kunne gå hele veien?

Jeg ser to nøkkelpunkter. Vi må være tøffere rundt eget mål, og vi må ha ei andrerekke som kan være like farlige som førsterekka og avlaste dem med istid slik at de ikke slites ut før og underveis i de viktigste kampene.

--Vi må erstatte Stefan Espeland. Eller, det går ikke å erstatte Espeland hvis vi skal han en back som skal gjøre 60 poeng. Slike backer finnes sikkert, men vi vil ikke ha råd til en slik spiller fra utlandet. Espen Knutsen sier vi allerede har en erstatter i Daniel Sørvik. La oss håpe at Daniel med en lang og tøff opptrening i sommer kan finne tilbake til noe av den formen han hadde sesongen 14/15 når han gjorde 58 poeng. Jeg mener vi skal se etter en backtype som først og fremst er sterk rundt eget mål og som kan bidra til nøytralisere motstanderens beste rekke.

Mye av Frisk Askers suksess i sluttspillet skyldes keeperen, men like mye det beinharde backspillet til Henrik Ødegård og Christian Kåsastul. Man finner ikke så mange av den sorten i Norge. Alexander Bonsaksen kan spille slik, men han må vi vente på. Vi har selv to spillere som kan spille tøft i Eidstedt og Strøm. Men Strøm spiller ikke så tøft som jeg hadde trodd. Begge må opp i intensiteten, flytte beina, få motstanderne ut av fatning. Jeg håper VIF leter etter en backtype som kan gå foran i de fysiske spillet. En Henrik Ødegård-type. Kanskje vi skulle prøve en nord-amerikaner?

---Vi hadde ei klar førsterekke sist sesong. Men vi hadde ingen klar andrerekke. Jeg håper vi kan signere Jørgen Karterud som vil passe pefekt. Så må vi ha en center som er så god at andrerekka kan produsere noe lignende som førsterekka. Tredjemann i denne rekka mener jeg kan være Andreas Heier. Han skal ha den rollen Røymark har ved å skape rom for de andre, samtidig som han selv kan bidra med mål og assist. Jeg tror han har det i seg, noe han viste i Stjernen med 37 poeng på 45 kamper som 22-åring. Da har vi følgende seks i topp-2 rekkene: Lindström, Ahlholm, Røymark, Karterud, Heier og Mr X. De store pengene foran neste sesong må brukes på denne nye centeren.

PS! Mathis Olimb er bekreftet ferdig i Skellefteå. Han er den type center vi skal se etter. Men det er nok lite trolig at han flytter hjem allerede nå.

Tippekonge 2017 Facebookverifisert
    LameDuck's Avatar

Herlige statusoppdateringer og spådommer, Pondus.

Kult å ha en som virkelig følger med, og som veldig ofte treffer. Takk for tiden du legger ned på dette.

FanDuck.
    Vålerenga - Oslos stolthet

Rykter fra Lillehammer, via puckprat, om at denne karen kan være på vei til Enga:

https://www.eliteprospects.com/playe...rtin-ellingsen

Bra spiller med potensialet.Kan sikkert ha godt av et miljøskifte.Dårlig sesong iår."Rykter" gikk ifjor å,om at vi var ute etter Ellingsen,men ifølge mine kilder stemmer ikke det.

Roy Einar forlenger med 2 år.

Hører rykter om at Robin Dahlstrøm er aktuell for vif?

Quote Originally Posted by EspenGoo View Post
    Han har fått tilbud om ny kontrakt med Storhamar. Hvor har du hørt rykte om Dahlstrøm til VIF ?

Står på bla Storhamar tråden på Puckprat

Ryktes også at #52 har fått nytt kontraktsforslag fra VIF
    Så han blir nok med videre

VG+ er allerede ute med tabelltips for neste sesong. Nr. 1 Storhamar, og nr. 2 Oilers

3) Vålerenga:

VM-backen Stefan Espeland (30) vil prøve seg i utlandet (Fischtown Pinguins i tyske DEL) etter en supersesong for seriemesteren. Det er et stort tap for trener Roy Johansen (klar for to nye sesonger) og sportssjef Espen Knutsen.

Mange spillere hadde kontrakter som gikk ut etter denne sesongen. Men de fleste av de viktigste og beste har langtidskontrakter: Kaptein Tobias Lindström, Martin Røymark, Rasmus Ahlholm og Daniel Sørvik.

Vålerenga kan spille på «Prosjekt Nye Jordal» i jakten på (gode) spillere som vil erstatte de - antakelig få - som forsvinner. Klubbens nye storstue vil stå ferdig neste år. Inn til det vil kummerlige Furuset Forum fortsatt være Vålerengas hjemmebane.

