Results 1 to 15 of 15
    Tippekonge 2017 Facebookverifisert
    LameDuck's Avatar

Default Mitt liv som anglofil - første og siste akt

Hei,

Jeg heter LameDuck, og er visstnok anglofil.

Jeg har sett noen hundre Vålerenga-kamper. 200-250 av dem på Jordal Amfi, resten på Ullevål og Valle. Noen få på Bislett kan legges til. Jeg har reist litt, men ikke mye. Men turer med Bohembussen, Blue Lagune, Bøkkebussen, Greverudbussen etc. har det blitt til gressmatter og isflater et passe stykke unna Bislett Kebab.

Oppsummert: En passe god supporter som var der da det skjedde.

Problemet er at jeg i tillegg til å elske Vålerenga, elsker et annet lag.

Jeg vokste opp på 80-tallet. Den gang var tippekampen lørdagens høydepunkt, og barn ble på den tiden "kun" eksponert for engelsk fotball på TV. Norsk 1. divisjon ble spilt på søndager, og av og til fikk jeg lov til å sitte opp for å se Sportsrevyen. Det var en slags Dagsrevyen (wow, den så du ikke komme!) men med fokus på diskos, Trine Hattestad og fotballrunden. Litt Marius Rath og Jimmer'n kunne man også få med seg hvis Jon Herwig Carlsen jobbet den helgen.

Ellers ble vi fôret med engelsk ball, Nottingham Forest, Thorstvedt, Keegan og Manchester United.

Der og da ble mange elsk/hat-forhold skapt. Og ble det elsk, så kan du aldri endre på det.

Jeg forstår og anerkjenner, unge VIF-supportere og alle andre som synes jeg er en tufs, at det virker teit at jeg heier og hyler og griner for et lag som spiller sånn ca. tusen mil unna der jeg bor. Jeg godtar Ikaros og Isko-Boys at jeg aldri kan juble i samme rom som dere når Liverpool scorer.

Men for meg oppstod det en kjærlighet på 80-tallet som er like stor som din for Vålerenga.

FerdigDuck.
    Vålerenga - Oslos stolthet

Problemet mitt er å forstå hva man gjør hvis Vålerenga møter Liverpool, eller for den del United, i E-cup? Hvem holder man med? Nei, begge er ikke et holdbart svar. Husker for en del år siden da Brannsupportere klaga på folk som de vanligvis stod sammen med og jubla for Brann, hevet Evertonskjerfet MOT Brann i E-cup. La det være jævla klart (som også de sa), da er man selvsagt ikke ekte supporter. Det er ganske innlysende og logisk.

Puhh, glad jeg ikke har dette problemet.
    Ett lag i Oslo.

Og hva er en ekte supporter? Hvem skal bestemme det?
    Folk støtter lag og klubber i forskjellig grad..

Quote Originally Posted by eiks View Post
    Og hva er en ekte supporter? Hvem skal bestemme det?
    Folk støtter lag og klubber i forskjellig grad..
    Du ser vel hva jeg skriver, eller?

Vil du definere en person som heier på et lag én uke, for så å vende klubben ryggen uka etter, supporter? Type, mitt Branneksempel.
    Ett lag i Oslo.

Tippekonge 2015 Daniel's Avatar
    Blog Entries
    33

Quote Originally Posted by VIFpatriot View Post
    Problemet mitt er å forstå hva man gjør hvis Vålerenga møter Liverpool, eller for den del United, i E-cup? Hvem holder man med? Nei, begge er ikke et holdbart svar. Husker for en del år siden da Brannsupportere klaga på folk som de vanligvis stod sammen med og jubla for Brann, hevet Evertonskjerfet MOT Brann i E-cup. La det være jævla klart (som også de sa), da er man selvsagt ikke ekte supporter. Det er ganske innlysende og logisk.

Dette er (hvis vi er heldige) et problem maks en gang hvert tiende år. Om vi har valget mellom flere betalende og støttende supportere i 99% vil jeg helst ha de her.