Klubben er i ferd med å bygge opp en solid bredde av unge spillere fra yngres avdelinger. Spørsmålet er om noen av dem er modne for å følge i Colin Spaberg Olsen (22) og Marcus Karlsen Ekbergs (20) skøyteskjær, og gjøre seg fortjent til en plass i Get-ligalaget til Norges mestvinnende klubb.

To spillere for framtidens Enga i aksjon i finaleserien Haugen og #13 Olden. Sistnevnte scoret seiers målet i kamp 1. 1-1 i kamper så langt.

https://www.vienna-capitals.at/newsd...l-auftakt.html

Quote Originally Posted by kimo View Post
    To spillere for framtidens Enga i aksjon i finaleserien Haugen og #13 Olden. Sistnevnte scoret seiers målet i kamp 1. 1-1 i kamper så langt.

https://www.vienna-capitals.at/newsd...l-auftakt.html
    Sondre Olden har 3 overtime goals i playoffs 👍

På ryktebørsen, og kun der, har vi Robin Dahlstrøm, Mikael Dokken og Martin Ellingsen. Får vi både Dahlstrøm og Dokken bulker vi laget opp ganske kraftig. Dokken har vært 1,5 år på Hamar, og har ikke hatt den helt store tilliten. Mye spill i 4. rekka. Men han har vist før at han kan produsere. Ellingsen er et talent. Nest best av våre i U-20 VM forrige sesong. Hvis vi får disse spillerne tror jeg ikke det blir brukt penger på en utenlandsk center. Da bør vi heller bruke de store pengene på den backen som vi trenger etter at Espeland forsvant. En beintøff back à la Henrik Ødegård ville jeg gått for.

PS! En regelendring som får betydning for lagbygget er at antall utlendinger først skal ned til seks allerede til neste sesong 19/20, og videre ned til fem fra sesongen 21/22 (den siste er en intensjon som Forbundet har).

Vi har jo bare hatt fire utlendinger denne sesongen. I tillegg har Tobias Lindström blitt norsk. Når jeg skrev at vi trenger en back og en center så tror jeg vi må lete utenlands. Men da fyller vi kvota. Det tror jeg ikke skjer. Hvis vi skal ha flere utlendinger blir det maks en til. Eller så kommer det inn nye i stedet for Filip G og Axel Eidstedt. De to er uten kontrakt foreløpig.

Så er det et utropstegn ved Filip G. Han har faktisk sju sesonger i VIF. Det betyr at etter sesongen 19/20 så går han utenom kvota pga et unntak som sier at de med åtte sesonger i Norge ikke lenger går på kvota. Vi kan derved fra sesongen 20/21 ha seks utlendinger, pluss Lindström og Filip G. Jeg håper ikke vi ender opp med åtte importspillere totalt den første sesongen i Nye Jordal. Vi bør ikke ha flere enn seks i den kategorien (fire utlendinger + Tobbe og Filip G.) hvis målet først og fremst er å ha et lag med Oslo-gutter og andre nordmenn. Vi må ta vår del av ansvaret for utviklingen av norske spillere. Slik vi har gjort de siste sesongene.

Status på Mathis Olimb, som forventet ønsker han å fortsette utenlands:

- Det finns en del intresse. Jag har visat att jag kan spela på den här nivån. Vi får se vad som händer. Jag tittar mest utomlands, säger Olimb.

– Jag tittar lite mot tyska ligan, och även Schweiz. Vi får se vad som dyker upp, säger han.

https://hockeynews.se/articles/8411/...Tci2nkx5_843A0

Selv om han hadde ett oppsving denne sesongen, bør vel kanskje Brede legge skøytene på hylla snart

Facebookverifisert

Vaktmester

Driftsleder

Driftsleder

Nesrene's Avatar

Quote Originally Posted by Chrisk View Post
    Selv om han hadde ett oppsving denne sesongen, bør vel kanskje Brede legge skøytene på hylla snart
    Legge opp når han har hatt oppsving?
    Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Facebookverifisert

Quote Originally Posted by Nesrene View Post
    Legge opp når han har hatt oppsving?
    Var helt katastrofe for par år siden, men da hadde vi knapt spillere.
    Nå har han kontrakt neste år men bør ha videre oppsving om han skal bli med inn i nye hallen
    www.tsbudbil.no

Vi kan bare glemme Robin Dahlstrøm. Han har signert for to nye år for Storhamar. Han liker seg visstnok på Hamar...

Er lov å håpe på at vi signerer Karterud.
    Visste ikke hadde kanskje Sam Coatta fra MS vært en bra signering?sikkert ikke så altfor dyr og har vist at han holder bra nivå i Get.
    Tror også Nicolai brynhisveen hadde vært en bra forsterkning på back plass.
    Regner også med at Trygg tar en sesong til.