Har ingen andre lag enn Vålerenga selv, men har ikke noe problem med at andre har andre lag i tillegg til. Tipper de aller aller fleste hadde valgt VIF i eksempelet ditt uansett.

Quote Originally Posted by Daniel View Post
    Dette er (hvis vi er heldige) et problem maks en gang hvert tiende år. Om vi har valget mellom flere betalende og støttende supportere i 99% vil jeg helst ha de her.

Har ingen andre lag enn Vålerenga selv, men har ikke noe problem med at andre har andre lag i tillegg til. Tipper de aller aller fleste hadde valgt VIF i eksempelet ditt uansett.
    Det tviler jeg faktisk på. Jeg ser på deg som veldig forsvarende av Enga (som meg), men har du sett disse lekesupporterne av engelsk lag? Ler av dem.
    Ett lag i Oslo.

For egen del har jeg null problemer med å heie på Vålerenga når vi skal møte Barcelona i Champions League, selv om jeg ellers er veldig pro Barca.

LameDuck's Avatar

Hva hvis Grorud møter Enga i første eller tredje runde? Eller Abildsø eller Oslojuvelene? Jeg sier ikke at det blir det samme, VIFpatriot. Men majoriteten av oss har vokst opp med et lokallag som vi spilte og heiet på. Der hjertet for ballen ble skapt.

Møter vi Liverpool i en europacupkamp, så skal jeg være helt ærlig og si at det vil være vanskelig. Sannsynligvis (og dette er Fakta på Lørdag) ser jeg ikke den kampen live, men drar trolig på en pøbb og later som ingenting. Men jeg vil UTEN tvil juble stillest når Enga scorer, fordi det er dem jeg heier på.

For øvrig vil jeg mene at så lenge jeg har et par-tre hundre Enga-kamper å gå på, så er jeg en mye større Enga-supporter enn deg.

Ha en flott påske, VIFpapriot og alle dere andre!

KvikkLunsjDuck.

Vel. Jeg ser på nordmenn og deres forhold til engelske lag, som noe fake/uekte.

I eksempelet mitt fra Bergen, snakker vi altså om folk som svikter laget "sitt", med en gang deres engelske kommer på besøk. Er man da Brann/Vålerengasupporter? Virkelig? Selvsagt er man ikke det. Det er jo ulogisk.
    Ett lag i Oslo.

LameDuck's Avatar

Vel. Jeg ser på nordmenn og deres forhold til engelske lag, som noe fake/uekte.
    Og jeg - som jeg skrev i første post - anerkjenner det. Det er helt fair, faktisk. Noen vil sikkert si "riktig", også.

Men jeg står på mitt: Jeg er en god supporter for foreningen, og jeg kan med god samvittighet synge "året rundt med Vålenga".

Kan du?

LD.

Jeg kan. Mest fotball.

Vil tilbake til dette med det som skjedde i Bergen.

Man holder med en klubb hele livet. Jubler, "gråter" (i dette tilfellet), synger etc. Så kommer Everton på besøk. Man kaster det i søpla, og begynner å holde med motstanderen av laget man har jublet for. Ser du hvor dette bærer? Hvor fake er det?
    Ett lag i Oslo.

De har vel et nært forhold til Everton hele livet da!
    Stolthet, tradisjon og religion kan ikke kjøpes!

Quote Originally Posted by eiks View Post
    De har vel et nært forhold til Everton hele livet da!
    Jeg _håper_ jo du fleiper med meg nå.
    Ett lag i Oslo.

Jeg _håper_ jo du fleiper med meg nå.
    Selvsagt gjør han det...

Men: undertegnede har også sett folk juble for at et klubblag fra balløya har scoret mot det norske landslaget. Dog var dette kun i treningskamp men allikevel.

Uansett; dette er egentlig håpløst å diskutere. Folk får velge som de vil.
    Men det er bare å forberede seg på at hvis vi en gang i fremtiden skulle finne på å få et engelsk lag i en europacup så vil motstanderen fort ha flere tilhengere på tribunen..

Fleiper ikke! For noen mennesker er det mulig å elske flere lag/kjærringer/unger etc...😀