Altså gå frakatastrofe til litt bedre, er ikke det samme som å holde nivået.

Er lov å håpe på at vi signerer Karterud.
    Visste ikke hadde kanskje Sam Coatta fra MS vært en bra signering?sikkert ikke så altfor dyr og har vist at han holder bra nivå i Get.
    Tror også Nicolai brynhisveen hadde vært en bra forsterkning på back plass.
    Regner også med at Trygg tar en sesong til.

Enig vedr Jørgen Karterud og Nicolai Bryhnisveen. Begge passer godt inn til den profilen Vålerenga Hockey skal ha, og de har VIF som moderklubb.

Når det gjelder utlendinger så skal de heve laget. Være bedre enn norske alternativer. VIF har sagt at de ikke vil ha kortidsløsninger. Sam Coatta som du nevner er ok, men ikke mer. Det holder ikke. Ahlholm og Ekelund har kontrakt. Jeg regner vel med at også Gunnarsson og Eidstedt får fortsette. Men før første sesongen på Jordal må alle fire tåle en sammenligning av hva vi kan hente av utlendinger når spillerbudsjettet kan bli flerdoblet. Espen Knutsen har sagt at vi skal krydre med et par utlendinger den sesongen. Men det var før Forbundet bestemte at kvoten skal reduseres. Så det krydderet vil måtte komme på bekostning av noen vi allerede har.

Jeg har skrevet litt om Jørgen Karterud og hans situasjon etter tre sesonger i Hockeyallsvenskan. Han er ikke resignert av Karlskrona, men det trenger ikke bety så mye. Men han er kanskje den av utenlandsproffene som er nærmest en retur til Norge. Ikke for godt, men for å få en restart på karrieren.

Nicolai Bryhnisveen har gått under radaren i norsk ishockey de siste årene. Når vi skal erstatte Espeland er kanskje Bryhni det nærmeste vi kan komme når det gjelder poengproduksjon. Men han har en annen dimensjon i spillet sitt da han er mye mer fysisk. En sammenligning ift poeng kan vi ta i sesongen 13/14. Da gjør Bryhni 33 poeng på 44 kamper, og i tillegg 9 poeng på 12 kamper i sluttspillet for Lillehammer. Stefan Espeland spiller for Vålerenga og gjør 36 poeng på 44 kamper, og i tillegg 5 poeng på 17 kamper i sluttspillet. Bryhni har altså flere poeng enn Espeland.

De neste tre sesongene er Bryhnisveen i Allsvenskan og har 55 poeng på 130 kamper. Det er gode tall for en back. For vi vet at norske spillere i Allsvenskan som oftest får klart færre poeng enn hjemme i GET-ligaen. Espeland har f.eks "bare" 23 poeng på 74 kamper i Sverige. Etter godt spill i Sverige ble han hentet til den finske toppklubben Kärpät hvor han var på try-out, som også ble forlenget. Det ble 9 kamper i Liiga og 5 i CHL, men ingen poeng, før han returnerte til Allsvenskan. Før sesongen 17/18 ble han hentet til tsjekkiske Dukla Jihlava, hvor han fikk totalt 51 kamper, men bare en assist. Jeg innbiller meg at han der hadde en mer defensiv rolle, for det løsnet for alvor sist sesong i England.

For Coventry Blaze, i den øverste britiske ligaen, gjorde han 42 poeng på 62 kamper. Vanskelig å vite noe om nivået. Men Great Britain deltar i A-VM for første gang.

Bryhnisveen har også et stort antall landskamper, men bare 1 VM-kamp. Under Roy Johansens landslagsledelse har Bryhni 10 poeng på 45 kamper. Så Roy kjenner han godt.

Statistikk https://www.eliteprospects.com/playe...ai-bryhnisveen

Et par intervjuer https://www.youtube.com/watch?v=0XQ5sYL4n-o og https://www.youtube.com/watch?v=7VX3xQYNj6E

Et tenkbart lag, med bare tre nye spillere, kan dermed bli:

Sørvik - Ekelund
    Bryhnisveen - Trygg
    Strøm - Eidstedt
    Csiszar - (U-21 back)

Ahlholm - Lindström - Røymark
    Heier - Mr X - Karterud
    Olsen - Stene - Ylven
    Oppøyen - Gunnarsson - Spaberg
    Grønstad - Ask

Markus Ekberg er klar Manglerud, 2-års kontrakt. Ikke så overraskende at han valgte dette. Har ikke helt den kvaliteten vi må ha. http://www.mshockey.no/artikkel/3422/Marcus-Ekberg